تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819516348




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینما، درودی تازه می خواهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سینما، درودی تازه می خواهد رشت - ایرنا - نوستالژی صف های سرشار سینما در کشور، روز دهم بهمن ماه 92 با اقدامی به نام ˈ سینما سلام ˈ تازه شد و در پی تغییر رویکرد نسبت به سینما ، وضعیت سینماهای گیلان نیز دیگر شد.


می گویند واژه سینما از واژه ای یونانی بمعنای " جنبش " برگرفته شده و گویا امروز تغییر رویکرد نسبت به سینما موجب شده تا شاید حال و هوای سینماها که چندان نشانی از جنبش و پویایی نداشت، امروز اندکی سر زنده تر از پیش بمعنای خویش دست یابند.
شاید دیالوگی از فیلم ناصرالدین شاه آکتور سینما که می گوید: اگر نیت یکساله دارید برنج بکارید، اگر نیت 10 ساله دارید ، درخت غرس کنید و اگر نیت صد ساله دارید آدم تربیت کن؛ سینماتوگراف آدم تربیت می کند و همچنین دو جمله کوتاه با امضای راینر ورنر فاسبیندر کارگردان آلمانی در پوستر فیلم " نسل سوم " در کنار تصویری از یک دلقک مسلسل به دست با این عنوان " من بمب نمی اندازم، من فیلم می سازم " نشانگر اهمیت و جایگاه سینما باشد و تلنگری برای حفظ و شأن این جایگاه.
سینما سلام با اکران رایگان فیلم جلوه تازه ای از شور و اشتیاق سینما به نمایش گذاشت و پس از آن سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و ارایه همزمانی فیلم ها در استان ها شوقی دوچندان ایجاد کرد و اینک خبرهایی خوش تر از تجهیز سینماها و همچنین تغییر در وضعیت اکران فیلم های پر محتوا، لبخندی محو بر لب سینماداران نشانده است.
شهریور ماه که می شود و بیست و یکم شهریور ، روز سینما به حتم ایده هایی نو در راه است؛ اما برآیند گفت و گزار با کارشناسان به این نکته رسید که جای " پژوهش " در این مقوله خالیست.
معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا وضعیت سینمایی استان را رو به بهبود توصیف و بیان کرد: نقش پژوهش در ارتقاء این وضعیت غیر قابل چشم پوشی است.
"سیدوحید فخرموسوی" با بیان این موضوع که 90 درصد سینماهای استان به سیستم دیجیتال تجهیز شده اند، افزود: خبرهای خوشی برای سینماروهای استان در راه است.
وی ادامه داد: 9 سینمای فعال در استان وجود دارد و بزودی بر تعداد سینماهای شهر رشت افزوده خواهد شد.
وی خبر داد که سینما آبشار رشت که خاطرات سال های کهن مردم رشت در آن نهفته است و نخستین تماشاخانه گیلان محسوب می شود، جانی دوباره خواهد یافت؛ سینما سعدی و سینما انقلاب به سرانه فضای سینمایی استان اضافه می شوند و سینما 22بهمن رشت در حال تبدیل به دو سالن سینمایی باکیفیت است.
فخرموسوی تاکید کرد : اگرچه استان نسبت به محتوای اکران فیلم های بلند دخلی ندارد، اما تغییر سیاست ها و رویکرد جدید موجب شده تا فیلم هایی به نسبت پر محتواتر از پیش، بر پرده سینماها نقش بندد.
و البته این روزها اندکی حال و هوای سینماها تغییر یافته بگونه ای که فروش بلیت بدون شماره گذاری صندلی انجام نمی شد و در روزهای اخیر اکران فیلم های ردکارپت و شهر موش ها جایی برای نشستن نبود.
"همایون رضایی" جامعه شناس و پژوهشگر معتقد است: می بایست با ارایه طرح های نو و علمی بار دیگر سینماروها (مخاطبان خاص سینما) را دلخوش کرد.
وی با ارایه پژوهشی با عنوان " ویژگی فرهنگی و اجتماعی سینما روهای کشور" بیان کرد: درک اکران فیلم بر پرده سینما برای افراد جامعه متفاوت است و می بایست تدبیری اندیشید تا نه تنها مخاطبان خاص سینما را شاد کرد بلکه وضعیت سینما را از حالت رکود خارج کرد.
وی با انتقاد به این موضوع که متاسفانه مقوله پژوهش در امری از جمله سینما کمتر قابل توجه است، ادامه داد: پژوهش علاوه بر آسیب شناسی ، نیازسنجی می کند و گاه با پژوهشی ساده نتایج قابلی حاصل می شود که دور از ذهن است.
رضایی رویکرد کنونی نسبت به سینما را متفاوت توصیف و تاکید کرد: این رویکرد بر اساس امر پژوهش می بایست تقویت شود.
مسوول واحد پژوهش و برنامه ریزی فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان نیز بر ضرورت توجه و اهتمام به مقوله پژوهش تاکید کرد.
"کاظم فلاحی" که خود دانش آموخته مدیریت اقتصاد و فرهنگ در مقطع دکتری است، معتقد است: شناخت علمی از واقعیت های فرهنگی و اجتماعی در تشخیص درست انتخاب مسیر فعالیت ها و درک صحیح برنامه ها و کارکردهای فرهنگی تاثیر مستقیم دارد.
وی افزود: این بدان معناست که هیچ طرح و برنامه فرهنگی بدون اذن مصوبه پژوهشی قابل اجرا نیست.
وی ادامه داد: دبیرخانه شورای پژوهشی این اداره کل فعال شده و توانسته است از چندین طرح پژوهشی هماهنگ با محورهای اولویت دار کمیسیون تخصصی فرهنگ و تمدن و با عناوین شاخص سازی فرهنگی در استان حمایت کند.
فلاحی اضافه کرد: اهتمام و تلاش در اجرای اولویت های پژوهشی، تشکیل شورای پژوهشی، تقویت بانک اطلاعات فرهنگی - هنری، انجام پژوهش های محتوایی و ساختاریافته بر اساس نظام نامه جامع پژوهشی استان و استفاده از ظرفیت های عظیم حوزه فرهنگ و هنر پژوهشگران فعال استان جزو دغدغه های اصلی مسوولان ارشد استان قرار گرفته است.
وی گفت: امیدوارم توسعه فرهنگی استان بعنوان منشا اصلی همه تحولات و توسعه استانی هر چه سریعتر محقق شود.
به هر روی؛ بر اساس گفتار کارشناسان نقش اندیشه و پژوهش در تولید فیلم می تواند راهی برای زدودن غبار از صنعت سینما تلقی شود و بار دیگر نوستالژی صف های طولانی سینما تازه شود و لبخند سینماداران نمایان تر ... ک/4
گزارش از: مرضیه ضامن
1881/695


20/06/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن