تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سه چیز از نشانه های یقین هستند: کوتاهی آرزو، اخلاص در عمل، بی رغبتی به دنیا
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798774720




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زخم تبر سودجویان بر تنه درختان بنه زاگرس/ شیره جان درختان در کاسه های گلی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > چهارمحال و بختیاری گزارش تصویری - تشریحی/
زخم تبر سودجویان بر تنه درختان "بنه" زاگرس/ شیره جان درختان در کاسه های گلی
لردگان - خبرگزاری مهر: بسیاری از درختان بنه زاگرس در منطقه لردگان چهارمحال و بختیاری توسط سودجویان با تبر صدمه دیده وکاسه های گلی که بر روی درختان نصب شده است در حال گرفتن شیره جان این درختان است.



به گزارش خبرنگار مهر، پنج منطقه بازفت، اردل، لردگان، دوراهان و فلارد استان چهارمحال و بختیاری كانونهاي عمده جنگلهاي این استان هستند. پوشش عمده جنگلي را در اين مناطق، بلوط، بنه، زالزالک، زبان گنجشک و... است. هرچند که بهره برداری های سنتی از محصولات فرعی یا غیر چوبی مانند صمغ ها، مان ها، میوه ها و گال ها در جنگل های گستره زاگرس از گذشته کم و بیش رایج و مرسوم بوده است؛ اما بدون شک در هيچ زمانی چون امروز، این رويشگاه های جنگلی راهبردی در کشور، این گونه شکننده و با تهدیدهای طبیعی مثل تغییر اقلیم و خشکسالی های سال های اخیر و تهدیدهای انسان ساز از قبیل زراعت در زیراشکوب، چرای مفرط دام، قطع جنگل، طغیان آفات و بیماری ها، آتش سوزی ها، ریزگردها، رها سازی زباله و پروژه های عمرانی مخرب مواجه نبوده اند. یکی از محصولات فرعی جنگلی که بیشتر مورد توجه مردمان بخش شمالی زاگرس بوده است، صمغ سقز در درختان بنه است که بهره برداری آن با ایجاد شیار و زخم بر روی تنه و حتی شاخه درخت همراه است. از سال های بسیار دور بهره برداری از این محصول فرعی بنه زارها، در بخش شمالی زاگرس به صورت سنتی رایج بوده، اما تقریبا" از نیمه دوم دهه 60 هجری شمسی به محدوده جنگل های گستره زاگرس مرکزی راه یافته است.

پسته وحشی (بنه)با نام علمی Pistacia Atlantica، درختی با ارتفاع دو تا هفت متر است و معمولاً در کوه ها می روید و در پاییز به رنگ نارنجی خوش رنگی در می آید.  محصول سقز درختان بنه که دارای ارزش اقتصادی فراوانی است، جزء اقلام صادراتی است که از نظر ارزآوری حائز اهمیت است.سقز جزء دسته سمغهایی(الئورزینها)قرار می گیرد که دارای خواص داروئی، خوراکی و صنعتی فراوان هستند و در طب سنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد سقز در صنایع چسب، صنایع لاک، صنایع رنگ، صنایع پلیمری، صنایع داروسازی است و همچنین به عنوان امولسیون کننده، در تهیه روغن چاپ و روغن کابل، در تهیه پارکت و کفپوش، آهارهای کاغذ، به عنوان قارچ کش جهت حفاظت چوب و کاغذ و پارچه مورد استفاده قرار می گیرد.

 همچنین در تهیه اسانس و عطریات و به عنوان ضدعفونی کننده در درمان بیماری های مختلف کاربرد دارد.

 متأسفانه به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و نبود دانش فنی لازم در زمینه فرآوری این ماده، موجب شده است که با قیمت ناچیز و اولیه به خارج از کشور صادر شود. سودجویان بر درختان بنه توسط تبر شیاری ایجاد می کنند و زیر آن با گل و خاک رس کاسه ای به تنه درخت متصل می کنند که شیره درخت در این کاسه ها جمع می شود.

بر روی یک درخت ده ها شیار ایجاد می شود که این مهم می تواند درخت را در مسیر خشک شدن قرار دهد. این نوع بهره برداری منسوخ شده، اضافه بر اینکه باعث تشدید ضعف فیزیولوژیکی و اثرات سوء بر روی درخت بنه می شود. هم اکنون بسیاری از درختان بنه زاگرس در منطقه لردگان چهارمحال و بختیاری توسط سودجویان با تبر صدمه دیده وکاسه های گلی بر روی درختان نصب شده است در حال گرفتن شیره جان این درختان است و این درختان در مسیر خشکیدن قرار گرفته اند. دهیار روستای ساطع لردگان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سودجویان صد ها درخت منطقه گدال خلع ساطع را با تبر زخمی کرده اند و کاسه های گلی بر روی آنها برای گرفتن سقز نصب کرده اند. طالب حسنی ادامه داد: این اقدام موجب می شود شیره درختان در کاسه های گلی جمع شود و درختان در مسیر خشک شده قرار گیرند. وی عنوان کرد: متاسفانه بر روی هر درخت ده ها خراش توسط تبر ایجاد شده و کاسه های گلی نیم دایره ای نصب شده است. وی یاداور شد: برداشت سقز از درختان بنه غیر مجاز است و این سودجویان به صورت غیر مجاز اقدام به این کار کرده اند.

این همیار محیط زیست تصریح کرد: بسیاری از اهالی منطقه که تعدادی نیز همیار محیط زست هستند از نزدیک درختان را برسی کردند که هر بر روی هر درخت حدود 100 زخم توسط تبر ایجاد شده است  و بر روی هر درخت 100 کاسه گلی که بصورت نیمه کاسه است نصب شده است. طالب حسنی ادامه داد: در راستای حفاظت از این درختان یا گرفتن اجازه از منابع طبیعی و با همکاری اهالی منطقه و دوستداران محیط زیست و همچنین اعضا شرکت تعاونی جنگل نشینان ساطع اقدام به پاکسازی تعدادی از درختان زخمی شده از کاسه های گلی کردیم و با گل محل زخمی شده را برای بهبود درخت پوشاندیم. وی ادامه داد: باید نظارت ها بیشتر شود و تا سودجویان به راحتی نتوانند درختان بنه جنگل های زاگرس را مورد تهدید قرار دهند و آنها را تخریب کنند.












۱۳۹۳/۶/۱۲ - ۱۰:۰۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن