تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798315142




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بیانیه‌ی انجمن‌های پشتیبان و دوستدار میراث فرهنگی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: بیانیه‌ی انجمن‌های پشتیبان و دوستدار میراث فرهنگی
انجمن‌های پشتیبان و دوستدار میراث فرهنگی با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف ساخت‌وساز صنعتی در حریم محوطه‌ی جهانی پاسارگاد شدند.
آفتاب: در این بیانیه آمده است: در کمال شگفتی، کارخانه‌ای در حریم درجه‌ی یک محوطه‌ی جهانی پاسارگاد ــ که قانوناً هرگونه ساخت‌وساز در آن ممنوع است ــ در حال ساخت است که هر چند سازمان میراث فرهنگی برای مدتی مانع کار آن شده اما با حکم دادگاه و برخی مجوزها قرار است روند ساخت آن ادامه یاید. چنین اقدامی با توجه به جهانی بودن ثبت پاسارگاد و در نتیجه، در خطر قرار گرفتن این ثبت سبب تکرار ماجرای ساخت مجتمع جهان‌نما شده و آبروریزی‌هایی جهانی را در پی دارد.


به گزارش آفتاب، در ادامه این بیانیه نوشته شده است: از سویی دیگر، شهرکی صنعتی ــ که به گفته‌ی مسؤولان در حریم درجه‌ی 3 (منظری) و به سخن افراد مطلع در حریم درجه‌ی 2 محوطه‌ی جهانی پاسارگاد قرار گرفته است ــ به‌تازگی مجوز برق را هم گرفت تا بدون هیچ مانعی کار خود را آغاز کند. دادن این پروانه هر چند به این شرط بوده است که كارگاه‌هاي صنعتي در حال ساخت آلاينده نباشند و منظر ديداری پاسارگاد آسيب نبيند و گمان مسوولان بر اين است كه در اين كارگاه‌هاي صنعتي مواد شيميايي‌ای كه توليد يا دگرگون مي‌شود آلودگي‌ای در پي نخواهد داشت، اما اگر چنین نباشد، با توجه به ناتوانی سازمان میراث فرهنگی در متوقف کردن طرح‌های صنعتی و اقتصادی در حال کار، هیچ ضمانتی برای توقف کارگاه‌ها و گسترش آنها در آینده وجود نخواهد داشت. نمونه‌ی بارز چنین مواردی، ساخت مجتمع جهان‌نما در کنار میدان نقش‌جهان است که تنها پس از کشیده شدن موضوع به مجامع جهانی و احتمال در خطر قرار گرفتنِ ثبتِ جهانیِ آن اثر یگانه‌ی دوران اسلامی و آبروریزی و جنجال بسیار بود که اقدام عملی برای کاستن از طبقات مجتمع یادشده صورت گرفت. در همین مورد هم، بر پایه‌ی سخن یکی از مسؤولان، این شهرک صنعتی به جاي مشخص‌شده‌ توسط سازمان ميراث متعهد نمانده است. این‌که در خبری آمده این مجوز را سه سال پیش سازمان میراث فرهنگی دهبید داده است ــ که باید با مسببانش برخورد شود ــ پس، امروزه سازمان میراث فرهنگی پاسارگاد نمی‌توانست جلو ساخت آن را بگیرد و بر همین مبنا دادگاه رای به سود شهرک صنعتی داد، پذیرفته نیست و مگر باطل کردن مجوزی داده‌شده کاری ناشدنی است؟! آن‌هم هنگامی که مهم‌ترین، باارزش‌ترین و شناخته‌شده‌ترین میراث جهانیِ کشورمان در برابرش وجود دارد؛ هم‌چنان‌که سازندگان شهرک، بر پایه‌ی خبری که در دی‌ماه 1390 منتشر شده بود، از توافق خود مبنی بر پذیرش جایگاه‌های پیشنهادی مسؤولان سازمان تخلف کرده و جای دیگری را برای ساختن شهرک در نظر گرفته‌اند که به حریم منظری پاسارگاد آسیب می‌زند. 


نویسندگان این بیانیه در پایان نوشته‌اند: وقوع چنین رویدادهای ناگواری نه تنها نشان از ناهماهنگیِ میان‌دستگاهی (هم‌چون جهادکشاورزی و سازمان میراث) دارد که شوربختانه ناهماهنگی‌های درون‌دستگاهی (اداره‌های سازمان میراث) را هم می‌نمایاند که باید در دولت هر چه زودتر در این‌باره تدبیری اندیشیده شود. از این‌رو، ما انجمن‌های تأییدکننده‌ی این بیانیه خواهان تعطیلی و ابطال پروانه‌ی فعالیت این طرح‌ها، حتا در حریم درجه‌ی 3 محوطه‌ی جهانی پاسارگاد، هستیم و از مسؤولان سازمان میراث فرهنگی و دیگر مسؤولان اجرایی، نمایندگان محترم شورای اسلامی و حتا مسؤولان قضایی مرتبط خواهانیم در این راه ما و میراث فرهنگی گرانقدر تمدنی‌مان را یاری کنند و مانع انجام چنین اعمال فرهنگ‌ستیزانه‌ای گردند که در نهایت سبب وهن نظام خواهد گردید.


دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران


به‌نمایندگی انجمن‌های:


انجمن دوستداران میراث فرهنگی افراز، انجمن ایلام‌شناسی ایران، انجمن دوستداران اصفهان، انجمن بوم و آفتاب (اهواز)، انجمن فرهنگی بیستون (تهران)، انجمن پاسداشت مفاخر ایران، موسسه پرتو گردشگری (تهران)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا (اهواز)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریشا (ایذه)، انجمن دوستداران حافظ (مشهد)، انجمن حاميان سبز جوان لرستان (اليگودرز)، انجمن سپيد پارس (بابل)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش، انجمن فرآوران ایران، انجمن فرزندان پارسه (شیراز)، انجمن مهرگان (شیراز)، انجمن دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری نوژان کارون، انجمن دوستداران میراث فرهنگی هوتو (بهشهر)، جمعیت همیاران استان سبز (رشت)، كانون پارس فرهنگ (اليگودرز)، کانون پاسارگاد (گرگان)، مؤسسه فرهنگی بنیاد شوش‌شناسی، مؤسسه پارساسفر جنوب (شوشتر)، مؤسسه نیستان گمشده (مشهد) و بنیاد فردوسی. 




تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن