محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827577726
ترس از خدا موجب آرامش دلها می شود -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر: پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع):
ترس از خدا موجب آرامش دلها می شود
حجت الاسلام والسلمین علیرضا پناهیان شب هفتم محرم در دانشگاه امام صادق(ع) گفت: خداوند میفرماید اگر از من نترسی من از همه چیز تو را میترسانم گاهی خداوند از پستترین چیزها ما را میترساند تا ما را به خود متوجه کند. اگر از من بترسی من همهٔ عالم را از تو میترسانم. به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والسلمین علیرضا پناهیان شب هفتم محرم در دانشگاه امام صادق(ع) به ارائه سخن پرداخت، متن کامل این سخنرانی اکنون از نظر شما می گذرد.امتحانات و انتظاراتوقتی ما با پدیدههای عالم امتحانی ارتباط داشته باشیم یک جور رفتار میکنیم و هنگامی که غیر امتحانی ارتباط داشته باشیم گونهٔ دیگری رفتار میکنیم. مثلا هنگامی که یک غذایی را روی یک میزی گذاشته باشند و اگر امتحانی روی آن میز گذاشته باشند ما متناسب انتظاری که از ما دارند رفتار میکنیم. اگر غیر امتحانی آن غذا را روی آن میز گذاشته باشند به انتظار و میل و اندیشه و یا حتی نیاز خودمان عمل میکنیم. البته ممکن است این انتظار منطقی یا غیری منطقی باشد.در این صورت که بحث تکلیفها به میان میآید. وقتی حضرت حق میفرماید ما تمام این نعمتها و نقمت ها را امتحاناً به شما دادهایم بلافاصله آدم خودش را کنار میکشد و متناسب با انتظارات رفتار میکند یعنی پای تکلیف به میان میآید. امتحان میشود مبنای جست و جوی کسب تکلیف. امتحان میشود انگیزهٔ تقویت انگیزه برای انجام تکلیف.خداوند بر مبنای امتحان مردم را بندگان خود قرار داده است. یکی از این امتحانها امتحان ترساندن است. خدا ابایی ندارد که بفرماید من انسان را رنج میدهم و او را امتحان میکنم. حکمت آن هم کاملاً معلوم است. نقص برای خداست که موجودی را که میتواند تکامل پیدا کند و نیافریند. اگر خداوند موجودی خلق کند که هم بتواند تکامل پیدا کند و امکان انحراف از این تکامل را داشته باشد باید بستری برای امتحان او فراهم شود و با آن امتحان رشد میکند. مهمترین راز عبودیت یعنی چه میشود که انسان عبد خدا میشود این است که بدانیم خداوند چه انتظاری از ما دارد.وقتی همه چیز امتحانی باشد انسان به انتظار امتحان گیرنده رفتار خواهد کرد. پس چرا برخی تمایل دارند خلاف انتظار امتحان گیرنده عمل میکنند. پاسخ آن کاملاً واضح است. چراکه از فرشته و ماشین و ... که فقط برای یک چیز درست شدهاند امتحان نمیگیرند. پس تا اینجا به این نتیجه رسیدیم که انسان در کل زندگی که در کل زندگی در حال امتحان شدن است باید متناسب انتظاراتی که از او دارند عمل کند. البته گاهی خداوند در امتحان با انسان راه میآید در صورتی که بچهٔ خوبی باشد و بدون چون و چرا در هر چیزی چشم بگوید.اصالت امتحاناما هنگامی که بنده بدون چون و چرا پیرو خدا باشد، خداوند امتحانی از او میگیرد مانند حضرت ابراهیم که هر چه خدا میگفت او پیروی میکرد به او فرمود که خوب اسماعیل را دوست داری برای چه او را دوست داری حضرت فرمود خدا به خاطر تو او را هم دوست دارم خوب سرش را ببر ببینم. بله به این گونه است حتی اگر امیال شما بسیار خوب باشد خداوند امتحانی از شما میگیرد چون امتحان اصل است. اصل این نیست که شما بندهٔ خوبی باشی بلکه خوب بودن یعنی خوب امتحان بدهید. بلکه ممکن است که یک عرق خور یک امتحان خوبی بدهد و از آن نمازخوان بتواند جلو بزند.هیچ کس برای بچه مثبت بودنش قیافه نگیرد. بعضیها از مادرزادی نمازخوان بودهاند. اما بعضی از اعمال هستند در صورتی که عدم انجام آنها دیگر اعمال او هم پذیرفته نیست به طور نمونه:در حدیث داریم که عمل هفتاد یا پنجاه پیغمبر را نزد خداوند ببرید ولی حب ولایت را نداشته باشید خداوند ذرهای آن را قبول نمیکند. زن و شوهر باهم دعوا میکنند. به جای اینکه دعوایشان را حل کنند و رابطشان را دست کنند به تعقیبات میپردازد. هیچ یک از این اعمالشان قبول نیست چرا که اینها به کمک شیطان تعقیبات میخوانند. تعداد ما الآن خیلی زیاد است ولی چرا حضرت ولیعصر ظهور نمیکنند؟ همهٔ ما وضعمان به گونهای است که امتحان را دور میزنیم و کار خوبی را انجام میدهیم که وظیفهٔ کنونی ما نیستشایعترین نوع امتحانگفتیم که اولین امتحان و شایعترین نوع امتحان از بندگان ترس است. خداوند برای امتحان به وسیلهٔ ترس چند کار برای ما انجام داده است:ترس را در وجود ما قرار داده است که از جهنم و حوادث بترسیم.ما را به وسیلهٔ دیگر از جمله ابلیس تا دشمنان خبیث میترساند.توسط خودش ما را میترساند. خداوند ما را میترساند و خود میگوید که چه جایی باید بترسیم و چه جایی نباید بترسیم. میفرماید از آنها نترسید از من بترسید «ْ فَلَا تخَشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ» (3 مائده(پشتیبان ما در ترسحتی از دیگران بترسی و به خداوند پناه ببری نزد خداوند خیلی مقبول نیست. بلکه باید مانند بچهای که از مامان بترسد به همان مامانش پناه میبرد برای پدر هم همین گونه است، چرا؟ چون به پدر و مادرش مطمئن است و از ته دل به آنها ایمان دارد. آیتالله بهجت میفرماید: آن قدری که بچه به پدر و مادرش ایمان دارد ما به خدا ایمان داشتیم کارمان درست میشد. همیشان میفرماید بچه هیچگاه نگران روزی فردایش نیست. چون میداند که روزی او برای فردای هم فراهم است اصلا نمیترسد چون به پدر و مادرش ایمان دارد.بهتر است که اگر کسی ما را بترساند از او نترسیم بلکه از خود خداوند بترسیم. ترس در وجود آدمی هست ولی اینکه از چه کسی میترسی مهم است. حتی شجاعها هم از یک چیزی میترسند مانند اینکه از آبروریزی میترسند. ما از خداوند نمیترسیم از چه چیزی میترسیم؟ حاج آقا ما که از چیزی نمیترسیم. خیر از چیزی میترسید چرا که ترس یک ظرفیت طبیعی است که خداوند در وجود آدمی قرار داده است. مانند زبیر (زبیر کسی است که در جنگهای صدر اسلام یک بار هم نترسید و کسی است که هنگام آتش زدن درب خانه حضرت علی دست به شمشیر برد و خیلی رشادتها از خود نشان داده است) دلیل اینکه چرا روبروی حضرت علی (ع) ایستاده بود و راضی نمیشد که به حضرت روی نمیآورد گفت میترسم که زنهای بصره بگویند که او پیشرفت و ترسید و پا پس کشید.خداوند میفرماید اگر از من نترسی من از همه چیز تو را میترسانم گاهی خداوند از پستترین چیزها ما را میترساند تا ما را به خود متوجه کند. اگر از من بترسی من همهٔ عالم را از تو میترسانم.روایت:در حدیثی از امام صادق علیهالسلام میخوانیم: »مَنْ خَافَ اللهَ عزَّوجلَّ أخَافَ اللهُ مِنْهُ کلَّ شَی ءٍ وَ مَنْ لَمْ یخِفِ اللهَ عزَّوجلَّ أخَافَهُ اللهُ مِنْ کلِّ شیءٍ(میزان الحکمه، ج 3، ص 294 ) هر کس از خدای بزرگ بترسد خداوند خوف او را در دل هر چیزی قرار میدهد یعنی همه از او میترسند، و هر کس از خدای بزرگ نترسد، خداوند ترس همه چیز را در دل او قرار میدهد و از همه کس میترسد«ما قدرتمندترین قوم جهان هستیم چون از خدا میترسیم. هر کسی که سیاسی شود باید از خدا بترسد. چون اگر از خدا نترسد از حمله و محاصره و جنگ خواهد ترسید. وای اگر آدم ترسو یک کمی باهوش باشد عالم را دگرگون میکند چون ترس را تئوریزه میکند. و کل عالم را میترساند.دوری از نترسدوستان یک سری از ابواب معرفت به روی ما هنوز باز نشده است. روانشناسی علم را در علم بیشتر به کار بگیریم حتی بیشتز از جامعهشناسی علم از آن استفاده کنیم. برخی هستند که آنها را که روانشناسی که میکنید مشخص است که او آدم ترسویی هست نظرات باطل او ازرش پاسخ دان ندارد. لا تنظر الی من قال، و انظر الی ما قال (کنز العمّال : 44218 ، 44397 ) »باید به سخن بپردازیم نه صاحب سخن« جای خود دارد که باید جای خود تفسیر شود. این سخن مطلق نیست چرا که خود قرآن هم این حرف را میزند که نیازی نیست به انسان منافق پاسخ داده شود و زحمت ما بدارد و عرض خود ببرد.در روایت هست که در دوران امام زمان چون میداند که در پشت سخن هر کسی را میداند و میداند که چرا او این حرف را زده است؛ گاهی که کسی نظر میدهد سر او را میزند. این به این معنا هم نیست که در این زمینه افراط بکنید یا اتهام بزنید و شبهه و سخن باطل را جواب ندهیم ولی گاهی به این سخن توجه داشته باشم و با توجه به رنگ رخسار او تشخیص دهیم که او شخصیت بسیار ترسو دارد. او دیدگاه ندارد او تشخیص نیست این تهاش خیسه!!!»یَقُولُونَ نَخْشَی أَن تُصِیبَنَا» (52، مائده) میگویند میترسیم به ما حادثه ناگواری برسد. به قدری موضوع ترس مهم است که حضرت علی هنگامی که میخواهد ازدواج کند به دنبال همسری است که شجاع باشد. حضرت علی که «به ذره کر نظر لطف بو تراب کند/ به آسمان رود و کار آفتاب کند«. درسهای اخلاقی که در فضای بین الملی پخش میشود نوعا خداترسی مطرح نمیشود. ما را میخواهند اخلاقی به ما بدهند که از گرگهای زمانه بترسیم.بترس تا برسیاولین آزمایش بلا نیست بلکه ترس از بلا است. ترس از بلا نداشته باشید و آرام باشید. کسی یا چیزی شما را نترساند. ترسی که به عنوان شایعترین امتحان خداوند از بندگان است. هنگامی که سعی کنیم که از همه چیز نترسیم میبینیم که باز هم یک چیزی است که از آن میترسیم . علف هرز ترسی از وجود ما رشد میکند و بالا میآید. و خداوند میفرماید که بیا از من بترس و از هیچچیز دیگر نترس.آیا شده که سر سجادهٔ نماز که رنگتان بپرد و زرد شود. ترس از خدا به انسان آرامش میدهد. ترس از خدا زیباست. مانند حضرت زهرا (س)، هنگامی که می ایستد سر نماز از ترس از خدا استخوانهای بدنش میلرزید. خدا میفرماید من نمیگذارم که بندهٔ من دو جا بترسد بلکه اگر در این دنیا برسید در آن دنیا نمیترسد. ترس از خدا دلچسبترین احساس است کسی که میگوید ترس احساس بدی است تا کنون از خداوند نترسیده است. با ترسوها هم نشینی نکنید که آنها زندگی شما را خراب میکنند .خوب است که زود با منطق ایمان می بیاورید و زود با منطق عاشق شوید. والدینی که بچههایشان را فقیر شدن بترسانند سطح بچهها را به همان پایینی که خودشان هستند میرسانند. »الشَّیْطَانُ یَعِدُکُمُ الْفَقْرَ وَ یَأْمُرُکُم بِالْفَحْشَاءِ وَ اللَّهُ یَعِدُکُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَ فَضْلًا وَ اللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیم» (248، بقره) شیطان شما را از بینوایی میترساند و به کارهای زشت وامیدارد، درحالیکه خدا شما را به آمرزش خویش و افزونی وعده میدهد. خدا گشایشدهنده و داناست.فضل یعنی اینکه نترس خیلی بیشتر از ظرفیت پیش بروی خداوند دل آدم را با ترساندن از خودش آرام میکند. خداوند وعدهٔ فضل میدهد یعنی بیحساب به او فضل میدهد. آدم پیش خدا که میرسد چه آرامشی پیدا میکند همین خدایی که قرار است از او بترسی باید چنان امیدی به فضلش داشته باشیم. روز قیامت روز عمل نیست نمیشود پول برد یا دعای کمیل خواند . آنجا یا حمیم و عذاب دردآور است یا اینکه کیک و نوشابه است که خودشان میدهند. در قیامت برخی گناهکار هستند که به فضل خدا باز هم امید دارند. خوف رجا چی کار میکند. یا داوود صدیقین را از حساب من بترسان اگر من بخواهم صدیقین را حساب بکشم به جهنم میروند.
یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
چرا قمه زنی موجب وهن است؟
چرا قمه زنی موجب وهن است آداب و رسوم غلط بسیاری از ملّت ها به دین آنها مستند نیست تا منجر به وهن دینشان شود به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز عزاداری و برپایی مجالس سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام از امور مستحب و مؤکد اسلام می باشد در این خصوص رمعامله با خدا
معامله با خدا هر کس عمل نیکی انجام دهد ما ده برابر به او پاداش می دهیم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آقای مجتهدی تهرانی نقل کرده است که آیة الله حاج میرزا علی مشکینی فرمودند در ایامی که تحصیل می کردم یک روز 5 ریال بیشتر پول نداشتم روزی در خیابانترس مجری شبکه ماهواره ای محبت از رشد اسلام + عکس
ترس مجری شبکه ماهواره ای محبت از رشد اسلام عکس کشیش شبکه محبت با بارگذاری این تصویر سعی کرده به مسیحیان و ارامنه این شهر هشدار دهد که تعداد مسلمانان در این شهر رو به افزایش است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز کشیش ادوین آبنوس یکی از اعضای شبکه مسیحوقتی علم موجب فاصله و ممانعت انسان با مقصود واقعی شود حجاب خواهد بود
دین و اندیشه اندیشکده ها مرتضی جوادی آملی وقتی علم موجب فاصله و ممانعت انسان با مقصود واقعی شود حجاب خواهد بود 03 08 1393 11 13 به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در پاسخ به این سؤال که علم چگونه می تواند حجابمباهله، موجب اثبات حقانیت اسلام شد
یکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۵ نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان گفت روز مباهله واقعهای بزرگ در تاریخ اسلام بوده و حقانیت اسلام را بر همگان ثابت کرد آیتالله حسن ممدوحی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم روز مباهله را واقعه و رویداد بزرگ اسلامی داکاری که فقط برای خدا باشد، خودش عامل مراقبه و جلوگیری از ارتکاب گناه میشود/ عبرت گرفتن و پرهیز از فریب خوردن
دین و اندیشه اندیشمندان درس اخلاق آیتالله قرهی کاری که فقط برای خدا باشد خودش عامل مراقبه و جلوگیری از ارتکاب گناه میشود عبرت گرفتن و پرهیز از فریب خوردن توسط دنیا آیت الله قرهی در درس اخلاق خود گفت یکی از مراحلی که اولیاء خدا در باب مراقبه بیان می کنند این است که مراقخانواده، نخستين کانون رشد و آرامش بشری است/ کيفر بداخلاقي با خانواده
دین و اندیشه اندیشمندان آیت الله العظمی جوادی آملی خانواده نخستين کانون رشد و آرامش بشری است کيفر بداخلاقي با خانواده آیت الله العظمی جوادی آملی در کتاب مفاتیح الحیات می نویسد در مذمت سختگيري بر خانواده از رسول خدا ص روايت شده است که فرمود بدترين مردم مردِ سختگير بر خادورترین مردم از خداوند کیست؟ |اخبار ایران و جهان
دورترین مردم از خداوند کیست بزرگترین وعمیقترین تربیتهای روحی انسان از طریق قلب امکانپذیر است و قرآن کریم به بشریت اعلام کرده که برای تربیت درست باید در جهت شناخت قلبها پیش برویم کد خبر ۴۴۵۰۳۵ تاریخ انتشار ۰۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۳ ۳۱ - 28 October 2014 بزرگترین وعمیقترین تربیتهاکسانی که از خدا ترسی به دل ندارند، هیچ گاه راست نمیگویند
آیتالله العظمی جوادیآملی کسانی که از خدا ترسی به دل ندارند هیچ گاه راست نمیگویند اگر چه به فضای مجازی مجاز گفته می شود ولی مخاطبان فضاهاي مجازي به دنبال كشف حقيقت هستند و باید به این فضا حقیقی گفت به گزارش خبرنگار خیمه گاه باشگاه خبرنگاران آيتالله العظمی عبدالاسلام برای ایجاد صلح و آرامش و رشد و تعالی انسان آمده است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها آيتالله تسخيري در همایش بينالمللي فرهنگ معنوی اسلام برای ایجاد صلح و آرامش و رشد و تعالی انسان آمده است آیتالله تسخیری طی سخنانی در همایش بينالمللي فرهنگ معنوی ایمان را به عنوان ضرورت بشریت و شرط اصلی گفتوگوی انسانها برای رسیدن به تفاهمنقش ایمان و اعتقاد، در آرامش
نقش ایمان و اعتقاد در آرامش ای خدای من لطف بی کران خود را شامل حالم بفرما تا هر آن بر قدر و منزلت خویش آگاه تر گردم و لحظه به لحظه بر معرفت ذات تو آشناتر به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز ایرانیان از دیرباز دارای مذهب و دین بوده اند و هرگز در هیچ دچرا انسان خدا را فراموش می کند؟
چرا انسان خدا را فراموش می کند امروز شما را فراموش مىکنیم همانگونه که شما دیدار امروزتان را فراموش کردید و جایگاه شما دوزخ است و هیچ یاورى ندارید وسوسه های شیطان تعلق به دنیا و گناه از علل فراموش کردن پروردگار است و در مقابل با نماز قرآن تفکر در آیات الهی و استفاده از ازمین فرصتی است که خداوند از سر رحمت به انسان داد تا نقائص معرفتی اش برطرف گردد
دین و اندیشه اندیشکده ها نشست پاسخی جدید به مسئله شر زمین فرصتی است که خداوند از سر رحمت به انسان داد تا نقائص معرفتی اش برطرف گردد حجت الاسلام مبینی در نشست پاسخی جدید به مسئله شر با استفاده از آموزه های قرآنی گفت زمین فرصتی است که خداوند از سر رحمت نه عقوبت به انسان داد تاغایت نظام سیاسی در نظام امامت هدایت به سمت خدای متعال است
دین و اندیشه اندیشکده ها در کارگاه کارآمدی دین در عرصه سیاست عنوان شد غایت نظام سیاسی در نظام امامت هدایت به سمت خدای متعال است یک عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع در کارگاه دانش افزایی کارآمدی دین در عرصه سیاست گفت آنچه در غایت نظام سیاسی در نظام امامت مطرح می شود هدایتممنوعیت پوشیدن برقع موجب افزایش تنشها و افراط گراییمی شود -
گزارشی از سازمان امنیت ملی استرالیا ممنوعیت پوشیدن برقع موجب افزایش تنشها و افراط گراییمی شود بنا به گزارشی که از سوی آسیو سازمان امنیت ملی استرالیا منتشر شده پیامدهای امنیتی حاصل از هر نوع تلاش برای ممنوعیت برقع به احتمال زیاد –اگر نه به طور کامل- می تواند منفی باشد به گزجلد دوم و سوم کتاب «خدا در اندیشه فیسوفان غرب» منتشر شد
دین و اندیشه اندیشمندان توسط انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب جلد دوم و سوم کتاب خدا در اندیشه فیسوفان غرب منتشر شد جلد دوم و سوم کتاب خدا در اندیشه فیسوفان غرب ترجمه دکتر حسن قنبری منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر مجموعه کتاب«خدا در اندیشه فیسوفان غرب» از مهم تریفرماندار خرمآباد: تقویت فرهنگ اصیل دینی موجب صلح و آرامش میشود
فرماندار خرمآباد تقویت فرهنگ اصیل دینی موجب صلح و آرامش میشودفرماندار خرمآباد گفت برای داشتن صلح آرامش و اعتدال چارهای جز تقویت فرهنگ اصیل دینی ملی و بومی لرستان خود نداریم به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری فارس از خرمآباد به مراسم هفته فرهنگی لرستان در تهران حبیبالله-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها