محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827932793
رابطه اشک و قلب و گناه
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
رابطه اشک و قلب و گناه
کسی که شغل خود را کشتن حیوانات قرار دهد و پیوسته مشغول این کار باشد، به مرور ترحم از دلش رفته و سنگدلی جای آن را می گیرد
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، آنچه در پیش رو دارید قسمتی از روایات اهل بیت علیهم السلام است که در ارتباط با آیات شریف قرآن کریم بیان شده است. این روایات گذشته از پیام مستقلی که خود دارند، ما را به فهم و درک بهتر معنای آیه رهنمون می سازند. ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِیَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً (74/ بقره) سپس دلهای شما بعد از آن (معجزه و عدم تسلیم در برابر آن) سخت شد همچون سنگ یا سخت تر. عوامل قساوت قلب (سنگدلی) رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: لَا تُکْثِرُوا الْکَلَامَ بِغَیْرِ ذِکْرِ اللَّهِ، فَإِنَّ کَثْرَةَ الْکَلَامِ بِغَیْرِ ذِکْرِ اللَّهِ قَسْوَةُ الْقَلْبِ، إِنَّ أَبْعَدَ النَّاسِ مِنَ اللَّهِ الْقَلْبُ الْقَاسِی در غیر یاد خدا پُرگویی نکنید؛ زیرا پُرگویی در غیر یاد خدا، سنگدلی میآورد و دورترینِ مردم از خدا هم شخص سنگدل است. [1] توضیح: منظور از ذکر و یاد خدا فقط اذکاری مانند سبحان الله و الحمدلله نیست، بلکه هر سخنی که سبب نزدیک شدن بنده به خدا شود ذکر خداست؛ مانند گفتگو درباره احکام و معارف دین. سه مورد دیگر امام صادق علیه السلام فرمود: از اموری که رسول خدا صلی الله علیه و آله به امیرالمومنین علیه السلام سفارش کرد این بود: ثَلَاثَةٌ یُقَسِّینَ الْقَلْبَ اسْتِمَاعُ اللَّهْوِ وَ طَلَبُ الصَّیْدِ وَ إِتْیَانُ بَابِ السُّلْطَان سه چیز، دل را سخت میگردانَد: شنیدن سخنان بیهوده، شکار کردن و آمد و شد به دربار سلطان [2] توضیح: کسی که شغل خود را کشتن حیوانات قرار دهد و پیوسته مشغول این کار باشد، به مرور ترحم از دلش رفته و سنگدلی جای آن را می گیرد و نیز کسی که مدام به مرکز قدرتی رفت و آمد داشته باشد که در آن حق کشی شده و با چشم خود ببیند که چگونه به مردم ظلم می شود، به مرور این حالت برای او عادی شده و دیگر از این امور متأثّر نمی شود. ترک یاد خدا امام صادق علیه السلام فرمود: خداوند به حضرت موسی علیه السلام وحی کرد که ای موسی! لا تَفرَح بِکَثرَةِ المالِ و لا تَدَع ذِکری عَلی کُلِّ حالٍ؛ فَإِنَّ کَثرَةَ المالِ تُنسِی الذُّنوبَ و إنَّ تَرکَ ذِکری یُقسِی القُلوب به دارایی بسیار، شادمان نشو و در هر حالی که هستی دست از یاد من بر ندار؛ زیرا دارایی بسیار، [زشتی] گناهان را از یاد میبرَد، و ترک یاد من، دلها را سخت میگردانَد. [3] توجه: کسانی که غرق در ثروتند و اعمال ناشایست هستند، خود را به هیچ عنوان بَد نمی دانند و نیز کسانی مانند صهیونیست های آدم کش که در واکنش به کشتار زنان و کودکان بی گناه لبخند می زنند معنای این روایت را به خوبی برای ما روشن می کنند. رابطه اشک و قلب و گناه امیرالمومنین علیه السلام فرمود: مَا جَفَّتِ الدُّمُوعُ إِلَّا لِقَسْوَةِ الْقُلُوبِ وَ مَا قَسَتِ الْقُلُوبُ إِلَّا لِکَثْرَةِ الذُّنُوب اشک ها نخشکید، مگر به سبب سختی دل ها و دل ها سخت نشد، مگر به سبب کثرت گناه. [4] پس گناه زیاد انسان را سنگدل می کند؛ درون سنگ هم که آبی نیست تا از چشمه چشم بجوشد و بر گونه فرو غلطد. سرگرم شدن به آرزوهای دست نایافتنی علی بن عیسی از امام معصوم علیه السلام نقل می کند: از نجواهای خداوند متعال با موسی علیه السلام این بود: یا موسی! لَا تُطَوِّلْ فِی الدُّنْیَا أَمَلَکَ فَیَقْسُوَ قَلْبُکَ وَ الْقَاسِی الْقَلْبِ مِنِّی بَعِیدٌ ای موسی! در دنیا، آرزویِ دراز در سر مپروران که دلت سخت میشود و سختدل، از من دور است. [5] توضیح: داشتن برنامه در زندگی و ترسیم اهداف ممکن و قابل دسترسی، نه تنها نکوهیده نیست بلکه بسیار پسندیده هم هست. آنچه در این گونه روایات مذمت شده، آرزوهای دست نایافتنی است. این نوع آرزوها که در واقع نوعی خیال پردازی است، انسان را به خود سرگرم کرده و او را از مسیر اصلی و واقعی زندگی جدا می کند و در نهایت سبب می شود که فرد از هدف اصلی زندگی که رسیدن به قرب الهی است باز بماند. به نظر می رسد یکی از دلایلی که خدا چنین کسی را به دور از خود خوانده است همین باشد. الَّذینَ آتَیْناهُمُ الْکِتابَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِکَ مومِنُونَ بِه (121/ بقره) کسانی که کتاب [آسمانی] به آنان دادهایم، آن را به طوری که شایسته آن است میخوانند آنانند که به آن ایمان میآورند. تلاوت کتاب یعنی پی در پی قرار دادن (خواندن) حروف و کلمات آن. [6]
حق تلاوت
کسانی که پیوسته قرآن می خوانند سه دسته اند: 1. گروهی تمام اصرارشان بر ادای الفاظ و حروف از مخارج آن است. آنها دائماً در فکر وقف و وصل و حروف یرملون و مقدار کشش مدّند و کمترین اهمیتی به محتوا و معنی نمی دهند، تا چه رسد به عمل کردن آن. قرآن کریم این دسته را باربران کتاب می خواند. [7] 2. گروهی دیگر، از الفاظ فراتر رفته و در معانی دقت میکنند و در ریزهکاری ها و نکات قرآن میاندیشند و از علوم آن آگاهند؛ اما از عمل خبری نیست! 3. ولی گروه سومی هستند که قرآن را به عنوان یک کتاب عمل و یک برنامه کامل زندگی پذیرفتهاند. ایشان خواندن الفاظ و اندیشه در معانی و درک مفاهیم این کتاب بزرگ را مقدمهای برای عمل میدانند؛ از این رو هرگاه که قرآن میخوانند، روح تازهای برای عمل در کالبدشان دمیده میشود. قرآن این دسته را مومنین راستین معرفی کرده و قرآن خواندنشان را حق تلاوت می داند. [8] امام صادق علیه السلام درباره این حق تلاوت فرمود: إِنَّمَا تَدَبُّرُ آیَاتِهِ وَ الْعَمَلُ بِأَحْکَامِه منظور از حق تلاوت، تدبر در آیات قرآن و عمل به احکام آن است. [9] حضرت در همین روایت سوگند یاد می کند که منظور از حق تلاوت، حفظ الفاظ قرآن و تلاوت سوره های آن با بی توجهی به معارف و احکام آن نیست. پی نوشت ها: 1. امالی طوسی (ره)، 3 2.خصال 1/126 3.کافی 2/497 4.علل الشرایع 1/81 5.کافی 2/329 6.تلا الشیء: تبعه تلواً (العین 8/134) و فقط برای خواندن کتابهای آسمانی به کار برده می شود؛ نه خوانده هر نوشته ای (المفردات 1/167) 7.سوره جمعه 8.برگرفته از تفسیر نمونه 1/431 9.إرشاد القلوب إلی الصواب 1/78
۱۰/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۸:۲۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 143]
صفحات پیشنهادی
پنجم ذیالحجه، قلبهای کوفیان با امام حسین(ع) و شمشیرهای آنان ...
سهشنبه ۸ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۱۴ در روزهای اول ماه ذیالحجه سال60 ه ق عبدالله بن عباس نزد امام حسین ع رفت و با وی پیرامون خروج از مکه سخن گفت به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در روزهای اول ماه ذیالحجه سال60 ه ق عبدالله بن عباس پسر عموی رسولعلت بروز 13 درصد سرطانها/ رابطه فعالیتهای بدنی و بیماریهای قلبی
اجتماعی بهداشت و سلامت علت بروز 13 درصد سرطانها رابطه فعالیتهای بدنی و بیماریهای قلبی رئیس بیمارستان فوق تخصصی نورافشار هلال احمر گفت انجام ورزشهای سنگین و قدرتی به بهبود بیماریهای قلبی - عروقی ریوی و عضلانی کمک میکند به گزارش خبرگزاری مهر دکتر رامین کردی در کنگره یک روزهخبرنگاران به کنفرانس نمیآیند گناه ما چیست؟ درخشان: دوست داریم پولادی در ایران با ما قرارداد ببندد/ دایی در قل
خبرنگاران به کنفرانس نمیآیند گناه ما چیست درخشان دوست داریم پولادی در ایران با ما قرارداد ببندد دایی در قلب من هم محبوب استسرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت دوست داریم مهرداد پولادی اگر قرار است در ایران قرارداد ببندد با پرسپولیس باشد به گزارش خبرگزاری فارس حمید درخشان بعد از پمولانا دین را نردبانی برای عروج نفس انسانی می داند/ رابطه میان انسان و خدا از دیدگاه مولانا
دین و اندیشه بقایی ماکان در گفتگو با مهر مولانا دین را نردبانی برای عروج نفس انسانی می داند رابطه میان انسان و خدا از دیدگاه مولانا یک ادیب و محقق و نویسنده در مورد دین از نگاه مولانا گفت اصولاً مولانا دین را به عنوان یک عارف در بستر عشق تعریف می کند و آن را نردبانی برای عراگر زن و مردی نامحرم، با هم در آسانسور قرار گیرند، اشکالی دارد؟
اگر زن و مردی نامحرم با هم در آسانسور قرار گیرند اشکالی دارد آیا جایز است یک زن و مرد نامحرم با هم در آسانسور قرار گیرند چرا که در لحظاتی کوتاه امکان ورود غیر وجود ندارد معمولاً اندک مقدار توقفی که در آسانسورها وجود دارد عرفاً مصداقی از خلوت با نامحرم به شمار نیامده و اشکدر محضر بزرگان/ رابطهی گناهان و ایمان چگونه است؟
در محضر بزرگان رابطهی گناهان و ایمان چگونه است دریافتن و آموختن نکات حاصل از تجارب شخصی انسانهای بزرگ و موفق در حقیقت راه میانبری است به سوی درک خوبیها و درستیها که تقدیم به همه کاربران عزیز میگردد مجله شبانه باشگاه خبرنگاران علامه ملا احمد نراقي ره فرمودند نسبت گناهآیا به زندگی با همسری که قبل از ازدواج مرتکب گناه شده ادامه دهم یا نه؟
آیا به زندگی با همسری که قبل از ازدواج مرتکب گناه شده ادامه دهم یا نه آیا به زندگی با همسری که قبل از ازدواج مرتکب گناه شده ادامه دهم یا نه من از گذشته همسر خود که رابطه تلفنی با تعدادی داشته است و حتی در یک مورد که اقدام به سلام کردن او با دست کرده است با خبرم و این موضوع باعثکردند اشک های علی را محاسبه/ مهریه ی تو آب شد عندالمطالبه
شعری بمناسبت پیوند آسمانی پدرخاک و مادرآب کردند اشک های علی را محاسبه مهریه ی تو آب شد عندالمطالبه شاعر آئینی برجسته کشور به مناسبت سالروز پیوند آسمانی امیرالمومنین علی ع و ام ابیها حضرت فاطمه زهرا س شعر زیبایی سروده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس فرهنگرابطه متقابل بهائيت و صهيونيست
رابطه متقابل بهائيت و صهيونيست به این مطلب امتیاز دهید ارتباط بهائيت با صهيونيست همانگونه كه روحيه ماكسول همسر شوقي افندي سومين رهبر بهائيت ميگويد همانند رابطه و اتصال دو دانه زنجير است زيرا هر دو خود را به يك مكان متعلق ميدانند «ما به اینجا اسرائیدرباره سفر رئیس جمهور به نیویورک و همه اشکها و لبخندهایش؛ بهار در پاییز نیویورک/ دفاع از حزبالله در قلب آمری
درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک و همه اشکها و لبخندهایش بهار در پاییز نیویورک دفاع از حزبالله در قلب آمریکا و مردی که نماد خط قرمزها شدروحانی به نیویورک رفت و آنقدر کنایههای رُکّ و صریحی به آمریکا و غرب و سایر همپیمانان آنها زد که همه معنای حرفهایش را فهمیدند خبرگزاری فارسداستان جوان گناه کار و بخشش خداوند!
داستان جوان گناه کار و بخشش خداوند اى كه دنیا و آخرت از اوست رحم كن به كسى كه نه دنیا دارد نه آخرت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز «ملا فتحاللَّه كاشانى» در تفسیر منهج الصادقین و «آیت اللَّه كلباسى» دركتاب انیس اللیل نقل كردهخداوند هر که را بخواهد هدایت می کند/ بهای ضلالت، گناه است
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله جاودان خداوند هر که را بخواهد هدایت می کند بهای ضلالت گناه است آیت الله جاودان در درس اخلاق خود گفت خداوند در آیه 125 سوره مبارکه انعام می فرماید آن کسی که خدا بخواهد او را هدایت کند در آیه سوره زمر این را ندارد و صحبت از هدایت در آیه بعدهزاران نفر در صف اعتراف به گناه + تصاویر
هزاران نفر در صف اعتراف به گناه تصاویر هزاران نفر از مردم اسپانیا با تجمع در خیابان های مادرید اقدام به اعتراف گناهان خود کردند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از دیلی میل ده ها هزار نفر به دعوت یک ارگان مذهبی در اسپانیا با حضور در خیابان های مادفرمانده انتظامی استان یزد خبر داد کشف 900 سکه طلای تقلبی در اشکذر
فرمانده انتظامی استان یزد خبر دادکشف 900 سکه طلای تقلبی در اشکذرماموران پلیس اطلاعات و امنیت شهرستان اشکذر استان یزد ضمن دستگیری دو متهم 900 سکه طلای تقلبی را کشف کردند به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از پایگاه خبری پلیس سرهنگ ایرج کاکاوند اظهار داشت با کسب خبری در موردچگونه گناهان کوچک بزرگ می شوند؟
چگونه گناهان کوچک بزرگ می شوند پاداش پنهان كننده كردار نیك معادل هفتار كار نیك است و آشكار كننده گناه خوار مى باشد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز از چیزهائی که گناه صغیره را کبیره می کند مسرت و خوشحالی از گناه مرتکب شده است زیرا لازنگاهی به رابطه عبد و مولا منتشر شد
دین و اندیشه توسط بیان معنوی نگاهی به رابطه عبد و مولا منتشر شد کتاب نگاهی به رابطه عبد و مولا تألیف علیرضا پناهیان منتشر شد به گزارش مهر کتاب نگاهی" به رابطه عبد و مولا" عنوان ششمین و جدیدترین اثر مکتوب حجتالاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان است این کاعدام، آخر و عاقبت رابطه نامشروع میوه فروش دوره گرد و زن خانه دار
اعدام آخر و عاقبت رابطه نامشروع میوه فروش دوره گرد و زن خانه دار دومرد که مرتکب جنایتهای جداگانه شدهاند پس از تایید حکم قصاص توسط دیوانعالی کشور در یکقدمی چوبهدار قرار گرفتند آفتاب یکی از این متهمان مردی به نام کاوه است که با انگیزه ناموسی دست به جنایت زده است مردی آذر سه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها