محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853327569
پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی توسط حجتالاسلام فلاحزاده
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره مسائل تحصیلی توسط حجتالاسلام فلاحزاده خبرگزاری رسا ـ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR طی فراخوانی اعلام کرد به پرسشهای شرعی مخاطبان که مربوط به مسائل تحصیلی دانشآموزان، دانشجویان و طلاب، معلمان و اساتید است، پاسخ میدهد.
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله خامنهای، حجتالاسلام والمسلمین فلاحزاده، کارشناس مسائل فقهی به پرتکرارترین سوالات، مطابق با فتاوای حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای پاسخ دادهاند که در ادامه متن و فیلم پاسخ ایشان به این سوالات ارائه میشود:
اصل درس خواندن و آموزش
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
فیلم پاسخ به سوالات "اصل درس خواندن و آموزش"
آیا درس خواندن در عصر حاضر برای ما واجب عینی است؟
شاید همه شنیده باشید این حدیث شریف را از وجود مبارک پیامبر خدا (ص) که فرمودند طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه، طلب علم، درس خواندن و آگاهی پیدا کردن بر هر زن و مرد مسلمان واجب است اما این وجوب، وجوب کفایی است، واجب عینی نیست، یعنی دانشهایی که برای رفع نیاز جامعه اسلامی لازم است به تعداد و مقداری که این نیاز مرتفع بشود باید افرادی که دارای شرایط هستند و میتوانند اقدام کنند بروند یاد بگیرند، اما واجب عینی نیست مگر در موارد استثنایی که ممکن است دانشی بر یکسری افراد خاصی واجب شود، اما به طور کلی درس خواندن واجب کفایی است.
از امام راحل نقل شده است که فرمودند اگر درس نخوانید حرام است در مدرسه بمانید چه مقدار باید درس بخوانیم تا جایز باشد که در مدرسه بمانیم؟
خوب، سوال خوبی است، در مورد مشابه این سوال، حضرت آقا فرمودند موجب ضمان است یعنی به این معنا که فردی در مدرسه باشد، در دانشگاه باشد و از بیتالمال استفاده کند ولی درس نخواند، هم حرمت تکلیفی دارد به این معنا که به هر حال دارد از بیتالمال استفاده میکند و درس نمیخواند، هم حرمت وضعی دارد یعنی تکلیف وضعی دارد به این معنا که ضامن است و باید آن مقداری که ضایع کرده جبران کند اما چه مقدار درس بخوانید؟ به مقدار متعارف، یعنی فرق نمی کند در دانشگاه باشد، در دبیرستان باشد، در مدرسه علوم دینی باشد باید به مقدار متعارف درس بخواند، نه بر خودش سخت بگیرد نه کوتاهی و مسامحه کند، حال ممکن است مدرسه خاصی یک مقرراتی داشته باشد که هر کس اینجا تحصیل می کند، در شبانهروز باید ساعت خاصی را درس بخواند، باید مراعات کند.
آیا برای رفتن به دانشگاه یا حوزه علمیه رضایت پدر و مادر لازم است؟ یعنی برای رفتن به دانشگاه یا حوزه علمیه رضایت پدر و مادر شرط است؟
شرط نیست به این معنا که اگر کسی رضایت آنها را جلب نکرد و رفت، مرتکب گناه شده باشد اما اگر موجب اذیت و آزار آنها شود و ناراحت میشوند به هر حال در این صورت باید رضایت آنها را جلب کند و اسباب ناراحتی آنها را فراهم نکند.
جوانی 18 ساله هستم و قصد دارم به حوزه علمیه بروم ولی پدرم به شدت مخالف است و میگوید اگر به حوزه بروم بنده را عاق میکند آیا در این صورت تبعیت از پدر لازم است؟
اصل تحصیل منوط به اجازه و رضایت والدین نیست اما اگر پدری یا مادری مخالفت میکنند سعی کنید موافقت آنها را جلب کنید و تا زمانی که راضی نشدهاند به حوزه نروید به هر حال جلب رضایت آنها برای شما مهم است یعنی مسئله مهمی است.
جوانی هستم 17 ساله و قصد تحصیل در حوزه را دارم اما پدر و مادرم شدیدا مخالفند و میگویند یک پزشک یا استاد دانشگاه هم میتواند تبلیغ دین کند وظیفه من چیست؟
هر چند در اینجا توصیه میکنم اگر واقعا علاقه به دروس حوزه دارید و خودتان را در آن طریق موفق میبینید سعی کنید پدر و مادر را راضی کنید اما اگر پدر و مادر راضی نشدند و با دانشگاه رفتن شما راضی هستند بروید دانشگاه درس بخوانید در دانشگاه و با خواندن دروس دانشگاه نیز آدم میتواند خدمت کند به مردم.
در انتخاب رشته دانشگاهی و تغییر آن در مقطع دیگری رضایت والدین لازم است؟ در صورتی که خلاف رضایت آنها انجام شود و موجب دلخوری گردد چه حکمی مترتب بر آن است؟ زمانی که فرد فارغ التحصیل شده باشد و والدین اصرار بر ادامه تحصیل داشته باشند و او به دلایل منطقی چنین تصمیمی نداشته باشد اطلاعت از والدین واجب است یا نه؟
هر چند در اینگونه موارد رضایت والدین شرط نیست، اطاعت هم به آن معنا واجب نیست اما اسباب نارضایتی آنها را نباید فراهم کند و نباید کاری کنید که آنها ناراحت شوند اگر واقعا نهی میکنند و اگر شما تخلف هم کنید ناراحت میشوند به هر حال مخالفت نکنید.
تقلب در امتحان
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
فیلم پاسخ به سوالات "تقلب در امتحان"
حکم تقلب کردن چیست؟ آیا در قیامت عذاب دارد؟ اگر مسئول یا معلم راضی باشد چطور؟ آیا بعد از امتحان اگر درس مورد نظر خوانده شود مشکل آن برطرف میگردد؟
تقلب کار نادرستی است و اگر حقی از کسی ضایع شود یا خلاف مقررات نظام کسی مرتکب شود، بله مستحق عذاب است، اگر مسئول یا معلم یا حتی شاگرد دیگر که از روی دستش مینویسد راضی باشد این تاثیری در مسئله ندارد یعنی اگر کسی تقلب میکند آن فردی که او را کمک میکند، معلم باشد یا از شاگردان باشد، راضی باشد یا نباشد تاثیری در این مسئله ندارد. اگر بعد از امتحان جبران کند آیا حکمش برطرف میشود؟ اصل حکم تقلب نه؛ زیرا به هر حال کاری است که نباید تکرار کند ولی تبعاتش قابل جبران است، مثلا فردی که درس نخوانده یا کم درس خوانده و با تقلب مدرک گرفته و الان در حد آن مقطع تحصیلی معلومات ندارد و میخواهد با همین مدرک استخدام شود، خوب اگر برود درس بخواند و شرایط دیگر استخدامی را هم داشته باشد، استخدامش ایرادی ندارد و حقوقی هم که میگیرد مانعی ندارد، اما اگر به مقدار آن مقطع تحصیلی که به خاطر آن پذیرش می شود درس نخوانده و معلومات ندارد، به هر حال شرایط را ندارد و استخدامش صحیح نیست.
اگر کسی در امتحانات سال دوم دبیرستان که از منابع سوالات کنکور است و همچنین نمره این سال برای دانشگاه دارای اهمیت است تقلب کرده باشد و بعد از آن پشیمان شود و توبه کند حکم آن چیست آیا حقوق او در آینده شغلیاش حرام است؟
باید نسبت به کار گذشته اظهار پشیمانی و ندامت کند و همچنین تصمیم بر تکرار نکردن آن نسبت به آینده را بگیرد، و اینکه آیا حقوقی که میگیرد حرام است یا حلال است؟ اگر جایی استخدام شود که الان شرایط استخدامی را دارد به این معنا که معلومات در همان حدی که لازم است داشته باشد و تمام شرایط استخدام را داشته باشد اشکالی ندارد و حقوقی هم که میگیرد مانعی ندارد، هر چند تقلبش کار درستی نبوده، ولی یک نکته را باید توجه داشت اگر در تقلب حق کسی ضایع شود مثلا برای مقطع دکتری 5 نفر را میخواسته اند پذیرش کنند و این فرد چون تقلب کرده نمره آورده و اگر تقلب نمی کرد نمره نمی آورد و کس دیگری پذیرش می شد، و حال حق آن فرد ضایع شده است اینجا باید رضایت آن طرف که حقش ضایع شده را جلب کند.
آیا گرفتن مدرک تحصیلی دیپلم یا لیسانس از طریق رابطه اشکال دارد؟ و درآمدی که از طریق آن کسب میشود اشکال شرعی دارد؟
اولا رابطه بازی یا تقلب در امتحان و امثال اینها و همچنین نمره بیجهت گرفتن کار خلافی است، مثلا فردی امتحانی نداده باشد یا اگر امتحانی داده به هر حال نمی توانسته نمره قبولی بگیرد ولی با تقلب نمره گرفته است؛ اما درآمدی که کسب میکند، اگر در موقع استخدام شرایط آن کار را داشته باشد و آن سطح معلومات را داشته باشد حقوقی که در قبال کارش دریافت میکند حرام نیست.
آیا دادن پول در قبال گرفتن نمره جایز است؟
نه جایز نیست یعنی اگر کسی نمره بیجهت به دانشآموز بدهد و در قبالش پول بگیرد این کار خلاف و حرام است و پولی هم که میگیرد حق استفاده ندارد زیرا حرام است و دانشآموزان و دانشجویان باید از این کار پرهیز کنند.
اگر کسی در امتحانات کلاسی با تقلب نمره عالی کسب کرده، باید از فرد یا افرادی حلالیت بگیرد؟
در صورتی که حقی از کسی ضایع شده باشد مثلا یک تعداد محدودی را می خواستند بپذیرند و ایشان تقلب کرده و نمره عالی گرفته و قبول شده و فرد دیگری که اگر ایشان تقلب نمیکرد، آن فرد جایگزین بود، باید از او حلالیت بطلبد. چون حقی از حقوق او ضایع شده است، اما اگر اینطور نباشد و به گونهای نیست که حقی از کسی ضایع شده باشد و آن فرد نمره قبولی آورده و قبول شده است و فرد دیگری نمره نیاورده و قبول نشده است و اینگونه نیست که تعداد محدودی را بخواهند بر اساس نمره بپذیرند و الان همه مدرک گرفته اند و رفته اند و حال که میخواهد استخدام شود حقی از کسی ضایع نکرده است و شرایط استخدام را نیز دارد ولو اینکه کارش کار درستی نبوده استخدامش اشکالی ندارد؛ چون حقی از کسی ضایع نشده است و در این مورد حلالیت طلبیدن نیز لازم نیست.
دانشآموزان سر کلاس تقلب میکنند ولی من کار آنها را به معلمان گزارش نمیدهم آیا من گناهی مرتکب میشوم؟
در کار خلاف حال کار حرام باشد یا حتی مکروه باشد نهی از منکر لازم است، اگر خدای ناکرده حرام باشد نهی از منکر و جلوگیری از این حرام واجب است. اگر نه، کار مکروه باشد، نهی از آن مستحب است. یک وقت است شما میتوانید بدون اینکه گزارش کنید مانع شوید خوب باید جلوی تقلب را بگیرید، اگر این نشد گزارش دهید به مسئول که او جلوی تقلب و کار خلاف را بگیرد. گاهی شاید افراد بگویند: ما چیکار به کار دیگران داریم بگذار نمرهاش را بگیرد و قبول شود حالا چرا ما دل طرف را بشکنیم؛ نه، توجه کنید اگر کسی خلاف مرتکب میشود بحث دل شکستن مطرح نیست باید از طریقی پیش رفت که موثر باشد و طرف را از این کار منع کرد که مرتکب تقلب نشود، مرتکب خلاف نشود، مرتکب گناه نشود.
حکم تقلب از برگه امتحانی در دو حالت رضایت و عدم رضایت داشتن صاحب برگه چیست؟
تقلب کار درستی نیست و رضایت صاحب برگه که ایشان از روی دست او مینویسد تاثیری در مسئله ندارد چه او راضی باشد چه راضی نباشد.
حکم تقلب دستهجمعی به طوری که همه نفرات پاسخ صحیح دهند یعنی همه تقلب کنند چیست اگر ناظر امتحان راضی باشد چطور؟
مثلا یک نفر بلند جواب را بگوید و همه بشنوند و بنویسد آیا این مشکل را برطرف میکند، نه. حالا اگر همه گناه کردند یا تخلف کردند آیا حرمت و زشتی و قبح آن از بین میرود، نه. فرقی نمیکند یک نفر حرام مرتکب شود یا همه، خدای ناکرده گاهی وقتها ممکن است یک نفر تقلب کند وحقالناس باشد و اگر همه تقلب کنند حقالناس نباشد اما خود کار تقلب کار درستی نیست و فرقی نمیکند همه تقلب کنند یا یکی دو نفر. حکم تقلب رساندن مراقب امتحانی یا استاد مربوطه در امتحان فرقی نمیکند وقتی گفته شد تقلب کار نادرستی است فرقی نمیکند این عمل از خود دانشجو صورت بگیرد یا اینکه از معلم، ناظر و امثال اینها باشد تفاوتی در این مسئله نیست.
کمک کردن نمره به دانشجو
دانشجویی که چند سال در یک مقطع درجا میزند و مثلا چهار سال را هشت سال طی میکند و مشکلات روحی و روانی پیدا کرده آیا استاد مجاز است به او چند نمره اضافه دهد؟
در جواب باید بگوییم نه، وقتی نمیتواند درس بخواند خوب باید برود سر کار دیگری نه اینکه ما خلاف کنیم و او را هم عادت دهیم به کار خلاف، تا حالا خلاف نکرده نتوانسته نمره بگیرد و چهار سال را هشت سال مانده، به هر حال چیز یادگرفتن فقط به مدرک داشتن نیست. او میتواند سر کار دیگر یا شغل دیگری برود و معلومات کسب کند به هر حال استاد مجاز نیست که نمره بیجهت بدهد. برای اینکه ایشان درسهایش را پاس کند و به مقاطع تحصیلی بالاتری برود و اینکه ایشان بر اثر این سالهای تحصیل نتوانسته پیشرفتی داشته باشد باز هم مجوزی بر این نیست که نمره بدهد.
آیا اگر استاد به همه دانشجویان نمره ارفاق کند اشکال دارد؟
در بحث ارفاق نمره حال یک زمانی است طرف یک ویژگی دارد، مثلا به خاطر اخلاق یا به خاطر خط خوب یا به خاطر نظم در نوشتن و امثال اینها حقی است، گاهی اوقات استاد دارد یا یک حق عمومی به او دادهاند که اگر درصدی نمره کم بود شما میتوانید نمره اضافه کنید مشکل ندارد اما اینکه افراد تنبل بار بیایند یا نمره نیاورند و استاد نمره بدهد این اصلا ظلم به آنهاست یعنی آنها در آینده رشدی نخواهند داشت. گاهی وقتها شخصی دو سال در یک مقطع تحصیلی بماند و درس بخواند بهتر از این است که تقلب کند یا نمره بیجهت به او بدهند و به کلاس بالاتر برود و بعدا به جایی نرسد. یعنی آن زحمت اول که پایه و اساس محکم شود و درس بخواند بهتر از آن است بی جهت رشد کند و بالا برود و بعد هم یک باد مهرگانی به او بوزد و از بین برود، خوب پس بنابراین استاد اگر حق قانونی داشته یا به جهاتی بتواند نمره ارفاق کند اشکالی ندارد، در غیر این صورت جایز نیست.
حقالتالیف
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
فیلم پاسخ به سوالات "حق التالیف"
حکم استفاده از کتابهای پیدیاف ایرانی و خارجی که در اینترنت موجود است چیست؟ آیا استفاده از آنها بدون پرداخت بها اشکال دارد؟ بدلیل گران بودن کتاب و زیادی حجم کتاب از آنها(فایل پی دی اف) استفاده میکنیم؟
اولا نگاه کنید! خلاف مرتکب شدن به بهانه اینکه هزینه زیاد است، پولش را نداریم، وقتش را نداریم، حجم کتاب بالاست، جایی پیدا نمیشود، اینها مجوز برای ارتکاب خلاف نمیشود اما در مورد حق تالیف نظر حضرت آقا این است که حقوق معنوی دیگران از جمله حق التالیف که شخصیت حقیقی مثل فرد یا افراد خاصی یا شخصیت حقوقی مثل سازمانی یا موسسهای کتاب یا نرم افزاری را تهیه کرده اند و افرادی میخواهند استفاده کنند حقوق آنها باید رعایت شود. بنابراین اگر کسی به عنوان حق التالیف دیگران را از استفاده بدون خریداری منع کرده باشد - که گاهی اوقات روی کتاب نوشته میشود حق چاپ برای مولف محفوظ است یا برای ناشر محفوظ است - و بدون اجازه یا بدون کسب رضایت یا بدون پرداخت حقی استفاده کند، بنابر احتیاط واجب استفاده از آن جایز نیست، گاهی یکسری استفادهای متعارف جزئی که منعی در کار نیست، مثلا یک مطلبی را از کتاب در پایان نامه خودش نقل می کند و ماخذش را هم ذکر میکند اینها اشکالی ندارد یا مثلا چند صفحه زیراکس میگیرد که متعارف هست و مشکلی ندارد. اما در موارد بیشتر باید از صاحب اثر اجازه بگیرد.
آیا کپی گرفتن از کتاب درسی یا جزوات آموزشی آموزشگاهها بدون رضایت آنها مخالف با حق کپی است یعنی آیا می توانم بخشی از کتاب یا تمام کتاب را کپی بگیرم و همچنین کتابهایی که متن آنها در نرمافزارها موجود است، آیا میتوانم همه یا بخشی از آن متن را کپی کنم و چاپ کنم؟
اولا اگر منعی از طرف تولید کننده اثر وجود نداشته باشد استفاده از آن اثر و کپی کردنش اشکال ندارد، اما اگر منع شده است یا قفل برایش گذاشته اند، اینجا طبق نظر حضرت آقا بنابر احتیاط واجب جایز نیست که بدون مراعات حق تولید کنندگان یا بدون کسب رضایت آنها کتاب یا نرم افزار را کپی کنند یا مطالب موجود را در اینترنت و امثال اینها نشر دهند.
با توجه به اینکه در دانشگاهها از نرمافزارهای خارجی قفل شکسته استفاده میشود تکلیف در این مورد چیست؟
نظر حضرت آقا این است که اگر قانونی وجود دارد یعنی نظام اسلامی قانونی وضع کرده است آن قانون باید مراعات شود یعنی اگر استفاده از آنها خلاف قانون باشد جایز نیست. از این گذشته اگر قانونی وجود ندارد و تولیدکننده اثر یا برنامه نرمافزاری نیز منعی نگذاشته استفادهاشکال ندارد، اما اگر نرم افزار موجود است دیگران هم دارند استفاده میکنند و نمیدانید منعی بوده یا نه، یا قفلی داشته یا نداشته در این صورت باز استفاده اشکالی ندارد؛ در صورتی که منع قانونی هم نداشته باشد.
استفاده از فایل کتابهایی که در خارج از کشور منتشر میشود و در آنها نوشته شده که تکثیر و کپی آن بدون اجازه ناشر ممنوع است چه حکمی دارد آیا میشود اینها را منتشر کرد یا اسکن گرفت؟
اگر منعی وجود داشته باشد یعنی تولیدکننده اثر ممنوع کرده است، خوب حق آن باید رعایت شود بنابر احتیاط واجب، اما اگر منعی وجود نداشته باشد اینجا باید ببینیم که آیا منع قانونی وجود دارد یا ندارد؛ یعنی اگر از نظر قوانین اسلامی استفاده از آن ممنوع بود باز هم استفاده جایز نیست. اگر ممنوع نبود اشکالی ندارد یا گاهی وقتها ممکن است با شرایطی مجوز داده شود خوب آن شرایط باید رعایت شود.
آیا میشود از کتابی که دیگر تجدیدچاپ نمیشود کپی گرفت؟
نسبت به کپی گرفتن و استفاده از کتاب و همچنین برنامههای نرمافزاری نظر حضرت آقا این هست که بنابر احتیاط واجب باید از صاحب اثر اجازه گرفت، یک وقت است که مولف اثر را تحویل ناشر داده و حق را به او داده که در بعضی از کتابها نوشته میشود حق چاپ و نشر برای مولف محفوظ است یعنی مولف این حق را واگذار کرده به ناشر و ناشر این حق را دارد و ناشر هم منع کرده دیگران این کتاب را چاپ کنند یا تکثیر کنند. اگر این چنین باشد بنابر احتیاط واجب بدون گرفتن مجوز یا بدون کسب رضایت جایز نیست و باید حق آنها مراعات شود و فرقی نمیکند این کتاب تجدید چاپ میشود یا تجدیدچاپ نمیشود، اگر کتابی نایاب شده است و در بازار هم گشتید پیدانکردید ولی در کتاب نوشته شده است که حق چاپ و نشر برای مولف محفوظ است، دیگر به بهانه اینکه این نسخه پیدا نمیشود نمیتوانیم بدون مجوز آن را تکثیر کنیم ولو یک نسخه.
خریداری پایان نامه
همانطور که مطلع هستید در تحصیلات تکمیلی بخشی از نمره درس به ارائه تحقیق تعلق میگیرد ولی متاسفانه برخی از دانشجویان به جای انجام تحقیق، اقدام به خریداری این مقالات از مراکزی از سطح شهر میکنند. با توجه به این نکته این کار چه حکمی دارد؟
جایز نیست. دانشجو خودش باید پایان نامه بنویسد، خودش باید مقاله بنویسد و ارائه دهد، کمک گرفتن یا مشورت گرفتن از دیگران یا کسی که در این امور اطلاعاتی دارد اشکال ندارد و یا مثلا تحقیق میدانی در کتابها و سایتها، این متعارف است؛ اما اینکه پول به کسی بدهد که به جای او پایان نامه بنویسد این جایز نیست و اصل کار خلاف است و پولی هم که دریافت میشود حلال نیست.
کسی که این کار را انجام داده و نمره گرفته و اخذ مدرک کرده است در صورت پشیمانی چگونه جبران کند؟
اولا پولی که به آنها داده است آنها مالک نشدهاند، و نسبت به خلافی که انجام دادهاند باید توبه کنند و همچنین اگر جایی میخواهد استخدام شود به خاطر اینکه با پایان نامه خریداری شده مدرک گرفته است و سطح تحصیلاتش در آن حد نیست. حال اگر یک وقت رفته جبران کرده یعنی مطالعه کرده و الان اگر بخواهد همان پایان نامه را ارائه دهد توانش را دارد ولو اینکه قبلا خلاف کرده است. اگر شرایط را داشته باشد استخدامش مجاز است و حقوقی که میگیرد در قبال کار مجاز مانعی ندارد و حلال است. اما اگر شرایط را نداشته باشد یعنی آن مقدار تحصیلات را نداشته باشد جایز نیست، و حقوقی که دریافت میکند در قبال کاری که آن شرایط را ندارد مشکل دارد.
ادای دین نسبت به بیتالمال
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
فیلم پاسخ به سوالات "ادای دین نسبت به بیتالمال"
بچه که بودم در کلاس اول ابتدایی وسایل همکلاسیها را برمیداشتم الان که دبیرستانی هستم باید در رابطه با لوازمالتحریرها چه کنم لازم به ذکر است بعد از فهمیدن اینکه این کار دزدی است تمام سالها عذاب وجدان داشتم؟
خدمت شما عرض کنم اولا احکام اسلام بنبست ندارد یعنی هیچ جا نمیتوانیم بگوییم که اینجا اسلام وظیفه را مشخص نکرده و در وضعیت بحرانی و بنبست بمان بلکه اسلام وظیفه را مشخص کرده است، ایشان کارش خلاف بوده حالا اگر مکلف نبوده گناهی مرتکب نشده است یعنی حکم تکلیفی متوجه او نیست اما حکم وضعی ضمان متوجه اوست یعنی ضامن است جبران کند و فرقی نمیکند شخص مکلف بوده یا نه به هر حال مکلف هم که نباشد ضامن است اگر بچه بوده اید و بالغ نبوده اید بعد از بلوغ باید جبران کنید و الان که به سن بلوغ رسیده اید وظیفه دارید نسبت به کسانی که لوازمالتحریر از آنها برداشته اید رضایت آنها را جلب کنید ممکن است طرف بگوید نمیتوانم، آبروریزی میشود، اگر آبروریزی میشود لازم نیست به او بگویید برای چیست، بلکه به قیمت روز حساب کنید و برایش بفرستد ولو اینکه نداند از طرف کیست ولی بفهمد بابت چیست، گاهی اوقات میبینیم که طرف پولی به حسابش ریخته میشود و نمیداند از کجاست بعد آن هم ممکن است از طرف صاحبش برود صدقه دهد در این مورد که حق الناس جبران نشده است. اما اگر کلاً دسترسی ندارید و نمیدانید این دانشآموز کجا رفته کجا زندگی می کند و دسترسی هم ندارید در این صورت باید به عنوان مظالم عباد آن هم به قیمت روز بپردازد، یعنی یا باید به دفتر حضرت آقا بپردازد یا اجازه بگیرد و خودش به فرد یا افراد فقیر و مستمندی که میشناسد بپردازد.
من در دوران تحصیلی بر اثر جهل در حقالناس بودن اموال مدرسه بیهوده از لوازمی مثل گچ و کاغذ استفاده کردم حال چگونه میتوانم جبران کنم؟
اموالی که انسان از بیتالمال استفاده بیجا کرده است مثلا در مدرسه بی جهت گچ را برداشته و نوشته یا شیر آب را باز گذاشته یا لامپی را شکسته یا درختی را شکسته به هر حال هر چقدر ارزش داشته باشد موجب ضمان است و باید جبران کند جبرانش به این است که به همان مدرسه یا سازمان یا اداره، مثل آن یا قیمت آن را برگرداند اگر چیزی بوده که الان موجود است همان را باید برگرداند اگر خسارت دیده باید خسارتش را جبران کند، اگر موجود نیست مثلش را تهیه کند تحویل دهد اگر نمی شود که مثلش را پرداخت کند مثلا آب را باز کرده رفته، نمی شود الان بیست لیتر آب تهیه کند و بگوید آقا من بیست لیتر آب دوران دبیرستان حدر دادم و آب را باز گذاشتم و تحویل دهد، اینکه به درد نمیخورد اینجا میگویند قیمی است و قیمتش را باید بپردازد در این صورت قیمتش را به روز حساب کند به مدرسه برگرداند اگر ممکن است اگر مدرسه را خراب کرده اند و موجود نیست به اداره آموزش و پرورش آن منطقه بدهند اگر آن هم وجود ندارد به اموال دولتی و بیتالمال برگرداند.
اگر از تخته و ماژیکی که در کلاسهای دانشگاه گذاشتهاند استفاده غیر درسی داشته باشیم آیا اشکال شرعی دارد؟
بله زیرا آن را گذاشته اند برای استفاده درسی یا برای استفاده استاد و شاگردان که استاد مثلا از آنها میخواهد درسی را روی تابلو بنویسند، و برای هرکاری که نمی توان از آن استفاده کرد اگر کسی میخواهد استفاده شخصی کند و درس بخواند در خانهاش باید از تابلو خانه خودش استفاده کند، استفاده از اینها اگر تخلف باشد جایز نیست و موجب ضمان است یعنی ضامن است و باید جبران کند، اینکه چگونه جبران کند، باید هر مقدار که استفاده کرده به همان میزان بخرد و جایگزین کند برای دانشگاه یا اینکه اگر پیدا نمیشود قیمتش را به قیمت روز بپردازد.
اینجانب پس از اتمام رشته کارشناسی در یکی از رشتههای مهندسی، وارد حوزه علمیه شدم و عملا چندین سال است از تلاش خود و اساتید و به ویژه هزینه بیتالمال استفادهای نمیکنم آیا حقی بر ذمه من است؟
اگر شما تحصیلات دانشگاهی داشتید حالا آمدهاید حوزه علمیه و تعهد خدمتی هم نداشته اید، درس خواندن در دانشگاه منعی نداشته و شما آنجا درس خوانده اید و باسواد شده اید و تمام شده حال آمدهاید حوزه علمیه درس میخوانید که آن تحصیلاتبرایتان مفید است، برای تالیف، تحقیق و نگارششما این موجب ضمان نیست اما یک وقت تعهد خدمت داشته اید یا مثلا قانون کشور این است که اگر کسی تا این مقطع درس خواند باید مدتی هم مثلا خدمت کند یا ممنوع است که برود جاهای دیگر کارهای دیگری که در راستای تحصیل خودش نیست انجام دهد که بحث دیگری است و معمولاً این قانون وجود ندارد.
بعضی مواقع از اینترنت دانشگاه برای سرگرمی استفاده میکنم دانشگاه هر ماه مقدار خاصی به دانشجویان اختصاص میدهد اما مورد استفاده آن را مشخص نکرده آیا عمل من اشکال دارد؟
اگر خلاف مقررات باشد بله اشکال دارد اما اگر خلاف مقررات نباشد و سرگرمی هم سرگرمی خلاف شرع نباشد یعنی مقررات اجازه داده که شما این مقدار از اینترنت استفاده کنید این مشکل شرعی ندارد اما اگر استفاده خلاف مقررات داشته باشید این اشکال دارد و موجب ضمان است یعنی باید مقداری را که استفاده کرده اید، هزینه اش را بپردازید.
بعضی روزها تا دیروقت در دانشگاه کلاس داریم و از آن طرف فاصله دانشگاه تا منزل زیاد است آیا میشود با رضایت افراد اتاق، شب را در خوابگاه گذراند یا نه در حالت عادی چطور آیا میشود گاهی در خوابگاه باشیم یا از خدماتی مثل وسایل ورزشی استفاده کنیم؟ خوابگاه به ما تعلق نمیگیرد و امکان هزینه دادن به خوابگاه برای یک یا چند شب تعریف نشده است؟
خوب اگر خوابگاه به شما تعلق نمیگیرد و میهمان شدن نزد دیگران خلاف مقررات باشد و قانون اجازه ندهد که افراد خوابگاه میهمان داشته باشند وخوابگاه به شما تعلق نمیگیرد اگر از خوابگاه استفاده کنید استفاده شما خلاف است و هر مقداری استفاده کرده اید باید جبران کنید و اگر میگویید چگونه باید جبران کنیم؟ باید هر چیزی را که استفاده کرده اید بالاخره آن مکان اجاره دارد شما اگر میخواستید اجاره کنید شبی چقدر بود؟ باید بپردازید، بنابراین اینها تابع مقررات است، میهمان شدن دیگران، استفاده از غذای دانشگاه، کتابخانه دانشگاه، خوابگاه دانشگاه، کلا باید مطابق مقررات باشد و خلاف مقررات جایز نیست.
حد ارتباط با نامحرم در محیط های آموزشی
دانلود نسخه موبایل | دانلود با کیفیت پایین | دانلود با کیفیت بالا
فیلم پاسخ به سوالات "حد ارتباط با نامحرم در محیط های آموزشی"
اگر دانشجویی چه پسر چه دختر از یکی از اساتیدش که نامحرمش میباشد و جنس مخالف آن دانشجو است خوشش آمده باشد و با توجه به اینکه باید سر کلاسهایش برود تا از آن درس حذف نشود و یا مجبور نشود ترم اضافهتری در آن دانشگاه بماند تکلیفش چیست؟
دانشجو از استاد خوشش آمده سوال این است آیا میتواند در کلاس شرکت کند یا نه؛ خوش آمدن دو گونه است یک وقت است که به خاطر مقام علمی از او خوشش میآید یعنی میگوید عجب استاد زبردستی است یا از جهات دیگر فرضا مقام معنوی مثلا چه آدم محجوبی است با حیا است یا از نظر نظم درسی، از این چیزها باشد اشکالی ندارد، آن خوش آمدنی که اشکال دارد خوش آمدن جنسی و شهوانی است یعنی اگر نگاه می کند و خوشش می آید، به هر حال اصل شرکت در کلاس اشکال ندارد ولی از مسائلی که ممکن است موجب تحریک شهوت شود باید پرهیز کند اگر نگاه است، اگر صحبت اضافه است و امثال اینها باید پرهیز کند.
سلام علیکم آیا استفاده از عطر و ادکلن در کلاسی که دختر خانمها حضور دارند اشکال دارد و اگر خانمها استفاده کنند چطور است؟
اگر استفاده از عطر و ادکلن در جایی که نامحرم وجود دارد باعث جلب توجه نامحرم میشود یعنی او استشمام میکند، جلب توجه میکند که این بوی عطر چه کسی است که استفاده کرده است جایز نیست اما یک کسی هست که جلب توجه نباشد مفسدهای هم نداشته باشد اصلش خوب افراد خوش بو باشند بهتر است.
یکی از مقلدین حضرت آقا نوشتند با عرض سلام؛ استاد مرد برای آموزش تجوید و قرائت دختران گناه دارد یعنی قرائت قرآن؟
به طور کلی هم امام راحل و هم حضرت آقا منع کردهاند که استاد برای قرائت خانمها مرد باشد همچنین برای مسائل رزمی و نظامی؛ به هر حال اینها موجب مفسده است الحمدالله در کشور ما برای خانمها استاد وجود دارد حالا یک وقت است یک سری نکات تجویدی یا نوع قرائت انواع قرائتها و علوم قرآنی را تدریس میکند اشکالی ندارد اگر مثل سایر دروس باشد اگر رعایت مسائل شرعی شود اما یک وقت هست نه این خانم میخواهد پیش استاد مرد با صوت قرآن بخواند این است که منع شده است موجب مفسده خواهد شد.
نوشتند نگاه کردن به چهره دختران دانشجو که همکلاسی ما هستند و در برخی از موارد مجبور به صحبت کردن و تعامل با آنها در زمینههای درسی میشویم و آنها حجاب را به طور کامل رعایت نمیکنند و حواس ما به آنها پرت میشود و بعضا آرایش هم میکنند چه حکمی دارد، در صورتی که آنها برای خود حرمت قائل نیستند و به تذکرات دیگران در مورد وضع پوشش خود اعتنا نمیکنند؟
به نظر حضرت آقا نگاه به چهره زن نامحرم اگر آرایش داشته باشد جایز نیست اگر آرایش نداشته باشد بدون قصد لذت (یعنی از روی شهوت و لذت نگاه نکند) نگاه کردن به قرص صورت به مقداری که در وضو شسته شود و دستها تا مچ اشکالی ندارد اما اگر حجابش را درست مراعات نمیکند چه به تذکر گوش بدهد چه به تذکر گوش ندهد فرقی نمیکند اگر موها مثلا پیدا است گردنش پیدا است نگاه کردن جایز نیست حالا یک موقع هست نگاه میافتد باید دیگر ادامه ندهد، نگاه اول هم معنایش همین است مثلا دارد میرود نگاهش میافتد به خانمی که موهایش پیداست گردنش پیداست و ادامه هم نمیدهد این اشکال ندارد اما اگر عمدا و با توجه نگاه کند و نگاه را ادامه دهد این حرام است.
در کارهای پژوهشی به ناچار ترکیب پژوهشگران مختلط بسته میشود بنا بر اقتضائات کاری بحث و گفتگوهایی وجود دارد و حتی ممکن است شوخیهایی بین حاضرین در جلسات اتفاق بیافتد به لحاظ شرعی این چه حکمی دارد؟
به لحاظ شرعی اصل صحبت زن و مرد اگر حرفها حرفهای بدی نباشد یعنی از نظر محتوا اشکال شرعی نداشته باشد، دوما حرفهایی که رد و بدل میشود تحریکآمیز نباشد شهوت جنسی را تحریک نکند سوم اینکه مفسدهای نداشته باشد اشکالی ندارد یک وقت حرف، حرف بدی نیست دروغ نیست، غیبت نیست، رکیک و زشت نیست، سخریه نیست، یعنی دیگران را مسخره نمی کنند لقب بد نمیدهند این چیزها نیست اشکال ندارد یا مطالب مفسدهای نداشته باشد پس اگر یک خانمی وقتی میرود در مغازه ای چیزی میخرد با مرد نامحرم حرف میزند و سوال از جنس موجود میپرسد از قیمت آن میپرسد مبلغی که باید بپردازد اینها است دیگر اینها را که اسلام منع نکرده است البته با مراعات حجاب و عفاف. اما گاهی وقتها یک کلمه دوستت دارم ولو خود این کلمه هیچ مشکلی ندارد اما یک دختر جوان به یک پسر جوان بگوید یا بلعکس که مفسده انگیز است اشکال دارد ولی به طور کلی اسلام با اختلاط زن و مرد بیش از حد نیاز موافق نیست یعنی به مقدار ضرورت و لازم اکتفا کنند همچنین از شوخی کردن و مزاح کردن که معمولا موجب مفسده است بپرهیزند اما یک وقت مطلبی گفتید خندهاش گرفت خنده هم از روی مسائل جنسی نبود آن را نمیشود گفت حرام است ولی به طور کلی باید این نکات مراعات شود تا مفسدهای پیش نیاید.
سلام علیکم آیا احساس محبتی که مرد و زن نامحرم به علت معاشرت کاری در دلشان به وجود میآید همان ریب و فتنه است؟
علیکم السلام و اما نسبت به سوالی که کردید اگر واقعا نسبت به این محبتی که ایجاد شده است محبتی است که از روی مسائل جنسی است بله اشکال دارد و موجب فتنه است و ریبه همین است و اشکال دارد اما اگر از این جهت نیست، مثلا آدم باشخصیتی است آدم مومنی است آدم بامعلوماتی است آدم مدیری است از این جهت باشد اشکال ندارد من یک مثال بزنم، هستند الان بسیاری از خانمها که به شخصیتهای بزرگ معنوی و اجتماعی علاقه دارند اما این علاقه علاقه جنسی نیست به امام راحل میلیونها زن هم علاقه داشتند اما این علاقه علاقه جنسی نبوده علاقه معنوی است اشکالی ندارد آن علاقه و محبتی اشکال دارد که از روی شهوت و مسائل جنسی باشد.
پرسیدند وظیفه دانشجویان در برابر بدحجابی و گاهی روابط نامناسب دختران و پسران چیست؟
این جوابش معلوم است جوابش نهی از منکر است یعنی بدحجابی منکر است، ارتباط نامناسب دختران و پسران که نامحرم هستند منکر است، وظیفه ما نهی از منکر است، وظیفه عمومی هم به نظر حضرت آقا تذکر لسانی است یعنی اقدامات دیگر اینکه کسی را بخواهند کتک بزنند جایز نیست ارتکاب حرام هم مثل فحش و ناسزا گفتن و لفظ بد به کار بردن برای نهی از منکر، آن هم جایز نیست به هر حال تذکر لسانی در صورتی که شرایط وجود داشته باشد وظیفه است.
نوشتند تدریس خانم محجبه برای دانشجویان پسر چه حکمی دارد در چه شرایطی جایز است؟ در صورت ضرورت و با شرایطش، اشکال ندارد مثلا خانمی که مسن است حجابش را هم رعایت میکند و در حرف زدن دقت میکند حرفهای خدای ناکرده فتنهانگیز و تحریک آمیز بر زبان جاری نمیکند تدریسش را دارد و هیچ مفسدهای ندارد، ولی به طور کلی اینکه استاد زن باشد همه شاگردها مرد باشد یا بالعکس معمولا مناسب نیست و گاهی هم ممکن است در این گفتگوها و روابط اشکال شرعی وجود داشته اما با آن روابطی که عرض کردیم به نظر حضرت آقا اشکال ندارد.
نماز دانشجویان و طلاب در سفر
فیلم پاسخ به سوالات "نماز دانشجویان و طلاب در سفر"
نوشتند حکم نماز دانشجویان و طلاب در سفر چیست چه مسافتی را بروند مسافر به آنها اطلاق میشود و اگر قصد ده روز کنند و قبل از اقامت ده روز از سفر برگردند چطور؟
تقریبا سه تا سوال؛ سوال اول این است که چه مقدار بروند مسافر باشند سوال دوم این است که چه مدت در هفته مسافرت بروند تا نمازشان کامل باشد که همان کثیرالسفر است سوال سوم هم این است که اگر قصد ده روز کردند جایی بمانند از قصد خود برگردند تکلیف چیست اما سوال اول طلاب و دانشجویان مسافتی که باید بپیمایند تامسافر محسوب شوند با دیگران فرقی ندارند مسافت هشت فرسخ (45 کیلومتر؛)است حالا هشت فرسخ امتدادی است یا چهار فرسخ رفت چهار فرسخ برگشت حدود 45 کیلومتر میشود اگر کسی چنین مسافتی یا بیشتر از این را میخواهد بپیماید میشود مسافر حالا باید یک شرایط دیگری هم داشته باشد مثل اینکه قصد سفر داشته باشد از قصد خودش برنگردد از حد ترخص(به جایی برسد اذان شهر را نشنود و دیوار شهر را نبیند) بگذرد و اینها اما اینکه چه مدتی در هفته در سفر باشد تا کثیرالسفر محسوب شود کثیرالسفر به نظر حضرت آقا این است: کسی که در سال تقریبا دو، سه ماهی کارش این است که مسافرت زیاد میرود که بین سفرها معمولا کمتر از ده روز فاصله میشود مثلا هفتهای یکبار میرود یا اول هفته میرود آخر هفته برمیگردد یا هر روز میرود این میشود کثیرالسفر چون تنها کسی که شغلش سفر باشد مثل راننده خلبان، ملوان و کسی که شغلش در سفر باشد مثل مهماندار هواپیما و کسی که برای کارش مسافرت میرود مثل کسی که در شهر دیگری تدریس میکند یا کسی که در شهرک صنعتی سی کیلومتری شهرش کار میکند، و کثیرالسفر شده باشند نمازشان در سفرهای کاری تمام است و در سفرهای شخصی باید نماز را شکسته بخوانند این یک مسئله، و کسی که کثیرالسفر است نه برای کار مثل کسی که زیاد سفر زیارتی میرود یا برای تفریح میرود در آن سفرها باید نمازش را شکسته بخواند، اما کسی که برای تحصیل سفر می رود مثل طلاب حوزه و دانشجویان و امثال اینها که دانشگاهش در شهر دیگری است هر روز میرود و برمیگردد یا اول هر هفته میرود آخر هفته برمیگردد، این کثیرالسفر است برای تحصیل که در این فرض به نظر حضرت آقا باید احتیاط کند و نمازهای چهاررکعتی را هم چهاررکعت بخواند هم شکسته(دو رکعت) و در خصوص این مسئله میتواند به فتوای مجتهد دیگری که مساوی یا در رتبه بعدی مرجع خودش باشد مراجعه کند که آن مجتهد اگر گفت نمازش تمام است تمام و اگرگفته شکسته که شکسته بخواند. اما نسبت به قصد ده روز اگر کسی قصد کرد ده روز جایی بماند اما هنوز درآنجا نماز چهار رکعتی نخوانده از قصدش برگشت باید هر مدتی که میماند دو روز سه روز نمازش را شکسته بخواند اما اگر تصمیم داشت ده روز بماند و حداقل یک نماز چهاررکعتی ادا با همان قصدش خواند و بعد قصدش عوض شد هر مدت دیگری بماند نمازش کاملش است یک روز بماند دو روز بماند باید نماز را کامل بخواند چون با خواندن یک نماز چهار رکعتی ادا قصد محقق شده است.
آیا فتوای مقام معظم رهبری در مورد محل اقامت دانشجویان و شکسته بودن نماز آنها با قصد کمتر از ده روز عوض شده است؟
اجمالا بله چون نظر حضرت آقا در سابق این بود که کسی که برای تحصیل صرفا برای تحصیل مسافرت زیاد دارد و کثیرالسفر است که بین سفرها معمولا ده روز فاصله نمیشود مثل دانشجویانی که اول هفته میروند محل تحصیل آخر هفته برمیگردند یا دو روز در هفته میروند شهر دیگری که فاصله دارد(حداقل 22.5 کیلومتر) یا دانشگاهشان بیرون شهر است سی کیلومتری چهل کیلومتری بیرون شهر است میفرمایند باید نماز را شکسته بخوانند مگر اینکه تحصیل شغلشان محسوب شود مثل کسی که مامور به تحصیل است یا تعهد خدمت دارد اما اخیرا فرمودند که احتیاط کنند یعنی چنین افرادی که برای تحصیل مسافرت زیاد میروند و کثیرالسفر هستند نمازهای چهار رکعتی را هم تمام بخوانند هم شکسته و در این مسئله میتوانند به فتوای مجتهد اعلم دیگری رجوع کنند.
نماز و روزه دانشجویی که در شهر دیگری هم دانشجو است و هم شاغل چگونه است در ماموریتها چطور؟
اگر چنین شخصی سفرهای کاری و ماموریتی، یعنی سفرهایی که برای شغلش میرود واقعا زیاد است که معمولا بین آنها ده روز فاصله نمیشود در این سفرها باید نماز را کامل بخواند درصورتی که برای کار رفت و برای تحصیل هم آنجا ماند یعنی در ادامهاش نیز باید نماز را کامل بخواند اما اگر عکس این مسئله بود یعنی زیاد بودن این سفرها به خاطر سفر تحصیلی است یا هر دو هست در اینجا باید احتیاط کند یعنی نمازهای چهار رکعتی را هم کامل بخواند و هم شکسته بخواند و به احتیاط حضرت آقا عمل کند یا میتواند به فتوای مجتهد اعلم دیگری مراجعه کند که اگر آن مجتهد گفت کامل است نماز را کامل بخواند اگر گفت شکسته است شکسته بخواهد.
سلام علیکم آیا ملاک احتیاط واجب بودن جمع بین نماز شکسته و کامل برای نماز طلاب و دانشجویان کثیر السفر این است بنای آنها این باشد که حداقل دو ماه، هر ده روز یکبار به وطن خود رفت و آمد کنند، اگر آنها اکثر اوقات قصد ده روز کنند ولی بعضی از هفتهها قصد نکنند حکم نماز آنها چیست؟
اصل مسئله به نظر حضرت آقا این است اگر کسی کثیرالسفر بود برای تحصیل یعنی برای درس خواندن آن درس خواندنی هم که کار محسوب نشود یعنی مامور به تحصیل نباشد، تعهد خدمتی نباشد که در حین تحصیل حقوق به او بدهند و صرفا برای تحصیل میرود اگر کثیرالسفر باشد و سفرهایش زیاد باشد که بین آنها ده روز فاصله نمیشود چنین شخصی باید احتیاط کند به این معنا که هم باید نماز را شکسته بخواند هم کامل بخواند خوب در این مسئله میتواند به فتوای مجتهد اعلم دیگری رجوع کند اگر کسی اینگونه نیست گاهی دو هفته میماند در محل تحصیل گاهی اوقات یک هفته میماند و کثیرالسفر محسوب نمیشود یعنی بین سفرها معمولا ده روز فاصله میشود یا غالب این است چنین اگر آنجا وطنش نیست و آنجا سکونت ندارد باید با قصد ده روز نمازش را کامل بخواند و هرگاه میرود به محل تحصیل و نمیخواهد ده روز بماند نمازش شکسته است.
در مورد محل تحصیل طلاب یا دانشجویان که هفت هشت سال در جایی میمانند میتوانند قصد وطن کنند در صورتی که در حین تحصیل به محل زندگی که مسافت آن بیش از مسافت شرعی است رفت و آمد می کنند چطوردر چه صورت میتواند شهر محل تحصیل را وطن خود انتخاب کند آیا در صورتی که شهر محل تحصیل را وطن انتخاب کند باید از وطن اصلی و اول خود اعراض کند آیا حکم طلبهها و دانشجویان یکی است؟
نظر حضرت آقا این است که در غیر وطن اصلی، که وطن اصلی همان زادگاه است، جایی که فرد متولد شده و بزرگ شده وچند سالی مانده است در غیر آنجا جایی دیگر الان سکونت دارد اگر تصمیم داشته باشد حداقل هفت هشت سال در جای جدید بماند و زندگی کند حالا فرق نمیکند برای تحصیل رفته باشد یا برای شغلی یا نه اصلا از آب و هوای آنجا خوشش آمده و می خواهد در آنجا زندگی کند ولی تصمیمش این است هفت هشت سال آنجا بماند آنجا حکم وطن دارد نماز کامل است اما اگر کمتر میخواهد بماند یا نمیداند هفت هشت سال میماند یا نه مثل کسی که مامور است آنجا و ممکن است دو سال دیگر بگویند برو جای دیگر و ممکن است نگویند، چنین فردی حکم وطن ندارد یعنی اگر بداند که هفت هشت سال حداقل میماند حکم وطن خواهد داشت و لازمهاش این نیست که از وطن دیگرش اعراض کند یعنی ممکن است یک وطن اصلی و یک وطن اتخاذی داشته باشد همچنین اگر در بینش گاهی اوقات مسافرت میرود حالا یا به وطن خودش برمیگردد یا جاهای دیگر خوب هر کسی ممکن است در وطن خودش مسافرت هم برود اما به هر حال مسکن و ماوا و محل زندگیاش در اینجا باشد و حداقل بخواهد هفت هشت سال اینجا بماند.
طلاب و روحانیونی که در شهرهای دیگر تبلیغ میکنند حکم نماز و روزه آنان چیست اگر در محل تبلیغ تصمیم داشته باشند حداقل هفت هشت سال زندگی کنند؟
یعنی مسکن و ماوا و محل زندگی و سکونتش آنجاست، هفت هشت سال میخواهد بماند حالا ممکن است بینش مسافرت برود به نظر حضرت آقا آنجا حکم وطن دارد اما اگر نمیداند آنقدر میتواند بماند یا نه حکم وطن ندارد وقتی که حکم وطن نداشت اگر کثیرالسفر باشد برای تبلیغ یا کار دیگری نمازش کامل است اگر کثیرالسفر نباشد در آنجا چون وطنش هم نیست با قصد ده روز باید نماز را کامل بخواند و هرگاه قصد عشره ندارد یعنی قصد ماندن ده روز نداشته باشد و کمتر میماند نمازش شکسته است.
دانشجوی رشته پزشکی در دوران کارورزی است که پول هم میگیرد ولی هنوز شغل او محسوب نمیشود نماز و روزهاش چگونه است خواهشمندم به صورت کلی بگویید چه گروههایی از دانشجویان و طلاب در حکم بورسیه حساب میشوند که با شرایطش نمازشان تمام میشود و چه گروههایی صرفا در حکم تحصیل هستند که نمازشان شکسته است؟
کسانی که برای تحصیل مسافرت میروند اگر کثیرالسفر نباشد خوب گهگاهی مسافرت میرود و میآید بین سفرها ولو زیاد هم هست بین سفرها ده روز فاصله میشود خوب ایشان در محل تحصیل و همچنین سفرهای دیگری که میرود نمازش شکسته است مگر اینکه بخواهد در آنجا حداقل ده روز بماند اما اگر کثیرالسفر شد یعنی سفرهای تحصیلی زیاد دارد دو سه روزی یکبار هفتهای یکبار به هر حال سفرهای تحصیلی زیاد است به حدی که بین سفرها ده روز فاصله نمیشود به طور متعارف در این صورت چون سفر برای تحصیل است و در قبال تحصیلش حقوق به او نمیدهند مزد نمیدهند ممکن است شهریهای هم بدهند اما حقوق محسوب نمیشود سفرش هم شغل محسوب نمیشود در این فرض نظر حضرت آقا این است که باید احتیاط کنند نمازهای چهار رکعتی را هم کامل بخواند و هم شکسته گرچه میتواند به فتوای مجتهداعلم دیگری رجوع کند که اگر او میفرماید کامل است کامل بخواند اگر میفرماید شکسته است شکسته بخواند اما اگر کسی در قبال تحصیلش دارد مزد میگیرد دارد حقوق میگیرد مثل کسی که مامور به تحصیل است یعنی به کسی ماموریت دادند برود جایی درس بخواند مثلا دورههای ضمن خدمت را بگذراند و به خاطر همین تحصیل هم دارند به او حقوق میدهند �
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]
صفحات پیشنهادی
هر شب با قرآن/ پاسخ به یک شبهه درباره وهّابیون
هر شب با قرآن پاسخ به یک شبهه درباره وهّابیون بر آنیم تا در این مجال قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم مجله شبانه باشگاه خبرنگاران سوره 35 فاطر آیه 14 إِن تَدْعُوهُمْ لَا یَسْمَعُواْ دُعَآءَکُمْ وَلَوْ سَمِعُواْ مَا اسْتَجبشیری در گفتوگو با فارس مطرح کرد آمریکا پشت پرده ممنوعالتحصیلی دانشجویان ایرانی/پیگیری مشکلات دانشجویان ایر
بشیری در گفتوگو با فارس مطرح کردآمریکا پشت پرده ممنوعالتحصیلی دانشجویان ایرانی پیگیری مشکلات دانشجویان ایرانی در نروژ توسط مجلسعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آمریکا پشت پرده ممنوعالتحصیل شدن دانشجویان ایرانی در نروژ است گفت مجلس مشکلات به وجود آمده برای دانپاسخهای میرزاده درباره شهریهها و ظرفیت دکتری |اخبار ایران و جهان
پاسخهای میرزاده درباره شهریهها و ظرفیت دکتری کد خبر ۴۳۶۳۰۰ تاریخ انتشار ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۷ - 22 September 2014 سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به جلسه امروز کمیسیون گفت در این جلسه دغدغه نمایندگان به وزیر اطلاعات و رئیس دانشگاه آزاد منتقل شد قاسم جعفری سخنگدر مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار مطرح شد انتقاد آیتالله فاضللنکرانی از اظهارنظر افراد
در مراسم افتتاحیه آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار مطرح شدانتقاد آیتالله فاضللنکرانی از اظهارنظر افراد غیرمتخصص در مسائل فقهیرئیس مرکز فقهی ائمه اطهار ع گفت برخی افراد که فقط چند صفحه از نهج البلاغه را خواندهاند تصور میکنند که از فقه حکومتی آگاهی داشته و درباره آن در داپاسخ سردار جزایری به ادعای مذاکره درباره داعش
پاسخ سردار جزایری به ادعای مذاکره درباره داعشتاریخ انتشار دوشنبه ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱ ۲۰ معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با اشاره به تلاش آمریکاییها برای مشروعیت بخشیدن به خودشان در برخورد با داعش از طریق جمهوری اسلامی ایران گفت هیأت ایرانی مذاکره کننده در اگزارش معاونت خدمات شهری درباره طرح باز باران مدیریت پسماند بیشترین مسئولیتها را در آستانه سال تحصیلی بر عهده
گزارش معاونت خدمات شهری درباره طرح باز بارانمدیریت پسماند بیشترین مسئولیتها را در آستانه سال تحصیلی بر عهده داردمعاونت خدمات شهری شهرداری در جلسه امروز شورای شهر به ارائه گزارش اقدامات انجام شده توسط این مغاونت در طرح استقبال از مهر پرداخت به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس مجتبی عبرگزاری نمایشگاه سیار پیشگیری در مدارس دوره متوسطه/ تدوین راهنمایی آموزشی برای معلمان دورههای مختلف تحصیلی
کیایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران خبر داد برگزاری نمایشگاه سیار پیشگیری در مدارس دوره متوسطه تدوین راهنمایی آموزشی برای معلمان دورههای مختلف تحصیلی مدیر کل دفتر مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت در این نمایشگاه سیار مهارتهای خودمراقبتی در زمینه رفتارهواکنش جالب مخاطبان عرب به سخنان ظریف درباره داعش
واکنش جالب مخاطبان عرب به سخنان ظریف درباره داعش مخاطبان شبکه خبری العالم در شبکههای اجتماعی با استقبال از نظرسنجی این شبکه درباره سخنان محمد جواد ظریف که گفته بود آمریکا در مبارزه با داعش جدی نیست موافقت خود را با مواضع وزیر خارجه کشورمان اعلام کردند آفتاب 95 درصد از شرکتپاسخ رایجترین سوالات درباره 3G
جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۸ ۵۶ حدود یک ماه از ارائه 3G یا نسل سوم ارتباطی توسط اپراتورهای اول و دوم میگذرد و با وجود اطلاعرسانیهای صورت گرفته همچنان سوالات متعددی برای کاربران وجود دارد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا با به پایان رسیدن دوره انحصار رایتل قرار باطلاعیه دانشگاه آزاد درباره نحوه صدور مدارک تحصیلی در واحدهای تجمیع شده صادر شد
اطلاعیه دانشگاه آزاد درباره نحوه صدور مدارک تحصیلی در واحدهای تجمیع شده صادر شددانشگاه آزاد در پی ابهامات به وجود آمده در رابطه با مدرک تحصیلی دانشجویان واحدها و پردیسهای علوم و تحقیقات بعد از طرح تجمیع در واحدهای مادر اطلاعیهای صادر کرد به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس بهسردار جزایری، در پاسخ به ادعای واشنگتن مبنی بر مذاکره درباره داعش اختیارات هیأت مذاکره کننده ایرانی فقط هستها
سردار جزایری در پاسخ به ادعای واشنگتن مبنی بر مذاکره درباره داعشاختیارات هیأت مذاکره کننده ایرانی فقط هستهای استمعاون ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با اشاره به تلاش آمریکاییها برای مشروعیت بخشیدن به خودشان در برخورد با داعش از طریق جمهوری اسلامی ایران گفت هیأت ایرانی مذاکرهپاسخ سردار صفوی به پرسش هایی درباره فعالیتهای سیاسی و اقتصادی سپاه
پاسخ سردار صفوی به پرسش هایی درباره فعالیتهای سیاسی و اقتصادی سپاه فرمانده سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرد سپاه در بخش سازندگی خدمات بزرگی را به ملت ما انجام داده است به گزارش نامه نیوز سردار رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا و فرمانده سابق سپاه پاایتارتاس: روحانی و پوتین درباره مسائل حساس نظیر همکاریهای نظامی گفتوگو میکنند
ایتارتاس روحانی و پوتین درباره مسائل حساس نظیر همکاریهای نظامی گفتوگو میکنندخبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از مشاور رئیس جمهوری روسیه گزارش داد که در دیدار پوتین و روحانی مسائل حساسی نظیر امکان همکاریهای نظامی و فنی-نظامی بحث و بررسی میشود به گزارش خبرگزرای فارس خبرگزاری امناظره آینده مذاکرات هستهای؛ فرصتها و چالشها زیباکلام: از عدم شهامت ظریف و عراقچی برای پاسخ به اصولگرایان د
مناظره آینده مذاکرات هستهای فرصتها و چالشهازیباکلام از عدم شهامت ظریف و عراقچی برای پاسخ به اصولگرایان درباره تحریمهای جدید ناراحتماستاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اجرای بندبند توافقنامه ژنو برای فرسایش ایران و به ضرر ما است گفت از بیزبانی و عدم شهامت ظریف و عراقچی برایمعاون وزیر راه درباره بافت فرسوده پاسخ میدهد
شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۱ برنامه یک نگاه چند دیدگاه شنبه ۲۲ شهریور میزبان محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی است به گزارش ایسنا برنامه یک نگاه چند دیدگاه که هر هفته میزبان یکی از مسئولان دولت یازدهم است تا مردم سوالات خود را با آن ها مطرح کنند این هفته میزبان محمد سعیدپاسخ کیروش به نظر کفاشیان درباره «پیشنهادلیدز»
پاسخ کیروش به نظر کفاشیان درباره پیشنهادلیدز تاریخ انتشار يکشنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲ ۲۰ با امروز ۹ روز است که کارلوس کیروش «سرمربی تیم ملی» که کم کم باید او را با عنوان «سرمربی سابق تیم ملی» خطاب قرار دهیم کشورمان را ترک کرده است و در ایبرای پاسخگویی به سؤالات 10 نماینده رحمانیفضلی راهی کمیسیون امور شوراهای مجلس میشود
برای پاسخگویی به سؤالات 10 نمایندهرحمانیفضلی راهی کمیسیون امور شوراهای مجلس میشودوزیر کشور هفته آینده برای پاسخگویی به سؤالات 10 نفر از وکلای ملت در کمیسیون امور شوراهای مجلس حضور مییابد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اعضای کمیسیون امور شوراهای مجلس شورای اسلامی روز-
گوناگون
پربازدیدترینها