محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843673988
یادداشت/ بررسی آراء فقهی «ذبح قربانی»
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/
بررسی آراء فقهی «ذبح قربانی»
یکی از واجبات حج تمتع که در سرزمین منا صورت میگیرد، قربانی کردن است که پس از رمی جمره عقبه در روز عید قربان انجام میشود.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه اجتهاد، یکی از واجبات حج تمتع که در سرزمین منا صورت میگیرد، قربانی کردن است که پس از رمی جمره عقبه در روز عید قربان انجام میشود. فقهای امامیه بیان کردهاند که در انجام ذبح مباشرت شخص حجگذار لازم نیست و حاجی میتواند به دیگری نیابت دهد تا از جانب وی به انجام عمل ذبح مبادرت کند. در ادامه اقوال فقها درباره حکم انجام ذبح توسط ذابحِ دارای عقیدهی مخالف را بیان میکنیم: 1. جواز انجام ذبح توسط مخالف بیشتر فقهای متقدم در بحث از اعمال منا تنها به جواز انجام ذبح توسط فرد دیگری غیر از شخص حاجّ توجه کرده و شرایط نایب را بیان نکردهاند.(1) از اینرو کشف نظر ایشان درباره ذبح مخالفان مذهبی منوط به بررسی شرایط ذابح در مباحث کتاب صید و ذباحه است. فقهای شیعه در مباحث صید و ذباحه مسلمان بودن ذابح را ضروری دانسته و از ذبح ذبیحه توسط انواع کافران نهی کردهاند. (2)اما بیشتر ایشان اعتقاد ذابح به مذهب امامیه را مستحب برشمرده و بیان کردهاند چنانچه گوشتی در بازار مسلمانان به فروش میرسد استفاده از آن حلال و جایز است و تفتیش برای احراز حلیت لازم نیست. البته ذبح فرد مسلمانی که دشمنی آشکار با اهل بیت علیهمالسلام دارد و به بیان دقیقتر از نواصب است مثل ذبیحه کافران است. (3)یادکردنی است که شهید ثانی در مسالک حتی به حلیت ذبیحه نواصب هم تمایل یافته است. (4) بر خلاف گذشتگان، فقهای معاصر حکم شرعی خصوص ذبح ذابح غیر مؤمن در قربانی حج را مطرح کردهاند. مشهور ایشان هم ایمان ذابح را شرط ندانسته بلکه اسلام وی را برای صحت ذبح کافی بیان کردهاند، (5) منوط به آنکه ذبح را به طور صحیح انجام دهد. (6)همچنین بیان شده بر اشتراط و اعتبار ایمان دلیلی وجود ندارد و با توجه به تعامل شیعیان با مخالفان و لابدیت استفاده از ذبیحه آنان در مثل سفر بیت الله الحرام و زیارت قبور مطهر ائمه علیهمالسلام در مدینه، ظاهر حلیت ذبیحه آنان است. (7) تذکر این نکته ضروری است که برخی قائلان به جواز، کراهت را مطرح کردهاند به ویژه اگر اهل ایمان وجود داشته باشند. 1.1. دلایل 1.1.1. اصل. (8)اگرچه فقها مقصود از اصل را بیان نکردهاند اما به نظر میرسد مرادشان اصل حلیت و اباحه بوده که قاعده اولیه در اشیاء، اصالة الاباحة است. 2.1.1. عموم کریمه فَکُلُوا مِمَّا أَمْسَکْنَ عَلَیکُمْ وَ اذْکُرُوا اسْمَ اللَّهِ عَلَیه (9). با این توضیح که صید و ذبیحه مثل یکدیگرند. (10) 3.1.1. عموم آیه وَ ما لَکُمْ أَلَّا تَأْکُلُوا مِمَّا ذُکِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَیهِ (11)که ذبیحه مخالفان را هم در بر میگیرد. (12) 4.1.1. سیره قطعی مستمر(13) که در زمان حضور حضرات معصومان علیهمالسلام و پس از ایشان روش اهل ایمان استفاده از ذبیحه مخالفان بوده است و به طهارت آن و دیگر اشیائی که در سوق مسلمین به فروش میرفته حکم میکردند. 5.1.1. نفی حرج. (14)چه با توجه به فزونی اهل خلاف نسبت به مؤمنان در طول تاریخ و در اختیار داشتن حجم قابل توجهی از بازارهای مسلمانان اگر ذبیحه ایشان حرام باشد برای مؤمنان سختی و حرج حاصل میشود که منهی عنه است. این معنا در عصر حاضر که تعداد حجاج بیت الله الحرام روبه گسترش نهاده و در صحرای منا اجتماع عظیمی از حاجیان وجود دارد بیشتر قابل استناد است. زیرا اگر ذبیحه اهل سنت صحیح نباشد مشکلات قابل توجهی برای حاضران در صحرای منا پدید می آید. 6.1.1. روایت حضرت باقر(ع) از امیرالمؤمنین(ع) که فرمودند ذبیحه هرکسی که به اسلام تدین یافته و نماز میخواند و روزه میگیرد حلال است مادامی که نام خدا را بر آن جاری کند: «عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیهالسلام قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ علیهالسلام: ذَبِیحَةُ مَنْ دَانَ بِکَلِمَةِ الْإِسْلَامِ وَ صَامَ وَ صَلَّى لَکُمْ حَلَالٌ إِذَا ذَکَرَ اسْمَ اللَّهِ عَلَیه» (15). (16) 7.1.1. نصوصی که بر جواز خرید و فروش گوشت از بازار مسلمانان دلالت دارد. (17) 2. جایز نبودن ذبح توسط مخالف در برابر قول جواز ذبیحه مسلمان و شرط نبودن ایمان، قول مخالفی وجود دارد که از ذبیحه مخالفان نهی کرده، بهره مندی از مذهب حق را برای ذابح لازم دانسته و اضافه کرده زکات تمام مخالفان اعتقادی صحیح نیست و نمیتوان از آن استفاده کرد. (18) قائلان این قول برخی از فقهای متقدم شیعهاند. (19)البته ابن ادریس از میان ایشان ذبیحه مستضعفان را صحیح بیان کرده است. تعریف ایشان از مستضعف افرادیاند که نه از شیعیان و نه از مخالفاناند. برخی معاصران هم ایمان ذابح را بنا بر احتیاط واجب(20) و برخی هم به طور کلی لازم دانستهاند اگرچه بیان کردهاند که اگر خود شخص حاجّ قصد و نیت قربانی کند و ذابح تنها نایب در انجام عمل باشد، مؤمن بودنش شرط نیست. (21) بر این اساس می توان گفت ایشان هم در حقیقت همراه و هم سخن با قائلان به جواز ذبیحه مخالفان اند. افزون بر اینکه قائلان احتیاط مثل امام خمینی افرادی اند که در برخورد با اهل سنت جانب مدارا و دوستی را گرفته و حتی اقتدا به ایشان را صحیح و آن را مجزی میدانند. مهمترین دلیلی که برای قول عدم جواز بیان شده نصوص مستفیض بلکه متواتری است که بر کفر نواصب دلالت داشته، ایشان را مجوس امت خوانده و از یهود و نصاری بدتر دانسته است. همچنین ادله-ای که بر بطلان عبادت مخالفان دلالت دارد مورد توجه قائلان عدم جواز قرار گرفته است. (22) افزون براینکه دلیل مورد ادعا مربوط به نواصب است، مکرر بیان شد که مراد از توصیف حال مخالفان به کفر، کفر در برابر ایمان است نه در تقابل با اسلام. بر این اساس کفر ایشان به مسائل دنیایی به ویژه احکام فقهی ربطی ندارد. پینوشتها: 1. به عنوان مثال شیخ طوسی در هیچ یک از کتابهای الاقتصاد الهادی، الجمل و العقود فی العبادات و المبسوط به حکم مسئله اشاره نکرده و تنها نیابت دادن برای انجام ذبح را روا دانسته است. برای تأیید ادعای پیشگفته ن.ک: طوسی، محمد بن حسن، الاقتصاد الهادی، ص307؛ همو، المبسوط، ج1، ص374؛ طرابلسی، قاضی ابن براج، المهذب، ج1، ص259؛ محقق حلی، جعفر بن حسن، شرایع الاسلام، ج1، ص234؛ علامه حلی، حسن بن یوسف، تحریر الاحکام، ج1، ص104؛ عاملی، محمد بن مکی، اللمعة الدمشقیة، ص74. 2. البته درباره ذبیحه اهل کتاب قول مخالفی وجود دارد که آن را حلال دانسته است. برخی هم قائل به کراهت شدهاند. ر.ک: طوسی، محمد بن حسن، الخلاف، ج6، ص23. 3. همو، النهایة، ص582؛ کیدری، قطب الدین، اصباح الشیعة بمصباح الشریعة، ص381؛ محقق حلی، جعفر بن حسن، شرایع الاسلام، ج3، ص159؛ علامه حلی، حسن بن یوسف، تحریر الاحکام، ج2، ص158؛ عاملی، محمد بن مکی، اللمعة الدمشقیة، ص232؛ حلی، جمال الدین، المهذب البارع، ج4، ص159؛ عاملی، زین الدین بن علی، مسالک الافهام، ج11، ص467؛ طباطبایی، سید علی، ریاض المسائل، ج13، ص301؛ نجفی، محمد حسن، جواهرالکلام، ج36، ص79. 4. عاملی، زین الدین بن علی، مسالک الافهام، ج11، ص469. 5. خمینی، سید روح الله، مناسک حج (محشی صانعی، مکارم، خویی، تبریزی، سیستانی)، ص405؛ خویی، سید ابوالقاسم، المعتمد فی شرح المناسک، ج3، ص291؛ تبریزی، جواد، صراط النجاة، ج4، ص224؛ وحید خراسانی، حسین، مناسک حج، ص207. 6. بهجت، محمدتقی، مناسک حج و عمره، ص168. 7. فاضل لنکرانی، محمد، تفصیل الشریعة (الوقف، الوصیة، الایمان و النذور، الکفارات، الصید)، ص360. 8. علامه حلی، حسن بن یوسف، مختلف الشیعة، ج8، ص320. 9. سوره مائده آیه 4: «پس، از آنچه این حیوانات براى شما (صید مىکنند و) نگاه مىدارند، بخورید و نام خدا را (به هنگام فرستادن حیوان براى شکار،) بر آن ببرید» 10. علامه حلی، حسن بن یوسف، مختلف الشیعه، ج8، ص320. 11. سوره انعام، آیه118. «از (گوشت) آنچه نام خدا (هنگام سر بریدن) بر آن گفته شده، بخورید (و غیر از آن نخورید) اگر به آیات او ایمان دارید!» 12. عاملی، زین الدین بن علی، مسالک الافهام، ج11، ص468. 13. نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، ج36، ص93. 14. همان. 15. طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج9، ص71. 16. علامه حلی، حسن بن یوسف، مختلف الشیعة، ج8، ص320. 17. نجفی، محمد حسن، جواهر الکلام، ج36، ص93. 18. طرابلسی، قاضی ابن براج، المهذب، ج2، ص439. 19. حلی، ابن ادریس، السرائر، ج3، ص106؛ حلبی، ابوالصلاح، الکافی فی الفقه، ص277؛ طوسی، ابن حمزه، الوسیلة الی نیل الفضیلة، ص361. 20. خمینی، سید روح الله، مناسک حج، ص404؛ خامنه ای، سید علی، مناسک حج، ص47؛ نیز به نقل از اراکی، نوری و فاضل در حاشیه مناسک حج امام آمده است. 21. مدنی کاشانی، رضا، براهین الحج للفقهاء و الحجج، ج3، ص291؛ خامنه ای، سید علی، مناسک حج، ص47. 22. مدنی کاشانی، رضا، براهین الحج للفقهاء و الحجج، ج3، ص291. انتهای پیام/ک
93/07/02 - 12:49
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
در دومین جلسه باشگاه فیلم شهر بررسی میشود تلاش برایی جستجوی سبک زندگی ایرانی- اسلامی در فیلم «سعادت آباد
در دومین جلسه باشگاه فیلم شهر بررسی میشودتلاش برایی جستجوی سبک زندگی ایرانی- اسلامی در فیلم سعادت آباددر دومین جلسه باشگاه فیلم شهر از سلسله جلسات باشگاه فیلم موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سبک زندگی ایرانی – اسلامی در فیلم سعادت آباد در پردیس فرهنگی سینمایی رادر نشست نقد و بررسی فیلم «شب، بیرون» عنوان شد پرستویی: کارگردانان بزرگ سینمای ایران هنوز به عمق بازی
در نشست نقد و بررسی فیلم شب بیرون عنوان شدپرستویی کارگردانان بزرگ سینمای ایران هنوز به عمق بازیگری من نرسیدهاندپرویز پرستویی گفت احساس میکنم کارگردانان بزرگ سینمای ایران هنوز به عمق بازیگری من نرسیدهاند هنوز چیزهایی در خودم میبینم که میتوانم تلاشی برای خلق یک نقش متفاوت ددر نشست نقد و بررسی «شیار 143» عوان شد «شیار 143» اثری ضد جنگ نیست/باید تبعات جنگ را نشان
در نشست نقد و بررسی شیار 143 عوان شدشیار 143 اثری ضد جنگ نیست باید تبعات جنگ را نشان بدهیمکارگردان فیلم سینمایی شیار 143 گفت من تعریف دقیقی از جنگ و ضدجنگ ندارم و به نظرم تعریف دقیقی هم در این رابطه وجود ندارد چه بسا آثاری است که جنگی هستند اما آنها را اثر ضد جنگ تعبیر کرده اندقربانی به فارس خبر داد «سورههای سرخ» کشوری میشود/ شهدای قرآنی را معرفی کنید
قربانی به فارس خبر دادسورههای سرخ کشوری میشود شهدای قرآنی را معرفی کنیدرئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با اشاره به کشوری شدن یادواره سورههای سرخ از سال آینده گفت فعالان قرآنی و عموم مردم میتوانند با معرفی شهدای قرآنی کل کشور ما را در این امر پسندیده یاری کنند به گجلسه نقد و بررسی کتاب «نفس المهموم» برگزار میشود
جلسه نقد و بررسی کتاب نفس المهموم برگزار میشودجلسه نقد و بررسی کتاب نفس المهموم با حضور محمدرضا سنگری سه شنبه ۲۵ شهریور ماه در بنیاد دعبل خزاعی برگزار میشود به گزارش خبرگزاری فارس سومین نشست از سلسله نشستهای صبح کتاب خیمه بنیاد دعبل خزاعی با همکاری انتشارات خیمه در راستایارتباط زنده تلفنی با رضا صادقی بررسی موسیقی دفاع مقدس در «امروز هنوز تموم نشده»
ارتباط زنده تلفنی با رضا صادقیبررسی موسیقی دفاع مقدس در امروز هنوز تموم نشدهبرنامه تلویزیونی امروز هنوز تموم نشده امروز با موضوع بررسی ترانهسرایی و دفاع مقدس در حوزه دفاع مقدس به روی آنتن میرود به گزارش خبرگزاری فارس امروز سه شنبه در برنامه امروز هنوز تموم نشده به تهیه ککتاب «سرد سفید» نقد و بررسی می شود
کتاب سرد سفید نقد و بررسی می شودکتاب سرد سفید نوشته کاوه بهمن فردا چهارشنبه با حضور نویسنده کتاب و برخی چهره های ادبی برگزار می شود به گزارش خبرگزاری فارس دومین نشست از سلسله نشست های نقد ادبیات پایداری که به همت مجمع خبرنگاران و نویسندگان مطبوعاتی دفاع مقدس و با حمایت ستاد سادر نشست نقد و بررسی فیلم «حقسکوت» عنوان شد نائیجی:برای این فیلم نه از جایی سفارش گرفتم و نه قصد باج
در نشست نقد و بررسی فیلم حقسکوت عنوان شدنائیجی برای این فیلم نه از جایی سفارش گرفتم و نه قصد باج دادن داشتممحمدهادی نائیجی نویسنده وکارگردان حق سکوت با بیان این که این فیلم را بر اساس دغدغه های خودم ساختم گفت من برای این فیلم نه از جایی سفارش گرفتم و نه قصد باج دادن داشتم به گدر جلسه هفته آینده دادگاه مطبوعات پرونده روزنامههای «خورشید» و «شرق» بررسی میشود
در جلسه هفته آینده دادگاه مطبوعاتپرونده روزنامههای خورشید و شرق بررسی میشوددر جلسه هفته آینده دادگاه مطبوعات پرونده روزنامههای خورشید و شرق و همچنین نشریه متن مورد بررسی اعضای هیأت منصفه دادگاه مطبوعات قرار میگیرد به گزارش خبرنگار جامعه فارس در جلسه هفته آینده دادگاه مطبوعگزارش نشست نقد و بررسی «حراج» در فرهنگسرای فردوس «حراج» به روابطی که در جامعه مدرن رنگ باخ
گزارش نشست نقد و بررسی حراج در فرهنگسرای فردوسحراج به روابطی که در جامعه مدرن رنگ باخته میپردازد دوست دارم فیلمم یک مخاطب داشته باشد اما به فکر فرو برودحسین شهابی با اشاره به اینکه حراج به روابطی که در جامعه مدرن رنگ باخته میپردازد گفت من دوست دارم فیلمم یک نفر مخاطب داشته باشاجمالی/نشست بررسی کتاب «خرد گفتوگو» دینانی: اهمیت «پرسش» همواره بیشتر از پاسخ آن است
اجمالی نشست بررسی کتاب خرد گفتوگودینانی اهمیت پرسش همواره بیشتر از پاسخ آن استابراهیمی دینانی گفت اصلاً گفتوگو پرسش و پاسخ است اساس گفتوگوی بشری از آغاز تاکنون در غرب و شرق به صورت سؤال و جواب بوده است و اهمیت پرسش همواره بیشتر از اهمیت پاسخ آن است به گزارش خبرنگار آیین وفیلم ضد ایرانی «300» نقد و بررسی شد طالبزاده: دلیل ساخت «300» هراس از تفکر حق طلبی ایران
فیلم ضد ایرانی 300 نقد و بررسی شدطالبزاده دلیل ساخت 300 هراس از تفکر حق طلبی ایران استنادر طالب زاده در جریان بررسی فیلم ضد ایرانی 300 گفت هالیوود و غرب ایران را تهدید میدانند و البته این تهدید نه به لحاظ نظامی بلکه به لحاظ حقیقت و تفکری که ایران معرفی میکند به گزارش خبرنگاپرونده «گل» و «بولتن نیوز» در دادگاه مطبوعات بررسی میشود
پرونده گل و بولتن نیوز در دادگاه مطبوعات بررسی میشوددر جلسه هفته آینده دادگاه مطبوعات مدیران مسئول روزنامه گل و سایت بولتن نیوز در دادگاه مطبوعات حضور مییابند و پرونده آنها مورد رسیدگی قرار میگیرد به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس در جلسه هفته آینده دادگاه مطبوعات یکشآرش اسحاقی در گفتوگو با فارس: مستند «خرابات» آماده نمایش شد/بررسی سلسلههای فعال تصوف در ایران در ی
آرش اسحاقی در گفتوگو با فارس مستند خرابات آماده نمایش شد بررسی سلسلههای فعال تصوف در ایران در یک فیلم مستندآرش اسحاقی کارگردان مستند خرابات از پایان تمامی مراحل فنی این مستند خبر داد آرش اسحاقی کارگردان مستند خرابات در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس با اشاره به لوکیشنهای مدر نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب با حضور اکرانکنندگان برگزار میشود نمایش و بررسی انیمیشن «پرواز تا
در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب با حضور اکرانکنندگان برگزار میشودنمایش و بررسی انیمیشن پرواز تا بینهایت و مستند به رنگ زندگیانیمیشن پرواز تا بی نهایت و مستند به رنگ زندگی در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب با حضور جمعی از اکرانکنندگان فعال جشنواره عمار از سراسر کشور نماز شبکه نمایش پخش میشود بررسی آثار حاتمیکیا در «پلاک»
از شبکه نمایش پخش میشودبررسی آثار حاتمیکیا در پلاکباکس سینمایی دفاع مقدس در شبکه نمایش با عنوان پلاک به بررسی آثار کارگردان سینما و تلویزیون ابراهیم حاتمی کیا می پردازد به گزارش خبرگزاری فارس باکس سینمایی دفاع مقدس در شبکه نمایش با عنوان پلاک به بررسی آثار کارگردان سینما ودر گفتوگو با فارس یک روحانی برای اولین بار مجری میشود/«عیار ۲۴» سبک زندگی روحانیون شهید را بررسی م
در گفتوگو با فارسیک روحانی برای اولین بار مجری میشود عیار ۲۴ سبک زندگی روحانیون شهید را بررسی میکندمدیر گروه اجتماعی و برنامههای مستند شبکه قرآن از پخش ویژه برنامه عیار ۲۴ با اجرای یک روحانی در این شبکه خبر داد محمدحسین رنجبران در گفتوگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها