محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829565544
سید بن طاووس شهادت عرفانی امام حسین(ع) را تأیید میکند/ تلقی گذشتگان از قیام امام حسین(ع) اجتماعی نبوده است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها یک محقق:
سید بن طاووس شهادت عرفانی امام حسین(ع) را تأیید میکند/ تلقی گذشتگان از قیام امام حسین(ع) اجتماعی نبوده است
یک محقق و نسخه شناس در نشست نقد و بررسی لهوف گفت: نویسنده «لهوف» شهادت عرفانی امام حسین(ع) را تأیید میکند، اینکه امام حسین(ع) قصد شهادت داشت، اثبات آن بسیار سخت است و اختلاف بر سر یک کلمه و یا حرف است؛ علم و عزم؛ که آیا امام(ع) علم یا عزم به شهادت داشت و قبل از سید بن طاووس کسی در این زمینه سخنی نگفته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، نشست نقد و بررسی منابع تاریخ عاشورا از سری جلسات صبح کتاب خیمه، روز گذشته 28 مردادماه به کتاب «لهوف» سید بن طاووس اختصاص داشت که با حضور محمد اسفندیاری، منتقد و پژوهشگر و محمدرضا سنگری، عاشوراپژوه در بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد. محمد اسفندیاری در این نشست طی سخنانی گفت: این کتاب و نویسنده آن شناخته شده است و مهمترین ویژگی این اثر، بسیار خوشخوان و مفید و مختصر بودن آن است و معدود کتابهایی هستند که دارای این ویژگیها باشند و درباره این اثر میتوان گفت؛ یکی از دلایل نگارش این اثر، گرایشهای عرفانی وی بوده و در دوره جوانی آن را نوشته است که خلاقیت در آن مشهود است.
وی افزود: این کتاب دهها بار در ایران، عراق و شبه قاره هند به زبانهای گوناگون منتشر شده است و 10 - 15 ترجمه نیز به فارسی انجام شده است و همواره در ایام محرم مورد توجه مداحان و مرثیهسرایان بوده است.
اسفندیاری با بیان اینکه کتاب لهوف، الگوی کتابهای جیبی است، بیان کرد: درباره محتوای این اثر، دو عقیده وجود دارد، یک عقیده اینکه، بسیاری از عالمان مانند آیتالله شهید قاضی طباطبایی(ره) کل کتاب را مورد اعتماد کامل میداند و در مقابل برخی خدشه بر این عقیده وارد کرده و معتقدند همه آن مورد اعتماد نیست.
وی در ادامه برخی از اشکالات این اثر را برشمرد و گفت: علم تاریخ از جهت اطمینانبخشی در پایینترین مرحله علوم قرار دارد، به این دلیل که تاریخ مربوط به گذشته بوده و گذشته دور از دسترس است. از این رو راویان اخبار، بخشی از مسائل را دیده و شنیده و بخشی از این دیدهها و شنیدهها را نقل کرده و بخشی از این نقل شدهها را نوشتهها و بخشی از این نوشتهها باقی مانده و بخشی از آنچه مانده معتبر است؛ از این رو ما در تاریخ نمیتوانیم با قاطعیت داوری کنیم و این یکی از اشکالات این اثر است. به عنوان مثال در شمار شهدای کربلا اختلاف وجود دارد.
اسفندیاری ادامه داد: بزرگان و عالمان ما به دلیل این اشکالات در تاریخ، باید اجتهاد کرده و با دقت بیشتری موضوع را مورد بررسی قرار دهند، در حالی که این موضوع را کمتر میبینیم، از جمله کتاب «لهوف» که یک تاریخ اجتهادی نیست و اگر سیدبنطاووس با این نگاه مینوشت، اثری متفاوت خلق میکرد. چرا که عالمان در تاریخ اصولی نیستند و دقتی که اصولیها در تاریخ به کار میبرند، مورخان به کار نمیگیرند.
این منتقد گرایش عرفانی سید بن طاووس را یکی از اشکالات دیگر عنوان و اظهار کرد: حادثه عاشورا یک حادثه اجتماعی است، در حالی که تلقی گذشتگان از قیام امام حسین(ع) این گونه نبوده است؛ چرا که در بخشی از این کتاب آمده است؛ «مردم، دستور کتاب و سنت است که ما در این روز جزع و لباس عزا بر تن کنیم»؛ یعنی این گونه بیان میکند که اگر دستور کتاب و سنت نبود، میتوانستیم در این روز شادی کنیم، در حالی که این گونه نبوده است و کشته شدن امام حسین(ع) ضایعه و فاجعهای است.
وی بیان کرد: رفتن اهل بیت امام حسین(ع) در اربعین کربلا به مرقد امام(ع) یکی از اشکالات دیگر است که سید بن طاووس این گونه بیان میکند که پس از شهادت امام حسین(ع) و فاجعه کربلا، اهل بیت امام(ع) در اربعین خود را به مرقد امام رساندند، در حالی که در این بازه زمانی امکان برگشت وجود نداشته است، البته برخی آن را تأیید و برخی رد میکنند.
اسفندیاری با بیان اینکه نویسنده «لهوف» شهادت عرفانی امام حسین(ع) را تأیید میکند، افزود: اینکه امام حسین(ع) قصد شهادت داشت، اثبات آن بسیار سخت است و اختلاف بر سر یک کلمه و یا حرف است؛ علم و عزم؛ که آیا امام(ع) علم یا عزم به شهادت داشت و قبل از سید بن طاووس کسی در این زمینه سخنی نگفته است و شیخ طوسی نیز علم به شهادت امام حسین(ع) را تأیید میکند نه عزم.
وی در ادامه سخنانش گفت: در کتاب «لهوف» تعارضاتی وجود دارد که جزئی است و نمیتوان از آن گذشت و یکی از آنها این است که در جایی از کتاب آمده که 12 هزار نامه به امام حسین(ع) نوشتند، اما در بخشی دیگر، مسلم(نماینده امام)، با 18 هزار نفر بیعت کرد که برخی مورخان تعداد نامهها را 50 - 150 نامه دانستهاند. در بخشهایی از کتاب نیز تحریف صورت گرفته است.
سنگری نیز در این نشست به معرفی نویسنده کتاب، سید بن طاووس پرداخت و گفت: سید رضىالدین، على بن موسى بن جعفر بن طاووس، در نیمه محرم سال 580 قمری در حله به دنیا آمد و در 40 سالگی به بغداد رفت و 15 سال در آنجا ماند. همچنین در کربلا و نجف، هر یک سه سال ماند که در این زمان علاوه بر تربیت شاگردان، همت اصلى خود را بر سیر و سلوک و کسب معنویت قرار داد. وی در سال 664 هجرى قمری در سن 75 سالگى و در شهر بغداد وفات کرد و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.
وی افزود: نگارش 50 - 60 عنوان کتاب را به وی نسبت دادهاند که این امر نشانگر پرکاری وی بوده است و یکی از این کتابها «لهوف» است که همواره مورد توجه بوده و یکی از معتبرترین منابع تاریخ عاشوراست.
سنگری با اشاره به رویکرد کتاب «لهوف» گفت: نام کتاب، رویکرد این اثر را به ما نشان میدهد. در تاریخ مقتلنگاری و کتابهایی که به ویژه از قرن هفتم به بعد نوشته شدهاند، با رویکرد سوگ هستند؛ از این رو اینکه به ابعاد گوناگون حادثه کربلا پرداخته شده باشد، در آن وجود ندارد؛ چرا که با توجه به اینکه در آن زمان کتابهای جیبی و با بافت و ساختار مرثیهای مخاطب داشت، به همین دلیل وی این نیاز را احساس کرده و کتاب «لهوف» را در راستای رفع این نیاز به نگارش درآورده است.
وی ادامه داد: این کتاب، بسیار مختصر و مفید بوده و در قطعی به نگارش درآمده که مردم به راحتی بتوانند آن را مطالعه کنند. البته افرادی، حتی مترجمان زمان معاصر نیز بر این اثر افزودهاند، از جمله ترجمه عقیقیبخشایشی، که توسط وی بخشی به آن افزوده شده است.
سنگری، سیدبنطاووس را فردی صاحب ذوق خواند و اظهار کرد: چاشنیهای ادبی در متن این اثر به وضوح به چشم میخورند؛ چرا که در جای جای آن شعرهایی وجود دارد که در دوره صفویه و پس از آن کتابهایی از این دست زیاد است و شکل افراطی به خود گرفته و گاه بیشتر از متن هستند.
وی در ادامه به اعتبار این کتاب اشاره و عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سخنی این اثر را معتبرترین کتاب نامیده است و شاید شیوه این کتاب، نرمنگاری و بهرهگیری از شعر در متن است و ساختار داستانی دارد که الگویی برای نویسنده کتاب «روضةالشهداء» نیز بوده است.
سنگری ادامه داد: ترجمههای بسیاری از کتاب «لهوف» انجام شده که همه مناسب نیستند، اما ترجمه سیداحمد فهری مناسب است و حتی شعرهایی را که به زبان عربی در میان متن وجود دارد، به فارسی به نظم درآورده است که نشان از ذوق و قریحه شعری وی بوده و عنوان آن را «آهی سوزان بر مزار شهیدان» گذاشته است.
این پژوهشگر در ادامه بخشهای گوناگون این اثر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: کتاب دارای سه بخش است که هر بخش تحت عنوان مسلک است و مسلک نخست، با تولد امام حسین(ع) آغاز میشود و بخش عمدهای از زندگی امام حسین(ع) را که در رابطه با پدر و برادرش بوده است، نمینویسد؛ از این رو اگر کسی این کتاب را با نگاه تاریخی بنگرد، نمیتواند آن را مورد استفاده قرار دهد؛ چرا که هدف نویسنده، تبیین سوگ و مصیبت حادثه عاشورا بوده است نه بیان تاریخ.
وی تصریح کرد: مسلک دوم از سخنرانی امام حسین(ع) در کربلا آغاز میشود، بنابراین بخشهایی از مهادنه(نه جنگ و نه صلح) را ندارد و سپس شب عاشورا در آن تبیین شده است و مسلک سوم نیز با خاکسپاری شهدا در شب سوم آغاز میشود و در واقع به مسائل پس از شهادت امام حسین(ع) پرداخته است.
سنگری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: اگر نویسندگان سبب نگارش کتاب را مینوشتند در این صورت میتوانستیم بدانیم چه بخشهایی افزوده شده و یا کم شده است و این اشکال در روزگار ما نیز وجود دارد. یکی از مسائل مهمی که در نقد کتاب وجود دارد، این است که باید کتاب را از منظری ببینیم که نویسنده آنرا نگاشته است و در این اثر هدف تبیین سوگ بوده است و اگر کتابی با نگاه عرفانی نوشته میشود، در گزینش مطالب نقش دارد و آن را نباید تخطئه کنیم که چرا مواردی را نوشته یا آنها را حذف کرده است.
این عاشوراپژوه با اشاره به توان علمی این نویسنده گفت: منابع مورد استفاده درکتاب «لهوف» نوشته نشده است؛ چرا که در غیر این صورت حجم آن بسیار افزایش مییافت در حالی که سیدبنطاووس چنین منظوری نداشت و میخواست کتابی با حجم کم و مفید برای مخاطب عام بنویسد. از سوی دیگر مسئله ذوق و عرفان وی است که باید آن را از منظر عرفانی مورد توجه قرار دهیم. همچنین با توجه به اینکه مولانا با سیدبنطاووس هم عصر بوده است، مولانا داستانی را مطرح میکند که معلوم میشود در محافل و مجالس سوگواری بوده است، بنابراین بیان سوگ در آن دوره حائز اهمیت بوده است.
سنگری در پایان سخنانش بیان کرد: کوتاهی و اجمال سیدبنطاووس را ناگزیر کرده که وی بسیاری از مطالب را مطرح نکند. از سوی دیگر با توجه به اینکه این اثر را در اوایل دوران بلوغ به نگارش درآورده است، نمیتوان در اعتبار آن شک کرد و این موضوع از ارزش این اثر نمیکند؛ چرا که مدتها پس از این دوران نیز، در جای جای کتابهای خود این اثر را ستوده است و در هیچ دورهای از زندگی خود آن را نفی نکرده است.
۱۳۹۳/۵/۲۹ - ۰۹:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]
صفحات پیشنهادی
اظهارات آیتالله وحیدخراسانی در آستانه شهادت امام صادق(ع)
شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۴ آیتالله وحیدخراسانی در آستانه شهادت امام جعفر صادق ع در بیاناتی تاکید کرد روز شهادت این امام باید مملکت یکپارچه غوغا بشود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید در ابتدا درجات علمی و عملی محمدبن مسلم- یکی از شاگردانتمام مشكلات بشر اين است كه خيال ميكند مرگ پوسيدن است و نه از پوست به در آمدن
دین و اندیشه پای درس تفسیر قرآن آیت الله جوادی تمام مشكلات بشر اين است كه خيال ميكند مرگ پوسيدن است و نه از پوست به در آمدن آیت الله جوادی آملی در تفسیر سوره ص گفت انسان حقيقتي است جاودانه كه هرگز از بين نميرود بلكه مرگ را ميميراند و مرگ تحت فشار برخورد انسان با او لِه مينظریه های نوین گستره حقوق را جزئی از محدوده اخلاق تلقی میکند/ مبانی قانون و اصول اخلاق
دین و اندیشه قرآن و متون دینی نظریه های نوین گستره حقوق را جزئی از محدوده اخلاق تلقی میکند مبانی قانون و اصول اخلاق نظریه نوین تقارب بین حقوق و اخلاق گستره حقوق را جزئی از محدوده اخلاق تلقی میکند بنابراین رویکرد جامعه در این است که مبانی ساختاری مشخص نشئت گرفته از اخلاق کهعنایت امام حسین(ع) به امیرکبیر
عنایت امام حسین ع به امیرکبیر امام حسین ع آمد و فرمود به یاد تشنگی ما ادب کردی و اشک ریختی آب ننوشیدی این هدیه ما در برزخ باشد تا در قیامت جبران کنیم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز آیت الله اراکی می فرمود شبی خواب امیرکبیر را دیدم جایگاهی متراز و رمز هنر دینی روانه بازار نشر شد/ مقالاتی از سید حسین نصر و علی لاریجانی
دین و اندیشه از سوی انتشارات سروش راز و رمز هنر دینی روانه بازار نشر شد مقالاتی از سید حسین نصر و علی لاریجانی کتاب راز و رمز هنر دینی با تنظیم و ویرایش مهدی فیروزان از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد به گزارش خبرگزاری مهر سخن گفتن درباره هنر دینی و کنجکاویانگشتر امام حسین (ع) ، میراثی از حضرت سلیمان بود
انگشتر امام حسین ع میراثی از حضرت سلیمان بود ایرانصدا تاریخ آیینه عبرت است و درسآموزترین تاریخ تاریخ اسلام است پاسخ پرسشهای تاریخی خود را در برنامهی پرسمان تاریخی جستجو کنید در این برنامه حجتالاسلام و المسلمین مهدی پیشوایی پاسخگوی پرسشهای تاریخی شماست کد خبرآیا پیامبر اکرم به شهادت رسیدند؟
آیا پیامبر اکرم به شهادت رسیدند در احادیث معتبره وارد شده است که حضرت رسول ص به شهادت رسیده اند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز وقتی رسول خدا صلی اللّه علیه و آله از کار صلح و تقسیم غنایم جنگ خیبر فارغ شدند و در صدد مراجعت به مدینه بودند جریانتاکید مرکز مدیریت حوزه بر تعظیم سالروز شهادت امام صادق(ع)
یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۲۴ مرکز مدیریت حوزههای علمیه در اطلاعیهای با تاکید بر تعظیم سالروز شهادت امام صادق ع گفت 25 شوال یادآور خاطره جانسوز حمله به مدرسه فیضیه است بنابرای یاد شهدای آن روز گرامی داشته شود به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن اطلاعامام جمعه خورموج: استان بوشهر به آیتالله حسینیبوشهری افتخار میکند
امام جمعه خورموج استان بوشهر به آیتالله حسینیبوشهری افتخار میکندامام جمعه خورموج گفت استان بوشهر به شخصیتی همچون آیتالله حسینیبوشهری افتخار میکند به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی حجتالاسلام عبدالحسین مصلح امشب در نشست با آیتالله سید هاشم حسینیبوشهری مدیر حوزههاحبیبی:قصد اهانت به عزاداران اهل بیت (ع) را نداشتم/ اشک برای امام حسین (ع) دلها را زنده میکند
حبیبی قصد اهانت به عزاداران اهل بیت ع را نداشتم اشک برای امام حسین ع دلها را زنده میکند رئیس سابق شورای هماهنگی اصلاحات با بیان اینکه به هیچ عنوان قصد توهین به مکتب عاشورا و عزاداران حسینی را نداشتم گفت گریه برای مصائب اهل بیت ع محبت این خاندان را در دلها زنده میکندمراسم برائت از وهابیت در حسینیه آیتالله وحیدخراسانی
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۳ مراسم برائت از وهابیت به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهمالسلام با حضور آیتالله وحید خراسانی آیتالله استادی عضو شورای عالی حوزههای علمیه و حجتالاسلام والمسلمین خائفی عضو جامعه مدرسین حوزه در حسینیه آیتالله وحیدخراسانی برگنقش و حضور مردم در برنامه های دهه کرامت پررنگ تر شود/ جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در 200 نقطه دنیا برگزار م
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها استاندار خراسان رضوی نقش و حضور مردم در برنامه های دهه کرامت پررنگ تر شود جشنواره بین المللی امام رضا ع در 200 نقطه دنیا برگزار می شود استاندار خراسان رضوی در جلسه شورای هماهنگی جشنهای دهه کرامت که با حضور اعضای این شورا در محل استانداری خراسروایت علامه طهرانی از حمله وهابى ها به قبور امامان بقيع
دین و اندیشه روایت علامه طهرانی از حمله وهابى ها به قبور امامان بقيع خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه آه چه شهر غريب و مهجورى است مدينه مدينه كه هر وجب آن حكايت از علم و عرفان و قضاء و درايت و ولايت و حماسه و ايثار يگانه حامى رسول الله ص حضرت اميرالمؤمنين ع دارد امروز تاريسیدمحمد حسینی: 17 مرداد به واسطه ایثارگری شهدای خبرنگار ماندگار شد
سیدمحمد حسینی 17 مرداد به واسطه ایثارگری شهدای خبرنگار ماندگار شدوزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت 17 مرداد به واسطه ایثارگری و انجام وظیفه شهدا روز خبرنگار نام گرفت به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان سیدمحمد حسینی شامگاه پنجشنبه در سومین یادواره شهدای رسانه استان کرمان با گراجشنهای دهه کرامت در دوهزار امامزاده و بقعه متبرکه کشور برگزار می شود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی جشنهای دهه کرامت در دوهزار امامزاده و بقعه متبرکه کشور برگزار می شود معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه در 1550 امامزاده کشور نمایشگاه دهه کرامت برگزار میشود گفت جشنهای دهه کرامت در نزدیک به 2 هزار امامزادهایران به مرحله دوم صعود میکند/ شانسمان برای رسیدن به فینال زیاد است
ورزشی فوتبال - فوتسال کیم چولجین ایران به مرحله دوم صعود میکند شانسمان برای رسیدن به فینال زیاد است همدان - خبرگزاری مهر سرمربی تیم فوتبال زیر 14 سال کره شمالی گفت شانس صعود تیم بعدی از گروه A مسابقات فوتبال قهرمانی زیر 14 سال آسیا متعلق به ایران است به گزارش خبرنگار مهرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کنگان: غزه کتاب گشوده قیام حسینی است
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کنگان غزه کتاب گشوده قیام حسینی استرئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کنگان گفت غزه کتاب گشوده قیام حسینی است به گزارش خبرگزاری فارس از کنگان حجتالاسلام رحیم اهرمی ظهر امروز در نشست مسئولان فرهنگی و تبلیغی کنگان اظهار داشت اسلام کاملترین دین-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها