محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1847275484
چگونه اثر لقمه حرام را از بین ببریم؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
چگونه اثر لقمه حرام را از بین ببریم؟
يكي از توابع و نتايج خوردن لقمه حرام، ضايع شدن حق خداوند است، چرا كه انسان با انجام اين معصيت، از اوامر الهي سرپيچي كرده و به حريم محرمات الهي تجاوز نموده است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، لقمه حرام آثار سوئی دارد که اگر این آثار هر چه زودتر از بین برده نشوند خسران دنیا و آخرت را برای انسان به همراه خواهد داشت. براي پاك كردن روح و جسم از تأثيرات سوء و ويرانگر لقمه حرام بايد در اموري جهد و كوشش شود تا راه تكامل روح و نفس هموار شود. این امور عبارتند از:
1ـ احياء حق الله
يكي از توابع و نتايج خوردن لقمه حرام، ضايع شدن حق خداوند است، چرا كه انسان با انجام اين معصيت، از اوامر الهي سرپيچي كرده و به حريم محرمات الهي تجاوز نموده است و حقي را كه خداوند بر عهده او داشته ضايع و پايمال نموده است. حال براي احياء نمودن اين حق، تنها راه توبه و استغفار است و به قول امام علي «عليه السلام» هيچ شفيعي بهتر از توبه نيست «لاشفيع انجح من الأستغفار»(1)، و خداوند خود اين راه را بر ما هموار نموده، آنجا كه مي فرمايد: فمن تاب من بعد ظلمه و أصلح فان الله يتوب عليه(2), كسي كه بعد از ظلمش توبه كند و به اصلاح گذشته بپردازد، خداوند توبه اش را مي پذيرد. همچنين از رسول گرامي اسلام «صلي الله عليه و آله» نقل شده: «من اكل لقمة من الحرام فقد باء بغضب من الله فان تاب تاب الله عليه و ان مات فالنار اولي به»(3). كسي كه لقمه اي از مال حرام بخورد مورد خشم و غضب الهي قرار مي گيرد، پس اگر به درگاه خداوند توبه كند، خداوند توبه او را مي پذيرد، ولي اگر بدون توبه از دنيا برود مستحق آتش دوزخ است.
2ـ اداء حق الناس
يكي از اموري كه در اسلام مورد تأكيد و اهتمام قرار گرفته است، حفظ و حرمت اموال ديگران است و خداوند با صراحت، صاحبان ايمان را از اين كار ناپسند نهي مي كند يا أيها الذين آمنوا لا تأكلوا اموالكم بينكم بالباطل(4), اي كساني كه ايمان آورده ايد اموال خود را از طريق باطل و نا مشروع نخوريد. در حديثي پيامبر «صلي الله عليه و آله» مي فرمايد: «حرمة مال المسلم كحرمة دمه»(5), احترام اموال مسلمانان، برابر با حرمت و احترام خون آنان است.
حال با توجه به چنين اهميتي بايد بيان شود كه تنها راه رهايي از حقوق ضايع شده ديگران، اين است كه صاحب حق، راضي شود و حقش به او برگردانده شود.
روزي شخصي از امام باقر «عليه السلام» سئوال كرد: من مدت زماني والي و حاكم (از طرف بني اميه) بر مردم بوده ام، آيا مي توانم توبه كنم؟ حضرت فرمود: نمي تواني توبه كني مگر اين كه حق هر كسي را كه ضايع كردي به او برگرداني.(6) به همين خاطر است كه حضرت علي «عليه السلام» مي فرمايد: «جعل الله سبحانه حقوق عباده مقدمة لحقوقه فمن قام بحقوق عباد الله كان مؤدياً الي القيام بحقوق الله»(7), خداوند حقوق بندگان را بر حقوق خودش مقدم كرده، از اين رو كسي كه حق بندگان را ادا نمايد، حقوق خداوند را هم ادا خواهد كرد. پس اگر كسي هيچ حق الله اي به عهده اش نباشد، ولي حق الناس بر عهده اش باشد بخشيده نمي شود تا آن شخص از حق خودش بگذرد و راضي شود.
3- انجام مستحبات
تا كنون بررسي شد كه براي پاك شدن از تأثيرات لقمه حرام چه اموري بر ما واجب است، ولي امور مستحبي هم وجود دارد كه به واسطه آن، اثرات لقمه حرام در وجود انسان به كلي از بين مي رود و راه كمال و سعادت هموارتر مي شود، از جمله: سختي دادن بدن و جسم در حدي كه اثرات بوجود آمده از آن راه و قوايي كه از راه حرام رشد كرده به كلي از بين برود.
براي توضيح بيشتر به فرازي از كلمات امير بيان امیرالمومنین «سلام الله علیه» مي پردازيم كه تمام موارد بيان شده را به خوبي بازگو مي نمايد. آن حضرت مي فرمايد: (به شخصي كه از روي غفلت و بي خبري گفت: استغفرالله): آيا مي داني استغفار يعني چه؟ استغفار مقام بلند مرتبگان است كه يك كلمه است، اما شش معني و مرحله دارد: 1ـ پشيماني از گذشته. 2ـ تصميم بر ترك هميشگي گناه در آينده. 3ـ حقوقي كه از مردم ضايع كردي به آنها باز گرداني. 4ـ هر واجبي كه از تو فوت شده حق آن را بجاي آوري (قضا كني). 5ـ گوشت هايي كه در اثر حرام بر اندامت روئيده آب كني تا چيزي از آن باقي نماند و گوشت تازه اي به جاي آن برويد. 6ـ به همان اندازه كه شيريني معصيت و گناه را چشيدي، زحمت طاعت را نيز بچشي، پس از انجام اين مراحل مي گويي: استغفرالله»(8). عده اي از علماء در تفسير اين كلام گفته اند كه شرط پنجم و ششم، از شرايط كمال توبه است.(9)
اما اگر لقمه حرام به صورت ناخواسته خورده شود و انسان بدون قصد و از روي جهل و بي اطلاعي در مال حرام تصرف كند و از آن بخورد، فقط نسبت به حق الله، حقي به عهده اش نيست. چرا كه با علم و عمد صورت نگرفته است ولي حق الناس و تأثيرات وضعي آن، به حال خود باقي است كه بايد نسبت به آن اهتمام بورزد.
به اين طريق كه اگر مي داند اين غذاي حرامي كه خورده از كجا و از چه كسي است و توانايي دست رسي به آن صاحب مال را دارد حتما بايد او را پيدا كند و حق او را به وي اگر زنده است و به ورثه اش اگر از دنيا رفته بپردازد و از او و يا ورثه اش رضايت و حلاليت بطلبد.
اما اگر هيچ راهي براي دست يابي به صاحب مالي كه حق اش ضايع شده نداشته باشد و نمي داند از چه كسي و كساني است. مي بايست به همان اندازه و يا مقداري كه كه توانايي دارد از طرف صاحبان مال ضايع شده صدقه به فقرا بپردازد و براي آن ها دعا و طلب مغفرت از خدا كند. البته در برخي موارد كه يقين دارد غذايي كه مصرف كرده، حرام است، مي بايست مقدار پول آن را با حاكم شرع و مرجع تقليد مصالحه كند و يا اذن بگيرد. از باب نمونه در مورد غذا خوردن از خانه كسي كه خمس مال خود را نمي دهد و يا مالش مخلوط به حلال و حرام است، چه خانه پدري باشد و چه غير آن، وقتي از مراجع سؤال ميشود كه تكليف چيست؟ مي فرمايند اگر يقين داريد اموالي كه تحت تصرف شما قرار مي گيرد از مال حرام، تهيه شده، تصرف جايز نيست، مگر آن كه با اجازه حاكم شرع، مال حرام يا مقدار خمس مال را جدا كند (و به حاكم شرع پرداخت كند).(10)
البته توجه به اين نكته حائز اهميت است كه از نظر شرعي در اين گونه موارد تحقيق و تفحص لازم نيست كه ببيند اين غذايي كه مي خواهد مصرف كند حلال است يا حرام، خمس داده است يا نه، خمس به آن تعلق گرفته يا نه؟ به همين منظور اكثر مراجع فرموده اند تا يقين به حرام بودن آن نداشته باشيد تصرف را جايز مي دانند.(11)
از باب نمونه در استفتائي كه از آيه الله خامنه اي آمده كه: ما با اشخاصي معامله مي كنيم كه خمس نمي دهند و حساب سال هم ندارند، با آنان خريد و فروش داريم و به ديدن آنان رفته و با آنان غذا مي خوريم، اين مسأله چه حكمي دارد؟ ايشان در جواب مي فرمايند: اگر يقين به وجود خمس در اموالي دارد كه ازطريق خريد و فروش از آنان گرفته ايد و با هنگام رفتن نزد آنان، مصرف مي كنيد، معامله در مقدار خمس موجود در اموالي كه از طريق خريد و فروش از آنان مي گيريد، فضولي است و احتياج به اجازه ولي امر خمس يا وكيل او دارد، و تصرف در اموال ايشان براي شما جايز نيست، مگر اين كه ترك معاشرت و خود داري از خوردن غذاي آنان و تصرف در اموالشان براي شما حرجي باشد كه در اين صورت تصرف جايز است، ولي ضامن خمس اموالي كه در ان ها تصرف مي كنيد، هستيد.(12)
نتيجه آن كه از نظر اخلاقي آدمي بايد قبل از هر چيز بايد مواظبت بر غذاها و لقمه هايي كه مي خواهد مصرف كند داشته باشد كه حرام يا شبهه ناك نباشند كه به سختي و درد سر بيفتد و اگر از روي ناچاري و يا جهل و بدون قصد اين امر اتفاق افتاد اولا بايد يقين به حرمت داشته باشد و اعتنا به شك نكند. ثانيا اگر امكان دارد حق صاحبانشان را بپردازد و از او حلاليت بطلبد و ثالثا در صورت يقين به حرام بودن و عدم دست رسي به صاحب آن به مقداري كه مصرف كرده با حاكم شرع مصالح و مقدار پول آن را پرداخت كند. پی نوشت ها: 1. آمدي، غرر الحكم، مكتب الاعلام الاسلامي، ح3833.
2. مائده:39.
3. مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، دارالاحياء التراث العربي، ج100، ص 12.
4. نساء:29.
5. محمدي ري شهري، محمد، ميزان الحكمة، ج2، ص 683، ح24296.
6. كليني، محمد بن يعقوب، اصول كافي، دار الأضواء، ج2، ص331، باب ظلم. و مجلسي، بحار الانوار، ج57، ص 329.
7. آمدي، غرر الحكم، ح4780.
8. نهج البلاغه، ك417.
9. امام خميني، سيد روح الله، چهل حديث، بحث توبه، نراقي، ملا احمد، معراج السعادة، بحث توبه.
10. ر.ک: امام خميني، سيد روح الله، استفتائات، دفتر انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين، 1366، ج1، ص 414 و 415. و سوال 209 و 212.
11. ر.ک: امام خميني، سيد روح الله، استفتائات، ص 413 و 414. همچنين خامنه اي، سيد علي، اجوبه الاستفتائات، ص 196 و 197.
12. خامنه اي، سيد علي، رساله اجوبه الاستفتائات (ترجمه فارسي)، انتشارات بين المللي الهدي، 1382، ص 196.
۱۷/۰۶/۱۳۹۳ - ۰۸:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]
صفحات پیشنهادی
سلامتی در کم خوردن و کم آشامیدن است/ لقمه حرام بر شخصیت هر انسانی اثر منفی می گذارد
دین و اندیشه سلامتی در کم خوردن و کم آشامیدن است لقمه حرام بر شخصیت هر انسانی اثر منفی می گذارد کتاب غذا در نهج البلاغه تابستان امسال منتشر شده است در بخشی از این کتاب می خوانیم امام حسین ع در روز عاشورا خطاب به لشگریان یزید و عمر سعد که با ایجاد سرو صدا مانع از سخن گفتاثر لقمه حرام / داستان
اثر لقمه حرام داستان شريك تاءملى كرد و سپس گفت اكنون كه به انتخاب يكى از اين سه كار مجبور هستم ترجيح مى دهم كه مورد سوم مهمانى را بپذيرم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز شريك بن عبدالله نخعى از دانشمندان معروف اسلامى در قرن دوم بود مهدى عباسى سومچگونه تیرگی لب هایمان را از بین ببریم؟
چگونه تیرگی لب هایمان را از بین ببریم در اینجا برخی از راهنماییها و دستورالعملها وجود دارند که شما برای روشن کردن لبهای تیرهتان باید آنها را دنبال کنید هیچ خانمی لبهای تیره رنگ را دوست ندارد و مایل است لبهای لطیف با رنگ صورتی داشته باشد لبهای زیبا موقع خندیدچگونه ترس کودکمان از غریبه ها را از بین ببریم؟
چگونه ترس کودکمان از غریبه ها را از بین ببریم ترس کودک از غریبهها در سال اول زندگیعمو یا لولو وقتی واکنشها و رفتارهای کودک را در مرحلههای مختلف رشد بررسی میکنیم متوجه میشویم واکنش و احساس کودک در ماههای مختلف نسبت به اشخاص جدیدچگونه جای جوش ها را از بین ببریم؟
چگونه جای جوش ها را از بین ببریم ابتدا باید جوشهای صورت کاملا درمان و از دستکاری جوشها بهطور جدی پرهیز شود وقتی جوش میزنیم 4 نوع جوشگاه یا جای جوش ممکن است باقی بماند لک قرمز لک تیره فرورفتگی سطح پوست و برجستگی روی پوست برخی بیماران 2 یا چند نوع از این آثار را همزمارسال بیش از 1000 اثر به جشنواره بین المللی فیلم رشد
ارسال بیش از 1000 اثر به جشنواره بین المللی فیلم رشد خبرگزاری پانا دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم رشد از دریافت بیش از 1000 فیلم تا كنون خبر داد ۱۳۹۳ سه شنبه ۱۱ شهريور ساعت 15 39 به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا با توجه به این كه 15 شهریورماه 93 آخرین مهلت شركت درجشنواره امامرضا(ع) بین مردم و این امام ارتباط عاطفی برقرار کرده است
سهشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۹ نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت جشنواره بینالمللی امام رضا ع زمینه برقراری ارتباط عاطفی اقشار مختلف مردم با امام هشتم ع را در داخل و خارج از کشور فراهم کرده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام نصرالله پژمانفبرگزاری همایش بینالمللی سفیران کریمه در آستان مقدس حضرت معصومه(س)
شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۵ مدیر کل روابط عمومی و امور بینالملل آستان مقدس حضرت معصومه س از برگزاری همایش بین المللی معصومه شناسی با عنوان سفیران کریمه در دهه کرامت خبر داد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام فاطمی نسب با اعلام این خبر گفت برگزاری اباوجود شر در دنیا خداوند چگونه خیر محض است ؟
باوجود شر در دنیا خداوند چگونه خیر محض است خداوند از آنجا که عالم و قادر و خیرخواه مطلق است نظام هستی را به بهترین وجه خلق کرده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیا خوبی و بدی دنیا با خیر محض بودن خدا نسبتی دارند پاسخ سؤال مطرح شده در15 اثر نمایشی به بخش بازبینی یازدهمین جشنواره تئاتر بسیج استان بوشهر راه یافتند
استانها جنوب بوشهر مظفری خبر داد 15 اثر نمایشی به بخش بازبینی یازدهمین جشنواره تئاتر بسیج استان بوشهر راه یافتند بوشهر - خبرگزاری مهر دبیر یازدهمین جشنواره تئاتر بسیج استان بوشهر گفت از جمع متون ارسالی به جشنواره تئاتر بسیج 15 اثر نمایشی برای بازبینی برای شرکت در جشنواره اجشنواره بین المللی امام رضا(ع) فردا آغاز می شود
جشنواره بین المللی امام رضا ع فردا آغاز می شود فرهنگ > دین و اندیشه - آیین افتتاحیه جشنواره بین المللی امام رضا ع صبح فردا ششم شهریور ماه با سخنرانی آیت الله استادی در حرم حضرت فاطمه معصومه س برگزار می شود به گزارش خبرآنلاین دوازدهمین جشنواره بینالمللی فرچگونه رابطه بین همسرم و خانواده ام را بهتر کنم؟
چگونه رابطه بین همسرم و خانواده ام را بهتر کنم لازم است که شما به عنوان مرد مدیریت خوبی داشته باشید ولی در زمینه اصلاح رابطه همسرتان با خانواده تان توصیه های جدی داریم حدود 2 سال هست ازدواج کردم الان از زندگیم راضی نیستم بین خانومم و خانواده ام اختلاف افتاده هر از گاهی بحاعمال خود را مانند تکلیف ببیند تا انتظار تشکر نداشته باشید/ آخرین راه نجات توسل است
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله قرهی اعمال خود را مانند تکلیف ببیند تا انتظار تشکر نداشته باشید آخرین راه نجات توسل است آیت الله قرهی در درس اخلاق اخیر خود گفت ما در قبال نعمتی که به ما داده میشود باید تشکر کنیم حضرت ثامنالحجج آقا علیبنموسیالرضا ع فرمودند مَن لپایان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با حضور وزیر ارشاد در مشهد
پایان جشنواره بین المللی امام رضا ع با حضور وزیر ارشاد در مشهد فرهنگ > دین و اندیشه - دوازدهمین دوره جشنواره بین المللی امام رضا ع در شب میلاد امام هشتم به پایان می رسد به گزارش خبرآنلاین آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا ع 15 شهریور ماه با حضوپیام جشنواره امام رضا(ع) توسعه معنویت در سطح ملی و بینالمللی است
دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۷ نهمین دوره جشنواره سراسری مدیحهسرایی چاوشیخوانی ابتهال و تواشیحخوانی رضوی در استان اردبیل برگزار میشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اردبیل گفت سالهای گذشته این موضوعات اندکی متفاوت بود بعوامل جهاد نکاح در بین یهودیان دستگیر شدند!
عوامل جهاد نکاح در بین یهودیان دستگیر شدند این گروهک با شستشوی مغزی دختران جوان به آنان چنین القا می کرد که جهاد نکاح تنها راه نجات ساکنان اسرائیل است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز پلیس رژیم صهیونیستی از بازداشت اعضای یک گروه یهودی افراطی و مروّج &qبازنگری دستگاه نظری آیندهپژوهی در جهان بینی اسلامی
بازنگری دستگاه نظری آیندهپژوهی در جهان بینی اسلامیآینده پژوهی از نگاه اسلام سیر تمدن بشری را هدفمند دانسته و مهمتر اینکه با بشارت پیروزی صالحان و پرهیزکاران در آینده و ظهور امام حاضر انگیزه درونی مضاعفی برای تلاش و استقامت به انسان میبخشد بخش دوم و پایانی 4 یافتههایی-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها