تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827381901




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا بهشتیان در بهشت خسته نمی‌شوند؟/ پاسخ آیت‌الله جوادی آملی


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


چرا بهشتیان در بهشت خسته نمی‌شوند؟/ پاسخ آیت‌الله جوادی آملی فرهنگ > دین و اندیشه - آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: «برای پاسخ به این سؤالات باید فرق بین ثبات و سکون را تشریح کنیم. وقتی روح انسان به مقام ثبات می‌رسد مانند علم و قوانینی مانند 4=2×2 که زمین و زمان ندارند که ساکن باشند و بخواهند خسته شوند.»

به گزارش خبرآنلاین به نقل از شفقنا، آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس تفسیر روز گذشته خود در تفسیر آیات 19 تا 22 سوره «زمر» به نکاتی درباره بهشت اشاره کرده است. خلاصه سخنان وی را در ادامه می خوانید.
* تعابیر مختلفی در مورد بهشت رفتن وجود دارد در برخی از تعبیرات آمده است که مومنان را به بهشت می‌برند در برخی دیگر از تعبیرات در قرآن آمده است که بهشت برای آن‌هاست این دو تعبیر با هم دیگر متفاوت است در مورد غرفه هم همین معنا مطرح است یعنی اینکه برخی را وارد این غرفه‌ها می‌کنند اما برخی صاحب این غرفه‌ها هستن و غرفه‌ها برای آن‌هاست. * مرحوم امین الاسلام در مجمع البیان ذیل این آیه روایتی نقل می‌کند و بیان می‌کند که جریان بهشت مانند جریان دنیا نیست که هر جا چشمه و نحر بود انسان‌ها آنجا جمع می‌شدند و خیمه می‌زنند. در بهشت جریان عکس است یعنی هر جا انسان است چشمه و نحر می‌جوشد. به عبارت دیگر هر جا بهشتی‌ها اراده کنند چشمه و نحر می‌جوشد. * حال در اینجا سوالی مطرح است که انسان وقتی وارد بهشت می‌شود چه می‌کند؟ خواب که نیست یعنی همه‌اش می‌خورد و می‌خورد؟ ما تا زمانی که بین ثبات و سکون نتوانیم فرق قائل شویم نمی‌توانیم به این گونه سؤالات پاسخ دهیم. اگر از ما در مورد عمر زمین، خورشید، منظومه شمسی یا راه شیری یا هر جسم مادی سؤال شود می‌توانیم پاسخ بدهیم چرا که به هر حال این‌ها ماده‌اند و از جایی آغاز شده‌اند و به جایی ختم می‌شوند با آزمایشات می‌توان عمرشان را تشخیص داد. اما اگر از کسی سؤال شود عمر 4=2×2 چقدر است چگونه می‌توانیم به این سؤال پاسخ دهیم. باید بدانیم که این ثابت است بر خلاف آن‌ها که ساکن هستند چرا که آن چیزی که ثابت است خسته نمی‌شود اما آن چیزی که ساکن است خسته می‌شود. قوانینی مانند علیت و امثال آن‌ها سال و ماه بر نمی‌دارد نه متزمن است و نه متمکن. * روح در بهشت به نشئة‌ای می‌رسد که ثابت می‌شود و تعبیر نمکین «دار القرار» همین است یعنی روح در آن مرحله قرار پیدا می‌کنید وقتی ما بین سکون و ثبات فرق گذاشتیم دیگر این سؤال اصلاً مطرح نمی‌شود. چرا که ساکن است که خسته می‌شود اما ثابت خسته نمی‌شود بالاخره این‌ها مسائلی است که اهل بیت به ما بیان کرده‌اند و ما آن‌ها را قبول می‌کنیم. انسان در انجا به جایی می‌رسد که اصلاً به هیچ چیز طمع نمی‌کند و بر هر چیزی که خداوند به او داده است راضی است. و چون انسان طمع نمی‌کند همیشه راحت است. اگر چنانچه طمع و آرزو در آنجا باشد اول عذاب است چرا که آنجا یک روز و دو روز نیست همیشه برتر از خودش را می‌بیند و می‌گوید ای کاش من در مقام او بودم. اگر انسان برتر از خودش را ببیند و آهی بکشد این یک عذابی است. /6262

کلید واژه ها: تفسیر قرآن - آیت‌الله عبدالله جوادی ‌آملی - قرآن -




سه شنبه 20 آبان 1393 - 09:30:30





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن