تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833067174
نسبت عدالت فردی و اجتماعی/ شروط تحقق عدالت اجتماعی در اسلام
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اندیشکده ها تحلیل دین و اندیشه/
نسبت عدالت فردی و اجتماعی/ شروط تحقق عدالت اجتماعی در اسلام
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: اسلام بینشی کلی و جامع درباره هستی و زندگی و انسان دارد که همه فروغ و تفصیلات بدان برمی گردد و همه نظریات و قوانین و حدود و عبادات و معاملات آن از این بینش و جامع سرچشمه می گیرد و مسائل تازه را هم با نظر بدوی زودگذر نمی نگرد و مشکلی را بدون در نظر گرفتن مشکلات دیگر، اصلاح و حل نمی کند.
مفهوم عدالت اجتماعی از منظر اسلام "عدل" را در لغت به تقويم، تسويه، موازنه، استقامت، نظير و مثل معنی كردهاند و آنرا ضد ظلم و جور دانسته اند. البته عدل از آن دسته واژگانی است كه معانی متقابل دارد؛ هم دلالت بر استواء، اذن و همانندی می تواند داشته باشد و هم اعوجاج و انحراف. معانی يادشده نيز همگی به همين معانی استواء و يا اعوجاج باز می گردند. عدل در قضاوت يعنی حكم بالاستواء، يعنی به دور از انحراف و تمايل به يكی از دو طرف. فردی را عادل می گويند كه پسنديده و دارای راه و روشی مستقيم، متعادل و به دور از انحراف باشد. عدالت اجتماعی با عدالت افراد متفاوت است و جامعه با تحقق ويژگیهايی در روابط و نهادهای خود، می تواند به چنين كمالی دست يابد. حال، سخن در اين است كه در كدام يک از حوزههای روابط اجتماعی و چگونه اين كمال جلوه می كند؟ عدالت در رفتار هر فرد جامعه با افراد ديگر و در رفتار حكومت و قوانين و برنامههای اجتماعی با افراد جامعه، همچنين در قراردادها و رسوم اجتماعی حاكم بر روابط افراد بروز می يابد. در همه اين موارد، عدالت با يكسانی رفتار در شرايط همانند، تحقق می يابد و در فرض تفاوت شرايط، تناسب رفتار، با توجه به توانایی، استحقاق و نيازها لازم است. اين شرايط زمانی محقق می شود كه افراد جامعه به دور از تعصبات و تبعيضها و براساس ملاحظات انسانی و عقلايی، روابط اقتصادی جامعه را براساس عدالت شكل دهند. اسلام یک بینش کلی و جامع در باره هستی و زندگی و انسان دارد که همه فروغ و تفصیلات بدان برمی گردد و همه نظریات و قوانین و حدود و عبادات و معاملات آن از این بینش و جامع سرچشمه می گیرد و مسائل تازه را هم با نظر بدوی زودگذر نمی نگرد و مشکلی را بدون در نظر گرفتن مشکلات دیگر، اصلاح و حل نمی کند. اسلام در تحقق عدالت اجتماعی با دو اصل بزرگ: 1- وحدت همه جانبه متناسب و متعادل 2- تکامل و تضامن عمومی بین افراد و اجتماعات پیش می رود. البته عناصر اساسی فطرت انسانی را نیز در نظر داشته و طاقت و نیروی بشری را از نظر دور نموده است. در نظر اسلام عدالت عبارت از یک مساوات بزرگ انسانی است که تعادل همه ارزشها ازجمله ارزش اقتصادی را در نظر دارد و این مساوات، غرایز را آزاد گذاشته که در حدودی که با هدفهای عالی زندگی معارضه نکند به کار پردازد. اسلام هماهنگی امکانات و عدالت عمومی را به عنوان منبع اصلی فعالیت مقرر داشته و ضمناً راه را برای تفوق بر یکدیگر با کار و کوشش باز گذاشته است. چنانکه برای سنجش، ارزشهای دیگری غیر از ارزشهای اقتصادی به کار برده است. «حتمی است که گرامی ترین شما در برابر خداوند پرهیزگار تزین شماست». «خداوند مومنین و دانشمندان را به درجاتی بالا برد». بر اساس قرآن کريم توحيد، معاد، نبوت، آرمانهای فردی و اجتماعی و ...همه بر محور عدل استوار شده است. عدل قرآن، همدوش توحيد، رکن معاد، هدف تشريع نبوت، فلسفه زعامت و امامت معيار کمال فرد و مقياس سلامت اجتماع است. عدالت ارزش ذاتی دارد و سلامت همه چيز به آن است. از اين روست که خداوند فرمان می دهد که بر پا کننده قسط و عدالت اجتماعی باشيد. «يا ايها الذين آمنوا کونوا قوامين بالقسط» ای کساني که ايمان آورده ايد پيوسته به عدالت قيام کنيد. مفسر بزرگ قرآن، طبرسی، در ذيل اين آيه و در معناي آن می نويسد "يعنی پيوسته بر پا دارندگان عدالت باشيد، و معنای اين سخن آن است که بايد عادات و سنت شما برپاداشتن عدالت در گفتار و کردار باشد." خداوند بر پا داشتن عدالت همه جانبه و هميشگی فرمان داده است: قيام برای عدالت در همه وجوه آن و به طور پيوسته عدالت اجتماعي، عدالتی است فراگير و در اين بحث نيست مراد از اصل عدالت اجتماعی، عدالتی است فراگير که کليه وجوه اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی سياسی و اقتصادی را در بر می گيرد خداوند به چنين عدالتی فراخوانده که اين عدالت راه نجات و سعادت بشر است و خداوند فرموده است «و اقسطو ان الله يحب المقسطين» و به داد بکوشيد که خداوند داد گران را دوست می دارد. بی گمان کسانی می توانند مصداق اين محبت الهی باشند که برای او قيام کنند و عدالت خواهی شان از سر حق باشد. همچنین بعثت پیامبران برای تحقق عدالت است چنانکه خداوند به داوود (ع) فرمود: «يا داود انا جعلناک خليفته في الارض فاحکم بين الناس بالحق» ای داوود ما تو را در زمين خليفه و جانشين گردانديم پس ميان مردمان به حق داوری کن و همچنین فرمود: «لقد ارسلنا رسلنا بالبينات و انزلنا معهم الکتاب و الميزان ليقوم الناس بالقسط» به راستی پيامبران را با دلايل روشن روانه کرديم و با آنان کتاب و ترازو را فرود آورديم تا مردمان به دادگری برخيزند. بدون اجرای عدالت ، دين واحکام آن بی جان است. روشنی اسلام به عدالت است. و با خاموش شدن عدالت ، اسلام چون چراغی خواهد بود خاموش که با آن راه نمی توان يافت و مردمان را به سامان نمی توان رساند زيرا عدالت است که جامعه و مردمان را به صلاح و سامان می رساند. رسول اکرم(ص) می فرماید: «عدل ساعه خير من عباده سبعين سنه قيام ليلها و صيام نهارها». ساعتی اجرای عدالت از هفتاد سال عبادتی که شبهايش به نماز شب و روزهايش به روزه بگذرد برتر و بهتر است. عدالت اجتماعی از منظر علوی با توجه به قداست عدالت و بعثت پيامبران الهی بخاطر آن بديهی است شخصيتی مانند علی(ع) که شارح و مفسر قرآن کريم و تبيين کننده اصول و فروع اسلام است نمی تواند درباره اين مسئله سکوت نموده و يا در درجه کمتری از اهميت آن را قرار دهد. شخصيتی که نامش قرين عدالت بوده و نه تنها امام معصوم شيعيان است بلکه در تاريخ بشريت به عنوان يک متفکر انديشمند و سياست مداری خدا محور مطرح بوده است. امام علي(ع) فرمود: «عدالت الفت زندگي و تنها راه اصلاح جامعه و گل سرسبد ايمان به خدا و گنجينه فضيلت و احسان است.» فلسفه حکومت دين عدالت است. در حکومت دين نه ستمگران مجوز رهبري دارند و نه حاکميت های ظالمانه مشروعيت حقوقي. عدالت خواهی و قيام برای تحقق عدالت يک تعهد الهي و تکليف شرعی است. امام علی (ع) فرمود: «سرچشمه های عدل در فروغ کلمات قرآن کريم و برکه ها و آبشخورهای پربرکت هدالت در آيه های نورانی آن است. عوامل تحقق عدالت از نظر امام علی(ع) اولين گام در تحقق عدالت رهايی از ناهماهنگیهای درون است. حضرت علی(ع) می فرمايد: «فکان اول عدله نهی الهوی عن النفسه»؛ اولين گام در عدالت زدودن هواهای نفسانی خويش است.» امير مومنان(ع) مجموعه عواملی را که در تحقق عدالت موثر است در سه جمله خلاصه کرده است: «استعن علی العدل بحسن النيت فی الرعيه و قلة الطمع و کثرة الورع»؛ نيت خير داشتن و خوش بينی نسبت به مردم عدم طمع و تقوا پيشگی از عوامل عدالت است. موانع اجرای عدالت از نظر امام علی(ع) خودبرتربينی و امتياز جويی علت همه ستمگری ها و عدالت گريزی هاست. خصيصه خودخواهی که از غرائض بسيار قوی در نهاد انسان است به صورت های گوناگون در رفتار و کردار انسان بروز می کند. علی (ع) می فرمايد: « من ملک استاثر»؛ هر که به قدرت برسد انحصار طلب می شود. امام علی (ع) در تذکرات خود به مالک اشتر می فرمايد: « بپرهيز از اينکه چيزی را به خود اختصاص دهی که بهره مردم از آن يکسان است». از علل ديگری که در اثر امتياز طلبی گريبانگير انسان می شود سود جويی است. عبدالله ابن زمعه از شيعيان راه طولانی را طی کرد و به اميد سودی نزد علي(ع) آمد. حضرت فرمود: «اين مال نه از مال من است و نه از آن تواست بلکه ذيره مسلمانان است و دستاورد شمشيرهای آنان. اگر در جنگ همراه آنان بوده ای تو نيز برابر آنان سهمی داری وگرنه دستاورد و دسترنج آنان به دهان ديگران نخواهد رفت ». از ديگر موانع اجراي عدالت، ضعف نفس و سستی اراده، خودباختگی و دون همتی است حضرت فرمود: «هرکس مبارزه با ستم را واگذارد خداوند جامه خواری به او بپوشاند و حق از او روی گردان شود و به خواری محکوم و از انصاف محروم گردد». امام علی(ع) در برقراری حکومت عدل خویش دو اقدام انقلابی انجام داد که در نتیجه آن چهره بسیاری از کسانی که به ظاهر خود را یار اسلام و پیامبر معرفی کرده بودند نمایان شد اول اینکه اموال غاصبان را مصادره و باز پس گرفتند دوم اجرای عدالت در بهره مندی مساوی از بیت المال برای خود و سایر اقشار و کسانی که خود را خواص معرفی کرده بودند. این عدالت منحصر به فرد امام علی(ع) مصداقی است برای متفکرانی که در باب عدالت و عدالت اجتماعی صاحب نظرند.
۱۳۹۳/۵/۱۲ - ۰۸:۳۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]
صفحات پیشنهادی
نسبت میان توسعه و عدالت اجتماعی/ مکاتب فکری راجع به عدالت چه می گویند
دین و اندیشه اندیشکده ها تحلیل دین و اندیشه نسبت میان توسعه و عدالت اجتماعی مکاتب فکری راجع به عدالت چه می گویند خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه عدالت مفهومی است که هیچ کس نسبت به اصالت و حقانیّت آن تردیدی ندارد ودستیابی به آن به عنوان یکی از اساسی ترین اصول نظام های اجتماعبرگزاری همایش «علوم اجتماعی در جهان اسلام» در آیندهای نزدیک/ علوم اجتماعی اسلامی نیازمند توجه به واقعیات اجتم
دین و اندیشه همایش ها و میزگردها در دومین ضیافت اصحاب علوم اجتماعی اسلامی ایرانی مطرح شد برگزاری همایش علوم اجتماعی در جهان اسلام در آیندهای نزدیک علوم اجتماعی اسلامی نیازمند توجه به واقعیات اجتماعی است دومین ضیافت اصحاب علوم اجتماعی اسلامی ایرانی با حضور اساتید و دانشجویاعدالت خواهی، اصلاح طلبی و اعتدال جویی، مثلث شخصیت علی(ع)/ زبان حال غزه در نیایش دکتر شریعتی
عدالت خواهی اصلاح طلبی و اعتدال جویی مثلث شخصیت علی ع زبان حال غزه در نیایش دکتر شریعتی فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده ویژه خبرآنلاین در شب شهادت امام عدالت با مطالبی از آیت الله جوادی آملی علامه جعفری استاد مطهری امام موسی صدر دکتر شریعتی و به دوستداران ابیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، فرصتی برای گسترش عدالت اجتماعی
یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۱ فرماندار کرمان گفت بیمهی اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر فرصت مناسبی برای گسترش و تعمیم عدالت اجتماعی در میان اقشار مختلف است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی کویر محمدعلی توحیدی در جلسهی ستاد راهبردی بیمهی کشاورزان روستائرییس کل دادگستری کرمان: عدالت اجتماعی یک پایه توسعه است
فیسبوک تویتر Google Cloob رییس کل دادگستری کرمان عدالت اجتماعی یک پایه توسعه است کرمان - ایرنا - رییس کل دادگستری استان کرمان گفت عدالت اجتماعی یک پایه توسعه است که بسیار مهم نیز به شمار می رود به گزارش ایرنا حجت الاسلام علی توکلی عصر دوشنبه در نشست مشترک شورای اداری و ق21 رمضان، سالروز شهادت امامی که هیچکس تاب عدالتش را نداشت
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۶ نزدیک به دو روز است که خلیفه مسلمین با تیغ جهالت یک خوارجی در بستر است شب 21 ماه رمضان سال 40 هجری خانه امام علی ع شکلی متفاوت به خود گرفته است و رفت و آمدها در آن زیاد شده است سحرگاه 19 رمضان بود که ابن ملجم مرادی یکی از افراد خوارج در محراب نماز فرعاشقانه روز بیست و نهم/ بالاتر از صبر در روابط اجتماعی چیست؟/ صفت بدی که از ترکیب کفر و دروغ می آید
عاشقانه روز بیست و نهم بالاتر از صبر در روابط اجتماعی چیست صفت بدی که از ترکیب کفر و دروغ می آید فرهنگ > دین و اندیشه - ماه خوب رمضان رو به پایان است و در بیست و نهمین روز از آن قرار داریم از میزبان مهربان و بخشنده می خواهیم تا ما را به صبر در مقابل رفتار جاهلانهایجاد عدالت، مهمترین هدف سازمان تامین اجتماعی
ایجاد عدالت مهمترین هدف سازمان تامین اجتماعی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت ایجاد عدالت از طریق توزیع ثروت و همبستگی اجتماعی مهمترین هدف این سازمان است سید تقی نوربخش در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود در کشور ما حدود 39 میلیون و 200 هزار نفر تحت پوششحجاب حفاظی در برابر آسیبهای اجتماعی است
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۶ یک مبلغ دینی گفت حجاب حفاظی در برابر آسیبهای اجتماعی است حجتالاسلام حافظی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجیوان ایران ایسنا منطقه لرستان بیان کرد آموزههای دینی اسلام برای جزئیترین مسائل زندگی بشر بخصوص حجاب که اصلی اساسی است برنامه دارد ویعدالت اجتماعی، شاخصه حکومت حضرت علی(ع) بود
شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۲ یک کارشناس مسایل دینی گفت از جمله ویژگیهای حکومت حضرت علی ع در مدت کوتاه میتوان به تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی و تبدیل آن به فرهنگ ملی اشاره کرد مصطفی خانمحمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه زنجان اظهار کرد شبایجاد عدالت، مهمترین هدف سازمان تامین اجتماعی + فیلم
ایجاد عدالت مهمترین هدف سازمان تامین اجتماعی فیلم مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی گفت ایجاد عدالت از طریق توزیع ثروت و همبستگی اجتماعی مهمترین هدف این سازمان است به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگاران سیدتقی نوربخش در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود در کشور ما حدود 39رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۴ هیات عمومی دیوان عدالت اداری رایی مبنی بر ابطال بخشی از یک دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی صادر کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا طبق گردش کار این پرونده آقای ر به موجب دادخواستی ابطال فصل چهارم و بند ۱ فصل ششم آن موضوع تلخیص دستورالعمانفاق موجب برکت مال و برقراری عدالت اجتماعی می شود/ اخلاص و پرهیز از ریا از شرایط انفاق
استانها غرب لرستان حجت الاسلام میرعمادی انفاق موجب برکت مال و برقراری عدالت اجتماعی می شود اخلاص و پرهیز از ریا از شرایط انفاق خرم آباد - خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت انفاق موجب برکت مال و برقراری عدالت اجتماعی و رفع فقر در جامعهدولت نسبت به اسلامی تر شدن روابط اجتماعی در جامعه واکنش مثبت نشان دهد
سیاسی احزاب و تشکلها عضو شورای مرکزی حزب موتلفه در گفتگو با مهر دولت نسبت به اسلامی تر شدن روابط اجتماعی در جامعه واکنش مثبت نشان دهد عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با اشاره به نامه وزارت کار به شهرداری درباره طرح تکریم زنان در محیط کارگفت از دولتی که در مسیر جامعه سازی اسلامی وفلسفه تامین اجتماعی گسترش عدالت است
مدیر کل تامین اجتماعی استان مازندران فلسفه تامین اجتماعی گسترش عدالت است خبرگزاری پانا مدیر کل تامین اجتماعی استان مازندران فلسفه تامین اجتماعی را گسترش عدالت دانست ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۹ تير ساعت 12 09 به گزارش خبرگزاری پانا به گزارش مهدی پورعرب سید علی اصغر محمودی در نخستجامعه اسلامی نسبت به امام زمان خود مسئول است
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۵۵ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت جامعه اسلامی نسبت به امام زمان خود مسئول است و نباید باز هم به جبهه کفر اجازه بدهیم فرق ایمان را بشکافد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه همدان حجتالاسلام والملسلمین مهدی طائب در سخنرانی پیش از خطبهبرگزاری نخستین همایش ملی "توانمندسازی فردی- اجتماعی با نیازهای ویژه"
سهشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۲۷ نخستین همایش ملی توانمندسازی فردی- اجتماعی افراد با نیازهای ویژه 23 تا 24 مهرماه جاری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قاینات برگزار میشود به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران این همایش با کمک و همراهی اساتید برجسته و متخصص-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها