محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843594531
انتظار به بار نشستن تلاش 30 ساله اسلامیسازی علوم انسانی بیجاست/ تحول در علوم انسانی با سرعت انجام نمیشود
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه رحیم پورازغدی:
انتظار به بار نشستن تلاش 30 ساله اسلامیسازی علوم انسانی بیجاست/ تحول در علوم انسانی با سرعت انجام نمیشود
یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی با سرعت انجام نمی شود، گفت: برخی سئوال می کنند 30 سال است می گوئید علوم انسانی اسلامی؟ پس کجاست؟ اگر نظام و نهادهای حمایتی و مسئول حمایت کنند جریانی شکل خواهد گرفت و از بین هر هزار نفر، عده ای نظریه پرداز پیدا می شوند و بقیه به آن نظریه ها شرح و حاشیه اضافه می کنند و به تدریج علوم انسانی شکل خواهد گرفت.
به گزارش خبرنگار مهر، حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه تحول علوم انسانی با سرعت انجام نمی شود، گفت: ما از طرف مسئولان رسمی بیشتر مقاومت دیدیم تا حمایت پیامبران الهی نیز در تحول علوم انسانی جامعه خود سلبی رفتار نکردند بعضی از مسائل را توحیدی دانسته و تقویت کردند بخشی را اصلاح و برخی را کلا تعطیل کردند و بعضی از نمادهای اجتماعی تأسیس کردند. پیامبران در معرفی فساد و گناه در مرکز انبوه شرک و فساد آمدند و اصلاح کردند و نسبت به تمدنی که بود احکام خمسه را ارائه کردند پیامبران این عمل را انجام دادند، به خصوص پیامبران ابراهیمی که تمدن ساز بودند. وی افزود: وقتی بحث حقانیت و کارآمدی پیش می آید نباید آن گونه فهم شود که نمی توان تمدن اسلامی ساخت و اینها هم خواب و خیال و افسانه است. کارآمدی جزئی از حقانیت است اگر گفتید حقانیت کافی است و نیازی به کارآمدی نیست، به سکولاریسم دامن زدیم. ما می خواهیم مشکل کارآمدی را حل کنیم البته درست است که کارآمدی دغدغه سکولاریسم است. اگر همان حرف را زدیم به سکولاریسم دامن زدیم و به آن کمک کردیم. انبیاء کی و کجا این طور عمل کردند. باید دید قرآن چه می گوید؟ روایات و انبیاء چه می گویند؟ رحیم پور با بیان اینکه یکی از مغالطه هایی که اکنون است مسئله عقلی و نقلی است، اظهارداشت: برخی می گویند علوم انسانی که دارد ترجمه می شود عقلی است و این مذهبی ها و ایدئولوژیست ها می خواهند نقل جای عقل را بگیرد و با مسائل علوم انسانی نقلی برخورد می کنند. حال این سؤال پیش می آید که بیرون چه خبر است باید دید آنها بیشتر دعوت به تعبد می کنند یا ما. تعبد آنها مبتنی بر ترجمه های غربی است آیا آنها خط قرمز دارند یا ما. ما معتقدیم در همه مفاهیم می توانیم بحث کنیم همه ادله ها را بیاورند تا با هم بحث کنیم. وی با اشاره به اینکه از خدا تا شیطان و از فرش تا عرش بیائید بحث کنیم، بیان کرد: مباحث استدلالی عرش را بیاورند تا مسائل فرشی در موردشان بحث می کنیم. اصولا اسلام همین را می خواهد با این تفاسیر سئوال این است که چه کسی نقلی برخورد می کند و چه کسی عقلی. آنها که می گویند متون ترجمه ای را دستکاری نکنید در واقع تعبد به غرب می کنند که در واقع جریان تعبد و عقل گرایی جریان خودشان است.کسانی که خود ترجمه زده هستند و می خواهند بحث، بحث تعبد و تعقلی باشد. این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ما می گوییم بیائید بحث عقلی کنیم در حالی که شما کل مجموعه را ترجمه کرده و به تعبد و تعقل رسیده اید. در واقع کسانی که خط قرمز می گذارند آنها هستند. تولید سخت است ولی ترجمه آسان است. ترجمه فکر نمی خواهد فقط حافظه می خواهد. ما دعوت به عقل گرایی می کنیم در حالی که آنها دعوت به حافظه گرایی می کنند آنها محافظه کار هستند. در واقع روشنفکر واقعی ما هستیم نه آنها، آنها متحجرند. مقوله دیگر منابع معرفت است بعضی ها خیال می کنند اگر علوم انسانی دینی را بخواهند تقویت کنند باید نقش عقل و تجربه را تضعیف کنند فکر می کنند اگرچه می شود بحث دینی تر می شود در حالی که این اشتباه است. وی تأکید کرد: مشکل اصلی آنها این است که وحی را منبع معرفت نمی دانند. قرآن و حدیث در مورد انسان هر چه گفته است عقلی و تجربی است فقط چند درصد مطالبی است که با عقل و تجربه عادی بشری فهمیده نمی شود مثل مباحثی همچون معاد، آخرت، اثر و ابدیت بشر که به تنهایی با عقل و تجربه اثبات نمی شود و احتیاج به کمک فراعقلی دارد. سئوالی که پیش می آید این است که گزاره دینی چیست؟ که در دو مغالطه مطرح شده است. یکی مغالطه منابع معرفت یعنی وحی آری پس عقل و تجربه نه که مغالطه دین و سکولار است. وی با اشاره به اینکه اصولا در علوم انسانی به چه نظریه ای سکولار و به چه نظریه ای دینی می گویند، یعنی اگر منبع معرفت را وحی اثبات کنیم ضمن اینکه ما معرفت را نیز با وحی اثبات می کنیم، اظهارداشت: فرض این است که ما از اول می گوییم ما با منبع عقل ، وحی را اثبات می کنیم. روش اثباتش شیوه های مختلف اثبات است که وحی در فلسفه و الهیات خاص بحث می شود و لذا اگر کسی بخواهد در حوزه علوم انسانی بحث کند حتما باید با الهیات و فلسفه و کلام آشنا باشد. در تمام مباحث علوم انسانی ریشه های شناخت علوم انسانی و معرفت شناختی در الهیات و فلسفه کلام موجود است. اگر کسی بخواهد با روش استدلالی بیان کند ریشه های معرفت شناختی آنجاست و الا باید ارجاع دهد. این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اصولا کسی که اصول را قبول ندارد نمی توان بر سر فروع با آن بحث کرد. کسی که معتقد به شریعت، آخرت و نبوت نیست نمی شود بر سر حقوق بشر بر آن بحث کرد چون اصولا تعریفشان از بشر فرق می کند. فهرست حقوق بشر آنها با ما متفاوت است هدف حقوقشان با ما فرق می کند. حقوق بشر در مبنای آنها لذت انسان است و در منابع ما کمال انسان. یعنی یک فلسفه حقوق بشر در اسلام مبنایش کمال است و مبنای فلسفه حقوق بشر در غرب از هر چه لذت می برید. این مبانی را باید حل کرد بعد باید در فروع بحث کرد. برخی می گویند ولایت فقیه باشد یا لیبرال دموکراسی. اصلا چه نیازی داریم به ولایت فقیه؟ مشکل ما توزیع قدرت است که در لیبرال دموکراسی حل شده است. اختلافاتی خارج از این گزاره ها مبانی و غایات و هدفی که تغییر می کند. ابتدا باید منابع و مبانی معرفت در علوم انسانی را مشخص کنیم. رحیم پور ازغدی با بیان اینکه وحی منبع معرفت است، گفت: وحی وارث خطاناپذیر معرفت است. ممکن است در تفسیرش اشتباه کنیم ولی در اصلش نه. این را چطور ثابت می کنید مگر این تعبدی نیست؟ شما به یک ملحد در علوم انسانی باید با عقل، وحی را اثبات کنید. بخشی که در فلسفه و الهیات و کلام ثابت می شود. سهم وحی بدون نقل امکان ندارد. عقل در فقه اسلامی مشروعیت الهی دارد. آیا علوم انسانی تکیه اش بر عقل و نقل است. علوم انسانی اسلامی چهار منبع معرفتی دارد که انسان را بشناساند و درست توصیف و توصیه کند. وحی، عقل ، تجربه و شهود در بحث عقل هم حتی عقل ریاضی با عقل تجربی قابل مقایسه نیست خود عقل سطوحی دارد و اعتبارشان به یک اندازه نیست. جدا از قطع روانی یک قطع معرفتی داریم.در قطع معرفتی اگر شما برای مسئله ای یک برهان قطعی داشته باشید کافی است اما اگر برای همان مسئله 9 برهان دیگر بیاورند یقین شما بیشتر می شود چطور در حوزه یقین معرفتی تاثیرگذار بود ولی در حوزه یقین روانشناختی تاثیرگذار نیست اما اگر برای حقیقتی 10 دلیل بیاورند که 9 دلیل از آن رد شود به لحاظ روانشناختی یک تکمیل نشده است ولی به لحاظ معرفتی هیچ اتفاقی نیفتاده چون همان یک برهان برای یقین و معرفت کافی است. وی افزود: اگر با اصلاح پیش فرض های مبادی و غایات گزاره هایی تجربی و یا درونی یا عقلی حتی اگر از قلم یک ماتریالیست ملحد صادر شده باشد. گزاره عقلی گزاره دینی نیست و گزاره سکولار گزاره تجربی نیست بعضی فکر می کنند برای اثبات هر چیزی آیه و حدیث در همان موضوع مصداقی خاص بیان شود. آن مسئله دینی نیست و سکولار است که خود یک اشتباه است جریان نواخباری همچنین نگاهی دارد و اصولا اعتقاد دارند اگر چیزی برای آرامش و زندگی انسان لازم بود باید در روایات می آمد. مثلا اگر سرد کردن محل زندگی کولر در روایات نیامده است عرق ریختن یک نوع زندگی دینی است و سرد کردن اتاق سبک زندگی سکولار است و از لوازم مدرنیته است. این کارشناس در ادامه سخنانش بیان کرد: برخی معتقدند اگر هنر و سینما یک مفهوم دینی است چرا در احادیث و آیات نیامده است. البته این نگاه اسلامی نیست کسانی که این حرفها را می گویند معمولا نه درس حوزوی خوانده اند نه با حدیث و اصول و فقه و فلسفه آشنا نیستند. اصولا در این افراد دیده نمی شود کسی که با معارف اسلامی تخصصی کار کرده باشد و از موضع نقد غرب به غرب به قضیه نگاه می کند. در سینما و هنر قوه خیال دخالت می کند که یک نازله رحمانی است مسئله مهم چگونه مدیریت این قوه است. خیال، عالم برزخ بین عقل و حس است اگر خیال نباشد هیچ کنش و واکنش و ارتباطی بین نظر و عمل برقرار نمی شود مثلا از آیه ای که می گوید در خلق خدا تغییر و تبدیل نیست آنها این نتیجه را می گیرند که هر نوع دست بردن در عالم حرام است اصلا معنی این آیه این نیست باید این آیه را در کنار آیه های دیگر قرار داد لذا برخوردها در این موضوع گزینشی است. هر چیزی که در سنت نیست در نگاه اهل سنت بدعت است. وی تصریح کرد: برخی به مدرنیته نیز این چنین نگاهی دارند این خلاف اولیات مباحث اصول فقه و منطق است. در واقع بدعت تغییر سنت است اگر کسی تعریف دین را عوض کرد و نامشروع را مشروع کرد و مشروع را نامشروع؛ این یک بدعت است. اگر کسی عملی را حکم الله دانست در حالی که حکم الله نیست بدعت است. این نظریه که علوم انسانی یا دینی است یا عقلی و تجربی درست نیست. دینی یعنی وحیانی، عقلانی و تجربی در کنار هم قرار بگیرد. این کارشناس اذعان کرد: مغالطه بعدی نشان دادن و عیان کردن است. یعنی اگر علوم انسانی اسلامی داریم پس کجاست مگر علوم انسانی در غرب به سرعت اتفاق افتاده است . 4 الی 5 قرن یک وجدان جمعی نسبی متشتتی به تدریج شکل می گیرد. برخی سئوال می کنند 30 سال است می گویید علوم انسانی اسلامی؟ پس کجاست؟ این سؤال خیلی احمقانه است مگر خم رنگرزی است. تازه اگر نظام و نهادهای حمایتی و مسئول حمایت کنند جریانی شکل خواهد گرفت و از بین هر هزار نفر، عده ای نظریه پرداز پیدا می شوند و بقیه به آن نظریه ها شرح و حاشیه اضافه می کنند و به تدریج علوم انسانی شکل خواهد گرفت. در نگاه به علوم انسانی و توسعه آن واحد زمانی هر یک دقیقه معادل یک دهه است، البته اگر حمایتی صورت بگیرد تاکنون ما از مقامات رسمی نظام بیشتر مقاومت دیدیم تا حمایت این در حالی است که بعضی از آنها سواد کافی ندارند بعضی سواد دارند و می فهمند و مبارزه می کنند. وی در پایان سخنانش تبدیل علوم انسانی به علوم انسانی اسلامی را مرهون سالها تحقیق و نظریه پردازی دانست و گفت: این امر به سرعت قابل انجام نیست.
۱۳۹۳/۶/۳۰ - ۱۷:۲۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]
صفحات پیشنهادی
سخنرانی کچویان با موضوع ماهیت علوم انسانی در افتتاحیه گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها صبح جمعه در اردوگاه شهید چمران سخنرانی کچویان با موضوع ماهیت علوم انسانی در افتتاحیه گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی کشور صبح جمعه با سخنرانی های قائم مقام موسسه اشراق و دکتر حسین کچویان آغاز میشود بهنخستین گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی سراسر کشور برگزار میشود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها به همت موسسه اشراق نخستین گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی سراسر کشور برگزار میشود نخستین گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی سراسر کشور با هدف هماهنگی و همافزایی در بین مجموعه های فعال در این عرصه در سراسر کشور به همت مرکز راهبردی جبهه فکتحول علوم انسانی مهمترین مسئله انقلاب اسلامی است/ علوم اجتماعی جز دانش عامه مردم نیست
دین و اندیشه کچوئیان در گردهمایی جنود عقل تحول علوم انسانی مهمترین مسئله انقلاب اسلامی است علوم اجتماعی جز دانش عامه مردم نیست یک عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین گردهمایی فعالان تحول علوم انسانی تحت عنوان جنود عقل با بیان اینکه فعالان تحول علوم انسانی مهمترین دغدغه مقام مگزارشی از نخستین روز گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی با عنوان جنود عقل
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها گزارش گزارشی از نخستین روز گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی با عنوان جنود عقل اولین روز از کنگره فعالان تحول علوم انسانی با عنوان جنود عقل به کار خود پایان داد به گزارش خبرنگار مهر اولین روز از کنگره فعالان علوم انسانی با عنوان "جبرگزاری اولین گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی
برگزاری اولین گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی فرهنگ > دین و اندیشه - خبرگزاری مهر نوشت آیین افتتاحیه اولین گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی ساعت 8 صبح جمعه 28 شهریور 1393 در اردوگاه شهید چمران آغاز میگردد در ابتدای این مراسم سید حسین شهرستانی قائم مقاالگوی اسلامی پیشرفت در گلوگاه اتصال علوم طبیعی و انسانی قابل طرح است/ درآمدی روش شناختی بر الگوی پیشرفت
دین و اندیشه اندیشکده ها رفیعی آتانی الگوی اسلامی پیشرفت در گلوگاه اتصال علوم طبیعی و انسانی قابل طرح است درآمدی روش شناختی بر الگوی پیشرفت خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه الگوی اسلامی پیشرفت در گلوگاه اتصال و مفصل بین علوم طبیعی و انسانی و میدان اداره زندگی قابل طرح است بانتشار فرهنگ، فلسفه و علوم انسانی حاصل گفتگوهای دکتر داوری با اهالی فرهنگ و رسانه
دین و اندیشه قرآن و متون دینی انتشار فرهنگ فلسفه و علوم انسانی حاصل گفتگوهای دکتر داوری با اهالی فرهنگ و رسانه فرهنگ فلسفه و علوم انسانی سومین کتاب از دکتر رضا داوری اردکانی حاصل گفتگوهای وی با اهالی فرهنگ و رسانه توسط انتشارات سخن منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر کتاب &lهم اندیشی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در بیروت برگزار می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها 24 و 25 شهریورماه هم اندیشی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در بیروت برگزار می شود دبیر علمی هم اندیشی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در بیروت با بیان اینکه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی یک رسالت جهانی برای خودش قائل است و بر اساعلوم انساني سكولار بيش از هر زمان با چالش كارآمدي روبروست/ دستيابي به علوم انساني اسلامي چه زماني جدي می شود
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها رضا غلامی علوم انساني سكولار بيش از هر زمان با چالش كارآمدي روبروست دستيابي به علوم انساني اسلامي چه زماني جدي می شود رئيس مركز پژوهشهاي علوم انساني اسلامي صدرا در نشست علمی علوم انسانی اسلامی در بیروت گفت دستيابي به علوم انساني اسلامي زمانيپیشرفت و ربط آن به علوم انسانی/ سه گام اصلی پیشرفت
دین و اندیشه خسروپناه بررسی کرد پیشرفت و ربط آن به علوم انسانی سه گام اصلی پیشرفت رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت یک جامعه برای پیشرفت باید بیداری فکری و رفتاری پیدا کند و در گام دوم به یک مدلی از عقلانیت برسد و در گام سوم مدل عقلانیت به یک جریان تبدیل و سپس حکومت تشکفرهنگ سیاسی ضعیف مانع رشد علوم سیاسی می شود/ دلایل توسعه نیافتگی علوم انسانی جوامع در حال توسعه
دین و اندیشه اندیشمندان استاد دانشگاه لندن در گفتگو با مهر فرهنگ سیاسی ضعیف مانع رشد علوم سیاسی می شود دلایل توسعه نیافتگی علوم انسانی جوامع در حال توسعه پروفسور آرشین ادیب مقدم استاد دانشگاه لندن با اشاره به اینکه از زمان ارسطو و افلاطون علوم سیاسی حساس ترین رشته تحقیقاتی ونشست علمی علوم انسانی اسلامی در بیروت برگزار شد
دین و اندیشه اندیشکده ها نشست علمی علوم انسانی اسلامی در بیروت برگزار شد نشست علمی علوم انسانی اسلامی در بیروت با حضور فضلا و اندیشمندان ایرانی و لبنانی طی بیست و چهارم و بیست و پنجم شهریورماه در معهد المعارف الحکمیه فی دراسات الدینیه و الفلسفیه برگزار شد به گزارش خبرگزاری مهرشورای نقد متون درسی دانشگاه ها فعال شد/ حذف تنشها از پژوهشگاه علوم انسانی
دین و اندیشه اندیشکده ها رئیس پژوهشگاه علوم انسانی شورای نقد متون درسی دانشگاه ها فعال شد حذف تنشها از پژوهشگاه علوم انسانی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به حذف تنشها و مشکلات در این پژوهشگاه از مهمترین اتفاقات رخ داده در دوره مدیریت جدید خبر داد به گزانتشار شماره نخست مجله «عصر اندیشه»/ بررسی علوم انسانی
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها انتشار شماره نخست مجله عصر اندیشه بررسی علوم انسانی شماره نخست مجله عصر اندیشه در حوزه فرهنگ و علوم انسانی زیر نظر شورای سردبیری شهریار زرشناس پیام فضلی نژاد و سعید مستغاثی منتشر شد به گزارش خبرگزاری مهر شماره نخست «عصر اندیشه&raqبا سخنرانی کچویان فردا گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی آغاز میشود
با سخنرانی کچویانفردا گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی آغاز میشودگردهمایی سه روزه فعالان تحول در علوم انسانی کشور صبح فردا با سخنرانی حسین کچویان آغاز میشود به گزارش خبرگزاری فارس آیین افتتاحیه اولین گردهمایی فعالان تحول در علوم انسانی ساعت 8 صبح جمعه 28 شهریور در اردوگاهتحول و ارتقاء علوم انسانی/ افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴% تولید ناخالص داخلی
رهبر معظم انقلاب سیاستهای کلی علم و فناوری را ابلاغ کردند تحول و ارتقاء علوم انسانی افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل ۴ تولید ناخالص داخلی رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل 110 قانون اساسی سیاستهای کلی علم و فناوری را که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تعیگزارش فارس از افتتاحیه گردهمایی «جنود عقل»+صوت «فلسفه» عنوان عام علم در جهان سنت است/ ظهور نسل دوم و سوم تحول
گزارش فارس از افتتاحیه گردهمایی جنود عقل صوت فلسفه عنوان عام علم در جهان سنت است ظهور نسل دوم و سوم تحولخواهان علوم انسانیعضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت نخستین مرتبهای که انسان به دانش سیستماتیک دست پیدا کرد نام آن را فلسفه گذاشت لذا دستهای از دانشها تحت عنوان فلسفه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها