محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832494444
تاریخ اندیشه سیاسی- عرفانی ایران پررنگ نبوده است/ بررسی «حکمت، معرفت و سیاست در ایران»
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک محقق:
تاریخ اندیشه سیاسی- عرفانی ایران پررنگ نبوده است/ بررسی «حکمت، معرفت و سیاست در ایران»
احمد بستانی در نشست نقد و بررسی کتاب «حکمت، معرفت و سیاست در ایران» گفت: به قدری اندیشمندان سیاسی ما در تمدن اسلامی کم هستند که سخت بتوان از اندیشه سیاسی عرفانی که در این کتاب مطرح شده است سخن گفت. هر چند که با مفهوم اندیشه سیاسی عرفانی مخالف نیستم اما در تاریخ اندیشه سیاسی- عرفانی ایران پررنگ نبوده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی کتاب «حکمت، معرفت و سیاست در ایران» با حضور دکتر مهدی فدایی مهربانی، نویسنده کتاب و عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه تهران و دکتر احمد بستانی، عضو هیئت علمی علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در تالار کنفرانس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد. بستانی در ابتدای سخنانش درباره نسبت بین عرفان و سیاست گفت: در ابتدا ما باید در هر بحثی که به نحوی به اندیشه سیاسی یا فلسفه سیاسی مربوط میشود، تعریف و منظور معنای شالودههای اندیشههای سیاسی مانند اندیشه سیاسی و فلسفه سیاسی به طور اجمال مشخص کنیم و بعد به بررسی آنها بپردازیم. به عبارتی ما با هر نظام یا منظومه فکری که با آن مواجه میشویم باید در گام نخست دید که آیا آن نظام فکری شالودهها یا معیارهای آن را داراست یا خیر؟ درباره تعریف فلسفه سیاسی باید گفت که دو ویژگی یا مولفه درباره این نظام فکری باید وجود داشته باشد تا بتوان بر آن عنوان فلسفه سیاسی گذاشت، نخست: «ساحت عمومی» که ممکن است به تعابیر مختلفی از جمله مصلحت عمومی، ساحت جمعی و غیره تعبیر شود. ساحت عمومی به این معناست که شهر یا نظام سیاسی، تجمع صرف افراد نیست بلکه نماینده منافع، مصالح و ویژگیهای افراد به عنوان شهروند در درون آن نظام سیاسی و این چیزی است که فیلسوفان یونانی تا دوران مدرن هم بر آن تاکید دارند. وی در ادامه به دومین ویژگی فلسفه سیاسی اشاره کرد و گفت: درکی از «خرد و خردمندی» دومین نکتهای است که باید درباره فلسفه سیاسی به کار برد. خرد تنها عنصری است که انسانها را به هم متصل میکند و معیاری بیناذهنی است برای سنجش عمومی. از اینرو با در نظر گرفتن این دو ویژگی درباره فلسفه سیاسی، باید درباره اندیشه سیاسی عرفای ایرانی قدری تأمل کرد. عرفای اولیه ما در تمدن اسلامی - ایرانی نه در آثار و عملکرد، هیچ داعیه درک سیاسی نداشتند. شاید نخستین اندیشمند مسلمان که به شکل منسجم از سنت عرفان و سیاست سخن گفت «سهروردی» (در قرن 6) بود که بر تمام اندیشمندان بعد از خود تاثیر جدی گذاشت و راه را در عرصه اندیشه سیاسی بعدی باز کرد.
بستانی در ادامه سخنانش اظهارداشت: سهروردی سه مولفه را در اندیشه فلسفی که هر سه آنها در ایجاد ربط عرفان و سیاست به کار میآید، مطرح کرد. یک «حکیم متاله» که منظور وی از حکیم متاله عارف یا انسان کامل است که باید در صدر حاکمیت باشد. دوم «عالم خیال» که سهروردی با این مفهوم تکلیف خود را با عقل مشایی (یونانی) یکسره میکند و این مفهوم در توضیح فرایندهای ادراک عرفانی و شهودی بسیار اهمیت دارد. سوم «سلسله مراتب انوار» نام دارد، بدین معنی که سهروردی مراتب مختلفی از نور را به ازاء عالم واقع قائل میشود یعنی جهان هستی را به شکل سلسله مراتب قرار میدهد و دو نسبت «قهر و غلبه» و «عشق و محبت» را در عالم برقرار میکند. وی افزود: بعد از آن شاهد نگرشهایی در سیاست هستیم که نسبتی با عرفان هم دارند اما به طور خلاصه اتفاقات مهمی که در این میان میافتد که در جریان پروسه تاریخی نباید از آنها غافل شد. نخست؛ «تحول اندیشه سیاسی در ایران»، یا به قول سید جواد طباطبایی «زوال اندیشه سیاسی در ایران». به عنوان مثال زوال خودِ مفهوم «عرفان»، به این معنا که اندیشه عرفانی از جنبههای راستینی که در ابتدا داشت، تهی شد یا مثلا سه مولفهای که درباره اندیشه و میراث سهروری («حکیم متاله»، «عالم خیال» و «سلسله مراتب انوار») وجود داشت به طور کلی متحول شد. عالم خیال او به «خیالپردازی» و مفهوم قهر و محبت وی رخت بربست و به مفهوم درونتهی تبدیل شد. اتفاق دیگری که در این بین اتفاق افتاد، غلبه فقه و شرعیات بر دانشهای دیگر بود. از اینرو نمیتوان به طور مستقل از مفهومی تحت عنوان اندیشه سیاسی عرفانی در ایران که در این کتاب است، سخن گفت.
بستانی در بخش دیگری از سخنانش در رابطه با این موضوع که آیا میتوان از اندیشه سیاسی عرفانی در حال حاضر سخن بگوییم یا خیر؟ گفت: به قدری اندیشمندان سیاسی ما در تمدن اسلامی کم هستند که سخت بتوان از اندیشه سیاسی عرفانی که در این کتاب مطرح شده است سخن گفت. هر چند که با مفهوم اندیشه سیاسی عرفانی مخالف نیستم اما در تاریخ اندیشه سیاسی- عرفانی ایران پررنگ نبوده است.
دکتر مهدی فدایی مهربانی نیز در این نشست با توجه به محتوای کتابش گفت: نکتهای که با توجه به مطالعات خودم به آن دست یافتم آن است که در اندیشه سیاسی ایران، نسخ خاصی از آن وجود دارد که به آن توجه نشده و آن نسخ «اندیشه سیاسی عرفانی» است. البته بخشی از این غفلت به دلیل آن است که رسالات و نسخههای خطی که در داخل و خارج از کشور وجود دارند، غالبا تصحیح نشدهاند و به صورت پراکنده و نامنسجم وجود دارند. در حالیکه این نسخ خطی بخشی از دانش سیاسی ما را تشکیل میدهند و وجه عرفانی و سیاسی این آثار جایگاه مهمی در اندیشه سیاسی عرفانی ما دارند.
وی درباره اندیشه یا فلسفه اسلامی ادامه داد: نکته اساسی در فلسفه اسلامی «معرفتشناسی» است که کانون فلسفه سیاسی است. بدین معنا که آن چیزی که برای حکیم مسلمان اهمیت دارد «حقیقت» است که میخواهد از دل معرفتشناسی به حقیقت پی ببرد.
فدایی در ادامه در واکنش به سخنان بستانی مبنی بر دو عنصر تعریف اندیشه سیاسی گفت: در سخنانی که دکتر بستانی درباره دو ویژگی اندیشه سیاسی بیان کردند («ساحت عمومی» و «لزوم خرد و خرودورزی در اندیشه سیاسی»)، من اگرچه با ویژگی نخست موافق هستم اما درباره ویژگی دوم که «اندیشه سیاسی باید درکی از خرد و خردورزی داشته باشد» و مبتنی بر آن باشد، جای بحث است، چراکه اگر خرد را به مثابه «جوهر» در نظر بگیریم ما در اندیشه سیاسی عرفانی چنین خردی نداشتیم اما خرد حکمای الهی (فلاسفه الهی) که این کتاب نیز بر آن مبتنی است، یک نوع «خرد تشکیکی» است به این دلیل که اوج خرد تشکیکی چیزی جز عرفان نیست و در تعریفی که بستانی از خرد داشتند، در سنت ایرانی چنین خردی یافت نمیشود (برخلاف سنت یونانی).
همچنین نویسنده کتاب «حکمت، معرفت و سیاست در ایران» در عکسالعملی از سخنان بستانی درباره زوال عرفان گفت: من برخلاف بستانی برآنم که عرفان هرچه به پیش میرود (بهویژه از قرن هفتم به بعد) با پیوندی که با فلسفه برقرار میکند، وجوه اخلاقی عرفان پررنگتر میشود و آنچه دکتر بستانی مطرح کرد مبنی بر اینکه عرفایی را نمیبینم که وارد اندیشه سیاسی شده باشد، نمیپذیرم. مساله این است که آیا ما در حال حاضر درباره اندیشه سیاسی صحبت میکنیم یا کنش سیاسی. چنانکه اگر ما در فهرست کتاب نگاهی بیفکنیم، با لغت اندیشه سیاسی روبهرو میشویم نه کنشهای سیاسی عرفا. به عبارتی بحث ما در حوزه اندیشه سیاسی است نه استقرار آن.
۱۳۹۳/۸/۱ - ۱۰:۳۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]
صفحات پیشنهادی
نشست نقد و بررسی کتاب «حکمت، معرفت و سیاست در ایران» برگزار میشود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها نشست نقد و بررسی کتاب حکمت معرفت و سیاست در ایران برگزار میشود به همت مرکز فرهنگ و سیاست جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران نشست نقد و بررسی کتاب حکمت معرفت و سیاست در ایران برگزار میشود به گزارش خبرگزاری مهر در این نشست دکتر مهدی فدایی مهرببه همت مرکز فرهنگ و سیاست جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران نشست نقد و بررسی کتاب حکمت، معرفت و سیاست در ایران برگزا
به همت مرکز فرهنگ و سیاست جهاد دانشگاهی دانشگاه تهراننشست نقد و بررسی کتاب حکمت معرفت و سیاست در ایران برگزار میشودنشست نقد و بررسی کتاب حکمت معرفت و سیاست در ایران به همت مرکز فرهنگ و سیاست جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران برگزار میشود به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس نشست ن«مناقشه بر سر گرم شدن کره زمین» در مؤسسه حکمت وفلسفه ایران بررسی می شود
دین و اندیشه اندیشکده ها مناقشه بر سر گرم شدن کره زمین در مؤسسه حکمت وفلسفه ایران بررسی می شود نشست مناقشه بر سر گرم شدن کره زمین نگاهی به نقش شبیه سازی رایانهای به همت گروه مطالعات علم مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر نشست علمی «کتاب «تداوم و تحول تاریخنویسی در ایران عصر قاجار» منتشر شد
دین و اندیشه اندیشکده ها کتاب تداوم و تحول تاریخنویسی در ایران عصر قاجار منتشر شد کتاب تداوم و تحول تاریخنویسی در ایران عصر قاجار با هدف بررسی چگونگی روند گذار تاریخنویسی از سالنامهنگاری و وقایعنگاری به تاریخنویسی جدید با در نظر گرفتن عوامل مؤثر بر تحول معرفت و تفکرچیستی مطالعاتفرهنگی در ایران هنوز مبهم است/ نقد و بررسی کتاب «روششناسی مطالعات فرهنگی»
دین و اندیشه اندیشکده ها عباس کاظمی چیستی مطالعاتفرهنگی در ایران هنوز مبهم است نقد و بررسی کتاب روششناسی مطالعات فرهنگی دکتر عباس کاظمی در نشست نقد و بررسی کتاب روششناسی مطالعات فرهنگی گفت این کتاب از اولین تلاشها و کوششهایی است که در حوزه روششناسی مطالعات فرهنگی درشماره جدید سوره انديشه منتشر شد/ بررسی نسبت سیاست و اداره
دین و اندیشه اندیشکده ها شماره جدید سوره انديشه منتشر شد بررسی نسبت سیاست و اداره هفدهمين شماره از مجله سوره انديشه ويژه مهر و آبان 93 حاوي مقالات و گفتگوهايي پيرامون کار مسئلهي کارآمدي و نسبت اداره و سياست امروز روي کيوسکهاي مطبوعاتي قرار گرفت به گزارش خبرگزاری مهربررسی آبشخورهای زوال تمدن اسلامی ـ ایرانی در قرون اخیر
دین و اندیشه اندیشکده ها بررسی آبشخورهای زوال تمدن اسلامی ـ ایرانی در قرون اخیر خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در طول تاریخ به ویژه در هزاره اخیر در ایران و بیشتر سرزمینهای مسلمانان هرگاه که دانشمندی در زمان خود درخشید بر مبنای ذوق و ذکاوت خویش و بر مبنای قدرت یافتن گابدن محمل اصلی تجارب و تعاملات روزمره افراد است / «درآمدی برتاریخ فرهنگی بدن در ایران»
دین و اندیشه اندیشکده ها معرفی کتاب بدن محمل اصلی تجارب و تعاملات روزمره افراد است درآمدی برتاریخ فرهنگی بدن در ایران کتاب درآمدی برتاریخ فرهنگی بدن در ایران تألیف محمد سعید ذکایی و مریم آمن پور را انتشارات تیسا منتشرکرده است در این کتاب می خوانیم بدن محمل اصلی تجارب وبررسی الگوی اسلامی پیشرفت ایران و مالزی؛ اشتراک ها و اختلاف ها
دین و اندیشه اندیشکده ها بررسی الگوی اسلامی پیشرفت ایران و مالزی اشتراک ها و اختلاف ها خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه اهتمام بیش از حد رهبران مالزی در اواخر دهه 90 به عقلانیت معاصر ابزاری تحت تأثیر توسعه غربی و تمرکز بسیار بر عوامل اقتصادی و توسعه و پیشرفت اقتصادی در مالززنان فرهيخته ايران و چين راههاي تعامل و همكاري براي توسعه جايگاه زنان را بررسي كردند
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها زنان فرهيخته ايران و چين راههاي تعامل و همكاري براي توسعه جايگاه زنان را بررسي كردند در نشست تخصصي زنان و توازن مشاركتهاي اقتصادي و استراتژيهاي جمعيتي مباحثی همچون خانواده و نقشهاي تربيتي زنان و استراتژيهاي جمعيتي زنان خانوادسومین جلسه گپ و گفت با پیشکسوتان دانش سیاست در ایران برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها با حضور عزت الله فولادوند سومین جلسه گپ و گفت با پیشکسوتان دانش سیاست در ایران برگزار می شود انجمن علوم سیاسی ایران سومین جلسه از سلسله جلسات گپ و گفت با پیشکسوتان دانش سیاست در ایران را با حضور دکتر عزت الله فولادوند و دکتر حسینعلی نوذری برگزاعلت ممنوعیت سفر ایرانی ها به مصر
علت ممنوعیت سفر ایرانی ها به مصر ناصر رضوان مدیر این ائتلاف در سخنانی اعلام کرد که این تصمیم دولت مصر پس از تلاش های ائتلاف احفاد الصحابه و هجوم آن به قاریانی بود که به ایران سفر کرده بودند و به شیوه شیعیان اذان گفته بودند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جکتابت خطبه غدیر و نهج البلاغه در همایش غدیر در تهران |اخبار ایران و جهان
کتابت خطبه غدیر و نهج البلاغه در همایش غدیر در تهران به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در همایش غدیر گفت ترویج فرهنگ غدیر و توجه به متون و روایات اهل بیت علیهم السلام از اهداف برگزاری این رویداد معنوی است رحیم قربانی با اشاره به استقبال هنرمزائران مدينه در اوج/ بازگشت 46 هزار حاجي به ايران
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی زائران مدينه در اوج بازگشت 46 هزار حاجي به ايران همزمان با اينكه امروز ستاد مكه تعطيل و زائران مدينه منوره در نقطه اوج قرار ميگيرند بيش از ۴۶ هزار ايراني راهي كشور شدهاند به گزارش خبرگزاری مهر نصرالله فرهمند رئيس ستاد سازمان حج وزيارماجرای کودکی امام هادی(ع) به روایت رهبر انقلاب |اخبار ایران و جهان
ماجرای کودکی امام هادی ع به روایت رهبر انقلاب کد خبر ۴۴۰۹۵۷ تاریخ انتشار ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۵ - 10 October 2014 حضرت هادی ع که در آن وقت شش ساله بود به همراه خانوادهاش در مدینه ماند معتصم از خانواده جوادالائمه ع پرسوجو کرد و وقتی شنید پسر بزرگ حضرت جواد علی بن محمد ع شنوای علی ای همای رحمت به مناسبت عید غدیر |اخبار ایران و جهان
نوای علی ای همای رحمت به مناسبت عید غدیر نوای علی ای همای رحمت تو آیتی خدا را با صدای محمد اصفهانی کد خبر ۴۴۱۳۳۰ تاریخ انتشار ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۲ - 11 October 2014 دانلود لینک را کپی کنید دانلودمرگ 7 حاجی ایرانی
مرگ 7 حاجی ایرانی حمل ونقل درون شهری حجاج ایرانی با پایان گرفتن ایام تشریق و کاهش ازدحام مسیرها در مکه مکرمه از سه شنبه فعال شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز رییس ستاد مکه مکرمه حج و زیارت از وفات هفت زائر ایرانی در موسم حج 1393 1435 خبر داد  -
دین و اندیشه
پربازدیدترینها