تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):به پاداش بهشت نمى رسد مگر آن كس كه باطنش نيكو و نيّتش خالص باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820235278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عاشورا؛ هم درس و هم عبرت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: عاشورا؛ هم درس و هم عبرت قزوین -ایرنا- با دمیدن صبح عاشورا عالم رنگی دگری به خود گرفته، قلب ها محزون و سراچه دل، ماتمکده حسین (ع) و آل اله می شود، گویی که تنها گریه است که تسلای سینه های سنگین و دلهای سوخته می گردد.


گویی این بغض و گریه بر حسین و یارانش، آشنای دیرینی است که با محبت اهل بیت(ع) به سراغمان می آید و هر ساله به هنگامه محرم و صفر و عاشورای حسینی میهمانمان می شود تا سنگینی سینه ها را با صفا و محبت علی و اولادش جلا دهد.
گویی اختصاصی ترین روز قمر بنی هاشم تاسوعا و گویاترین روز مظلومیت امام حسین(ع) و یارانش روز عاشورا است و این تنها روزی است که بر سیل اشک بر حسین نمی توان فرمان راند.
عاشورا تنها روزی است که همگان را به خود می خواند و پیر و جوان، زن و مرد و بزرگ و کوچک را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست، این چه شمعی است که جانها همه پروانه اوست.
عشق به حسین (ع) دلیل نمی خواهد، گویی خاک و گل ما را با محبت او سرشته اند و بقولی "عشق به حسین، با شیر اندرون شده، با جان بدر شود".
از هر گوشه کنار شهر صدای نوحه به گوش می رسد، جوان هایی که با شوق حسینی، سرمای این روزها را با گرمای محبت به اهل بیت علیها سلام سپری کرده و با انگیزه وصف ناپذیری از عزاداران امام حسین (ع) در مساجد، تکایای محلات و مجالس عزاداری پذیرایی می کنند.
انگار که جمله "عشق به امام حسین(ع)، عشق به تمام پاکی هاست"، تجسم یافته و نه تنها تو را بلکه عالمیان را به خود می خواند.
جوانانی که به عشق اباعبداله الحسین (ع) پیراهن مشکی به تن می کنند و تا نیمه های شب در تکایا، مساجد و حسینیه ها تا دیر وقت برای فرزندان فاطمه (س) عزاداری می کنند.
گاه از این همه عشق و ارادت انسان در عجب می ماند که از چه منبع لایزالی این شور و غوغا نشات گرفته، دلها طوفانی، جانها بی تاب و روانها از خود بیخود می شود و با اندکی تفکر جواب می گیرم که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرموده است: برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مومنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود.
سپس به یاد قصیده شورآفرین محتشم کاشانی می افتم که:"باز این چه شورشی است که در خلق عالم است، باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است؟ "
با نگاهی به خیل سیاهپوشان عزاداری که زیر پرچم حسین علیه السلام، به سینه زنی، نوحه خوانی، مرثیه سرایی مشغولند، همه را حاضر می بینی، پیر، جوان، زن، مرد، دانشجو، کارگر، همه و همه، بی ریا آمده اند تا از مکتب عاشورا خوشه چینی کنند.
آری بی هیچ تکلف، خون عاشورایی در رگهای مردمان این دیار جاریست، چرا که با ستیغ خورشید اولین روز محرم، دلها کربلایی و جان ها حسینی می شود و با قافله حسین می رود تا در ظهر عاشورا در میانه خاک و خون، تیغ و تیر، سینه و نیزه، در نبرد حنجر و خنجر، آتش و خیمه و خون و شمشیر را نظاره گر باشد.
با خود می اندیشم اینان چه می جویند و از حسین (ع) چه می خواهند؟ حسین را ؟ شجاعت را ؟ جوانمردی را ؟ معنی زندگی را ؟ آزادگی، شهادت یا ...
واقعه دهم محرم سال 61 هجری در سرزمین کربلا چه فلسفه ای دارد که سالیان طولانی این همه آدم را شیفته و چنین متحول ساخته و تا عمق جان و اندیشه آنان ریشه دوانیده ؟ چه حکمت ها در این جغرافیای کوچک نهان است که تمام گیتی را متاثر و نسل ها را متحول کرده است؟ و رمز ماندگاری امام حسین(ع) در چیست؟ و اهداف قیام آن حضرت چه بود؟
و با خود زمزمه می کنم، آزادگی، امر به معروف و نهی از منکر، اصلاح امت جدش، درس چگونه زیستن، اقامه نماز، زیر بار ظلم نرفتن، احیای سیره و سنت نبوی و از بین بردن بدعتها و عمل به حق، جملگی از اهداف قیام عاشورا است.
و در پایان می اندیشم حال چه درس ها و عبرتهایی در عاشورا است که باید بدان آگاه شد؟ و همه را بدان اندیشه می خوانم.
همان رهنمودی که سالهای گذشته مقام معظم رهبری نیز بدان اشاره داشت و اینک بیش از هر زمان دیگر باید به این مهم اندیشه کرد.
به امید عمل به درسهای عاشورا، اندیشه و عبرت گیری از آن واقعه.
7389/ 614


13/08/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن