تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر که ما را پس از مردنمان زیارت کند گویا ما را هنگام زنده بودنمان زیارت کرده است....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827315203




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش حكومت اسلامي در رساندن انسان به سعادت


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: نقش حكومت اسلامي در رساندن انسان به سعادت
انديشه سياسي انقلاب اسلامي را نبايد در دهه‌هاي اخير جست‌وجو كرد. انديشه‌اي كه وامدار مكتبي بر مبناي فقاهت و رهيافت‌هاي اسلامي است و بنيانگذار آن فقيه اصولي و مرجع زمان خود بوده است.
نویسنده : سيد عباس ياراحمدي* 
ابعادشناسي شخصيت حكيم و فرزانه امام راحل‌(ره) بسي دشوار است. شخصيتي كه نه تنها در فقاهت سردمدار عصر خود بود، بلكه در فلسفه، عرفان، تفسير و. . . نيز فردي ممحض است. ايشان سياست را از دين گرفت. سياستي كه برخلاف مكاتب روزگار به دنبال رشد شهوات و قدرت منافع عده‌اي نبود. سياستي كه به تعبير ايشان، عين ديانت است. امام راحل (ره) با بررسي و تفقه در سنت و قرآن توانست پايه‌ريزي حكومتي كند كه آرزوي همه فقهاي عصر غيبت بود. حكومتي كه مبناي اجراي دستورات و فرامينش اسلام باشد و وظيفه‌اش هدايتگري. چيزي كه شايد پيش‌بيني آن بسيار سخت بود، اما امام راحل با عزم و توكل توانست آن را به منصه ظهور برساند و معادلات جهان استعماري را به‌هم زند. در اين نوشتار، برآن هستيم تا موضوع وظايف حاكم نسبت به جامعه را بررسي نماييم. وظيفه حاكميتي سعادت بشر در انديشه سياسي امام خميني (ره) شكل‌گيري انقلاب اسلامي را در انديشه امام بايد قبل از سخنراني امام در مدرسه فيضيه، در ابتداي دهه 40 دانست. ايشان هدايت و هدايتگري را اين‌چنين در ذيل حديث دهم، در شرح چهل حديث مي‌فرمايد: «يطان من به دست من ايمان آورد و مقام حيواني تا او تسليم مقام انسانيتش شود، به‌طوري‌كه مركب مرتاض راهوار عالم كمال و ترقي و براق آسمان‌پيماي راه آخرت شود و ابداً سرخودي نكند و چموشي ننمايد؛ و بعد از تسليم شدن شهوت و غضب به مقام عدل و شرع، عدالت در مملكت بروز كند و حكومت عادله حقه تشكيل شود كه كاركن در آن و حكمفرماي در آن، حق و قوانين حقه باشد و قدمي برخلاف حق در آن گذاشته نشود و به‌كلي از باطل و جور عاري و بري گردد.» ايشان با اين بيان، تنها به مبحث خودسازي نپرداخته، بلكه دلايل تشكيل حكومت را نيز بيان كرده است. دلايلي كه براي رسيدن به آن، بايد شيطان را در درون خود نابود ساخت تا بتوان عدالت و حكومت عدله را پياده‌سازي نمود و باطل را به‌كلي نابود كرد. در انديشه امام راحل (ره) اين بيان كاملاً در بسترسازي و شكل‌دهي به آن مشهود است. بسترسازي كه جامعه اسلامي بايد آن را ايجاد نمايد، زيرا با نشستن در خانه و نپرداختن به امر به معروف و نهي از منكر، چنين چيزي ايجاد نمي‌شود و بسترها هيچ‌گاه شكل نخواهد گرفت. بر همين اساس، ايشان در سخنراني‌هاي خود، سعادت انسان را فقط و فقط در زمان حكومت اسلامي مي‌داند ولاغير و بيان مي‌دارند: «اينكه ما مي‌گوييم و شما هم اشاره به آن كرديد كه هيچ رژيمي مثل حكومت اسلامي نمي‌تواند انسان را و ملت‌هاي انساني را آن‌طور كه بايد اداره كند و تربيت، اين براي اين است كه همه رژيم‌هاي غيرتوحيدي و رژيم‌هايي كه به دست غير انبيا وجود پيدا كرده‌اند، آن‌قدري كه بينش دارند، اگر ما فرض بكنيم كه اين‌ها صد‌درصد هم امين هستند و دلسوز براي ملت‌ها، لكن شعاع بينش بشر را بايد ديد تا كجاست و انسان تا كجا مي‌تواند سير بكند و احتياجات انسان چقدر است. آيا به مقدار سعه وجود انسان و قابليت رشد انسان، اين رژيم‌هاي غيرالهي ديدشان وافي است؟ تا فرض بكنيم كه اگر هم اشخاصي باشند دلسوز و اشخاصي باشند كه بخواهند خدمت بكنند به ملت‌ها، بتوانند خدمت بكنند. يا ديدِ اينها محدود است تا يك حدودي و اگر آنها هم بخواهند خدمت بكنند، تا همين حدود مي‌توانند خدمت بكنند؟» (سخنراني در تاريخ 13 تير 1358) در اين بخش از سخنان گهربار اين مرد الهي، كاملاً مشهود است كه فقط و فقط اسلام و حكومت اسلامي است كه زمينه سعادت بشر را در خود جاي داده است. استدلالي كه امام به آن توسل كرده دو بخش دارد: الف) استدلال به شناخت مصلحت و مفسده انسان توسط خدا و لاغير ب) عدم برنامه داشتن از سوي حكومت‌هاي غيرتوحيدي براي انسان سعادتمند اين دو بخش از استدلال امام، نهفته در ژرفاي تفكر و تعقل در مسائل كلامي و اعتقادي است. كاري كه بايد به آن تعقل و تدبر در شناخت حقيقت خالقيت و ربوبيت گفت. او با اين كلمات كاملاً توحيد را به نمايش گذاشته و آن را بيان مي‌دارد. توحيدي كه او به طبابت اشاره مي‌نمايد و طبابت روح را وظيفه انبيا دانسته است. انديشه امام گستردگي وظايف حاكميت را نه تنها بسترسازي مي‌داند، بلكه داشتن برنامه از بدو تولد تا مرگ را در بر مي‌گيرد. بسترهايي كه نطفه انسان در آن شكل مي‌گيرد و به تعبير امام، اين مكتب اسلام است كه وظيفه‌اش انسان‌سازي است و براي همين، براي چگونگي ازدواج، ايام حمل، چگونگي حمل، شير دادن و... برنامه داشته و دارد. برنامه‌اي كه قبل از وصلت و شكل‌گيري نطفه آدم، با او همراه است تا زماني كه در حال تدفين و دفن است. حكومت در ديدگاه امام، يعني حكومتي كه براساس وحي بوده و براي سعادت انسان و رسيدن به بهشت برنامه داشته باشد و حتي براي تنهايي انسان نيز نظارت دارد. به تعبير ايشان، «انبيا به شما كار دارند توي صندوقخانه‌ات هم كه هستي، به تو كار دارند. هيچ‌كس نيست، لكن حكم خدا هست دنبال شما. آنها مي‌خواهند يك انساني تربيت كنند كه خلوتش و جَلوتش فرقي نداشته باشد. همان‌طوري كه خيانت نمي‌كند در جلوت و در پيش مردم، براي اينكه از مردم ملاحظه مي‌كند، انبيا مي‌خواهند انساني درست كنند كه پيش مردمش و غياب مردمش ديگر فرقي نباشد، هر دويش آدم باشد، وقتي آدم شد، چه در خلوت آدم است، چه در بين مردم هم آدم است.» (همان) تعبيري كه كاملاً دقيق بوده و بر حسب سنت، قرآن و ادله شرعيه بيان مي‌شود. امام بنده مردم را فقط در مخاطب وظايف حاكم ندانسته و درست كردن ساختار حكومتي را نيز اين‌چنين برمي‌شمارد:«الآن ما همه‌مان مكلفيم. حالايي كه جمهوري اسلامي شد، ما هم اسلامي باشيم. اگر بنا شد جمهوري اسلامي باشد، اما ماها ديگر اسلامي نباشيم، حكومت اسلام نيست. اينكه جمهوري اسلامي نمي‌شود. اگر بنا شد كه جمهوري اسلامي باشد، پاسبان‌هايش اسلامي نباشند، خداي‌نخواسته، دادگاه‌هايش اسلامي نباشد، وزارتخانه‌هايش اسلامي نباشد، اين حكومت طاغوتي است به اسم اسلام. همان طاغوت است، منتها اسمش را ما عوض كرديم. ما نمي‌خواهيم اسم عوض بشود، ما مي‌خواهيم محتوا درست بشود، بايد كوشش كنيد محتوا درست بشود.» (همان) ايشان در سخنراني با طلاب و روحانيون مي‌فرمايد:«مي‌گويند كه يك دسته‌اي از اهل جهنم كه در عذاب بودند، يك وقت ديدند آرام شد. در روايت است ظاهراً گفتند چه شد؟ گفتند: پيغمبر عبور مي‌كند. گفتند: درها را ببنديد نبينيم. آن كسي كه جهنمي ‌هست اين‌طوري است. درها را ببنديد. با اينكه آرام شده است، با اينكه عذاب را برداشتند. عذاب باشد، لكن پيغمبر نباشد! فساد باشد، لكن جمهوري اسلامي نباشد! در خيابان‌ها، آن مفسده‌هاي علني باشد، لكن جمهوري اسلامي نباشد! اينها يك دردي است كه دواي او پيش حضرت عزرائيل سلام‌ الله ‌عليه است.» (سخنراني در سالروز ميلاد حضرت مهدي روحي له الفداء) و اين نشان‌دهنده سالم‌سازي بسترهاي جامعه است؛ جامعه‌اي كه در آن تجلي حكومت عدله بايد باشد و شيطان را در زندان نگه دارد تا بتواند حكومت عدله‌اي كه خداوند وعده داده محقق كند. چنين حكومتي رسيدن به آن سعادتمندي را براي بشريت به ارمغان خواهد داد و زمينه‌ساز ظهوري خواهد شد كه همه مستضعفين جهان منتظر آن هستند. سعادت در ديدگاه امام، امري شخصي نبوده و نيست، بلكه در زمينه‌سازي آن، حكومت نقش دارد؛ به‌طوري‌كه اين مفهوم آن‌قدر وسيع در نظر گرفته شده است كه در خلوت نيز برنامه داشته و دارد و به اصطلاح امام، كار داشتن حكومت الهي به صندوقچه انسان‌ها، اصطلاحي كه شايد مشخص نبوده و نيست، اما با تعمق به آن، مي‌توان گستردگي عجيبي را فهميد. *‌ پژوهشگر انديشكده برهان

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن