تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837403986
وای به روزی که کینه توزی تحریک شود
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
وای به روزی که کینه توزی تحریک شود
درخت رذالت را بکنیم و به جای آن درخت فضیلت غرس کنیم و کار کنیم و میوه دار کنیم و از میوۀ آن هم خود استفاده کنیم و هم دیگران استفاده کنند.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شفقنا،حضرت آیتالله مظاهری دردرس اخلاق خود درجمع فضلا و روحانیّون حوزه علمیه اصفهان وبا عنوان نگاهی اخلاقی به قضایای شهادت جوادالائمه«سلاماللهعلیه» سخنانی بیان داشت که در پی می آید:
بسم الله الرّحمن الرّحیم رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي اجازه دهید مقداری درباره قضیه امام جواد صحبت کنم. و بحث هفتۀ گذشته انشاء الله بماند برای هفتۀ آینده، و با اجازۀ شما ثواب جلسۀ اخلاق را هدیه میکنیم خدمت امام جواد«سلاماللهعلیه»؛ و امیدواریم امام جواد از ما قبول کنند و نظر لطفی به جلسه عنایت کنند و با لطف ایشان از جلسه بیرون رویم. رذایلی جمع شد و امام جواد شهید شدند. از همین جا باید پی ببریم که تهذیب نفس از اوجب واجبات است. البته مشکل است، اما از اوجب واجبات است. اگر صفت رذیلهای بر انسان حکمفرما باشد، این صفت رذیله انسان را جهنمی میکند. این صفت رذیله انسان را عاقبت بهشرّ میکند و نمیگذارد عاقبت بخیر شود. قرآن نمونههایی در این باره یادآور میشود. تاریخ ما هم یا روایات اهلبیت«سلاماللهعلیهم» پر از این ادعای من است. قرآن کریم در سوره والشمس یازده قسم میخورد و نظیرش را درجایی نداریم که برای مطلبی یازده قسم خورده باشد. یعنی سوره منحصر به فرد است و یازده قسم خورده است و بعد از یازده قسم، پنج-شش تأکید دارد و بر روی هم هفده یا هیجده تأکید میشود. سپس میفرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا»[1] رستگاری فقط و فقط از کسی است که درخت رذالت را از دل کنده باشد و درخت فضیلت را به جای آن غرس کرده باشد و بارور کرده باشد. در دل چنین کسی شجرۀ طیبه قرآن موجود شود. «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاء ﴿*﴾تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا »[2] ده ـ هفده تأکید برای تهذیب نفس و ده ـ هفده تأکید برای اینکه اگر شجرۀ طیبه قرآن در دل نباشد، بدبختی و شقاوت و رذالت است، هم در دنیا و هم در آخرت. گرچه قرآن همه چیز دارد: «وَ لاَ رَطْبٍ وَ لاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِي کِتَابٍ مُبِينٍ»[3]؛ اما اگر بخواهیم اسم روی این کتاب بگذاریم، خود قرآن اسمش را کتاب اخلاق گذاشته است: «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَ يُزَکِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ إِنْ کَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلاَلٍ مُبِينٍ»[4] پیغمبراکرم«صلیاللهعلیهوآلهوسلّم» نیز یک معلم آموزشی و یک معلم پرورشی است. این کتاب اخلاق، این کتاب علم، یازده قسم و چندین تأکید دارد و میفرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا» رستگاری فقط آنست که انسان مهذّب باشد و بدبخت و شقی است و عاقبت بهخیر نیست کسی که صفت رذیلهای در دل او حکمفرما باشد. قضیه امام جواد«سلاماللهعلیه» شاهد سوره والشّمس در قرآن است. همۀ اینها که در شهادت امام جواد شرکت کردند، امام جواد را میشناختند. مصداق کامل «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ»[5] را در زمان امام جواد، امام جواد میدانستند. یکی از آنها را نمیتوان پیدا کرد که این علم را نداشته باشد. معتصم میدانست که امام جواد، امام است. خوب میدانست که اگر فضیلت را مجسم کنند، امام جواد میشود. اما به خاطر حبّ به ریاست، امام جواد را شهید کرد. آنکه میخوانیم: «آخرُ ما یخرج عن قلوب الصدیق حبّ الجاه». ممکن است انسان متّقی باشد، اما باز ریاست طلب باشد. ممکن است انسان به مقام ورع رسیده باشد و بالاتر اینکه به مقام صدیق رسیده باشد، اما هنوز ریاست طلب باشد، و این ریاست طلبی معتصم را درست میکند که دانسته امام جواد را میکشد. نقش یک عالم درباری در شهادت امام جواد یحییبناکثم از علماست و در آن زمان همه روی او حساب میکردند. درباری و قاضیالقضات بود و همه روی او حساب میکردند و به راستی فهمیده و دانا بود، اما حسود بود. حسادتش گل کرد و امام جواد را شهید کرد. یک پیرمردی که پایش لب گور است، اما امام را میکشد. یحییبناکثم خوب حضرت جواد را میشناخت. در آن جلسهای که دست دزد را به امر امام جواد بریدند و در آن جلسه با او مخالفت کردند و با امام جواد موافقت کردند، حسادت او گل کرد. حکم خدا جاری شده، اما این روی آن فتوا نداده است. بالاخره صبر کرد تا قضایا تمام شود و سر و صداها بخوابد تا حرفش نفوذ داشته باشد. روزی وقت گرفت و پیش معتصم آمد و گفت میدانم از این حرفم جهنّمی میشوم، اما چون رفیق تو هستم، باید به تو بگویم و چون نان خور تو هستم باید به تو بگویم و با این فتوایی که امام جواد داد و تو قبول کردی، تشیع را میوه دار کردی و ضرر به عامه زدی و اما بالاتر از اینها، ضرر به ریاست خودت زدی؛ برای اینکه میدانی که شیعیان امام جواد را امام میدانند. گفت از من گفتن بود و تو هرکاری خواستی بکن و حس کرد که کار خودش را کرد. به قول حضرت امام خمینی«رضواناللهتعالیعلیه» چهل سال خون جگر میخواهد تا انسان حسود نباشد. مگر میشود به این سادگی درخت رذالت را کند؟! چه کسی میتواند ریشۀ درخت رذالت را بکند؟! قرآن میگوید نمیشود مگر اینکه معلم انسان خود خداوند باشد. «وَ لَوْ لاَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْکُمْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَکَی مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً وَ لٰکِنَّ اللَّهَ يُزَکِّي مَنْ يَشَاءُ»[6] آیه خیلی کمر شکن است و میفرماید: اگر به راستی خدا را معلم اخلاقت کردی، میتوانی مهذب شوی و درخت رذالت را از دل بکنی و الاّ «مَا زَکَی مِنْکُمْ مِنْ أَحَدٍ أَبَداً». این آیه سه - چهار تأکید دارد که نمیشود، بلکه باید خدا معلم اخلاق باشد و تقوای حسابی میخواهد و گریههایی در دل شب میخواهد و به راستی تهذیب نفس میخواهد؛ همین که از اوجب واجبات است و هیچکدام به آن اهمیت نمیدهیم. این جلسه به راستی جلسه مقدسی است، اما چه کسی میتواند بگوید من ریشۀ حسادت را از دل کندم و حسود نیستم و رأفت و مهربانی بر دل من حکمفرما شده است؟ این مشکل است و کار میخواهد و به قول حضرت امام شبانه روزی خون جگر میخواهد. یا چه کسی میتواند بگوید من پول دوست نیستم؟! یا بگوید اگر پول جلو بیاید، نمیتواند مرا گول بزند و مرا ببرد؟ لذا یحییبناکثم به درک اسفل رفت و تا خدا خدایی میکند، عذابش رو به شدت است. یک حرف بیشتر نزد، اما آن حسادت گل کرد و حرف نفوذ کرد و معتصم تصمیم گرفت و چند روز بعد امام جواد را شهید کرد. یک بار آیت الله مرعشی نجفی در جلسه میگفت: آنکه الاغش در خانۀ خودمان خوابیده است. چه کسی میتواند بگوید من حسود نیستم؟! یا پول پرست نیستم یا ریاست طلب نیستم یا خودخواه نیستم؟! امام جواد(ع) مجبور به ازدواج با ام الفضل بود ام الفضل با ولعی و به زور با امام جواد«سلاماللهعلیه» ازدواج کرد، البته به خاطر ریاستش و همین طور هم شد و این ازدواجی که به زور روی دست امام جواد گذاشتند، موجب شد که بحرانها علیه مأمون بخوابد. بعد از اینکه هارون به درک واصل شد و قضیه امین و مأمون جلو آمد و مأمون برادرش امین را کشت و با وضع بدی سرش را درب خانه آوردند و مدتها این سر در خانۀ سلطنتی بود و بالاخره بحرانها درست شد و این قضیه ازدواج امام جواد بحرانها را خواباند. یعنی مأمون امام جواد را خوب میشناسد و هم حکومت بر دل مردم را خوب میداند و هم علم و امامت و تقوای امام جواد را میداند و بالاخره مأمون میداند اگر فضیلت مجسم شود، امام جواد میشود. ام الفضل هم میداند، لذا خیلی خوشحال است که عقدش را امام جواد میخواند و مهریهاش نیز مهرالمثل است، یعنی همان مهریۀ حضرت زهرا«سلاماللهعلیها»، پانصد درهم. خیلی هم خوشحال است که توانسته زن امام جواد شود و عروس حضرت زهرا شود. اما امام جواد، امام هادی را میخواهد و ام الفضل نمیتواند مادر امام هادی شود. آقا امام جواد به مدینه آمدند و ازدواج کردند، ام الفضل ناگهان متوجه شد که هوو پیدا کرده است، آنگاه حسادتش گل کرد و حسادت موجب کینه برای ام الفضل شد. صفات رذیله اینگونه است که گاهی انسان را میخورد و گاهی شعلهور است و انسان را میسوزاند و گاهی آتش زیر خاکستر است و نمیسوزاند، اما زمینه میخواهد تا شعلهور شود. لذا حسادت او گل کرد. آن زن در مدینه چه ربطی به ام الفضل داشت و ازدواج امام جواد چه ربطی به دختر شاه داشت؟ آقا امام جواد هم مواظب بودند که هم ام الفضل را نگاه دارند و هم مادر امام هادی را. روایت داریم کسی در پیش پیغمبر خیلی تعریف زنش را میکرد. پیغمبر اکرم فرمودند: اسم هوو بیاور و ببین چگونه است؟ بالاخره حسادت یا کینۀ ام الفضل گل کرد، آنگاه برادرش در مجالس علیه امام جواد، ام الفضل را تحریک میکرد و بعضی اوقات او را به گریه میانداخت، اینکه تو دختر خلیفهای مانند مأمون هستی و امام جواد قدر تو را ندانست و ببین چطور شده یک زن معمولی را هووی تو کرده است؛ و از این حرفهای بچهگانه میزد. کم کم این کینه، کینۀ شتری شد، و جعفر بن مأمون توانست کار خودش را بکند و واسطه کرد بین خودش و بین معتصم و ام الفضل و اینکه ام الفضل آقا را شهید کند. حال آقا را شهید کرده است، چرا اینگونه کرد؟! وای به صفات رذیله اگر گل کند و وای به کینه توزیها اگر تحریک شود. به قول جرداق که با اشاره به شهادت امیرالمؤمنین«سلاماللهعلیه» یک جمله دارد و جملۀ شیرینی است، میگوید: انسان گاهی میرسد به اینجا که ولی خدا را در خانۀ خدا قربةالیالله میکشد. جمله امام جواد(ع) به ام الفضل پس خوراندن زهر به امام به امام جواد زهر داد و مواجه با امام جواد هم شد و امام جواد فقط به او گفتند: چرا؟! و بدان که عاقبت بهخیر نمیشوی! بیرون آمد و در اتاق را بست تا آقا امام جواد شهید شوند و کسی نفهمد و بعد از شهادت به مردم بگوید. آنگاه نالۀ امام جواد بلند شد. این ترسید که نکند کاری که کرده خنثی شود، هوچی بازی درآورد. وقتی صفت رذیله گل کند، هرچه بتواند میکند. فرقی هم نمیکند که حسادت باشد یا کینه توزی باشد یا ریاست طلبی باشد. به قول آن آقا حاضر است در ریاست طلبی دو ثلث جهان را بکشد برای اینکه بر یک ثلث جهان دیگر ریاست کند. قضیه امام جواد نیز همینطور شد. امالفضل زنهای کنیزه را تحریک کرد و بنا کردند یک جشن گرفتند و در همین هوچی بازیها و جشنها، آقا امام جواد را شهید کرد. یعنی ام الفضل ناگهان متوجه شد که صدای این مظلوم خاموش شد. ناگهان متوجه شد که آقا امام جواد از دنیا رفت. یک جملۀ دیگر هم نقل میکنند و من نمیدانم این جمله درست باشد یا نه، اما این را میدانم که اگر کسی صفت رذیلهای داشته باشد، تا آخر میرود و تا هرکجا بشود، جلو میرود؛ برای اینکه آن صفت رذیله را ارضا کند. من این جمله را نمیدانم و امیدوارم اینطور نشده باشد. میگویند: امر کرد به کنیزکها که بدن جوادالائمه را بر لب پشت بام بیاورند و در کوچه بیندازند. شیعیان متوجه شدند و با آن عظمت بدن امام جواد را دفن کردند. لذا همۀ ائمه طاهرین، از سقیفه بنی ساعده بگیر تا غیبت صغری و کبرای امام زمان، پیغمبر اکرم و همۀ ائمه طاهرین فدای صفت رذیله شدند. حال قرآن با آیاتی مثل «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا وَ قَدْ خَابَ مَنْ دَسَّاهَا» و آن روایات و تاریخ باید معلم ما باشند که ما روی صفات رذیله کار کنیم و اگر کسی بگوید صفت رذیله ندارم، جاهل به جهل مرکب است و این جهل مرکب از هر صفت رذیلهای بدتر است. باید بدانیم صفت رذیله داریم و باید بدانیم اگر رها کنیم، روز به روز ریشهدار میشود و به موقع خود کارکن میشود، آنگاه ما را عاقبت به شر میکند. همه باید بدانیم هرکسی به هرکجا رسید، در اثر این فضیلت است: «تُؤْتِي أُکُلَهَا کُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا»[7] و باید در صدد باشیم لاأقل در شبانه روز دو سه ساعت به فکر این باشیم که درخت رذالت را بکنیم و به جای آن درخت فضیلت غرس کنیم و کار کنیم و میوه دار کنیم و از میوۀ آن هم خود استفاده کنیم و هم دیگران استفاده کنند. پی نوشت ها: [1] . الشمس، 9ـ 10 [2] . إبراهيم، 24 ـ 25 [3] . الأنعام، 59 [4] . الجمعة، 2 [5] . الأنعام، 124 [6] . النور، 21 [7] . ابراهیم
۰۷/۰۷/۱۳۹۳ - ۱۰:۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]
صفحات پیشنهادی
وحدت اسلامی عنصری مهم در پیروزی نهایی فلسطین
دین و اندیشه اسلام در جهان سخنگوی شورای علمای فلسطین وحدت اسلامی عنصری مهم در پیروزی نهایی فلسطین سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین اعلام کرد علمای امت اسلام باید از قضیه فلسطین حمایت همه جانبه داشته باشند کنفراس شیعه و سنی در تهران می تواند پاسخی به تمام کسانی باشد که معتقدندجنگ افروزی راه شیطان و شیطان پرستی است / صدای زنگ صلح به پای صدای هجوم و کشتار نمی رسد
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها علی یونسی جنگ افروزی راه شیطان و شیطان پرستی است صدای زنگ صلح به پای صدای هجوم و کشتار نمی رسد حجه الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیسجمهوری در امور اقوام و اقلیتهای مذهبی در همایش روز جهانی صلح با بیان اینکه خطر آنجاست که جنگ تقدیس خشونت مپیروزی پرگل ویارئال مقابل رایووایکانو |اخبار ایران و جهان
پیروزی پرگل ویارئال مقابل رایووایکانو کد خبر ۴۳۶۱۹۴ تاریخ انتشار ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳ ۰۵ - 21 September 2014 تیم فوتبال ویارئال در دیداری خانگی به پیروزی پرگل دست یافت به گزارش فارس از هفته چهارم لالیگا اسپانیا تیم فوتبال ویارئال در ورزشگاه خانگی خود کمپ المادریگال و در حضور 1با چه منطقی در ضیافت گرگها دم از انسانیت زدهاید/ سخنان نخست وزیر خبیث انگلیس همانند کینهتوزیهای 36 سال گذش
سیاسی احزاب و تشکلها بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران خطاب به روحانی با چه منطقی در ضیافت گرگها دم از انسانیت زدهاید سخنان نخست وزیر خبیث انگلیس همانند کینهتوزیهای 36 سال گذشته روباه پیر بود بسیج دانشجویی دانشگاههای تهران بزرگ در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس جمهور تاکید کاستناد تکفیری ها به فتوای مفتی وهابی
استناد تکفیری ها به فتوای مفتی وهابی تروریستهای النصره توضیح نداده اند که خودشان بر اساس کدام فتوا و نظر کدام مفتی خون مسلمانان را مباح می شمارند و آنان را دسته جمعی و بی رحمانه با روش های فجیع به قتل می رسانند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز گروهک تروریستدَحوُالارض چه روزی است؟
یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۶ در قرآن کریم و احادیث اسلامی به روز دحوالارض یعنی بسط و گسترش زمین اشاره شده است و عبادت در این روز از ارزش بسیار زیادی برخوردار است طاعت و عبادت در این شب از این جهت که مشهور نبوده و مردم کمتر در آن به طاعت خدا مشغول میشوند آن را از سایر شبهادیدار خبرنگار با فرمانده بعد از 27 سال/ کنایه امیر به امروزیها/ خاطرهای از هاشمیرفسنجانی/ساخت پهپاد در زمان
درگفتگوی ویژه باشگاه خبرنگاران با امیر دریابان علی شمخانی مطرح شد دیدار خبرنگار با فرمانده بعد از 27 سال کنایه امیر به امروزیها خاطرهای از هاشمیرفسنجانی ساخت پهپاد در زمان جنگ روایتی متفاوت از سلاح پرقساوت دبیر شورای عالی امنیت ملی به تشریح بکارگیری پهپاد ایرانی در دفاع مقدگفتوگوی فارس با استاد برجسته الازهر امیدوارم روزی رهبران حوزه و الازهر پشت میزی مشترک بنشینند/فتاوای حرمت سب
گفتوگوی فارس با استاد برجسته الازهرامیدوارم روزی رهبران حوزه و الازهر پشت میزی مشترک بنشینند فتاوای حرمت سب صحابه جهانی شود شیعیان مصر باید بتوانند مراسم عاشورا برگزار کننددکتر شیخ احمد محمود کریمه استاد برجسته دانشگاه الازهر ضمن ابراز امیدواری برای دیدار رهبران بالای حوزه علمیهتفسیر آیت الله حسینیطهرانی از روایت امام جواد(ع)/ فتوا دادن در مقابل فتواى أعلم جائز نيست
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی تفسیر آیت الله حسینیطهرانی از روایت امام جواد ع فتوا دادن در مقابل فتواى أعلم جائز نيست خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه فتوا با وجود أعلم جائز نيست براى اينكه فتواى به غير حق است و مَصَب فتوا در امت حتماً مختص به أعلم است پس هر فتواعوامل افزایش برکت مال و روزی
سهشنبه ۱ مهر ۱۳۹۳ - ۰۰ ۳۲ روزی با حقوق و درآمد عادی که با کسب و کار بدست میآوریم تفاوت دارد حقوق و درآمد مستند به بندگان است ولی روزی مستند به خداوند است حقوق و دستمزدها مشخص است ولی خدای متعال گاهی از جایی روزی انسان را میدهد که قابل محاسبه نیست به گزارش خبرنگار دین و انکینه توزی و حسادت در سیستم اداری باعث خلل در خدمت رسانی به مردم می شود
معاون استاندار تهران کینه توزی و حسادت در سیستم اداری باعث خلل در خدمت رسانی به مردم می شود تهران بزرگ – ایرنا – معاون سیاسی اجتماعی استانداری تهران گفت کینه توزی و حسادت در سیستم اداری باعث خلل در خدمت رسانی به مردم می شود سیدشهاب الدین چاورشی روز یکشنبه در جلسه شورای اداری شروایت ساده از دو نسل قدیم دفاع مقدس و جوان امروزی با چاشنی مقایسه
روایت ساده از دو نسل قدیم دفاع مقدس و جوان امروزی با چاشنی مقایسه بسیج عشایری اسمش برتری نیست اما میتوان گفت از افتخارات نسل جوان امروز برسایرنسلها است بسیج عشایری اسمش برتری نیست اما میتوان گفت از افتخارات نسل جوان امروز برسایرنسلها است اسمش برتری نیست اما میتوان گفت اهفت جلد کتاب دفاع مقدس مرکز اسناد رونمایی شد چالشهای ارتش در ابتدای پیروزی انقلاب به روایت امیر پوردستان
هفت جلد کتاب دفاع مقدس مرکز اسناد رونمایی شدچالشهای ارتش در ابتدای پیروزی انقلاب به روایت امیر پوردستانفرمانده نیروی زمینی ارتش گفت بعد از پیروزی انقلاب آنچه که از ارتش ایران باقی مانده بود یک بدنه جوان و بی تجربه و سربازانی بودند که سران وابسته آنها با خیانت فرار کرده بودند وهفته چهارم لالیگا اسپانیا پیروزی پرگل ویارئال مقابل رایووایکانو
هفته چهارم لالیگا اسپانیاپیروزی پرگل ویارئال مقابل رایووایکانوتیم فوتبال ویارئال در دیداری خانگی به پیروزی پرگل دست یافت به گزارش خبرگزاری فارس از هفته چهارم لالیگا اسپانیا تیم فوتبال ویارئال در ورزشگاه خانگی خود کمپ المادریگال و در حضور 18 هزار تماشاگر میزبان رایووایکانو بودگزارش فارس از حال و هوای نخستین روز مهر ماه در دماوند روزی که هیچگاه از خاطرهها پاک نمیشود
گزارش فارس از حال و هوای نخستین روز مهر ماه در دماوندروزی که هیچگاه از خاطرهها پاک نمیشوددر نخستین روز از مهر ماه سال 93 دانشآموزان شهرستان دماوند برای کسب علم و دانش راهی مدارس شدند به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند در نخستین روز فصل پاییز 93 سال تحصیلی 93-94 نیز آغاز شدحال و هوای این روزهای مسافران سرزمین وحی
حال و هوای این روزهای مسافران سرزمین وحی فرهنگ > دین و اندیشه - زائران امسال سفر حج از هفته آخر ذی القعده از کشورهای مختلف جهان عازم عربستان شدند تصاویری از حال و هوای این روزهای زائران خانه خدا در شهر مدینه را در این گزارش می بینید مسافران خانه خدا در بازارهای مدیانتقاد از توزیع غذای ناسالم در برخی سفرهای هوایی
مشاور وزیر در یادداشتی گوشزد کرد انتقاد از توزیع غذای ناسالم در برخی سفرهای هوایی مشاور وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی از گنجاندن غذاهای ناسالم در برخی فهرستهای غذایی هواپیماهای کشور انتقاد کرد جام جم سرا دکتر عباس زارعنژاد در یادداشتی که در پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداش-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها