تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):چهار چيز از خوشبختى و چهار چيز از بدبختى است: چهار چيز خوشبختى: همسر خوب، خانه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799084804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفسیر قرآن در دورة معاصر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
تفسیر قرآن در دورة معاصر
از ویژگى‏هاى تفسیر عصرى توجه مفسر به وحدت موضوعى قرآن کریم، وحدت موضوعى سوره‏هاى قرآن، ارتباط سوره‏ها و آیات، هدفدار بودن هر سوره از قرآن کریم و تقسیم‏بندى هر سوره به بخش‌هاى مختلف است.

خبرگزاری فارس: تفسیر قرآن در دورة معاصر



بخش دوم و پایانی ویژگی‌هاى تفسیر در دوران معاصر عصر حاضر شاهد پیشرفت علوم طبیعی و انسانی، وجود بحران‏هاى معنوى، حضور دانشمندان مادى و تهاجم گسترده استعمارگران علیه مسلمانان بوده است.این مسائل و عوامل دیگر در تفاسیر این عصر موثر بوده، و موجب پیدایش برخی رویکردها و ویژگی‌های تفسیری شده است که نویسنده مقاله به برخی از آنها اشاره نکرد، مهم‌ترین ویژگی‌های تفسیر عصری عبارت‌اند از: 1. پاسخ‌گویى به مسائل و شبهات جدید آنچه در تفسیر عصرى اولویت دارد، طرح شفاف و روشن دیدگاه قرآن دربارة تحولات و دگرگونی‌هاى اجتماعی و پاسخ روز آمد به مسائل و شبهات عصرى است. مسائلی همچون حقوق بشر، آزادى اندیشه و بیان، حقوق زن و فیمینیسم، رابطه دین و حکومت با طرح سکولاریسم، حقوق اقلیت‌ها، روابط بین الملل و... نیازمند به پاسخ و باز اندیشى است که مفسران قرآن مى‏توانند نقش مهمى را در این زمینه ایفا کنند و در جایگاه مراجع فکرى و دینى جوامع با توجه به توانایى و ایمان لازم، دیدگاه قرآن را در مسایل فوق به خوبى روشن کنند. از میان تفاسیر شیعى که به پاسخ‌گویى مسائل و شبهات عصرى پرداخته‏اند، مى‏توان تفسیر المیزان از علامه طباطبایى، تفسیر نمونه از آیت الله مکارم شیرازى، الکاشف از محمدجواد مغنیه و تا حدودى تفسیر الفرقان از دکتر صادقى را نام برد. از اهل سنت نیز تفسیر المنیر از وهبه زحیلى، تفسیر شعراوى از محمد متولى شعراوى و تفسیر الحدیث از عزت دروزه قابل ذکر است. 2. عقل گرایى در تفسیر از مهم‏ترین نکات تفسیرى در قرن پانزده توجه به عقل و عقل گرایى است.در این که منظور از عقل گرایى در تفسیر چیست، دیدگاه‌هاى مختلف ارئه شده است. الف ـ عقل برهانى: بدین معنا که مطالب دینى با رویکرد اثباتى بر اساس دلایل عقلى و منطقى مطرح مى‏شود. آیة الله جوادى مى‏نویسد: منظور از عقل در اینجا «عقل برهانى» است که از مغالطه و وهم و تخیّل محفوظ باشد؛ یعنى عقلى که با اصول و علوم متعارف خویش اصل وجود مبدأ جهان و صفات و اسماى او را ثابت کرده است.)xvi(تفسیر تسنیم اثر عبداللَّه جوادى و المیزان از علامه طباطبایى و التحریر و التنویر از ابن عاشور و تفسیر القرآن الکریم، ملاصدرا از تفاسیر با رویکرد عقلی است. ب ـ عقل فطرى: ناصر مکارم شیرازی مى‏نویسد:منظور از تفسیر به عقل آن است که ما از قراین روشن عقلى که مورد قبول همه خردمندان براى فهم معانى الفاظ و جمله‏ها از جمله قرآن و حدیث است، استمداد جوییم؛ برای مثال، هنگامى که گفته مى‏شود «یداللَّه فوق ایدیهم»)xvii( دست خدا بالاى دست‏هاى آن‌هاست، عقل در اینجا مى‏گوید: مسلّماً منظور از دست خدا عضو خاصى که داراى پنج انگشت است، نیست؛ زیرا خدا اصولاً جسم نیست... بلکه منظور از آن قدرت خداست که مافوق همه‏ى قدرت‏هاست،)xviii( و به همین دلیل است که مفسران در عصر حاضر بسیارى از مسائل کلامى و فلسفى (مانند بحث جبر) را که محکوم عقل است، مردود مى‏دانند حتّى مفسّران عصرى اهل سنت از جمله شعراوى، مراغى، وهبه زحیلی و... با این که اشعرى مسلک هستند، اما برداشت جبر را از آیات قرآن مردود می‌شمارند. تفسیر القرآن و العقل از سید نورالدین حسینی عراقی، و تفسیر المنار از نمونه‌های این رویکرد است. 3. توجّه به بعد هدایتى و تربیتى‏ قرآن قرآن کریم کتاب هدایت است: «هُدىً لِلنَّاس»)xix( و پایدارترین راه هدایت انسان را بیان کرده است.)xx( هدف خداوند نیز در این کتاب، هدایت، تربیت و سعادت ابدى انسان است.مفسر نیز باید بکوشد هدف الهى را تأمین کرده و انسان‌ها را ـ به ویژه انسان معاصر را ـ از بحران‏ها و دردهاى معنوى برهاند. این مهم در صورتى محقق مى‏شود که تفسیر، هدایت کننده و تربیت کننده باشد. در هر حال این وظیفه اساسى هر مفسر است. در میان تفاسیر گذشته شاید بتوان توجه به بعد هدایتى و تربیتی را در تفاسیر اشارى و عرفانى جستجو کرد؛ اما در عصر حاضر به علت گسترش بحران‌هاى انسان و جامعه موجود، غالب مفسران به این مسئله اهمیت داده و تمام تلاش خود را به هدایت جامعه و تذکرات برگرفته از قرآن کریم براى تربیت آن به کار مى‏برند. در این جهت مى‏توان از تفاسیر شیعه به تفسیر المیزان، نمونه، من هدى القرآن و ترجمه فارسى آن با نام تفسیر هدایت از سید محمدتقى مدرّسى، تفسیر روشن از حسن مصطفوى، تفسیر آسان از محمد جواد نجفى و جز این‌ها اشارت کرد. و از اهل سنت تفسیر المنیر از وهبه زحیلى، تفسیر شعراوى، تفسیر ایسرالتفاسیر از ابوبکر جزایرى، زهرة التفاسیر از محمد ابوزهرة و... را مى‏توان نام برد. 4. گرایش اجتماعى‏ در تفسیر یکى از ویژگى‏هاى تفسیر عصرى حاضر که از قرن چهارده آغاز شده است، تفسیر قرآن کریم با دید نیازهاى اجتماعى است که مفسر به نقل مطالب سلف که تنها متکى به روایات و اقوال صحابه و تابعان و لغت می‌باشد، اکتفا نمى‏کند، بلکه بر اساس نیازهاى جامعه معاصر خود مباحث مورد نیاز را مطرح و با استفاده از آموزه‏هاى قرآن به حل مشکلات اجتماعى عصر خود مى‏پردازد و دین را به شکل جدیدى متناسب با زمان ارائه می‌دهد. مطالب تفسیر این نوع گرایش، برگرفته از قرآن با شیوه‏اى جذاب است تا مردم و جوانان را به سوى قرآن سوق داده، دانش‏هاى موجود و نیز سنت‏هاى اجتماعى را با قرآن تطبیق کند. امتیاز این گرایش آن است که مفسر خود را از مسائل خرافى، اوهام و افکار دور از ذهن مردم کنار مى‏گذارد و دیدگاه‌های معقول را در میان مردم رواج مى‏دهد و اعجازهایى نیز (مانند اعجاز علمى) براى قرآن اثبات و ثابت مى‏کند که قرآن براى هر زمانى کارساز و راهگشاى سعادت انسان است. در این گرایش مفسرانى مى‏توانند قدم گذارند که در برابر سنت گرایان و سنت‏هاى موجود، تحول‏گرا باشند.)xxi( تفسیر فی ظلال القرآن، سید قطب و تفسیر نمونه، مکارم شیرازی و تفسیر من وحی القرآن، علامه فضل الله از این گونه تفسیر به شمار می‌آیند. 5. گرایش جهادى‏ در تفسیر بر اساس نهضت‏هایى که در این قرن پدید آمده است؛ از جمله انقلاب جمهورى اسلامى ایران و قیام‌هاى دیگر در کشورهاى مختلف اسلامى و همچنین تهاجم استعمار و صهیونیست علیه مسلمانان در خاورمیانه، دانشمندان اسلامى به ویژه مفسران به بعد جهادى آیات قرآن توجه خاصّى کرده‌اند؛ مثلاً افرادى مانند علامه محمد جواد مغنیه در تفسیر الکاشف و المبین بسیارى از آیات جهاد را با مبارزه علیه صهیونیست‌ها و استعمارگران امروز منطبق مى‏دانند. 6. تفسیر موضوعى‏ از ویژگى‏هاى تفسیر در عصر حاضر گسترش دامنه تفسیر موضوعى است. تفسیر موضوعى در متون سلف، سابقه‏اى دیرینه داشته و به زمان تألیف کتاب‏هاى «آیات الاحکام» یعنی قرن دوم هجرى مى‏رسد؛ مانند احکام القرآن تألیف محمّد بن سائب کلبى، (متوفای 146 ق). در هر صورت شهید محمدباقر صدر بر آن است که تفسیر موضوعی برتر از تفسیر ترتیبی است چرا که می‌توان براساس آن دیدگاه جامع قرآن را در یک موضوع جستجو نموده و به نیازهای عصر پاسخ گفت و به همین جهت سنت‌های تاریخی و اجتماعی در قرآن کریم را ارائه می‌دهد. می‌توان کتب ذیل را معروف‏ترین تفاسیر موضوعى‏ دانست: پیام قرآن، در ده جلد، تألیف ناصر مکارم شیرازى و همکاران؛ منشور جاوید قرآن، در دوازده جلد، تألیف آیت‏اللَّه جعفر سبحانى؛ تفسیر موضوعى قرآن مجید، در چهارده جلد، تألیف عبدالله جوادى آملى؛ معارف قرآن، در سه جلد، تألیف محمّدتقى مصباح یزدى. تفسیر الموضوعی للقرآن الکریم، در دوازده جلد، تألیف سمیع عاطف الزین. سنت‌های تاریخی و اجتماعی در قرآن کریم، تألیف شهید صدر 7. تفسیر ساختارى قرآن کریم‏ از ویژگى‏هاى تفسیر عصرى توجه مفسر به وحدت موضوعى قرآن کریم، وحدت موضوعى سوره‏هاى قرآن، ارتباط سوره‏ها و آیات، هدفدار بودن هر سوره از قرآن کریم و تقسیم‏بندى هر سوره به بخش‌هاى مختلف است.این مباحث در عصر حاضر شیوه‌ای جدید در تفسیر، مطرح شده است، به این صورت که با بررسى مجموعه‏اى از آیات قرآن روشن مى‏شود آیات مرتبط با هم داراى یک عنصر مشترک هستند که محور اصلى بحث را تشکیل می‌دهد. این نوع برداشت از قرآن در میان پیشینیان به صورت بسیار جزیى موجود بوده، ولی در عصر حاضر به صورت مستقل با عنوان «تفسیر ساختارى قرآن کریم» مطرح است. این نوع تفسیر نه تفسیر موضوعى است که مفسر با استفاده از آموزه‏ها و آیات مختلف قرآن در جستجوى یک موضوع خاص باشد، و نه تفسیر ترتیبى است که از آغاز قرآن یا یک سوره را، به ترتیب آیات تفسیر کند. دکتر محمود بستانى به این شیوه در تفسیر با عنوان «المنهج البنائى فى التفسیر» پرداخته و تفسیرى را در پنج جلد با عنوان التفسیر البنایى للقران الکریم به رشته تحریر در آورده است.شاید در یک تعریف ساده بتوان گفت: تفسیر بنایى، سیر در متن قرآن در ضمن سوره و به دست آوردن یک هدف بر اساس بنای خاص لغوى است که در ارتباط بین نص آیات و موضوعات و عناصر آن شکل مى‏گیرد. بر این اساس، یک سوره از قرآن یک نص مرتبط با هم است که مقاطع، موضوعات، عناصر و ادوات آن با هم ارتباط کامل و هماهنگ دارند.)xxii( پی نوشتها: [xvi] . تسنیم، آیت الله جوادى آملى، ج 1 / 169 - 170. [xvii] . فتح / 10. [xviii] . مکارم شیرازى، ناصر، تفسر به رأى، ص 38. [xix] . بقره/ 185. [xx] . اسراء/ 9. [xxi] . علوی‌مهر، حسین، روش‏ها و گرایش‏هاى تفسیرى، ص 343. [xxii] . بستانى، محمود، المنهج البنایى فى التفسیر، ص 13. نگارش: راترود ویلانت مترجم: دکتر محمدجواد اسکندرلو بررسی و نقد: دکتر حسین علوی‌مهر /عضو هیئت علمی مرکز جهانی علوم اسلامی منبع: مجله قرآن پژوهی خاورشناسان شماره 2 پایان متن/

93/06/02 - 00:45





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن