تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835870827




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی علم موجب فاصله و ممانعت انسان با مقصود واقعی شود حجاب خواهد بود


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه > اندیشکده ها مرتضی جوادی آملی:
وقتی علم موجب فاصله و ممانعت انسان با مقصود واقعی شود حجاب خواهد بود
03/08/1393 11:13



به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در پاسخ به این سؤال که علم چگونه می تواند حجاب باشد و انسان را به ورطه سقوط بکشاند، گفت: در احادیث نورانی که از ائمه معصومین (ع) صادر شده است، این مضمون به صورت مکرر بیان شده که علم حجاب اکبر است اما برای تبیین این موضوع اولا باید حجاب شناخته شود و پس از آن روشن شود که علم چگونه می تواند حجاب شده و بین مطلوب و مقصود انسان فاصله اندازد. حجاب آن امری حائل میان انسان و مقصود است که گاهی مادی و ظلمانی است و گاهی مجرد و نورانی؛ لذا هر چه موجب فاصله و ممانعت انسان با مقصود واقعی شود، حجاب خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی تصریح کرد: اما گاه نسبت به امور دنیوی حجاب ظلمانی گفته می شود چرا که در نشئه طبیعت یافت شده و انسانی که مال و مقام را مورد علاقه خود قرار داده، این دنیا حجاب برای آخرت او خواهد شد و برای کمالات حقیقی او این عالم ماده و ظلمانی حجاب می شود و از این جهت به آن حجاب ظلمانی گفته می شود که بین انسان و حقیقت که مایه رفعت و کمال اوست، فاصله می اندازد.

عضو مجمع عالی حکمت اسلامی عنوان کرد: اما این که آیا علم حجاب است یا چطور این اتفاق می تواند رخ دهد و اینکه چرا حجاب اکبر خوانده شده است، اولا باید دانست علم دارای اضلاع سه گانه است؛ ضلع نخست عالم، ضلع دوم معلوم و ضلع سوم علم که رابط میان عالم و معلوم است و آن را تعیین می کند.

وی ابراز کرد: اگر در این اضلاع ثلاثه، انسان خود را که عالم است بنگرد یا علم را که فاصله بین او و معروف و مقصود او است، طبیعی است نمی تواند آن حقیقت اصلی را مشاهده کند اما اگر خود را بنگرد نه مقصود را یا علم را بنگرد و نه معلوم و معروف را در این دو صورت برای انسان حجاب حاصل می شود زیرا بین انسان و مطلوب، او خود حجاب شده است. آن کسی که بر اساس علم خودبین شود، نه معلوم بین، خودیت او حجابی است که بین او و مطلوبش واقع شده و این گونه علم برای او حجاب می شود.

وی عنوان کرد: اگر انسان خودبین باشد نه معلوم و واقع بین یا علم بین، هم علم و هم عالم حجاب می شود تا نتواند حقیقت واقعی را ببیند و از این رهگذر علم حجاب می شود اما آنچه حقیقت است و باید به آن توجه شود، معلوم است لذا ابن سینا می گوید آن کسی که عرفان را به خاطر عرفان بخواهد و به علم چشم بدوزد نه به معلوم، و به حجاب علم از معلوم وا بماند، او مشرک است.

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء تاکید کرد: آن زمانی که انسان از خودیت خود دست بردارد و علم خود را نبیند، از تثلیث به توحید راه می برد و تنها معروف را می بیند و این رسیدن به مطلوب حقیقی است لذا اگر انسان بر اساس علم خود بین یا علم بین شود و به جای آنکه از خورشید بخواهد اشیاء را ببیند، به خود خورشید چشم بدوزد، هرگز نمی تواند اشیاء را ببیند. بنابراین، علم بینی نه معلوم بینی، انسان را از توحید حقیقی باز می دارد و اینچنین او در فضای علم آموزی مشرک می شود و زمانی می تواند این حجاب را برطرف کند که نه خودبین باشد و نه علم بین بلکه تمام توجهش به معلوم باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی یادآور شد: اینکه گفته می شود علم حجاب اکبر است اگر انسان علم را در سینه خود وجب کرد و بزرگ دانست، دچار حجاب خودیت شده که بدترین حجابها است و نباید فراموش کرد معلوم و معروف خدا و کمالات اوست.


۱۳۹۳/۸/۳ - ۱۱:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن