محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829127374
جامعه مهدوی عصر غیبت باید نمونهای کوچک باشد از جامعه موعود/ شاخصههای جامعه مهدوی در عصر ظهور
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اندیشکده ها
جامعه مهدوی عصر غیبت باید نمونهای کوچک باشد از جامعه موعود/ شاخصههای جامعه مهدوی در عصر ظهور
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: در آموزههای اسلامی امور فراوانی به عنوان اعتقادات و باورهای دینی معرفی شده که در کتابهای مفصل بر پایة آیات و روایات بررسی شدهاند و البته جامعة مهدوی میبایست همة این باورها را در نظر داشته، به آنها ایمان داشته باشد که برخی از این باورها به طور خاص در روایات مهدویت نیز ذکر شده است.
جامعه مهدوی، جامعهای است که منسوب و مرتبط به حضرت مهدی(عج) آخرین پیشوای شیعیان، موعود منجی است. این عنوان البته، منطبق بر دو جامعه در دو دوران گوناگون خواهد بود: نخست؛ جامعهای که در دوران غیبت مهدی موعود علیه السلام، زندگی میکند و دیگر جامعهای که عصر ظهور آن حضرت را درک خواهد کرد. نه اینکه این دو جامعه متفاوت با هم هستند، که عین یکدیگرند. با این تفاوت که جامعه نخست از نظر جغرافیایی، محدود است با پیشواییِ پنهان امام مهدی(عج) و آن دیگری در گسترهای به گستردگی همه زمین، با امامی آشکار و البته مهدی باوران این دوران، همان مهدی یاوران آن دیگری است که به راستی جامعه مهدوی عصر غیبت باید نمونهای کوچک باشد از آن جامعة موعود، متناسب با شرایط دوران غیبت، که اگر چنین نباشد اطلاق جامعه مهدوی بر آن خطایی است بس روشن و البته در اینجا مقصود ما از جامعة مهدوی، جامعه نخست، یعنی انسانهایی است که با پیروی از آن امام پنهان، زندگی خود را سپری میکنند.
بیگمان شاخصهها و ویژگىهای بسیاری میتوان برای جامعة مهدوی بیان کرد اما به طور کوتاه به برخی از برجستهترین این شاخصهها در دو دسته اشاره میشود: شاخصههای اعتقادی و شاخصههای رفتاری. در آموزههای اسلامی امور فراوانی به عنوان اعتقادات و باورهای دینی معرفی شده که در کتابهای مفصل بر پایة آیات و روایات بررسی شدهاند و البته جامعة مهدوی میبایست همه این باورها را در نظر داشته، به آنها ایمان داشته باشد که برخی از این باورها به طور خاص در روایات مهدویت نیز ذکر شده که در اینجا بدانها اشاره میشود:
1.ایمان به خداوند
بی تردید پایه همه باورهای دینی ایمان و اعتقاد به پروردگار هستی است. و این باور در جامعة مهدوی جایگاه ویژهای دارد. خداوند در این باره مىفرماید: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ... ؛ مؤمنان فقط آنهایند که به خدا و رسولش ایمان آورده و ...
2.ایمان به نبوت پیامبران
پس از ایمان و اعتقاد به خداوند متعال ایمان به پیامبرانی که از سوی او برانگیخته شدهاند از باورهای اساسی یک موحد است. و این مهم در جامعه مهدوی مد نظر است. و خداوند ایمان به رسول را پس از ایمان به خود اینگونه فرموده است: یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلى تِجارَةٍ تُنْجِیکُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِیمٍ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ ...؛ اى کسانى که ایمان آوردید، آیا مىخواهید شما را به تجارتى راهنمایى کنم که از عذاب دردناک نجاتتان دهد؟ به خدا و رسولش ایمان آورید، و ...
3. ایمان به امامت اهل بیت علیهم السلام
شیعه بر این باور است که پس از ایمان به خداوند و رسول او ایمان به امامت انسانهای برگزیده که همانا اهل بیت پیامبر هستند امر لازم و واجب است. بنابراین شاخص بعدی در بخش ایمان باور به پیشوایان معصوم علیهم السلام است. و البته این باور در دوران غیبت به جهت پنهان بودن امام حساسیت بیشتری دارد. امام سجّاد علیه السلام در بارة ویژگیهای مردم دوران غیبت، اعتقاد به امام غایب را اینگونه مطرح کرده، فرموده است: ...إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَیْبَتِهِ وَ الْقَائِلِینَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِینَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ کُلِّ زَمَان لِأَنَّ اللَّهَ تَعَالَی ذِکْرُهُ أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَیْبَةُ عَنْهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَةِ... ؛ مردم زمان غیبت آن امام که به امامت و منتظر ظهور او معتقد هستند، از مردم هر زمانی برترند؛ زیرا خداوند، عقل و فهم و معرفتی به آنها داده است که غیبت نزد آنان به منزلة مشاهده است... .
4. ایمان به رستاخیز
در عرصه ایمان و معرفت بینش انسانها به رستاخیز و پاسخگویی به رفتارها در برابر دادگاه خداوند نقش برجستهای در سامانیافتن رفتارهای انسان در دوران زندگی دارد. باور به این که زمانی انسان در برابر خداوند به هر آنچه انجام داده و باور داشته، میبایست پاسخ دهد؛ انسان را بر آن میدارد تا در کارهایی که انجام میدهد بیاندیشد. خداوند در آیات فراوانی بر لزوم آمادگی انسانها برای پاسخگویی به رفتارهایشان تأکید ورزیده است.
افزون بر آیات قرآن دیگر آموزههای دینی نیز انسانها را به فرجامنگری هنگام رفتارهای خود سفارش کرده است. و ایشان را به حسابکشی از خود پیش از قیامت سفارش کرده است. از این رو میتوان گفت یکی دیگر از شاخصههای جامعة مهدوی ایمان به معاد و حساب و کتاب است.
برای شاخصه های رفتاری هم موارد مختلفی وجود دارد که به چند نمونه آن اشاره می کنیم:
1. عدالت خواهی
از مهمترین رسالتهای پیامبران الهی و بزرگان دین برپایی عدل و قسط است. چه این که اساسیترین هدف برپایی حکومت جهانی منجی موعود نیز گسترش عدل و قسط در زندگی انسانهاست. تلاش و مجاهدت در جهت برپایی قسط و برقراری عدالت و تلاش در جهت پدیدآوردن جامعة توحیدی بر اساس برادری در دین و برابری در آفرینش همواره در دستور کار بزرگان دین بوده است. بیگمان جامعهای که در انتظار موعود عدالتگستر است، میبایست بر پایة عدالت و قسط رفتار نماید.
2. پرهیزگاری
از آموزههای مهم اخلاقی آن است که انسان هماره جان خویش را از پلیدیها پاک سازد و روح خود را همواره با یاد پروردگار صفا و جلا دهد و نیز این که در روبه رویی با نافرمانیهای پروردگار خویش را نگه دارد. در آیات قرآن و روایات معصومان علیه السلام این ویژگی از برجستهترین صفات انسان شمرده شده است. که با آن میتوان زندگی سعادتمندی را پشت سر نهاد.از اموری که در برخی روایات به عنوان یکی از شاخصههای جامعة مهدوی دانسته شده، پرهیزگاری و رعایت تقوای الهی است. پروای الهی، در همه زمانها لازم و واجب است؛ اما در دوران غیبت به دلیل شرایط خاص، اهمیّت بیشتری دارد؛ چرا که در این دوران، عوامل فراوانی دست به هم داده تا انسانها را به بیراهه کشانده گمراه سازند.
3. پیروی از دستورهای امامان علیهم السلام
از دیگر شاخصههای جامعة مهدوی در عرصة رفتار، پیروی از دستورات پیشوایان معصوم علیهم السلام است. از آنجا که همة امامان علیهم السلام نور یگانهای هستند، دستورها و فرمودههای ایشان نیز یک هدف را دنبال میکند؛ بنابراین، پیروی از هر کدام، پیروی از همة آنها است. در زمانی که یکی از آنها در دسترس نیست، دستورهای دیگران چراغ راه هدایت است.
4. دستگیری از ضعفا و فقیران
کمک به ضعفا و محرومان در همة زمانها کاری بس ارزشمند است و در دین اسلام به آن سفارش شده است؛ اما به علت غیبت امام، در دوران غیبت ارزش بیشتری دارد. امام باقر علیه السلام فرمود: ... هر آینه باید کمک نماید قوی شما ضعیفتان را و باید عطوفت نماید ثروتمندتان بر فقیرتان و خیرخواهی نماید فرد برای برادر دینی خود... پس اگر شخص در این حال از دنیا رفت پیش از آنکه قائم ظهور کند، شهید از دنیا رفته است...». البته فقر، گاهی فقر اقتصادی و گاهی فقر فرهنگی و معنوی است.
5.دوستی با دوستان و دشمنی با دشمنان حضرت مهدی علیه السلام
در روایات فراوانی از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله بر محبت و دوستی با اهل بیت علیهم السلام و دشمنی با دشمنان ایشان تأکید شده و این مربوط به همة زمانها است؛ امّا در برخی روایات به صورت ویژه به دوستی با دوستان حضرت مهدی علیه السلام و دشمنی با دشمنان آن حضرت سفارش شده است. امام باقر علیه السلام از رسول خدا صلی الله علیه وآله روایت کند که فرمود: طُوبی لِمَنْ اَدْرَکَ قائِمَ اَهْلِ بَیتی وَهُوَ یأتَمُّ بِهِ فی غَیْبَتِهِ قَبْلَ قِیامِهِ وَیَتَوَلّی اَوْلِیاءَهُ وَیُعادِی اَعْداءَهُ، ذلِکَ مِنْ رُفَقایی وَ ذَوِی مَوَدَّتی وَاَکْرَمُ اُمَّتی عَلَی یَوْمَالقِیامَةِ؛ خوشا بر احوال کسی که قائم اهل بیت مرا درک کرده و در غیبت و پیش از قیامش پیرو او باشد؛ دوستانش را دوست بدارد و با دشمنانش دشمن باشد؛ چنین کسی در روز قیامت، از رفقا و دوستان من و گرامیترین امت من خواهد بود.
6.شکیبایی بر سختیهای دوران غیبت
امروزه کم نیستند افرادی که به دلیلهایی، باور به آن امام غایب و یاد آن حضرت را برنمیتابند و در این راه، از هرگونه ایجاد هر گونه مانع و اذیت و آزار فرو نمیگذارند. از آنجا که یکی از آموزههای مهم دینی صبر بر مشکلات و مصیبتها است، یکی از شاخصههای جامعة مهدوی این است که در این دوران، بیش از هر زمان دیگر برابر این مشکلات و مصیبتها شکیبایی داشته باشد.
7. آماده باش دائمی
از مهمترین شاخصههای دیگر جامعة مهدوی، آمادگی دائمی و راستین است. در اینباره در کتابهای روایی روایات فراوانی وجود دارد. امام باقر علیه السلام ذیل آیة شریف gاصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُواf فرمود: اصْبِرُوا عَلَی أَدَاءِ الْفَرَائِضِ وَ صَابِرُوا عَدُوَّکُمْ وَ رَابِطُوا إِمَامَکُمْ المنتظر؛ بر انجام واجبات شکیبایی کنید و برابر دشمنان، یک دیگر را یاری نمایید و برای یاری پیشوای منتظَر، همواره آمادگی خود را حفظ کنید.
8. ثبات بر ولایت اهل بیت(ع) حفظ و تقویت پیوند قلبی با امام عصر علیه السلام و تجدید دائمی عهد و پیمان، یکی دیگر از شاخصههای جامعه مهدوی است.
هر آنکه جانب اهل وفا نگه دارد خداش در همه حال از بلا نگه دارد
گرت هواست که معشوق نگسلد پیوند نگاه دار سر رشته تا نگه دارد
امام باقر علیه السلام درباره ثابتقدمان بر امر ولایت فرموده است: زمانی بر مردم آید که امامشان غیبت کند. خوشا بر افرادی که در آن زمان، بر امر ما ثابت بمانند! کمترین ثوابی که برای آنها خواهد بود، این است که باری تعالی به آنها ندا کرده و فرماید:ای بندگان وای کنیزان من! به نهان من ایمان آوردید و غیب مرا تصدیق کردید؛ پس به ثواب نیکوی خود، شما را مژده میدهم. شما بندگان و کنیزان حقیقی من هستید. از شما میپذیرم و از شما در میگذرم و برای شما میبخشم و به واسطة شما باران بر بندگانم میبارم و بلا را از آنها بگردانم. و اگر شما نبودید؛ بر آنها عذاب میفرستادم.... بنابراین یکی از کارهایی که این پیوند را ناگسستنی میکند تجدید عهد هر روزه با آن یار سفر کرده است. در اینباره سفارش شده در پگاه هر روز، زانوی ادب در مقابل ساحت آن امام همام بر زمین نهاده به دستور امام صادق علیه السلام این عهدنامه را نجوا نماید که اگر چهل صبح چنین کند، امید است از یاران آن حضرت باشد.
9. پاسداری از آرمانها
نظام اسلامی دارای ارزشها و آرمانهاییست که حراست و پاسداری از آنها کاری بس مهم و ضروری مینماید و این مهم در جامعة مهدوی از شاخصههای برجسته است. البته بخشی از این پاسداری در برابر دشمنان بیرونی و بخش دیگر در اصلاح و سالمسازی جامعه و بهبود رفتارها و روابط و مناسبات انسانی است. حفظ و حراست از ارزشهای الهی و اسلامی در جامعه و تلاش و کوشش برای حذف و از بین بردن ضد ارزشها و ارزشهای دروغین گامهای ارزشمندی در این راه است.
10.دعوت به خیر و پرهیز از شر
در عرصه روابط و مناسبات انسانی، جامعه به پیکر واحدی میماند که اگر اراده کرده باشد در راه رشد و تعالی گام بر دارد، میبایست همة انسانهای آن همدل و همسو حرکت کنند؛ مانند سرنشینان یک کشتی. اسلام با توجه به اهمیت همسویی رفتار افراد در جامعه مداومت در دعوت به خیر و ممانعت از شر و کژروی را از ضروریات این حرکت مقدس به سوی خداوند دانسته است. از این رو میتوان این امر را یکی از شاخصههای برجستة جامعة مهدوی دانست.
جوانان به عنوان پرنشاطترین مجموعه در جامعه مهدوی میتوانند با سفارشهای خردمندانه به یکدیگر جامعه را از هر گونه لغزش و انحراف پاسداری کنند. آگاهی از تعالیم و مواضع اسلامی در زمینة موضوع و شرایط وجوب و مراتب امر به معروف و نهی از منکر نخستین و مهمترین گام در این مسیر به شمار میآید که به دنبال آن میتوان از برانگیختن غیرت و حمیت دینی نسل جوان برای اصلاح جامعه و مقابله با مفاسد اخلاقی و عوامل مفسدهانگیز اجتماعی یاد کرد. امروزه تشکیل گروههای آمران به معروف و ناهیان از منکر از جوانان مؤمن و صالح در مراکز فرهنگی و تربیتی میتواند گام ارزشمندی باشد. *نویسنده: دکتر خدامراد سلیمیان، عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
۱۳۹۳/۶/۱۹ - ۰۹:۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیروزی مردم مقاوم غزه را تبریک گفت
یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۸ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور پیام تبریکی به مناسبت پیروزی مردم مقاوم غزه جنایات جنگی رژیم کودککش صهیونیستی را نشاندهنده اوج ضعف و حقارت این رژیم منفور دانست به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در این بیانیه آمده است در سکوتایجاد شغل دامنه بی اخلاقی را کم می کند/ مصادیق بی اخلاقی در جامعه ما
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی روحانی نژاد در گفتگو با مهر ایجاد شغل دامنه بی اخلاقی را کم می کند مصادیق بی اخلاقی در جامعه ما معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت اگر جامعه بتواند برای نیروهای نیازمند به کار و جوانان متناسب با تخصص و تحصیلاتشان اشتغالیک فعال قرآنی: باور کنیم قرآن نجاتبخش و بیمهگر جامعه است
یکشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۲ یک فعال قرآنی گفت ما باید به این باور برسیم که قرآن نجاتبخش است و عمل به دستورات آن جامعه را بیمه میکند عزتالله گوشهای به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه لرستان گفت اگر آموزههای قرآن در جامعه عملی میشد امروز شاهد بسیاری از آسیگزینش کارگزاران و مدیران شایسته لازمه اجرای عدالت در جامعه/ دولتمردان چگونه باید باشند
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی ویژگیهای دولتمردان حضرت مهدی عج گزینش کارگزاران و مدیران شایسته لازمه اجرای عدالت در جامعه دولتمردان چگونه باید باشند بیش از سی نامه از هفتاد و نه نامه حضرت امیر در نهجالبلاغه به کارگزارانی نوشته شده که از جانب او در شعلوم انسانی کنونی با مسائل جامعه ما بیگانه است/ ناگزیر به تولید علوم انسانی بومی هستیم
دین و اندیشه اندیشمندان استاد دانشگاه تهران در گفتگو با مهر علوم انسانی کنونی با مسائل جامعه ما بیگانه است ناگزیر به تولید علوم انسانی بومی هستیم دکتر صادق کوشکی با اشاره به اینکه بخش اعظم علوم انسانی در کشور ما کاملا وارداتی است گفت علوم انسانی ای که در کشور ما رایج است جزمسجدسازان نقشآفرینان جامعه اسلامی هستند
پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۴ نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت کسانی به دنبال آباد کردن مساجد هستند که از اهل بیت ع الگو گرفته باشند و به دنبال نقش آفرینی در جامعه باشند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه چهارمحال و بختیاری حجتالاسلام محمدعلی نهمه مردم در حفظ ارزشهای الهی مسئولند/ موانع امر به معروف و نهی از منکر و عواقب ترک آن در جامعه اسلامی
دین و اندیشه اندیشکده ها همه مردم در حفظ ارزشهای الهی مسئولند موانع امر به معروف و نهی از منکر و عواقب ترک آن در جامعه اسلامی بنیاد تمدن اسلامی بر دوش همه انسانهای مؤمن قرار دارد و همه مردم در حفظ ارزشهای الهی مسئولند زیرا پا نهادن بر بخشی از این ارزشها توسط یک فرد هر چنجشنهای دهه کرامت در جامعه به خوبی ترویج شود
پنجشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۵ تولیت آستان مقدس حضرت معصومه س گفت که جشنهای دهه کرامت در جامعه به خوبی ترویج شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام والمسلمین سید محمد سعیدی عصر چهارشنبه در دیدار با اعضای شورای هماهنگی دهه کرامت با گرامیداشمسجد مرکز تمدن سازی و شکل دهی به جامعه است/ از معماری اسلامی در جهت احیای بافت ناسازگار کنونی استفاده کنیم
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی آیت الله اراکی در اجلاس روز جهانی مسجد مسجد مرکز تمدن سازی و شکل دهی به جامعه است از معماری اسلامی در جهت احیای بافت ناسازگار کنونی استفاده کنیم دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر اینکه می توانیم از معماری اسلامی در جهت ترمیدشمنان با تخریب امامزادگان خواستار عدم تجلی تفکر قرآن در جامعه هستند
شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۰ معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور با اشاره به اینکه دشمنان جهان اسلام بهخوبی به جایگاه و عظمت امامزادگان در جهان اسلام پی بردهاند گفت دشمنان جهان اسلام در تلاش هستند تا با تخریب این بقاع متبرکه در برابر تجلی تفکر قرآن و عترت در جهان اسلام بایستند به گمحمدی: وقف باید در راستای نیاز جامعه باشد
یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۸ رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت امروز وقف باید در راستای مسائل علمی فرهنگی و علم روز باشد چراکه اینگونه مسائل نیاز امروز جامعه ما است به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین علی محمدی همزمان با ولفقه مصداق علم نافع و کارآمد است/ تفقه برای این است که فقیه جامعه را انزار دهد
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها احمد مبلغی فقه مصداق علم نافع و کارآمد است تفقه برای این است که فقیه جامعه را انزار دهد رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی در کنفرانس بررسی اندیشه های فلسفی و فقهی علامه محمدرضا فضل الله عاملی در کشور لبنان با اشاره به اینکه فقه مصداقسیستم آموزشی حوزه قابلیت توسعه به دیگر مراکز آموزشی را دارد/ مسائل خاص و نیاز روز جامعه در دروس حوزوی قرار گیر
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد سیستم آموزشی حوزه قابلیت توسعه به دیگر مراکز آموزشی را دارد مسائل خاص و نیاز روز جامعه در دروس حوزوی قرار گیرد مدیر حوزه های علمیه واحد خواهران استان تهران در مورد وضعیت تولید علم در حوزه ها گفت حوزه ها باید مباحث مربوط به اخلاق پزشکی شبیعمومی کردن فهم قرآن در جامعه نیازمند همافزایی متخصصان این حوزه است
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی عمومی کردن فهم قرآن در جامعه نیازمند همافزایی متخصصان این حوزه است کارشناسان حاضر در برنامه افق رادیو قرآن عنوان کردند برای عمومی کردن فهم قرآن در جامعه باید همافزایی از سوی متخصصان و صاحبنظران این حوزه ایجاد شود تا گامهای بعدی پس از آناطلاعیه جامعه مدرسین به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه
یکشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۹ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به مناسبت آغاز سال تحصیلی حوزههای علمیه سراسر کشور اطلاعیهای منتشر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن این اطلاعیه به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیم سال تحصیلی 94-1393 در حوزههای علاستاد حوزه و دانشگاه: مسجد نماد جامعه قرآنی و مهدوی است
استاد حوزه و دانشگاه مسجد نماد جامعه قرآنی و مهدوی استاستاد حوزه و دانشگاه گفت مسجد یکی از پایگاههای تقویت معنوی و نماد جامعه قرآنی و مهدوی است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از ستاد اطلاع رسانی هفتمین دوره اندیشه های آسمانی حجتالاسلام محمد مهدی ماندگاری در جمع مدیرانمعاون مرکز مهدویت: نباید قرآن از بطن جامعه ایران به حاشیه رانده شود
معاون مرکز مهدویت نباید قرآن از بطن جامعه ایران به حاشیه رانده شودمعاون مرکز مهدویت گفت غربیها برای مبارزه با شیعه نیروسازی کرده و کمپهایی در سرتاسر کشورها ایجاد کرده و با عقاید تکفیری در حال تربیت هستند و در چنین شرایطی نباید در ایران قرآن به حاشیه رانده شود به گزارش خبرگزار-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها