تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837788403
از اشک عرفه تا ذبح قربان
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
از اشک عرفه تا ذبح قربان
به این مطلب امتیاز دهید
سرویس دینی جام نیوز؛ روز عرفه:
امام صادق (علیه السلام )فرموده اند :«كسى كه در ماه رمضان آمرزیده نگردد تا رمضان آینده آمرزیده نمى گردد؛ مگر این كه روز عرفه را درك كند»
عرفات، نام منطقه وسیعى است با مساحت حدود 18 كیلومتر مربع در شرق مكه معظمه، اندكى متمایل به جنوب كه در میان راه طائف و مكه قرار گرفته است. زائران بیتالله الحرام در روز عرفه - نهم ذى حجّه - از ظهر تا غروب در این منطقه حضور دارند. در نقلى آمده است كه آدم و حوّا(علیه السلام) پس از هبوط از بهشت و آمدن به كره خاكى، در این سرزمین همدیگر را یافتند و به همین دلیل، این منطقه «عرفات» و این روز «عرفه» نام گرفته است. چنین گفته اند كه جبرائیل علیه السلام هنگامی كه مناسك را به ابراهیم می آموخت ، چون به عرفه رسید به او گفت «عرفت» و او پاسخ داد آری ، لذا به این نام خوانده شد و نیز گفته اند سبب آن این است كه مردم از این جایگاه به گناه خوداعتراف میكنند و بعضی آن را جهت تحمل صبر و رنجی میدانند كه برای رسیدن به آن باید متحمل شد . چرا كه یكی از معانی «عرف » صبر و شكیبایی و تحمل است .
عرفه، از عیدهاى بزرگ است؛ هر چند عید نامیده نشده است و روزى است كه حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود دعوت كرده،سفره جود و احسان خود را براى آنها گسترده است. شیطان دراین روز، از همه اوقات خوارتر وحقیرتر وخشمناكتر است.
روایت شده كه حضرت زین العابدین(علیه السلام) در روز عرفه صداى فقیرى را شنید كه از مردم كمك مى خواست. حضرت فرمود: واى بر تو! آیا دست نیاز به سوى غیر خدا دراز مى كنى؛ در حالى كه امید مى رود در این روز بچه هایى كه در شكم مادر هستند، مورد فضل و لطف الهى قرار گیرند و سعادتمند گردند؟
بهترین عمل در روز عرفه دعا است و در میان روزهاى سال، این روز براى دعا امتیاز ویژهاى دارد. تاریخچه عرفه
صحرای عرفات در خود خاطراتی از مردان بزرگ الهی چون آدم ، ابراهیم، خاتم الانبیاء و حضرت سید الشهداء(علیهم السلام) دارد که حضور هر یک با عنایات خاص حضرت حق همراه بوده است . حضرت آدم (علیه السلام) در عرفات:
فَتَلَقي آدَمُ مِنْ رَبِّه كَلماتًُ فتابَ عَليهِ اِنَّه’ هو التَّوابُ الرّحيمْ
آدم از پروردگارش كلماتي دريافت داشت و با آن بسوي خدا بازگشت و خداوند، توبه او را پذيرفت، چه او توبه پذير مهربان است.
طبق روايت امام صادق(ع)، آدم (علیه السلام) پس ازخروج از جوار خداوند، و فرود به دنيا، چهل روز هر بامداد بر فرار كوه صفا با چشم گريان درحال سجود بود، جبرئيل بر آدم فرود آمد و پرسيد:
ـ چرا گريه مي كني اي آدم؟
ـ چگونه مي توانم گريه نكنم در حاليكه خداوند مرا از جوارش بيرون رانده و در دنيا فرود آورده است.
ـ اي آدم به درگاه خدا توبه كن و بسوي او بازگرد.
ـ چگونه توبه كنم؟
جبرئيل در روز هشتم ذيحجه آدم را به مني برد، آدم شب را در آنجا ماند. و صبح با جبرئيل به صحراي عرفات رفت، جبرئيل به هنگام خروج از مكه، احرام بستن را به او ياد داد و به او لبيك گفتن را آموخت و چون بعد از ظهر روز عرفه فرا رسيد تلبيه را قطع كرد و به دستور جبرئيل غسل نمود و پس از نماز عصر، آدم را به وقوف در عرفات واداشت و كلماتي را كه از پروردگار دريافت كرده بود به وي تعليم داد، اين كلمات عبارت بودند از:
"سبحانک اللهم و بحمدک لا اله الا انت عملت سوء و ظلمت نفسی و اعترف بذنبی اغفر لی انک انت الغفور الرحیم"
آدم (علیه السلام) تا بهنگام غروب آفتاب همچنان دستش رو به آسمان بلند بود و با تضرع اشك مي ريخت، وقتيكه آفتاب غروب كرد همراه جبرئيل روانه مشعر شد، و شب را در آنجا گذراند. و صبحگاهان در مشعر بپاخاست و در آنجا نيز با كلماتي به دعا پرداخت و به درگاه خداوند توبه گذاشت...... حضرت ابراهيم (علیه السلام) در عرفات
در صحراي عرفات، جبرئيل، پيك وحي الهي، مناسك حج را به حضرت ابراهيم (علیه السلام) نيز آموخت و حضرت ابراهيم (علیه السلام) در برابر او مي فرمود: عَرِفتُ، عَرِفتُ (شناختم، شناختم). پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) در عرفات
و نيز دامنه كوه عرفات در زمان صدر اسلام كلاس صحرايي پيامبر اسلام (ص) بود و بنا به گفته مفسرين آخرين سوره قرآن در صحراي عرفات بر پيغمبر (ص) نازل شد و پيغمبر اين سوره را كه از جامع ترين سوره هاي قرآن است و داراي ميثاق و پيمانهاي متعدد با ملل يهود، مسيحي و مسلمان و علماي آنها مي باشد، و قوانين و احكام كلي اسلام را در بر دارد، به مردم و شاگردانش تعليم فرمود.
و طبق مشهور ميان محدثان پيامبر (ص) در چنين روزي سخنان تاريخي خود را در اجتماعي عظيم و با شكوه حجاج بيان داشت:
...... اي مردم سخنان مرا بشنويد! شايد ديگر شما را در اين نقطه ملاقات نكنم. شما به زودي بسوي خدا باز مي گرديد. در آن جهان به اعمال نيك و بد شما رسيدگي ميشود. من به شما توصيه مي كنم هركس امانتي نزد اوست بايد به صاحبش برگرداند. هان اي مردم بدانيد ربا در آئين اسلام اكيداً حرام است. از پيروي شيطان بپرهيزيد. به شما سفارش مي كنم كه به زنان نيكي كنيد زيرا آنان امانتهاي الهي در دست شما هستند، و با قوانين الهي بر شما حلال شده اند.
......... من در ميان شما دو چيز بيادگار مي گذارم كه اگر به آن دو چنگ زنيد گمراه نمي شويد، يكي كتاب خدا و ديگري سنت و (عترت) من است.
هر مسلماني با مسلمان ديگر برادر است و همه مسلمانان جهان با يكديگر برادرند و چيزي از اموال مسلمانان بر مسلماني حلال نيست مگر اينكه آنرا به طيب خاطر به دست آورده باشد..... صحراي عرفات همايش شناخت و خودسازي امام حسين (علیه السلام)
حضرت سيدالشهدا، امام حسين (علیه السلام) نيز بعد از ظهر روز عرفه همراه با فرزندان و گروهي از اصحاب از خيمه هاي خود در صحراي عرفات بيرون آمدند، و روي به دامن «كوه رحمت» نهادند و در سمت چپ كوه روي به كعبه، همايشي تشكيل دادند، كه موضوع آن بمناسبت روز عرفه (روز شناخت)، شناخت و سازندگي بود. اين همايش، تنها جنبه علم و معرفت نداشت بلكه شناخت توأم با عمل و سازندگي و تزكيه و خودسازي بود و فهرست مطالب آن عبارت بودند از:
1ـ شناخت خدا و صفات الهي.
2ـ شناخت خود يا خودشناسي.
3ـ شناخت جهان.
4ـ شناخت آخرت.
5ـ شناخت پيامبران.
6ـ خودسازي با صفات الهي.
7ـ پرورش نفس با كمالات الهي.
8ـ توبه و بازگشت به خداي مهربان.
9ـ دور كردن صفات نكوهيده از خود با تسبيح پروردگار.
10ـ فراگيري راه تعليم و تربيت از خدا.
11ـ شناخت و درخواست بهترين مسئلت ها.
12ـ تبديل خود پرستي نفس به خدا پرستي.
13ـ تبديل خود برتر بيني نفس به تواضع و فروتني.
14ـ تبديل خودخواهي نفس به ايثار و غير خواهي.
15ـ تعليم مفاهيم و ادبيات قرآن. نگاهی دقیق تر به دعای عرفه حسین بن علی(علیهما السلام)
روز عرفه داراى دعاهاى فراوانى است؛ ولى در این میان، دعاى عرفه امام حسین(علیه السلام) داراى جایگاه ممتاز،أخص و ویژه است و در واقع، نابترین و عمیق ترین معارف الهى و توحیدى در این دعا، بر زبان سالار شهیدان(علیه السلام) جارى گشته است.
عصر روز عرفه امام حسین(علیه السلام) با گروهى از خاندان و فرزندان و شیعیان، با نهایت خاكساری و خشوع از خیمه بیرون آمدند و در جانب چپ كوه ایستادند. امام(علیه السلام) چهره مبارك خود را به سوى كعبه گردانید مانند مسكین نیازمندى كه غذا مى طلبد، دستها را برابر صورت خود گرفت و دعایش را چنین آغاز كرد:
«الحمدلله الذى لیس لقضائه دافع و لا لعطائه مانع و لا كصنعه صانع و هو الجواد الواسع؛ سپاس خداوندى را سزاست كه چیزى قضایش را دور نمى سازد و از عطا و بخشش او جلوگیرى نمىكند و هیچ آفرینندهاى آفرینش او را ندارد و او سخاوتمندى عالم گستر است.»
حضرت(علیه السلام) سپس به بیان گوشهاى از نعمتهاى بى پایانِ خداوند كه انسان را در تمام مراحل رشد و تكامل در برگرفته، مى پردازد و مهربانى مادران و دایه ها و مواظبت و پرستارى و دلسوزى آنان را از الطاف و عنایتهاى خداوند مى شمرد؛ سپس به لزوم شكر نعمتهاى الهى اشاره مى كند و خود را از اداى یك شكر نیز عاجز و ناتوان مى بیند. هر فرازى از این دعا، دریچه اى از نور و توحید و عشق و محبت به خداوند را به سوى دل انسان مى گشاید و عباراتِ دعا و محتواى آن، نشان مى دهد كه امام حسین(علیه السلام) در حال این دعا یك سره از خود و عالم غافل گشته، تمام جهان را به یك سو نهاده، با همه وجود حضور خداوند و احاطه و اشراف او به همه ذرات هستى و نفوذ علم و قدرت و حیات او را بر تك تك ذرات و موجودات عالم مشاهده مى نماید و آن چه را كه دیده، بر زبان آورده است. امام حسین(علیه السلام) مىخواهد با این نیایش، انسان و خدا را بشناساند و نزدیكى آن را به هم بنماید. او با این نیایش، منطقى ترین و واقعى ترین رابطه انسان با خداوند را با زیباترین شكل به تصویر می كشد.
دعاى عرفه سیدالشهداء(علیه السلام) سراسر نور و عرفان پروردگار است و آمیزهاى از شور و عشق و محبت و معرفت به ذات پاك خداوندی است. در فرازهاى این دعا، امام حسین(علیه السلام) با خداوند چنین عاشقانه زمزمه مى كند:
خداوندا! اجازه فرما تا دمى چند در برابرت به زانو درافتم و قطراتى از اقیانوسِ جان، نثار بارگاهت نمایم. خیال دورى راه تا درگاه جمالت خسته و فرسوده ام كرده است كه:
از گِل آدم شنیدم بوى تو
راهها پیموده ام تا كوى تو
خدایا! موجوداتى كه در هستى خود نیازمند تو هستند، چگونه مى توانند راهنماى من به سوى تو باشند؟
پروردگارا! آیا حقیقتى غیر از تو آن روشنایى را دارد كه بتواند تو را بر من آشكار سازد؟ كى از نظر غایب و پنهان بودهاى كه نیازمند راهنمایى به سوى خود باشى و چه وقت از من دور بوده اى تا نموده اى جهان مرا به تو برساند؟
همه عالم به نور توست پیدا
كجا گردى تو از عالم هویدا؟
خدایا! روشنایى جمال و جلالت در جهان هستى آشكارتر از هر چیز است و وجودِ تو خِفا و پوشیدگى ندارد تا چراغى سر راه بگیرم و بارگاه ربوبى تو را جست و جو نمایم و یا دلیلى را راهنماى خود به سوى تو قرار دهم؛ چون فروزنده چراغ تو و سازنده دلیل و راهنما، تویى.
خداى من! چشمى كه تو را بر خود نگهبان و مراقب نبیند، كور و فرو بسته باد و بنده اى كه از متاع محبت تو بى بهره باشد، سرمایه باخته و ورشكسته باد.
امام حسین(علیه السلام) با این دعا روحى تازه به كالبد عرفات دمید و این نغمه خوش آسمانى و آواى دلانگیز ملكوتى را تا ابد در سینه سیناى عرفات به یادگار گذاشت.
صحراى عرفات كالبد و امام حسین(علیه السلام) روحِ آن است و به همین دلیل حق تعالى، در روز عرفه پیش از آن كه به اهل موقفِ عرفات نظر لطف كند، به زائران قبر پاك حسین(علیه السلام) نظر رحمت مى افكند. فرازهایی از دعای عرفه حسین بن علی(علیهما السلام) 1ـ ستايش حق تعالي:
ستايش سزاوار خداوندي است كه كس نتواند از فرمان قضايش سرپيچد و مانعي نيست كه وي را از اعطاي عطايا، باز دارد. و صنعت هيچ صنعتگري بپاي صنعت او نرسد. بخشنده بيدريغ است. اوست كه بدايع خلقت را بسرشت و صنايع گوناگون وجود را با حكمت خويش استوار ساخت....... 2ـ تجديد عهد و ميثاق با خدا:
پروردگارا بسوي تو روي آورم. و به ربوبيت تو گواهي دهم. و اعتراف كنم كه تو تربيت كننده و پرورنده مني. و بازگشتم بسوي توست. مرا با نعمت آغاز فرمودي قبل از اينكه چيز قابل ذكري باشم....... 3ـ خود شناسي:
و قبل از هدايت مرا با صنع زيبايت مورد رأفت و نعمتهاي بيكرانت قرار دادي. آفرينشم را از قطره آبي روان پديد آوردي. و در تاريكيهاي سه گانه جنيني سكونتم دادي: ميان خون و گوشت و پوست. و مرا شاهد آفرينش خويش نگرداندي و هيچيك از امورم را بخودم وا نگذاشتي........ 4ـ راز آفرينش انسان:
ولي مرا براي هدفي عالي يعني هدايت (و رسيدن به كمال) موجودي كامل و سالم بدنيا آوردي. و در آن هنگام كه كودكي خردسال در گهواره بودم، از حوادث حفظ كردي. و مرا از شير شيرين و گوارا تغذيه نمودي. و دلهاي پرستاران را بجانب من معطوف داشتي. و با محبت مادران به من گرمي و فروغ بخشيدي........ 5ـ تربيت انسان در دانشگاه الهي:
تا اينكه با گوهر سخن مرا ناطق و گويا ساختي. و نعمتهاي بيكرانت را بر من تمام كردي. و سال به سال بر رشد و تربيت من افزودي. تا اينكه فطرت و سرنوشتم، به كمال انساني رسيد. و از نظر توان اعتدال يافت. حجتت را بر من تمام كردي كه معرفت و شناختت را به من الهام فرمودي....... 6ـ نعمتهاي خداوند:
آري اين لطف تو بود كه از خاك پاك عنصر مرا بيافريدي. و راضي نشدي اي خدايم كه نعمتي را از من دريغ داري. بلكه مرا از انواع وسائل زندگي برخوردار ساختي. با اقدام عظيم و مرحمت بيكرانت بر من. و باحسان عميم خود نسبت به من، تا اينكه همه نعماتت را درباره من تكميل فرمودي...... 7ـ شهادت به بيكراني نعمت هاي الهي:
الهي! من به حقيقت ايمانم، گواهي دهم. و نيز به تصميمات متيقن خود و به توحيد صريح و خالصم
و به باطن ناديدني نهادم. و پيوستهاي جريان نور ديده ام. و خطوط ترسيم شده بر صفحه پيشاني ام، و روزنه هاي تنفسي ام، و نرمه های تيغه بيني ام. و آوازگيرهاي پرده گوشم و آنچه در درون لبهاي من پنهان است...... 8ـ ناتواني بشر از بجا آوردن شكر الهي:
گواهي مي دهم اي پروردگار كه اگر در طول قرون و اعصار زنده بمانم و بكوشم تا شكر يكي از نعمات تو بجا آورم، نتوانم مگر باز هم توفيق تو رفيقم شود، كه آن خود مزيد نعمت و مستوجب شكر ديگر، و ستايش جديد و ريشه دار باشد........... 9ـ ستايش خداي يگانه:
معهذا من با تمام جد و جهد و توش و توانم تا آنجا. كه وسعم مي رسد با ايمان و يقين قلبي گواهي مي دهم. و اظهار مي دارم:
حمد و ستايش خدايي را كه فرزندي ندارد تا ميراث برش باشد. و در فرمانروايي نه شريكي دارد تا با وي در آفرينش بر ضديت برخيزد و نه دستياري دارد تا در ساختن جهان به وي كمك دهد..... 10ـ خواسته هاي يك انسان متعالي:
خداوندا، چنان كن كه از تو بيم داشته باشم، آنچنان كه گويي تو را مي بينم و مرا با تقوايت رستگار كن! اما بخاطر گناهانم مرا به شقاوت دچار مساز! مقدر كن كه سرنوشت من به خير و صلاح من باشد. و در تقديراتت خير و بركت بمن عطا فرما! 11ـ سپاس به تربيت هاي الهي:
خداوندا! ستايش از آن تست كه مرا آفريدي. و مرا شنوا و بينا گرداندي! و ستايش سزاوار تست كه مرا بيافريدي و خلقتم را نيكو بياراستي. بخاطر لطفي كه به من داشتي والا...... 12ـ نيازهاي تربيتي از خدا:
و مرا بر مشكلات روزگار، و كشمكش شبها و روزها ياري فرماي! و مرا از رنجهاي اين جهان و محنتهاي آن جهان نجات بده و از شر بديهايي كه ستمكاران در زمين مي كنند نگاه بدار............. 13ـ شكايت به پيشگاه خداوند:
خدايا! مرا به كه وا مي گذاري؟ آيا به خويشاوندي كه پيوند خويشاوندي را خواهد گسست؟ يا به بيگانه كه بر من بر آشفتد؟ يا به كسانيكه مرا به استضعاف و استثمار كشانند؟ در صورتيكه تو پروردگار من و مالك سرنوشت مني؟ 14ـ اي مربي پيامبران و فرستنده كتب آسماني:
اي خداي من و اي خداي پدران من! ابراهيم، اسماعيل، اسحق و يعقوب، و اي پروردگار جبرئيل، مكائيل و اسرائيل. و اي تربيت كننده محمد، خاتم پيامبران و فرزندان برگزيده اش. اي فرو فرستنده تورات، انجيل زبور و فرقان...... 15ـ تو پناهگاه مني:
تو پناهگاه مني، بهنگامي كه راهها با همه وسعت، بر من صعب و دشوار شوند و فراخناي زمين بر من تنگ گردد. و اگر رحمت تو نبود من اكنون جزء هلاك شدگان بودم. و تو مرا از خطاهايم باز مي داري. و اگر پرده پوشي تو نبود از رسوايان بودم. عید بزرگ قربان
اولین معنایی كه از عید به ذهن میرسد، تغییراتی است كه انسان از ظاهر خود و یا در طبیعت میبیند . این آرایش ظاهری همچون پوشیدن لباس نو و آمدن بهار طبیعت به یك معنا عید نامیده شده است.
در روایتی از امیر المومنین علی علیه السلام آمده است كه : هر روزی كه انسان در آن به زشتی آلوده نگردد آن روز عید است چرا كه زشتی مهمترین بستر ظهور نزاع میان آدمیان است وباعث برهم خوردن آرامش درونی و بیرونی انسانها میگردد و این همان چیزی است كه با عید یعنی آرامش و شادمانی منافات دارد .
از سوی دیگر حركت انسانها به سوی علم و معرفت همواره با شادمانی و نشاط توأم است خاصه آنكه وقتی انسان معنای جدیدی كشف میكند ، ابتهاج زائد الوصفی تمام وجود آدمی را در بر میگیرد ، آن لحظه تازه عید نامیده می شود .
معنای دیگری كه از عیدعارفان به ما آموخته اند ، جان باختن و قربانی كردن جان خویش در پای معشوق است . و نماد ظاهری آن ایام حج و عید قربان است كه حیوانی را انسان به عنوان تحفه و هدیه به طرف جایگاه معینی میبرد تا برای كامل شدن عبادت قربانی كند .
كشته شدن در پای محبوب و قربانی كردن خود مهمترین تعریفی است كه مولوی ازعید به ما می دهد.
آری عید قربان یاد آور آزمایشهای سخت و سنگین الهی از حضرت ابراهیم (علیه السلام ) و ذبح حضرت اسماعیل (علیه السلام )است عید قربان یكى از اعیاد بزرگ اسلامى است كه داراى منزلتى والا نزد عموم مسلمانان می باشد.
عید قربان روز خجسته و مباركى است كه مسلمانان به حج رفته، پس از تمام شدناعمال حجشان، قربانى مى كنند و پس از قربانى، آنچه بر آنان در حال احرام حرام شده بود، حلال مى گردد، لذا آن روز را عید تلقى مى كنند عیدى كه پس از انجام وظایف سنگین حج، به عنوان جایزه الهى و رهایى از احرام پیش مى آید. و هم چنین این روزبراى سایر مسلمانان جهان نیز عید است و احترام ویژه دارداین روز، روز گرفتن جایزه از خداى منان است، روزى است كه باید در آن آهنگ گناه نشود و انسانهاى مؤمن، با استفاده از چنین روز باعظمتى كه درهاى بهشت بر رویشان گشوده مى شود و باب رحمت الهى باز مى گردد، دستهاى آلوده از گناه خویشرا به سوى آسمان بلند كنند و با تضرع و زارى، به پیشگاه رحمان و رحیم، درخواست مغفرت و آمرزش نمایند و حاجتهاى فردى و نیازهاى اجتماعى و گروهى خود را با امیداستجابت و روا شدن، بطلبند و بسیار عبادت و نیایش كنند. و قربانى در این روزاگر براى زائران خانه خدا واجب است، براى سایر مسلمانان نیز سنت موكد است و برآن تاكید فراوان شده است.
در روایتهاى مكررى نقل شده كه در روز عید اضحى قربانى كنید تا گرسنگان وبیچارگان از خوردن گوشتسیر شوند; آنان كه روزها بلكه ماهها توان تهیه گوشتبراى خانواده خویش را ندارند، در این روز فرخنده كه براى همگان عید است وبسیار خجسته و مبارك است، خوشحال گردند و از خوردن گوشتحلال، بىمنت،سیر شوند.
و امروز روز «تكبیر» است; تكبیرى گویا، كوبنده، محكم و بامحتوا، تكبیرى كهبازتابش كاخ ستمگران را به لرزه درآورد و قلب ستم دیدگان را شاد سازد; تكبیرى كه دشمنان را براى همیشه از ضربه زدن به اسلام، نومید گردان.
پایگاه عرفان
۱۱/۰۷/۱۳۹۳ - ۰۲:۳۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
عرفه؛ روزی بسان شب قدر
عرفه روزی بسان شب قدر امام ع چهره مبارك خود را به سوى كعبه گردانید مانند مسكین نیازمندى كه غذا مى طلبد دستها را برابر صورت خود گرفت و دعایش را چنین آغاز كرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز عرفات نام منطقه وسیعى است با مساحت حدود 18دعای عرفه عرفان ناب اهل بیت(ع) است
سهشنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۵۴ مدیر کل تبلیغات اسلامی لرستان گفت امام حسین ع در دعای عرفه به دنبال ثبوت باور و متخلق شدن به اخلاق و انجام عمل صالح است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام مهدوی اظهار کرد یکی از نعمتهای بزرگی که خداوند متعال به بندگان عطا فرمودهاگر زن و مردی نامحرم، با هم در آسانسور قرار گیرند، اشکالی دارد؟
اگر زن و مردی نامحرم با هم در آسانسور قرار گیرند اشکالی دارد آیا جایز است یک زن و مرد نامحرم با هم در آسانسور قرار گیرند چرا که در لحظاتی کوتاه امکان ورود غیر وجود ندارد معمولاً اندک مقدار توقفی که در آسانسورها وجود دارد عرفاً مصداقی از خلوت با نامحرم به شمار نیامده و اشکفعالیت 42 اکیب دامپزشکی لرستان به منظور نظارت بر ذبح دام در عید قربان
استانها غرب لرستان توکلی فعالیت 42 اکیب دامپزشکی لرستان به منظور نظارت بر ذبح دام در عید قربان خرم آباد - خبرگزاری مهر مدیر کل دامپزشکی لرستان از فعالیت 42 اکیب این اداره کل در عید قربان خبر داد ابراهیم توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت همزمان با عید قربان امسال 42هر كس روز عرفه به زيارت امام حسين(ع) برود، خداوند او را با ايمان محكم باز مى گرداند/ اعمال روز عرفه
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی هر كس روز عرفه به زيارت امام حسين ع برود خداوند او را با ايمان محكم باز مى گرداند اعمال روز عرفه خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در حديثی از سه امام بزرگوار امام صادق و امام كاظم و امام رضا ع آمده است كه هر كس روز عرفه به زيارت امامعرضه بيش از 50 هزار راس دام زنده در روزهای عرفه و عيد سعيد قربان
عرضه بيش از 50 هزار راس دام زنده در روزهای عرفه و عيد سعيد قربان مدير امور عشاير استان تهران از عرضه بيش از 50 هزار راس دام زنده عشاير استان تهران در روزهای عرفه و عيد سعيد قربان خبر داد به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي امورعشايراستان تهران سيروس نصيبا حضور عاشقان آلالله صورت میگیرد برگزاری مراسم دعای پر فیض عرفه و نماز عید قربان در ورامین
با حضور عاشقان آلالله صورت میگیردبرگزاری مراسم دعای پر فیض عرفه و نماز عید قربان در ورامینمعاون فرهنگی و تبلیغاتی مصلای بزرگ صاحبالزمان عج شهرستان ورامین گفت همزمان با نهم ذیالحجه و روز عرفه مراسم قرائت دعای عرفه در مصلای بزرگ صاحبالزمان عج ورامین قرائت میشود به گزارش خدام زنده وارد نمیشود/ آماگی دامپزشکی در عید قربان برای نظارت بر ذبح/کد رهگیری ۱۶ رقمی در بستهبندی گوشت
دام زنده وارد نمیشود آماگی دامپزشکی در عید قربان برای نظارت بر ذبح کد رهگیری ۱۶ رقمی در بستهبندی گوشترئیس سازمان دامپزشکی کشور اظهار گفت سازمان دامپزشکی در روز عید قربان آماده خدمات رسانی است و توصیه ما به مردم این است که دامها را در کشتارگاههای مورد تایید این سازمان قربانیآیت الله علما نماز عید قربان در کرمانشاه را اقامه می کند/ ممنوعیت تردد کامیون در روز دعای عرفه از مرز خسروی
استانها غرب کرمانشاه گزارش مهر آیت الله علما نماز عید قربان در کرمانشاه را اقامه می کند ممنوعیت تردد کامیون در روز دعای عرفه از مرز خسروی کرمانشاه ـ خبرگزاری مهر نماز عید سعید قربان امسال به امامت آیت الله مصطفی علما امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان در مسجد جامع ایچرا مردم گیلان از ذبح دام در کشتارگاه به مناسبت عیدقربان استقبال نمیکنند؟
سهشنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۵۶ مدیرکل دامپزشکی گیلان از استقبال کم مردم از ذبح دام در کشتارگاهها در روز عید قربان انتقاد کرد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه گیلان دکتر سهراب عاقبتی امروز در نشست خبری اداره کل دامپزشکی گیلان که به مناسبت هفته دامپزشکی برگزایادداشت/ بررسی آراء فقهی «ذبح قربانی»
یادداشت بررسی آراء فقهی ذبح قربانییکی از واجبات حج تمتع که در سرزمین منا صورت میگیرد قربانی کردن است که پس از رمی جمره عقبه در روز عید قربان انجام میشود به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه اجتهاد یکی از واجبات حج تمتع که در سرزمین منا صورت میگیرد قربانی کردن است که پس ازتقويم اعمال حجاج مشخص شد/ 12 مهر عید قربان در عربستان
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی تقويم اعمال حجاج مشخص شد 12 مهر عید قربان در عربستان زائران از عصر روز پنجشنبه ۱۰ مهرماه راهي عرفات شده و ظهر دوشنبه ۱۴ مهرماه به اقامتگاههاي خود در مكه مكرمه بازخواهند گشت به گزارش خبرگزاری مهر دو رويت هلال در سال براي مسلمانان شگفتي&zwکردند اشک های علی را محاسبه/ مهریه ی تو آب شد عندالمطالبه
شعری بمناسبت پیوند آسمانی پدرخاک و مادرآب کردند اشک های علی را محاسبه مهریه ی تو آب شد عندالمطالبه شاعر آئینی برجسته کشور به مناسبت سالروز پیوند آسمانی امیرالمومنین علی ع و ام ابیها حضرت فاطمه زهرا س شعر زیبایی سروده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگ42 اکيپ دامپزشکي در لرستان بر ذبح دامهاي قرباني نظارت ميکنند
۸ مهر ۱۳۹۳ ۱۵ ۱۱ب ظ روز عيد قربان 42 اکيپ دامپزشکي در لرستان بر ذبح دامهاي قرباني نظارت ميکنند مدير کل دامپزشکي لرستان گفت همزمان با عيد قربان امسال 42 گروه دامپزشکي لرستان بهمنظور نظارت بر ذبح و سلامت دامها در عيد قربان فعاليت خواهند داشت به گزارش خبرگزاري موج از خرم آبابرنامه سخنرانیهای حجتالاسلام پناهیان به مناسبت ایام عرفه
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی برنامه سخنرانیهای حجتالاسلام پناهیان به مناسبت ایام عرفه برنامه سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان به مناسبت ایام عرفه از سه شنبه 8 مهر تا شنبه 12 مهر برگزار می شود شنبه دوازدهم مهردرمسجد دانشگاه تهران سخنرانی می کنند به گزارش خبرگزاریبرگزاری مراسم دعای عرفه توسط انصاریان در حسینیه هدایت
دین و اندیشه اندیشکده ها برگزاری مراسم دعای عرفه توسط انصاریان در حسینیه هدایت مراسم روح بخش دعای عرفه توسط حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در حسینیه هدایت تهران برگزار می شود به گزارش خبرگزاری مهر مراسم روح بخش دعای عرفه امسال نیز طبق سالهای گذشته توسط شیخ حسین انصاریانرئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسانرضوی: ذبح دام قربانی در معابر تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی اس
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسانرضوی ذبح دام قربانی در معابر تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی استرئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی خراسانرضوی گفت ذبح دام قربانی در معابر تهدیدی جدی برای بهداشت عمومی است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها