محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827465961
سوالات شرعی درباره صیغه موقت
واضح آرشیو وب فارسی:بیتوته:
سوالات شرعی درباره صیغه موقت
بر اساس آیه شریفه «فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً» (نساء، 24) ازدواج متعه تشریع شده است.
ازدواج در اسلام دو نوع می باشد.1- ازدواج دائم 2- ازدواج موقت(متعه). ازدواج موقت در اسلام یک ازدواج شرعی است و مثل ازدواج دائم، دارای خطبه عقد، مهریه و عده طلاق است.
در هر دو ازدواج، فرزندان، متعلق به والدین می باشد. در هر دو ازدواج طلاق مطرح است. ولی طلاق در ازدواج موقت به تمام شدن زمان عقد و یا بخشیدن زمان باقی مانده توسط شوهر، می باشد و طلاق، در عقد دائم به اجرای صیغه طلاق و حضور دو شاهد عادل است. تنها تفاوت ازدواج موقت با دائم در این است که بر مرد، نفقه زن(تهیه خوراک، پوشاک و مسکن) واجب نیست. در ازدواج موقت، بعد از تمام شدن زمان ازدواج و یا بخشیدن بقیه زمان توسط مرد، زن باید 45 روز عده نگهدارد تا بتواند با مرد دیگری ازدواج نماید.
ازدواج موقت برای کسانی تشریع شده است که ازدواج دائم برایشان میسور نیست. یا زنی که شوهرش فوت کرده و با وجود داشتن چند بچه یتیم، امکان رها کردن فرزندان و ازدواج دائم را ندارد؛ و جهت کنترل غریزه جنسی ازدواج موقت می کند.
نکته ای که باید مراعات شود این است که اگر زنی به عقد موقت درآمد و با تمام شدن زمان عقد، از همسرش جدا شد؛ اگر عده نگه ندارد؛ ازدواج با ایشان در حکم زنا است. زنانی که پولی می گیرند و بدون خواندن خطبه عقد با کسی رابطه جنسی برقرار می کنند؛ زناکار محسوب می شوند. همچنین زنانی که خطبه عقد می خوانند و بعد از تمام شدن مدت ازدواج، بدون این که عده 45 روزه نگهدارند، به عقد مرد دیگری در می آیند این هم در حکم زنا است.
لذا صیغه موقت برای زنی که قبلا شوهر کرده و طلاق گرفته و یا شوهرش فوت کرده است؛ در صورتی درست است که زمان عده وفات و یا عده طلاق او تمام شده باشد. بر اساس آموزه های دین مبین اسلام ، زن نمی تواند هر روز به عقد یک مرد درآید؛ چه در عقد دائم و چه در عقد موقت. ولی زنی که یائسه شده(از سن عادت گذشته و عادت ماهانه نمی بیند) برای ازدواج(چه دائم و چه موقت) نیاز به گذشت عده ندارد.
ازدواج موقت با زنی صحیح است که اگر قبلا به عقد موقت مردی درآمده، عده اش که 45 روز است بگذرد تا بتواند به عقد موقت مرد دیگری درآید. زن در هنگام عقد دائم و موقت، نباید در عده طلاق باشد.
تذکر:
عده در ازدواج موقت چه مدتی است؟
عِدِّه مدت زمانی است که زن پس از جدایی یا مرگ شوهرش باید از ازدواج خودداری کند. در ازدواج موقت این مدت با توجه به نوع پایان ازدواج و شرایط باروری زن یا بارداری او متغیر است که ذیلا به آن اشاره میشود.
1. اگر زن حیض میبیند باید به اندازه دو حیض کامل عده نگهدارد
2. اگر زن حیض نمیبیند باید 45 روز عده نگهدارد
3. اگر زن حامله باشد، تا زمان زایمان باید عده نگهدارد
4. اگر زن همسرش فوت کند باید 4 ماه و 10 روز عده نگه دارد
مواردی که لازم نیست عده نگهدارد:
1. اگر زن با شوهر نزدیکی نکرده باشد
2. اگر زن یائسه باشد.
3. اگر نه سال زن تمام نشده باشد، هرچند شوهرش با او نزدیكی كرده باشد.
نکته:
1. در ازدواج موقت، رضایت طرفین و خواندن صیغه کافی است و نوشتن و شاهد گرفتن لازم نیست.
2. خود زن و مرد میتوانند صیغه عقد را بخوانند. ابتدا مدت عقد (از یک ساعت تا چند سال) و میزان مهر (مثلاً از هزار تومان تا ...) را معین کنند و بعد صیغه عقد را بخوانند.
کدام مراجع اذن پدر را در ازدواج موقت ضروری می دانند؟
آیات عظام امام خمینی(ره)، شبیری زنجانی، تبریزی و نوری همدانی عقیده دارند اذن پدر در ازدواج موقت لازم است. آیة الله سیستانی هم پیرو همین نظر هستند اما در دختری که متصدی امور زندگی خودش باشد اذن پدر را بنا بر احتیاط واجب لازم میدانند نه به فتوا.
آیة الله سیستانی در پاسخ به استفتای یکی از مقدانشان که پرسیده بود: «آیا صحیح است که اگر دختری بالغ باشد از نظر فکری و سنی، می تواند بدون اطلاع پدر صیغه پسری شود که بعد ها قصد ازدواج دارند؟» پاسخ داده اند: «صحّت ندارد و اذن پدر لازم است حتی اگر مستقل در شۆون زندگی باشد بنابر احتیاط واجب در این صورت.» اما در پاسخ به سوال دیگری با این مضمون که «اگر دختر و پسر ندانند که اجازه ی پدر دختر برای عقد موقت لازم است و بعد از جاری شدن عقد متوجه آن موضوع بشوند عقد آنها چه حکمی دارد؟» گفته اند عقد باطل است.
سوال: حکم ازدواج موقت با دختر باکره چیست؟
اکثر مراجع فعلی، عقد نکاح (موقت یا دائم) با دختر باکره را مشروط به اجازه پدر و در صورت فقدان پدر، جد پدری میدانند، ولی اگر باکره نباشد و یا پدر و جد پدری نداشته باشد، نیازی به اجازه نیست.
اکثر مراجع عظام در این خصوص می فرمایند: دخترى که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنى مصلحت خود را تشخیص مى دهد، اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد باید از پدر یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد. و اگر پدر و جدّ پدرى غایب باشند، به طورى که نشود از آنان اذن گرفت و دختر هم احتیاج به شوهر کردن داشته باشد لازم نیست از پدر و جدّ پدرى اجازه بگیرد و نیز اگر دختر باکره نباشد در صورتى که بکارتش بوسیله شوهر کردن از بین رفته باشد، اجازه پدر و جد لازم نیست. ولى اگر بواسطه وطى به شُبهه یا زنا از بین رفته باشد، احتیاط مستحبّ آن است که اجازه بگیرند[1].
در این باره آیات عظام خامنه ای، فاضل لنکرانی، صافی، مکارم، وحید، تبریزی می فرمایند: بنابر احتیاط واجب، باید از پدر یا جد پدریِ خود اجازه بگیرد.[2]
حضرت آیة الله العظمی بهجت ره می فرماید: بنابر احتیاط تکلیفا اجازه شرط است.[3] (یعنی هر چند عقد بدون اجازه پدر باطل نیست، اما گناه و معصیت است).
لازم به ذکر است که رشیده به دختری اطلاق می گردد که مصلحت خود را تشخیص می دهد و به دور از فشار هیجانات و تحریکات شهوانی تصمیم می گیرد و به آینده خود و خانواده و حیثیت خانوادگی توجه دارد. اما دختری که از بلوغ عقلی برخوردار نیست و نمی تواند راجع به آینده تصمیم بگیرد و خیر و صلاح خود و خانواده اش را نمی داند، هر چند سنّش زیاد باشد، رشیده نخواهد بود و بدون اذن پدر یا جد پدری نمی تواند ازدواج کند.
گفتنی است اکثر فقها در این مسئله اتفاق نظر دارند در مواردی که پدر و جدّ پدری غایب باشند به طوری که نشود از آنان اجازه گرفت و دختر نیاز مبرم به ازدواج داشته باشد، یا همسر مناسبى براى دختر پیدا شده که شرعاً و عرفاً هم کفو اوست و پدر و جد پدرى، بدون جهت مانع مى شوند و سخت گیرى مى کنند،[4] لازم نیست از پدر و جد پدری اجازه بگیرد.[5] ----------------------------------------
پی نوشتها:
[1] . حضرات آیات امام خمینی، سیستانی و نوری همدانی؛ توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، صص: 459-458؛ نظر آیت الله نوری همدانی از سایت معظم له (قسمت توضیح المسائل) گرفته شده است.
[2] همان.
[3] همان.
[4] فاضل، نورى، بهجت، سیستانى، مکارم. نک: همان.
[5] همان، مسئله 2377.
منبع : tebyan.net
مرتبط با مذهب چرا چادر را به دختران جوان تحمیل میکنند؟
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: بیتوته]
[مشاهده در: www.beytoote.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]
صفحات پیشنهادی
پاسخ رایجترین سوالات درباره 3G
پاسخ رایجترین سوالات درباره 3G خبرگزاری پانا حدود یک ماه از ارائه 3G یا نسل سوم ارتباطی توسط اپراتورهای اول و دوم میگذرد و با وجود اطلاعرسانیهای صورت گرفته همچنان سوالات متعددی برای کاربران وجود دارد ۱۳۹۳ جمعه ۲۸ شهريور ساعت 12 28 ایسنا نوشت با به پایان رسیدن دوره انحصار راازدواج موقت یا دختر بازی شرعی
ازدواج موقت یا دختر بازی شرعی باور کنیم ازدواج موقت همان دختربازیِ شرعیشده نیست و برای خودش چارچوبها و تعهداتی دارد ضمن آنکه نمیتواند همهی نیازهای یک مرد و یک زن را برطرف کند ازدواج موقتحدوداً دو سال پیش یکی از آقایان معروف به روشنفکری در گفتگویی اثبات کرده بود که ازدواجارگان خاصی برای ازدواجهای موقت تشکیل شود
شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۰ مدیر کل حوزههای علمیه آذربایجان غربی گفت امنیتی کردن نیازهای جنسی خیانت به کشور است و باید برای حل این مشکل چارهای اساسی اندیشید حجتالاسلام محمدجواد قهرمانی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اعلام مطلبپاسخ رایجترین سوالات درباره 3G را اینجا بخوانید/ جزییات تنظیمات و تعرفهها
پاسخ رایجترین سوالات درباره 3G را اینجا بخوانید جزییات تنظیمات و تعرفهها فناوری اطلاعات > ارتباطات - ایسنا نوشت حدود یک ماه از ارائه 3G یا نسل سوم ارتباطی توسط اپراتورهای اول و دوم میگذرد و با وجود اطلاعرسانیهای صورت گرفته همچنان سوالات مپاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی توسط حجتالاسلام فلاحزاده
پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی توسط حجتالاسلام فلاحزاده خبرگزاری رسا ـ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI IR طی فراخوانی اعلام کرد به پرسشهای شرعی مخاطبان که مربوط به مسائل تحصیلی دانشآموزان دانشجویان و طلاب معلمان و اساتید است پاسخ میدهد به گزارش خبرگزاری رسانظر آیتالله وحیدخراسانی درباره هدیهدادن به مدیران دولتی
سهشنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۳۳ آیتالله وحیدخراسانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره استفاده از هدایایی که مشاوران پیمانکاران و … بواسطه جایگاه شغلی و دولتی به مدیران دولتی و شرکتها میدهند بیان کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پرسش پاسخ ایندرباره پیامهای رهبر انقلاب به کنگره حج حج و بازسازی حیات اجتماعی موحدان
درباره پیامهای رهبر انقلاب به کنگره حجحج و بازسازی حیات اجتماعی موحداناثر توجه به این درس حج وجه متمایزی از عبادت را برای امت اسلامی روشن خواهد کرد و آنان را به مرتبهی برتری از تقرب خواهد رساند اگر مسلمانان تقرب به خداوند متعال را امری محقق در حرکتی جمعی به سوی حق بدانند و باپاسخ آیتالله وحیدخراسانی به چند پرسش درباره غیبت
شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۳ آیتالله وحیدخراسانی به چند استفتاء درباره موارد غیبت کردن کفارۀ غیبت شنیدن غیبت کسی که او را نمیشناسد پاسخ داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پرسشها و پاسخهای این مرجع تقلید به شرح زیر است پرسش در چه مواردی غیبت کرادعای داعش درباره به دنیا آمدن «دجال» و فرارسیدن آخر الزمان
ادعای داعش درباره به دنیا آمدن دجال و فرارسیدن آخر الزمان فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری ابنا نوشت گروهک تروریستی - تکفیری داعش با انتشار تصویری از نوزادی یک چشم در شبکههای اجتماعی مدعی شد که این نوزاد «المسیح الدجال» مسیح دروغین است پایگاه خسخني چند درباره «رهايي و راه آن»
سخني چند درباره رهايي و راه آن در شمارههاي گذشته از اين صفحه به نقد و بررسي حوزههاي مختلفي از انديشههاي مصطفي ملكيان نگارنده كتاب راهي به رهايي جستارهايي در عقلانيت و معنويت پرداختيم نویسنده دكتر محمد فنايي اشكوري در اين شماره در ادامه نوشتارهاي گذشتانتقاد آیت الله علوی گرگانی از سودغیرشرعی و جریمه دیرکرد بانکها
انتقاد آیت الله علوی گرگانی از سودغیرشرعی و جریمه دیرکرد بانکها فرهنگ > دین و اندیشه - رسا نوشت حضرت آیتالله محمد علی علوی گرگانی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در دیدار مسؤولان بانک انصار اظهار داشت بانکها باید بانکداری اسلامی بدون ربا را سرلوحهنظر آیتالله صافی درباره فروش چک به قیمت کمتر |اخبار ایران و جهان
نظر آیتالله صافی درباره فروش چک به قیمت کمتر کد خبر ۴۳۶۸۳۳ تاریخ انتشار ۰۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۵ - 24 September 2014 آیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره فروش چک به قیمت کمتر بیان کرد به گزارش ایسنا متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است بسمه تعالیتوصیههایی از آیت الله مجتبی تهرانی(ره) درباره عرفه
توصیههایی از آیت الله مجتبی تهرانی ره درباره عرفه هر لحظهای از لحظات این روز برای ما گران بها است به خصوص برای دعا و درخواست از خداوند این فرصت بهترین فرصت است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز مرحوم حاج آقا مجتبی تهرانی رهنمودهایی در موردپاسخ رایج ترین سوالات درباره «3G»
پاسخ رایج ترین سوالات درباره 3G حدود یک ماه از ارائه 3G یا نسل سوم ارتباطی توسط اپراتورهای اول و دوم میگذرد و با وجود اطلاعرسانیهای صورت گرفته همچنان سوالات متعددی برای کاربران وجود دارد خبرگزاری ایسنا حدود یک ماه از ارائه 3G یا نسل سوم ارتباطی توسط اپراتورهای اول ونظر آیتالله صافی درباره فروش چک به قیمت کمتر
چهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۲ آیتالله صافیگلپایگانی در پاسخ به استفتایی نظر خود را درباره فروش چک به قیمت کمتر بیان کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پرسش و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است بسمه تعالی محضر مرجع عالیقدر حضرت آیتالله العظمی صافپاسخهای آیتالله وحیدخراسانی درباره غیبت |اخبار ایران و جهان
پاسخهای آیتالله وحیدخراسانی درباره غیبت آیتالله وحیدخراسانی به چند استفتاء درباره موارد غیبت کردن کفارۀ غیبت شنیدن غیبت کسی که او را نمیشناسد پاسخ داد کد خبر ۴۳۷۵۰۹ تاریخ انتشار ۰۵ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۲ - 27 September 2014 آیتالله وحیدخراسانی به چند استفتاء درباره موارد غیبتشرايط نذر كدام است؟آیا صیغه خاصی دارد؟
شرايط نذر كدام است آیا صیغه خاصی دارد شرایط و صیغه نذر شرايط نذر عبارت است از 1 نذر كننده بالغ باشد عاقل و با قصد و اختيار باشد 2 انجام دادن آن ممكن باشد 3 انجام دادن آن مطلوب شرع باشد مانند نماز روزه قربانى كردن كمك به ديگران عيادت مريض و 4 ترك آنها مطلوب شرع-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها