واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس بررسی کرد
عامل انحراف از هدف از نظر قرآن/ شیوهای استعماری
گاهی اوقات، کاری را با هدفی مشخص آغاز میکنیم اما به آن نمیرسیم و اصطلاحا دچار «حاشیه» میشویم. این حاشیه میتواند مسائل مختلفی باشد که یکی از مهمترین آنها از بخش از داستان قوم بنیاسرائیل در قرآن کریم قابل استنباط است.
![خبرگزاری فارس: عامل انحراف از هدف از نظر قرآن/ شیوهای استعماری خبرگزاری فارس: عامل انحراف از هدف از نظر قرآن/ شیوهای استعماری](http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1393/06/03/13930603000456_PhotoA.jpg)
خبرگزاری فارس-گروه فعالیتهای قرآنی: بنیاسرائیل با معجزه حضرت موسی علیهالسلام از دست فرعون و ظلم آن فرار میکنند و دستور مییابند تا وارد بیتالمقدس شوند؛ اما به دلیل اینکه خوی بردگی در روحیات آنها رسوخ کرده و حال مبارزه برای به دست آوردن آزادی را ندارند؛ وجود قومی ظالم را در آنجا بهانه و ورود خود را به بیتالمقدس منوط به از بین رفتن آنها میکنند. خداوند نیز به عنوان تنبیه و همچنین فرصتی برای تربیت نسلی مبارز و آزاده، 40 سال آنها را در بیابانی به نام تیه نگاه میدارد و در این مدت ابرها را سایهبان آنها و مَنّ (نوعی عسل کوهستانی) و سلوی (پرندهای مانند بلدرچین) را خوراک آنها قرار میدهد تا به واسطه آنها قوی شوند و آمادگی بیشتری برای مبارزه پس از دوران بردگی یابند. تنوعطلبی عامل فراموش شدن هدف اصلی در این بین بنیاسرائیل هدف اصلی خود را از استقرار در بیابان تیه که آمادگی برای به ثمر رساندن یک انقلاب است فراموش میکند و دچار رفاهطلبی میشود؛ نشانه آن نیز تنوع طلبی آنها در خوراک است به گونهای که میگویند: «یا مُوسى لنْ نَصْبِرَ عَلى طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّکَ یُخْرِجْ لَنا مِمّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها؛ ای موسی هرگز حاضر نیستیم به یک نوع غذا اکتفا کنیم از پروردگارت بخواه که از آنچه زمین مىرویاند، از سبزیجات و خیار و سیر(یا گندم) و عدس و پیازش، براى ما فراهم سازد». بدون شک، غذاهاى گیاهى مختلفى که بنىاسرائیل از موسى علیهالسلام درخواست کردند، غذاهاى پر ارزشى است، اما مسأله این است که تنها نباید به زندگى از یک بعد نگاه کرد، آیا سزاوار است انسان براى دستیابى به مواد مختلف غذائى تن به اسارت در دهد؟! زمانهائى پیش مىآید که توجه به این امور، انسان را از هدف اصلى، از ایمان، پاکى و تقوا از آزادگى و حریت باز مىدارد، در اینجا است که باید به همه آنها پشت پا بزند. تنوعطلبى در حقیقت دام بزرگى است از سوى استعمارگران دیروز و امروز، که با استفاده از آن، افراد آزاده را چنان اسیر انواع غذاها، لباسها، مرکبها و مسکنها مىکنند که خویشتنِ خویش را به کلى به دست فراموشى بسپارند و حلقه اسارت آنها را بر گردن نهند. انتهای پیام/م.خ
93/06/03 - 14:59
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]