محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832728276
تخریب حرم ائمه بقیع (ع) بهخاطر فتوای یک دیوانه
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
تخریب حرم ائمه بقیع (ع) بهخاطر فتوای یک دیوانه
جنایتی که قریب به 90 سال پیش، در هشتم شوال 1344 هجری، با فتوای عجیب منسوب به علمای مدینه و با استناد به افکار منحرف پیشوای وهابیان، ابن تیمیه حرانی صورت گرفت.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، ابن تیمیه که وهابیان او را "شیخ الاسلام"! می نامند، کسی است که اغلب علمای بزرگ اهل سنت به "گمراهی" وی اذعان کرده و او را دارای "افکار شیطانی" دانسته اند. در اینجا نظرات شماری از بزرگترین علما و مشاهیر اهل سنت در باره ابن تیمیه را از نظر می گذرانیم. ابن بطوطه، جهانگرد مشهور مراکشی معاصر او، وی را "دیوانه" نامیده و در سفرنامه مشهور خود "رحلة ابن بطوطه" آورده است: من در دمشق، فقیه مشهور حنبلی ها، تقی الدین بن تیمیه را دیدم، او در فنون گوناگون سخن میگوید، ولی عقلش ناقص است و پاره سنگ بر می دارد! ابن بطوطه میافزاید: در روز جمعهای ابن تیمیه در مسجدی مشغول وعظ و ارشاد بود، كه من در آنجا حضور داشتم. از جمله سخنان او این بود كه «خداوند (از عرش) به آسمان نخست، فرود میآید، مانند فرود آمدن من از منبر». این سخن را گفت و یك پله از منبر پایین آمد. در این هنگام فقیهی مالكی به نام ابن الزهراء به مقابله برخاست و سخن او را رد كرد، اما مردم به طرفداری از ابن تیمیه برخاستند و فقیه معترض را با مشت و كفش زدند. این نمونهای از عقاید كفرآمیز ابن تیمیه است. شناخت عقاید وهابیان در گرو شناخت ابن تیمیه و آراء و عقاید او است. محمدبن عبدالوهاب مؤسس «وهابیت» (متولد 1116 هجری)، بخش عمدۀ پندارهای خود را از افکار انحرافی و فراموش شده ابن تیمیه گرفت و با احیای آنها، فرقه وهابیت را پایهریزی نمود. ابن عبدالوهاب کسی است که برادر و پدرش نخستین مخالفان سرسخت انحرافات وی بودند و نخستین "ردّیه" بر افکار او را برادرش "سلیمان بن عبدالوهاب" نوشته است. ابن تیمیه در سال 661 در حرّان شام به دنیا آمد و از آغاز قرن هشتم به تدریج افكار شاذ و نادر وی ظهور و بروز یافت، خصوصا هنگامی كه ساكنین "حماة" از وی خواستند آیه «الرحمنُ علی العرش استوی» را تفسیر كند، وی در تفسیر این آیه دچار لغزش شد و برای خداوند جایگاهی در فراز آسمانها كه بر عرش تكیه كرده است؛ تعیین كرد! حال آن كه عموم مسلمانان خدا را پیراسته از جسم و جسمانیت دانسته و برتر از آن میشمارند كه در مكان خاصی محدود شود. زیرا آیاتی چون «لیس كمثله شیء» و «لم یكن له كفوا احد» با مفهوم روشن خود، آنان را از تشبیه خداوند به صفات مخلوقات باز داشته است. در سال های پس از آن، ابن تیمیه پیوسته افكار عمومی را - با نظرات خود كه بر خلاف آرای مشهور و رایج مسلمانان بود - متشنج میكرد، تا این كه در سال 705 در دادگاه محكوم و به مصر تبعید شد. وی در سال 707 از زندان آزاد شد ولی تا سال 712 به شام برگشت و در آنجا به نشر افكار و نظریات خود پرداخت، تا این كه مجددا در سال 721 محكوم به زندان شد. وی در 20 ذیقعده سال 728 ق در زندان قلعه دمشق درگذشت. در تاریخ ثبت شده است که ابن تیمیه عمری را با آشوب و در زندان گذراند و اینها همه به خاطر عقایدش بود كه عموم مسلمانان را تكفیر میكرد و جهان اسلام را - در زمانی كه مسیحیان از غرب و مغولان از شرق مورد حمله و تهاجم قرار داده بودند- از درون تخریب كرده و آنقدر در بین مسلمانان اختلاف و تفرقه میانداخت كه مجبور به زندانی كردن او شدند و سرانجام هم در زندان مرد. عقاید و افكار كفرآمیز ابن تیمیه باعث شد از سوی عالمان بزرگ شام و مصر درباره افكار وی، بیانیههایی صادر شده كه نشانگر نقش او در تشویش افكار عمومی آن زمان و پاشیدن بذر نفاق در بین مسلمین میباشد. عزّ بن جماعه درباره او آورده است: «خداوند ابن تیمیه را به گمراهی و ضلالت دچار کرده و جامه خفّت و خواری بر او پوشانده است و در گزافه گویی و یاوه سرایی، او را چنان نیرویی عطا کرده که جز ذلت و محرومیت، نتیجه ای برایش در بر نخواهد داشت». شوکانی (از بزرگان اهل سنت و متوفّاى 1255) می نویسد: اطلاق عنوان "شیخ الإسلام" به ابن تیمیه كفر است. محمّد بخارى حنفى متوفّاى سال 841 در بدعتگذارى و تكفیر ابن تیمیه بىپرده سخن گفته است، تا آنجا كه در مجلس خود تصریح نموده است كه اگر كسى ابن تیمیه را «شیخ الاسلام» بداند، كافر است. ( البدر الطالع، ج 2، ص 260) ابن حجر مكّى (از بزرگان اهل سنت و متوفّاى 974) ابن تیمیه را گمراه و گمراهکننده می شمارد و می نویسد: خدا او را خوار، گمراه، كور و كر گردانیده است و پیشوایان اهل سنّت و معاصرین وى از شافعىها، مالكىها وحنفىها، بر فساد افكار و اقوال او تصریح دارند... سخنان ابنتیمیه فاقد ارزش بوده و او فردى بدعتگذار، گمراه، گمراهگر و غیرمعتدل است، خداوند با او به عدالت خود رفتار نماید و ما را از شرّ عقیده و راه و رسم وى حفظ نماید. (الفتاوى الحدیثه، ص 86). همچنین قاضى شافعى (از بزرگان اهل سنت) پیروان ابن تیمیه را "مهدور الدم" می داند. ابن حجر عسقلانى متوفّاى 852 و شوكانى، دو تن از عالمان بزرگ اهل سنّت مىنویسند: قاضى شافعى دمشق دستور داد كه در دمشق اعلام كنند كه هر كس معتقد به عقاید ابن تیمیه باشد، خون و مالش حلال است. (الدرر الكامنة، ج 1، ص 147؛ البدر الطالع، ج 1، ص 67 و مرآة الجنان، ج 2، ص 242) حصنى دمشقى (از بزرگان اهل سنت) ابن تیمیه را زندیق می داند. وی مىنویسد: ابن تیمیهاى كه پیروانش او را دریاى علم توصیف مىكنند، برخى از پیشوایان، زندیق (ملحد) مطلق مى شمارند. حصنى در جاى دیگر مىنویسد: ابن تیمیه معتقد است که «هر كس به مرده و یا فرد دور از نظر استغاثه كند ... ظالم، گمراه و مشرك است» . از این سخن ابن تیمیه، بدن انسان مىلرزد، این سخن، پیش از زندیق حرّان، ابن تیمیه از دهان كسى در هیچ زمان و هیچ مكانى بیرون نیامده است. علاّمه سُبْكى، متوفّاى سال 756 هجرى، از دانشمندان پرآوازه اهل سنّت و معاصر ابن تیمیه، او را بدعت گذار می داند و مىنویسد: او در پوشش پیروى از كتاب و سنّت، در عقاید اسلامى بدعت گذاشت و اركان اسلام را درهم شكست. او با اتّفاق مسلمانان به مخالفت برخاست و سخنى گفت كه لازمه آن جسمانى بودن خدا و مركّب بودن ذات اوست، تا آن جا كه ازلى بودن عالَم را ملتزم شد و با این سخنان حتّى از 73 فرقه اسلام نیز بیرون رفت. (طبقات الشافعیه، ج 9، ص 253؛ السیف الصقیل، ص 177 و الدرّة المضیئة فى الردّ على ابن تیمیه، ص 5) سُبکی ـ که همه اهل سنت بر بزرگواری و اجتهاد و نیکوکاری وی اذعان دارند ـ کتاب مستقلی در ردّ پندارهای او تألیف کرده و در بخشی از کتاب خود چنین آورده است: «این ها اشتباهاتی است که ابن تیمیه بدان دچار شده و عجب نیست اگر که آن را خطایی نابخشودنی و مصیبتی ماندگار بنامیم؛ چرا که هوای نفس، برای او چنین وانمود کرده و شیطان نهفته در وجودش این گونه بر او جلوه داده که راه صواب می پوید و در مسیر اجتهاد گام بر می دارد. آن بی نوا خود نیز نفهمیده که ضمن مخالفت با نظر عامه علما، نارواترین انتقادات و سرزنش ها را در حق پیشوایان ایشان، به ویژه خلفای راشدین اظهار داشته و حتی پا را از این هم فراتر نهاده و به ساحت کبریایی ذات مقدس پروردگار ـ که از هر کاستی مبرّا؛ و به هر کمال و جمال، سزاوار است ـ تعرض نموده و بر فراز منبرها و در برابر عامه مردم، پروردگار را دارای جسم و بُعد دانسته و در میان علمای متقدم و متأخر، هرکه را که چنین اعتقادی نداشته باشد، گمراه خطاب کرده است؛ چندان که علمای هم دوره او، بر ضدّ این افکار خروشیدند و حاکم وقت را به کشتن یا زندانی کردن او واداشتند. حاکم نیز او را به زندان در افکند، تا آن که جان داد و با مرگ او، شعله بدعت فروکش کرد و آن گمراهی ها از میان رفت..» اما ابن حجر عسقلانى كه از اركان علمى و حافظ على الاطلاق اهل سنّت به شمار مىرود در باره ابن تیمیه مىنویسد: بزرگان اهل سنّت در باره ابن تیمیه نظریههاى مختلفى دارند، بعضى معتقدند كه وى قائل به تجسیم است؛ زیرا او در كتاب العقیدة الحمویة براى خداوند تعالى دست و پا، ساق پا و صورت، تصوّر كرده است. و بعضى به سبب مخالفت او با توسّل و استغاثه به رسول اكرم (ص) كه این نیز تنقیص مقام نبوّت و مخالفت با عظمت حضرت به حساب مىآید، وى را زندیق و بى دین دانسته اند. و بعضى به جهت سخنان زشتى كه در باره على [رضی الله عنه] بیان داشته، وى را منافق دانسته اند. این سخنان ابن تمیمه نشانه نفاق اوست، چون پیامبر گرامى [ صلى الله علیه وسلم] به على [رضی الله عنه] فرموده است: «جز منافق، كسى تو را دشمن نمى دارد». (الدرر الكامنة فى أعیان المائة الثامنة، ج 1، ص 155) ذهبى (متوفّاى 774)، دانشمند بلند آوازه اهل سنّت، كه خود همانند ابن تیمیه، حنبلى مذهب بود، پیروان ابن تیمیه را بیگانه، فرومایه و مكّار می داند. ذهبى که صاحب معتبرترین کتاب رجالی اهل سنت است و در علم حدیث و رجال سرآمد عصر خویش بود، در نامهاى خطاب به وى می نویسد: اى بىچاره! آنان كه از تو متابعت مىكنند در پرتگاه زندقه و كفر و نابودى قرار دارند ... نه این است كه عمده پیروان تو عقب مانده، گوشه گیر، سبك عقل، عوام، دروغگو، كودن، بیگانه، فرومایه، مكّار، خشك، ظاهر الصلاح و فاقد فهم هستند. اگر سخن مرا قبول ندارى آنان را امتحان كن و با مقیاس عدالت بسنج. تا آن جا كه مى نویسد: گمان نمی كنم تو سخن مرا قبول كنى! و به نصیحتهاى من گوش فرا دهى! تو با من كه دوستت هستم این چنین برخورد مىكنى پس با دشمنانت چه خواهى كرد؟ به خدا سوگند، در میان دشمنانت، افراد صالح و شایسته و عاقل و دانشور فراوانند، چنان كه در میان دوستان تو افراد آلوده، دروغگو، نادان و بی عار زیاد به چشم می خورند. ( الإعلان بالتوبیخ، ص77 و تكملة السیف الصقیل، ص 218) العالم
۱۵/۰۵/۱۳۹۳ - ۱۴:۴۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]
صفحات پیشنهادی
بیانیه شورای سیاستگذاری ائمهجمعه به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)
دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۶ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام در بیانیهای اعلام کرد که هشتم شوال روز هتک حرمت به شعائر شیعیان است لذا مومنین با حضور در اماکن مقدسه این روز را گرامی بدارند به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان امراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع برگزار میشود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی با سخنرانی شهاب مرادی مراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع برگزار میشود همزمان با فرارسیدن هشتم شوال و یوم الهدم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیان کوردل مراسمی با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین شهاب مرادی و مداحی عبدالرضا هلالی در مسبیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)
دین و اندیشه بیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع ع شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سالروز هشتم شوال را روز هتک حرمت به شعائر شیعیان می داند و از مؤمنین می خواهد این روز را با حضور در اماکن مقدسه با هدف تعظیم شعائر گرامی بدارند به گزارش خبرگزاری متخریب بارگاه ائمه بقیع(ع) و صحابه پیامبر(ص) دردناک ترین حادثه معاصر
دین و اندیشه اسلام در جهان به مناسبت 8 شوال یوم الهدم تخریب بارگاه ائمه بقیع ع و صحابه پیامبر ص دردناک ترین حادثه معاصر خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه دردناکترین حادثه تاریخی ـ اسلامی معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ و پس از روی کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط میتسلیت آیتالله علویگرگانی بهمناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)
یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۲ آیتالله سیدمحمدعلی علویگرگانی بهمناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع ع پیام تسلیتی صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است بسمه تعالی هشتم شوال یادآور تلخترین و دردآورترتخریب قبور ائمه بقیع فاجعه بزرگی برای جهان اسلام است
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۷ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت تخریب قبور ائمه بقیع فاجعه بزرگی برای جهان اسلام است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام محمدعلی فروغی در مراسم عزاداری سالگرد هشت شوال سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیون با بیان اینکه تعزاداری سالروز تخریب قبور ائمه بقیع در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)
۲۱۵۲۸۴ ۱۳۹۳ ۵ ۱۴ - ۱۳ ۲۴گزارش تصویری عزاداری سالروز تخریب قبور ائمه بقیع در حرم حضرت فاطمه معصومه س عکاس محمد کوهپایی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۳ ۵ ۱۴ - ۱۳ ۲۴مراسم عزاداری به مناسبت سالروز تخریب بقیع در سرچشمه برگزار می شود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی مراسم عزاداری به مناسبت سالروز تخریب بقیع در سرچشمه برگزار می شود مراسم عزاداری و توسل به ائمه طاهرین ع به مناسبت سالروز تخریب بقیع و دعا برای مردم مظلوم غزه امروز در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار می شود به گزارش خبرگزتخریب بقیع، بغض شیعه در گلوی تاریخ
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۹ بقیع سند مظلومیت همیشگی شیعه است و بررسی و آگاهی از پیشینه آن ضروری است تا گوشهای از جایگاه تاریخی و اجتماعی پیشوایان شیعیان را نمایان سازد هر شیفتهای که دل به مدینه روانه میکند بر غربت قبرستان بقیع ناله میکند تربت مطهر چهار امام معصوم ع تنههدف تکفیریها از تخریب قبور ائمه، آزار مسلمانان است
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۱ رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت صهیونیستها و تکفیریها با تخریب قبور ائمه به جز آزار دادن مسلمانان هدف دیگری ندارند حجتالاسلام والمسلمین محمدصادق یوسفیمقدم در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنبرگزاری مراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
برگزاری مراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بر اساس روایتهای متقن تاریخی قبرستان بقیع در گذشته به این شکل نبوده و بیشتر قبور دارای بارگاه و ضریح بودهاند تا اینکه در هشتم شوال 1344 هجری قمری 1926 میلادی وهابیهای کوردل سعودی به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبههای موجود را تخریبرجبیدوانی در گفتوگو با فارس عنوان کرد حال و هوای مدینه در روز تخریب قبور ائمه(ع)/ واکنشهای مختلف نسبت به تخ
رجبیدوانی در گفتوگو با فارس عنوان کردحال و هوای مدینه در روز تخریب قبور ائمه ع واکنشهای مختلف نسبت به تخریب قبور بقیع در گذر زمانتحلیلگر تاریخ اسلام گفت آیتالله شهید سیدحسن مدرس در هشتم شهریورماه 1304 در واکنش به تخریب قبور بقیع نطقی را در مجلس ایراد کرد همچنین علمای مسلبیانیه ستاد بازسازی عتبات عالیات به مناسبت سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع(ع)
بیانیه ستاد بازسازی عتبات عالیات به مناسبت سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع ع ستاد بازسازی عتبات عالیات به مناسبت سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع ع بیانیهای صادر کرد و در آن جنایات و فجایع انسانی این روزها در غزه را محکوم کرد به گزارش خبرگزاری فارس ستاد بازسازی عتبات عالیاتسالروز تخریب قبور ائمه بقیع بهترین فرصت برای افشاء چهره صهیونیست های مسلمان نما است
سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بهترین فرصت برای افشاء چهره صهیونیست های مسلمان نما است تهران بزرگ – ایرنا - شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان های استان تهران در بیانیه ای که به مناسبت 8 شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع صادر کرد اظهار داشت که سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بهترین فرصآیتالله علوی گرگانی: تخریب قبور ائمه بقیع یکی از تلخترین وقایع جهان اسلام است
آیتالله علوی گرگانی تخریب قبور ائمه بقیع یکی از تلخترین وقایع جهان اسلام است آیتالله علوی گرگانی با صدور پیامی هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری فارس از قم در پیام آیت الله علوی گرگانی آمده است هشتم شوال یادآور تلخترین و درآورترین حادثه دفارس گزارش میدهد موضعگیری مراجع تقلید در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع / 8 شوال؛ زخم جانکاه وهابیت بر پیکر اسل
فارس گزارش میدهدموضعگیری مراجع تقلید در سالروز تخریب قبور ائمه بقیع 8 شوال زخم جانکاه وهابیت بر پیکر اسلامپس از انتشار خبر واقعه تخریب قبور ائمه بقیع اعتراضهای شدیدی از سوی علما مراجع تقلید و شخصیتهای مذهبی کشورهای ایران عراق هند و صورت گرفت و بسیاری از دروس حوزههابه مناسبت سالروز تخریب بقیع ای شهر مدینه! بی وفایی تا کی؟/ کی دیده «کریم» بی حرم باشد، آه
به مناسبت سالروز تخریب بقیعای شهر مدینه بی وفایی تا کی کی دیده کریم بی حرم باشد آهیوسف رحیمی از شاعران کشورمان درباره واقعه غم انگیز تخریب بقیع توسط وهابیها در هشتم شوال ۴ رباعی سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس امروز یعنی هشتم شوال سال مصادف است با اشغال مدینه-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها