محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842630372
شیطان از نگاه مولی متقیان
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
شیطان از نگاه مولی متقیان
كار شيطان اغوا و فريب دادن اولاد آدم است، ولى فعاليت او از آراستن خطاها و گناهان تجاوز نمى كند.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، اميرمؤمنان عليه السلام درباره شيطان و شرورش و درباره پيروان شيطان در «نهج البلاغة» مى فرمايد: اتَّخَذُوا الشَّيْطانَ لِأمْرِهِمْ مِلاكاً، وَاتَّخَذَهُمْ لَهُ اشْراكاً، فَباضَ وَفَرَّخَ فى صُدُورِهِمْ، وَدَبَّ وَدَرَجَ فى حُجُورِهِمْ، فَنَظَرَ بِأعْيُنِهِمْ وَنَطَقَ بِألْسِنَتِهِمْ، فَرَكِبَ بِهِمُ الزَّلَلَ، وَزَيَّنَ لَهُمُ الْخَطَلَ، فِعْلَ مَنْ قَدْ شَرِكَهُ الشَّيْطانُ فى سُلْطانِهِ، وَنَطَقَ بِالْباطِلِ عَلى لِسانِهِ «1». مردمى هستند كه شيطان را تكيه گاه شؤون زندگى خود قرار دادند و شيطان هم آنان را در پليدى و فريبندگى شركاى خود نمود، اين موجود پليد در درون سينه هاى آنان تخم گذارد و جوجه درآورد حركت كرد و تدريجاً در آغوش آنان نشست. آن مطرود ازل و ابد با چشمان آنان مى نگرد و با زبانهايشان سخن مى گويد، نتيجه اين شد كه آنان را مركبى براى راندن در لغزشگاهها نمود و خطا و انحراف را در ديدگاه آنان بياراست، در زندگى رفتار كسى را پيش گرفتند كه شيطان او را در سلطه خود شريك نموده، باطل را از زبانش بيرون بياورد. سلطه شيطان شارح «نهج البلاغة» علامه جعفرى در توضيح اين جملات مى گويد «2»: درست است كه كار شيطان اغوا و فريب دادن اولاد آدم است، ولى فعاليت او از آراستن خطاها و گناهان تجاوز نمى كند. اين موجود پليد هرگز مانند يك عامل جبرى مردم را به بدبختى و سقوط نمى كشاند و چنان كه در قرآن مجيد آمده است: كار او وعدههاى دروغين و آرايشهاى بى اساس می باشد. خداوند رحمان انسانها را به وسيله عقول و وجدانها و پيامبران از اغواها و فريبكارى هاى شيطان برحذر داشته است، سه وسيله مزبور قدرتى بيش از تحريكات شيطان دارا مى باشند كه به خوبى مىتوانند دغلكارى هاى شيطان را خنثى نمايند. بنابراين، اين شيطان نيست كه دست آدمى را گرفته با اجبار او را برده خود مى سازد، بلكه اين خود انسان است كه نخست همه وسايل سه گانه را از كار مى اندازد و تحريكات آنها را در درون خود خنثى مى نمايد و دست بردگى به سوى شيطان دراز مى كند و سپس آن موجود پليد شريك زندگى او مى گردد، اين مطلب در مواردى از قرآن مجيد چنين بيان شده است. [وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِي عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلا تَلُومُونِي وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ] «3». و شيطان [در قيامت] هنگامى كه كار [محاسبه بندگان] پايان يافته [به پيروانش] مى گويد: يقيناً خدا [نسبت به برپايى قيامت، حساب بندگان، پاداش و عذاب] به شما وعده حق داد، و من به شما وعده دادم [كه آنچه خدا وعده داده، دروغ است، ولى مى بينيد كه وعده خدا تحقّق يافت] و [من] در وعدهام نسبت به شما وفا نكردم، مرا بر شما هيچ غلبه و تسلّطى نبود، فقط شما را دعوت كردم [به دعوتى دروغ و بى پايه] و شما هم [بدون انديشه و دقت دعوتم را] پذيرفتيد، پس سرزنشم نكنيد، بلكه خود را سرزنش كنيد، نه من فريادرس شمايم، و نه شما فريادرس من، بى ترديد من نسبت به شركورزى شما كه در دنيا درباره من داشتيد [كه اطاعت از من را هم چون اطاعت خدا قرار داديد] بيزار و منكرم؛ يقيناً براى ستمكاران عذابى دردناك است. ملاحظه مى شود كه شيطان به عنوان يك عامل جبرى، فرزندان آدم را به تباهى نمى كشد، بلكه وعدههاى دروغين مى دهد و خطاكارى ها را مى آرايد و بس. بنابراين ملامت كردن شيطان بى مورد خواهد بود، همين مسئله درباره نفس (مدير غرايز حيوانى) آدمى نيز وجود دارد، به اين معنى كه آدمى در روز قيامت نمى تواند گناهان و انحرافات خود را به گردن نفس بيندازد و بگويد: چون خدا به من نفس داده بود، لذا مرتكب گناه شدم؛ زيرا تحريكات و فعاليتهاى غرايز حيوانى به مديريت نفس در برابر نيروهاى عقل و وجدان و فرياد پيامبران عظام قابل توجيه و مهار كردن بوده، هرگز به درجه عامل جبرى نمى رسد. در اين كه شيطان را سلطه و زورى نسبت به آدميان نيست، باز در قرآن مجيد مى خوانيم: [وَ اسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِكَ وَ أَجْلِبْ عَلَيْهِمْ بِخَيْلِكَ وَ رَجِلِكَ وَ شارِكْهُمْ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ وَ عِدْهُمْ وَ ما يَعِدُهُمُ الشَّيْطانُ إِلَّا غُرُوراً* إِنَّ عِبادِي لَيْسَ لَكَ عَلَيْهِمْ سُلْطانٌ وَ كَفى بِرَبِّكَ وَكِيلًا] «4». از آنان هر كه را توانستى با آوازت [به سوى باطل] برانگيز، و [براى راندنشان به سوى طغيان و گناه] با سوارهها و پياده هايت بر آنان بانگ زن، و با آنان [از راه سوق دادنشان به حرام] در اموال و [از طريق وسوسه كردنشان به زنا] در اولاد شريك شو، و به آنان وعده [دروغ] بده [كه از قيامت، حسابرسى، بهشت و دوزخ خبرى نيست] و شيطان آنان را جز از روى باطل و دروغ وعده نمى دهد.* [ولى آگاه باش كه] يقيناً تو را بر بندگانم هيچ تسلّطى نيست، و كافى است كه پروردگارت نگهبان و كارساز [آنان] باشد. مقصود از شركت شيطان در اموال و اولاد و ساير شؤون زندگى، شركت محسوس و عينى نيست كه مانند يك پديده فيزيكى قابل مشاهده باشد، بلكه منظور شريك شدن او در هدفگيرى ها و انتخاب وسايل و ساير عوامل محرك انسانى در انديشه و گفتار و رفتار مى باشد، مانند شركت نفس كه مديريت غرايز حيوانى را دارد و در شؤون زندگى داخل در هدفگيرى ها و انتخاب وسايل و ساير عوامل محرك مى گردد. سهم آدمى در اين شركت، گاهى به قدرى تقليل پيدا مى كند كه شؤون زندگى آدمى تا حدّ مالكيت انحصارى شيطان و هوا و هوس در مى آيد، اين حد از تبهكارى در قرآن مجيد در آيه زير گوشزد شده است: [أَ رَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ أَ فَأَنْتَ تَكُونُ عَلَيْهِ وَكِيلًا] «5». آيا كسى كه هواى [نفسش] را معبود خود گرفته ديدى؟ آيا تو مى توانى كارساز ونگهبان او باشى [كه او را به ميل خود به راه راست هدايت كنى؟]. شيطان اين موجود پليد در درون سينه هاى آنان تخم گذارد و جوجه درآورد و حركت كرد و تدريجاً در آغوش آنان نشست. آن سينه آدمى كه جايگاه دل است و دل آدمى كه جايگاه تجلى انوار الهى است و انوار الهى كه از خورشيد عظمت خداوندى تشعشع مى كند، با پيروى از شيطان مبدل به قفسه و آشيانه دائمى شيطان مى گردد. معناى قفسه شيطان بودن آن نيست كه واقعاً يك موجود فيزيكى در سينه آدمى داخل شده در گوشهاى مىنشيند و شروع به امر و نهى مى كند، بلكه همان طور كه اميرالمؤمنين عليه السلام مى فرمايد: اين موجود پليد كه نمود فيزيكى ندارد، همه سطوح روانى را اشغال نموده خيالات و توهمات و وسوسه ها و شك و ترديدها را در آن سطوح توليد مى كند و مالك مطلق آن سطوح مى گردد. كلمه درج اشاره لطيفى به اين حقيقت دارد كه اين تسلّط به تدريج انجام مى گيرد و چنان نيست كه وجدان و عقل و فطرت پاك آدمى ناگهان از درون وى محو شوند و شيطان فوراً جاى آنها را بگيرد. پيروى از شيطان به تدريج، خود انسان را تبديل به يك شيطان عليه ساير انسانها مى كند چنانچه مى فرمايند: ديروز انسانهايى بودند كه مختصات انسانيت در وجود آنان فعاليت مى كرد، راه مىرفتند و دست ديگران را هم براى سلوك در مسير كمال مىگرفتند، تدريجاً آن مختصات را از دست دادند، امروز به قهقرا مى روند و سدّ راه رهگذران كمال شدهاند، اكنون با هر فرد و گروهى كه ارتباط برقرار كنند منحرفش خواهند كرد، بنابراين انسانهايى بودند كه امروز مبدل به شياطين شده، رهزنى رهروان كمال را پيشه خود ساختهاند، اين است معناى شياطين الانس. وقتى كه هدفگيرى ها و انديشههاى آدمى جنبه شيطانى داشته باشد او با داشتن صورت آدمى مبدل به شيطان مى گردد. اى بسا ابليس آدم رو كه هست
پس به هر دستى نبايد داد دست «6»
[وَكَذلِكَ إذا اتاكَ الشَّيْطانُ مُوَسْوِساً لِيُضلَّكَ عَنْ سَبيلِ الْحَقِّ وَيُنْسِيَكَ ذِكْرَ اللّهِ فَاسْتَعِذْ مِنْهُ بِرَبِّكَ وَرَبِّهِ فَإنَّهُ يُؤَيِّد الْحَقَّ عَلَى الْباطِلِ وَيَنْصُرُ الْمَظْلُومَ بِقَوْلِهِ عَزَّوَجَلَّ: [إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ عَلَى الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَلى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ] امام صادق عليه السلام در دنباله گفتار پر فروغ خود مى فرمايد: چون شيطان به قصد گمراه كردن تو با وسوسه هايش به تو حمله ور شد، خواست تو را از راه حق و ذكر حضرت اللّه باز دارد به خداى خود پناه ببر كه حضرت حق باطل را در برابر حق از بين مى برد و مظلوم را در برابر ظالم يارى مى دهد چنانچه در قرآن مجيد فرموده: يقيناً او بر كسانى كه ايمان آوردهاند وهمواره بر پروردگارشان توكل مى كنند، تسلّطى ندارد. پی نوشت: (1)- نهج البلاغة: خطبه 7؛ بحار الأنوار: 3/ 211، باب 33. (2)- ترجمه و تفسير نهج البلاغة: 3/ 131. (3)- ابراهيم (14): 22. (4)- اسراء (17): 64- 65. (5)- فرقان (25): 43. (6)- ملك الشعراى بهار. (8)- نحل (16): 99.
۰۱/۰۸/۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
شیطان انس چیست؟
شیطان انس چیست هر سرسختی که از حق و حقیقت روگردان باشد چه از افراد انسان چه از جن و چه از حیوانات شیطان است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز "شیطان" از ماده ی "شطن" به معنای دوری گرفته شده است شیطان چون از کارهای خیر فاصله گرفته و ازاگر شیطان از آتش است، چگونه در آتش خواهد سوخت؟
اگر شیطان از آتش است چگونه در آتش خواهد سوخت جهان همواره در حال تغییر و تحول است و خصوصیات اشیا با فعل و انفعالاتی قابل تغییر بوده و حتی دانشمندان بشری نیز می توانند جسمی را که روزی به عنوان ماده ای نسوز از آن استفاده می شده با جهان همواره در حال تغییر و تحول است و خصوصیاكشتار به نام دين نتيجه پذيرش ولايت شيطان است
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي كشتار به نام دين نتيجه پذيرش ولايت شيطان است دكتر ابوذر ابراهيميتركمان در همايش نيايش براي صلح عادلانه گفت پذیرش ولایت شیطان باعث شده تا هر روز اخبار كشته شدن مردان و زنان و كودكان بيگناه در گوشه و کآزادي آمريكايي يعني بيبند و باری/اسلام نگاه محترمانهاي به زن دارد
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي آزادي آمريكايي يعني بيبند و باری اسلام نگاه محترمانهاي به زن دارد دكتر ابراهيميتركمان در ديدار معاون فدراسيون زنان چين گفت در برخي نقاط دنيا به بهانه دفاع از زن مفاهيم را به كلي تغيير ميدهند و مثلاًنگاه علمی به سجده در نماز
نگاه علمی به سجده در نماز سجده ستون مهره های بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام می کند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از افعال نماز سجده استکه در این خصوص از امیرالمؤمنین على ع درباره حکمت هاى سجده پرسیدند حضرت فرمود سجده اوّعقلانیت ابزاری، ارتباطی و دینی از نگاه امام خمینی(ره)
عقلانیت ابزاری ارتباطی و دینی از نگاه امام خمینی ره هابرماس باوجود نگاه ماتریالیستی سعیدارد بین دین و جامعه آشتی برقرار کند و با استفاده از کثرتگرایی روشی بین مذهب و سکولاریسم تعامل ایجاد نماید ولی امام با تأکید بر مذهب جامعة بدون آن را قابل تصور نمیداند چکیده عقلانیت ازنگاهی کوتاه به زندگی علامه امینی
نگاهی کوتاه به زندگی علامه امینی او رفت اما الغدیر وی چراغ خانه دلهای با صفا و مشعل هدایت امت تا طلوع خورشید ولایت شد به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز عبدالحسین امینی فرزند شیخ احمد امینی تبریزی م 1370ه ق قم متولد1320ه ق 1281 ه ش شهرستان سراب متوفای 28ربیع الثچگونه جلوی تسلط شیطان را بگیریم؟
چگونه جلوی تسلط شیطان را بگیریم شیطان برای موفقیت و تسلط بر افراد بسیار دقیق و مهندسی عمل میکند و در کار خود با دقت و روش خاص و آرامی به دنبال اهداف خود است اصل و اساس انحراف و گرفتار شدن در جاده انحرافات و گمراهیها خارج شدن از دایرهی بندگی و هدایت خداوند متعال است به این میاد مرگ و باور به قیامت عامل پویایی و حرکت در جامعه است/ کجراهه رفتن سپردن خود به شیطان است
دین و اندیشه اندیشمندان پای درس اخلاق آیتاللهالعظمی جوادیآملی یاد مرگ و باور به قیامت عامل پویایی و حرکت در جامعه است کجراهه رفتن سپردن خود به شیطان است آیت الله العظمی جوادی آملی در درس اخلاق خود گفتند اگر کسي با خدا معامله کرد اینطور نیست که مانند تجارت عادی چيزي به خدچرایی پرهیز از بیهودهکاری در نگاه اسلام
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۳۳ انسان در دنیایی که زندگی میکند نسبت به تمامی افراد پدیدهها محیط زیست عمر و استعدادهایش مسئول است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مسئولیتهای زندگی مادی به بخشهای مختلفی تقسیم میشود انسان در برابر هر نعمتی که دارد محسادت به مقام خلیفة الله و تکبر در برابر او از ریشه های دشمنی ابلیس است/ مسجد، بنایی الهی و معبد، بنایی شیطانی
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها شفیعی سروستانی حسادت به مقام خلیفة الله و تکبر در برابر او از ریشه های دشمنی ابلیس است مسجد بنایی الهی و معبد بنایی شیطانی اسماعیل شفیعی سروستانی در در هشتاد و پنجمین نشست از سلسله نشست های فرهنگ مهدوی مؤسسه موعود عصر عج با گفت حسادت به معوامل افزایش محبت از نگاه امام علی(ع)
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۵ یکی از تعلیمات دین اسلام محبت انسانها نسبت به یکدیگر است و فداکاری میتواند از عوامل رشد محبت و دوستی باشد به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا رشد و نشر محبت در جامعه باعث میشود که انسانها به یکدیگر نزدیکتر شوند و دوستآنچه که شیطان با انسان می کند
آنچه که شیطان با انسان می کند شیطان انسان را نمیکشد بلکه انسان را اسیر میکند و از او سواری میکشد و آبروی انسان که بزرگترین سرمایه اوست را از بین میبرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله جوادی آملی در دیدار جمعی از اعضای هیئت علمی دانارائه 560 مقاله در همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از14 قرن در قم
ارائه 560 مقاله در همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از14 قرن در قم قم - ایرنا - دبیر اجرایی همایش بین المللی حکومت علوی نگاهی پس از 14 قرن از دریافت 560 مقاله به این همایش خبر داد به گزارش ایرنا حجت الاسلام محمدعلی شاه آبادی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزودنگاه شما: نقاط دیدنی شهر مراغه |اخبار ایران و جهان
نگاه شما نقاط دیدنی شهر مراغه بخش نگاه شما برای ارائه و معرفی نگاه مخاطبان تابناک به همه موضوعات است هر مخاطب تابناک میتواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش نگاه خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد کد خبر ۴۴۱۵۹۰ تاریخ انتشارنگاه شما: مزارع کنجد در هشت بندی هرمزگان |اخبار ایران و جهان
نگاه شما مزارع کنجد در هشت بندی هرمزگان بخش نگاه شما برای ارائه و معرفی نگاه مخاطبان تابناک به همه موضوعات است هر مخاطب تابناک میتواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش نگاه خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد کد خبر ۴۴۱۵۷۵ تارهمایش شناخت بیماریهای شایع در زنان در درمانگاه ازگل
همایش شناخت بیماریهای شایع در زنان در درمانگاه ازگل مدیر خانه سلامت ازگل منطقه یک گفت همایش شناخت بیماریهای شایع در زنان در درمانگاه ازگل 28 مهر ماه برگزار میشود خدیجه معمارزاده در گفتگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران گفت تست قند خون و فشار خون در پارک ازگل-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها