تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عريف بيش از استحقاق، چاپلوسى و كمتر از استحقاق، از ناتوانى در سخن و يا حسد است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799049424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آنانی که با چشم دل می بینند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آنانی که با چشم دل می بینند یزد- ایرنا - امروز روز عصای سفید است و روشندلان در این روز در نقطه پرگار توجه قرار دارند هر چند صرف توجه کافی نیست و آنها نیازمند مساعدت عملی مسوولان و مردم هستند.


به گزارش ایرنا آنچه روشندلان را رنج می دهد کم توجهی مسوولان و نادیده گرفتن آنان در مناسبات اجتماعی و همچنین کم توجهی به نیازهای آنان در بخش مبلمان شهری است.
نابینایان با مشکلاتی چون اشتغال، رفت آمد در شهر و ازدواج دست و پنجه نرم می کنند ضمن آنکه بالا بودن هزینه تهیه وسایل کمک آموزشی و نبود نیروی انسانی با تجربه برای همکاری با نابینایان و کم بینایان از عمده مشکلات آموزشی این قشر از جامعه به حساب می آید.
اضافه کنید به اینها برخوردها و کلام های ترحم آمیز برخی از شهروندان که بسیار برای آنان رنج آور و ناراحت کننده است.
نبود فضاهای مناسب عمومی شهر، وسایل نقلیه عمومی ویژه، کمبود مسیرهای ویژه در پیاده روها و عملیات حفاری گاه و بیگاه شرکت های حفار از دیگر مشکلاتی است که روشندلان به آن دست به گریبان هستند.
پانزدهم اکتبر روز جهانی نابینایان فرصتی است تا مسوولان و دست اندرکاران با ایجاد امکانات اجتماعی مناسب برای این قشر از جامعه، امکان شکوفایی هرچه بیشتر استعداد آنان را مهیا سازند تا نابینایان نیز با توانایی ها و قابلیت های خود برای توسعه کشور قدم بردارند.
باور کنیم که روشندلان از نظر استعداد و توانایی، چیزی کمتر از ما ندارند فقط باید آنها باور کرد و به آنها میدان داد.
هر چند باید قبول کنیم که شرایط این دسته از افراد در استان دارالعباده و نوعدوستی چون یزد که مردمان آن به تدین و کمک به دیگران زبانزد خاص و عام هستند بسیار بهتر از برخی دیگر از مناطق کشور است.
معاون توانبخشی بهزیستی استان یزد با بیان اینکه این استان پنج هزار و 500 نابینا و کم بینا دارد گفت: نیمی از این افراد از خدمات این سازمان بهره مند می شوند.
"محمدحسین غنیمت" روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی نابینایان (23 مهر) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا ارائه کمک هزینه درمان، تحصیل، تامین وسایل توانبخشی و حرفه آموزی را از جمله خدمات سازمان متبوع خود به این افراد بیان کرد.
وی اظهار کرد: 60 درصد علل نابینایی قابل درمان و 20 در صد آنها قابل پیشگیری است و از علل های عمده آن هم ارثی، عفونی و غیرعفونی و سوانح و حوادث است.
غنیمت، با بیان اینکه هزینه بزرگ کردن یک فرزند نابینا چهار برابر فرد بینا است خاطرنشان کرد: خانواده ها باید به این نکته توجه کنند که از همان دوران کودکی، فرزندان خود را برای بینایی سنجی به مراکزی که برای همین منظور دایر است ارجاع دهند.
این مسوول، مناسب سازی محیط و اشتغال را از جمله مشکلات این قشر جامعه نام برد و گفت: همه دستگاهها برای رفع این مشکلات مسوول هستند.
وی نقش تشکل ها در حل مشکلات این گروه را مهم خواند و خاطرنشان کرد: باید انجمن ها در این زمینه پررنگتر شوند و وجدان های بیدار را بیدارتر نمایند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان دوران طلایی درمان نابینایی را زیر دوسال بیان کرد و از خانواده ها خواست اگر فرزندانشان دارای مشکل کم بینایی و نابینایی هستند برای درمان آن هرچه زودتر اقدام نمایند.
رییس بهزیستی شهرستان یزد هم ضمن گرامیداشت روز عصای سفید هدف از نامگذاری این روز را توجه بیشتر به این نوع معلولیت و تکریم افراد کم بینا و نابینا بیان کرد.
ناصر صباغزادگان از فعالیت انجمن نابینان به عنوان یک تشکل غیر دولتی در شهر خبر داد و گفت: ارائه خدمات مددکاری، برگزاری کلاسهای آموزشی و تفریحی و برپایی اردوهای فرهنگی از وظایف این انجمن است.
وی همچنین با اشاره به وجود یک هیات ورزشی نابینایان در استان افزود: این هیات در رشته های مختلف شطرنج، گلبال، شنا ، دوومیدانی و دوچرخه سواری فعالیت می کند.
صباغزادگان به فعالیت یک مرکز توانبخشی خانواده کودک نابینا و کم بینا در شهرستان یزد اشاره کرد و گفت: در این مرکز کودکان زیر شش سال که دچار اختلالات بینایی هستند پذیرش می شوند.
رییس بهزیستی شهرستان یزد آموزش مهارت ارتباطی نظیر تقویت حواس و خدمات توان بخشی را از جمله خدمات مرکز یاد شده بیان کرد و از خانواده های که فرزندان آنها دچار این مشکل هستند خواست به این مرکز مراجعه نمایند تا با ارائه خدمات مناسب از عوارض بعدی این معلولیت جلوگیری شود.
وی در ادامه با اشاره به طرح پیشگیری تنبلی چشم گفت:در سال گذشته 23 هزار و 942 کودک در این شهرستان مورد معاینه چشم قرار گرفتند.
وی افزود: از این تعداد دو هزار و 935 کودک به مرکز تخصصی ارجاع داده شد که تنها یکهزار و 815 نفر به این مراکز مراجعه نمودند.
وی با بیان اینکه درمان تنبلی چشم در یک مقطع سنی خاصی صورت می گیرد گفت: هر کودک زیر شش سال باید سه نوبت مورد معاینه قرار گیرد.
رییس بهزیستی شهرستان یزد اضافه کرد: هر چه زودتر اختلالات چشمی تشخیص داده شود درمان ساده تر و بهتر خواهد بود.
وی از فعالیت کتابخانه الکترونیک نابینایان در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: این کتابخانه دارای خدماتی چون چابگر بریل، فایل صوتی و اینترنت پرسرعت است.
وی مناسب نبودن محیط زندگی ، معابر و حمل و نقل شهری را از مشکلات نابینان استان نام برد گفت: اقداماتی بسیار خوبی توسط شهرداری در بحث کف پوش پیاده رو ها و پل های عابر پیاده صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: اما نیاز است که همه ارگانها و سازمانها مخصوصا در بحث حمل و نقل عمومی ، راهنمایی و رانندگی، پارکها، بانکها و سایر نهادها اهتمام بیشتری در زمینه مناسب سازی داشته باشند تا روشندلان همانند سایر افراد از خدمات بهره مند شوند.
صباغزادگان از دیگر مشکلات نابینایان را بیکاری بیان کرد و با اشاره به سهمیه سه درصد استخدامی معلولان در دستگاهها، این ظرفیت را بسیار ناچیز دانست.
وی اظهار کرد: بهزیستی در راستای اشتغال نابینایان اقداماتی خوبی چون پرداخت حق بیمه به کارفرمایان ، تسهیلات اشتغال و کمک به مشاغل خانگی انجام داده است.
صباغزادگان مهمترین دلایل بروز معلولیت بینایی را بیماریهای ژنتیکی ، عفونی و غیر عفونی و سوانح حوادث محیط کار و بیماریهای مزمن چون فشار خون و دیابت بیان کرد و افزود: احتمالا بروز نابینایی در افراد دیابتی 25 برابر افراد عادی است.

*** محیط و معابر شهری، مناسب افراد معلول نیست
خدیجه شیروانی 37 ساله از روشندلان استان می گوید: از سن 20 سالگی درس خواندن را شروع کردم و هم اکنون لیسانس حقوق و در بانک کشاورزی مشغول به کار هستم.
وی با بیان اینکه عطش علم از همان دوران کودکی در وجودم بود افزود: به علت اینکه در منطقه ما امکاناتی برای برای تحصیل وجود نداشت از ادامه تحصیل محروم بودیم.
وی که دارای شش خواهر و سه برادر است گفت: در خانواده ما چهار فرزند معلول هستند که من و خواهرم دارای معلولیت نابینایی هستیم.
وی مناسب نبودن محیط و معابر عمومی را از مشکلات روشندلان بیان کرد و تصریح کرد: محیط استان اصلا برای این قشر خوب نیست.
شیرانی با بیان اینکه فرد نابینا وقتی محیط برای او مناسب نیست از منزل خود بیرون نمی اید و به گوشه نشینی پناه می برد اظهار کرد: باید زمینه تردد راحت و آسایش معلولان در جامعه فراهم شود.
وی ازدواج و بیکاری را از دیگر مشکلات این قشر بیان کرد و گفت: یک معلول نابینا با هزاران مشکل درس می خواند اما شرایط اشتغال برای او در جامعه فراهم نیست.
شیرانی افزود: دنیای یک نابینا روشن است، من همه چیز را روشن می بینم اگر چه نابینایان توانایی دیدن با چشم را ندارند ولی چشم دلمان همه چیز را می بیند.
علیرضا ضیاییان از دیگر روشندلان استان که هم اکنون دانشجوی مقطع دکترای حقوق و جزا است گفت: بر اثر تصادف نابینا شدم و از سن هشت سالگی تحصیلات خود را شروع کردم.
وی که تحصیلات خود را بدون وقفه طی کرده موفقیت خود را بعد از عنایت خداوند، مدیون پدر و مادر و دوستانش می داند و می افزاید: اشتغال و نبود مناسب سازی محیط از مشکلات این قشر است.
ضیاییان از وضعیت شهر و نبود امکانات لازم برای تردد نابینایان گلایه کرد و ادامه داد: استان یزد نسبت به سایر استانها از لحاظ مناسب سازی محیط عقب تر است.
این روشندل که از دانشجویان ممتاز دانشگاه قم است می گوید: کتابهای نابینایان در دوران تحصیل باید فایل صوتی داشته باشند اما برخی از این فایل ها دیر به دست ما می رسد.
وی با بیان اینکه هزینه خرید این فایلها بسیار گران است گفت: باید شرایطی در کشور فراهم شود که بچه ها در زمینه تحصیل با مشکل مواجه نشوند.
ضیاییان که هم اکنون به امر وکالت در تهران مشغول است خاطرنشان کرد: یک نابینا یا کم بینا نسبت به یک فرد بینا در سخت ترین شرایط درس می خواند اما شرایط اشتغال در جامعه برای او فراهم نیست.
وی از مسوولان خواست که نسبت به مشکلات معلولان به ویژه نابینان توجه بیشتری داشته باشند.
یک روشندل یزدی دیگر هم با بیان اینکه محیط و معابر شهر یزد اصلا مناسب نابینایان نیست گفت: در برخی مکاناهای محل عبور نابینایان خط کشی شده اما میلهایی نصب شده که فرد نابینا به آن برخورد می کند.
علیرضا زمانیان که 27 سال سن دارد و هم اکنون در یک شرکت خصوصی مشغول به کار است افزود: همچنین در برخی جاها هم مغازه داران وسایل خود را گسترده اند که امکان عبور نابینا بسیار سخت است.
وی گفت: وجود چاله ها، پله ها و شیب های نامناسب برای این قشر دردسرساز بوده و مشکلاتی زیادی برای نابینان بوجود می آورد.
این روشندل، اشتغال را از دیگر مشکلات این قشر بیان کرد و اضافه کرد: باید حرفه ها و شغلهای مناسب برای این قشر تعریف شود.
وی با بیان اینکه تا زمانی که مسوولان دغدغه رفع مشکلات معلولان را نداشته باشند مشکلات این قشر رفع نخواهد شد.
وی با اشاره به اینکه نابینایی او مادزادی بوده و هم اکنون ازدواج کرده است افزود: باید شرایطی در جامعه فراهم شود که یک معلول هیچ دغدغه ای جز معلولیت نداشته باشد.
وی گفت: یک فرد نابینا بدلیل اینکه نمی تواند وسیله نقلیه داشته باشند مجبور است که از وسایل نقیله عمومی استفاده کند اما برخورد راننده ها اصلا خوب نیست.
بنابر آمار یونسکو، 12 میلیون نابینا در سراسر جهان وجود دارد که متاسفانه تنها پنج درصد آنها با خط بریل آشنایی دارند. ک/4
650/7546


23/07/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن