محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852452351
نسبت میان توسعه و عدالت اجتماعی/ مکاتب فکری راجع به عدالت چه می گویند
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه > اندیشکده ها تحلیل دین و اندیشه/
نسبت میان توسعه و عدالت اجتماعی/ مکاتب فکری راجع به عدالت چه می گویند
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: عدالت مفهومی است که هیچ کس نسبت به اصالت و حقانیّت آن تردیدی ندارد ودستیابی به آن، به عنوان یکی از اساسی ترین اصول نظام های اجتماعی، طی دوره های مختلف حیات فکری واجتماعی بشر مطرح بوده است.
بررسی مفهومی عدالت واژه ایست که ارزیابی های متعددی از سوی دیدگاه های مختلف در مورد آن صورت گرفته است. اما در دنیای متکثّر کنونی، عدالت بدون توجه به تفاوت ها و مشارکت های مردمی امکان پذیر نیست از این رو آن دسته از تئوریهای عدالت که وحدت جامعه را مفروض اصلی خود قرار داده اند نمی توانند راهی برای ایجاد جامعه عادلانه در اختیار ما قرار دهند. عدالت مفهومی است که هیچ کس نسبت به اصالت و حقانیّت آن تردیدی ندارد ودستیابی به آن، به عنوان یکی از اساسی ترین اصول نظام های اجتماعی، طی دوره های مختلف حیات فکری و اجتماعی بشر مطرح بوده است. به همین دلیل الگوهای فکری گوناگونی تلاش کرده اند با تمرکز به مقوله عدالت در ابعاد مختلف آن، جامع ترین الگو را برای تبیین این مسأله ارائه دهند. نسبت توسعه و عدالت اجتماعی مفهوم عدالت وجایگاه آن، در برنامه های توسعه همواره مورد اختلاف صاحب نظران بوده است. برخی رشد اقتصادی را بر برقراری عدالت برتری داده اند. اما گذشت زمان و پرداخت هزینه های انسانی و مادی، نادرست بودن این تقابل را آشکار کرده است. در واقع نمی توان بدون رشد اقتصادی به تحقق عدالت امیدوار بود و بدون توجه به تحقق عدالت در جامعه، رشد اقتصادی قابل تصور نخواهد بود.
در تعریف عدالت در میان اندیشمندان اجماعی وجود ندارد و در طول تاریخ نظریه های مختلف از سوی اندیشمندان مطرح شده است. با توجه به پیچیده بودن مفهوم عدالت، دیوید میلر عدالت را اینگونه تعریف می کند: چگونگی تقسیم چیزهای خوب و بد درمیان اعضای یک جامعه بشری زمانیکه برخی سیاست ها را ناعادلانه می دانیم، مدعی هستیم که شخص یا گروهی از افراد کمتراز فرد یا گروهی از افراد از منافع بهره مند شده اند. ویژگیهای عدالت اجتماعی از منظر مکاتب فکری عدالت و تئوری های آن را می توان براساس ویژگی های آنها توصیف کرد. اول اینکه عدالت، ویژگی است که در مورد نهادها و انسان به کار می رود. به عنوان مثال، جان رالزعدالت را فضیلت افراد در روابطشان با دیگران و همچنین فضیلت نهادهای اجتماعی می داند. تئوریهای عدالت، اغلب عدالت را به عنوان یک ویژگی نهادهای اجتماعی مطرح کرده اند و عدالت به عنوان یک فضیلت فردی به بحث اخلاق واگذار شده است. دوم اینکه اصطلاح «عدالت اجتماعی» و «عدالت توزیعی» اغلب به جای یکدیگر به کار می روند. واژه عدالت برای تحت پوشش قرار دادن هر دو به کار می رود اما می تواند گمراه کننده باشد، چون برخی از مباحث مربوط به عدالت مثل عدالت کیفری خارج از حوزه عدالت اجتماعی قرار می گیرند. سوم اینکه تفاوت های بسیاری میان تئوریهای عدالت اجتماعی وجود دارد. باری و ماتراورز، تئوری های عدالت را به چهار دسته سنّت گرا، غایت گرایانه، عدالت به عنوان منافع متقابل و عدالت برابری طلب تقسیم می کنند. دیدگاه سنت گرا، دیدگاهی است که درآن عدالت با بررسی آداب و رسوم، نهادها، سنّت ها و سیستم های قانونی مشخص می شود. در چنین مفهومی ممکن است برخی امور ناعادلانه، تنها به این خاطر که توسط جامعه پذیرفته شده وسنّت آن را تأیید می کند پذیرفته شود. در تئوریهای غایت گرایانه، عادلانه بودن مناسبات اجتماعی با ارجاع به برخی امور مطلوب، سنجیده می شود. دیدگاه سودمند گرایی، تئوری حقوق طبیعی یا فلسفه آکوئیناس از جمله تئوریهای غایت گرایانه هستند. در این تئوری ها امور عادلانه به دنبال توجیه یک امر مطلوب ایجاد می شوند. بنابر این توجیه عدالت به مسائل غیر اجتماعی بستگی دارد. منتقدان معتقدند: در جوامع کثرت گرا، نتیجه گرفتن عدالت ازتصور خیری که مورد پذیرش همگان نیست، کار سختی است. نوع سوم و چهارم تئوریهای عدالت در پذیرش این ایده لیبرالیسم سهیم هستند که تصورات موجود از زندگی خوب در یک جامعه عادلانه متنوع است. این مکاتب پس از انتشار کتاب «تئوری عدالت» رالزدر سال 1971 احیاء شدند. رالز به سنت قراردارد اجتماعی بازگشت که در آن عدالت نتیجه منافع متقابل است. بر اساس این تئوری، زمانی که فرد منافع خود را پیگیری می کند، در نهایت به سود همه جامعه است. بر اساس عدالت برابری طلب، باید با مردم بطور برابر برخورد کرد. تئوری عدالت رالز می تواند به عنوان یک تئوری برابری طلب مطرح باشد اما دارای نتایج متفاوتی با تئوری استحقاقی رابرت نوزیک است. اگر چه مکاتب عدالت اجتماعی هنوز هم طرفدارانی دارند، اما تنها تئوری های لیبرال برابری طلب با رهیافت عدالت رابطه مستقیمی دارند، البته در میان این تئوری ها نیز تفاوتهایی وجود دارد و تنها ویژگی مشترک آنها تمرکز قابل توجه (و نه ضرورتاً مطلق) آ نها بر خواست افراد برای تعیین طرح زندگیشان است. البته تئوری های عدالت با انتقاداتی نیز روبرو هستند، ازجمله اینکه به میزان زیادی انتزاعی هستند. تئوری های عدالت اجتماعی، اغلب براساس فرضیات حوزه فلسفه سیاسی بنا شده اند. برخی معتقند: چنین تئوری هایی به ویژه تئوری جان رالز، به تئوری های ایده آل نزدیک هستند . انتقاد دیگر به تئوری های عدالت اجتماعی بنا شدن آنها براساس «فرضیاتی» است که احتمالاً در عمل موفق نمی شوند و در نتیجه آن، برخی گروه ها نادیده گرفته می شوند. به عنوان مثال، گفته می شود تئوری رالز قادر نیست در مورد وظایف ما در قبال معلولیت های شدید چیزی بگوید یا تئوری برابری طلب دورکیم فادر نیست اثرات غیر عادلانه ساختارهای اجتماعی – فرهنگی را نشان دهد. بر این اساس تئوری های مذکور در ارائه راهنمایی جهت حرکت به سوی یک جامعه عادلانه شکست خورده اند و نمی توانیم با تکیه بر آنها از اقدامات و سیاست های عادلانه سخن بگوییم. واقعیت آن است که برای منطبق ساختن تئوری های عدالت با دنیای کثرت گرای معاصر، باید پیچیدگی های بسیاری از جمله ارتباط بین ارزش های مختلف یا آن دسته از منافع افراد و گروه ها که با دغدغه های سنتی عدالت نا سازگار هستند. در آنها لحاظ شود. عدالت اجتماعی تنها با تامین حداقل زندگی از جهت مسکن، آموزش، تغذیه، بهداشت ودرمان فراهم نمی شود. در چارچوب تئوری های توسعه اجتماع محور، نمیتوان بدون مشارکت همه افراد جامعه، به تحقق عدالت امیدوار بود. براساس تظریات اخیر، فرآیند توسعه وقتی با ثبات و موفقیت همراه است که با افزایش مشارکت همراه باشد.
اکنون عدالت اجتماعی تنها به بر قراری برابری اقتصادی و طبقاتی اشاره ندارد، بلکه تفاوت های نژادی، قومی و جنسیتی نیز بخشی از مسائل مربوط به آن را ثشکیل می دهند. در گفتمان اخیر، عدالت اجتماعی با چند فرهنگ گرایی وسازگاری حقوق فردی و گروهی وپاسخگویی همراه است. طرفداران نظریات اخیر معتقدند: در اغلب مفاهیم عدالت اجتماعی نقش آنهایی که مورد بی عدالتی قرار گرفته اند، نادیده گرفته می شود. سازمان ملل متحد از طرق مختلف از جمله روشهای سازمانی، توسعه ای، حقوقی، سیاسی و اقتصادی نشان داده که مشارکت محرومین ممکن است باعث تشویق عدالت اجتماعی شود. اکنون بسیاری از دولتها از اهمیت فرآیند توانمند سازی محرومین آگاه هستند. از این رو توسعه اجتماع محورمی تواند محرومین را در جهت تحقق عدالت اجتماعی مجهز سازد. از این طریق آنها می توانند در تمام سطوح فرآیند سیاسی مشارکت داشته و نیاز های خود را بیان کنند. در واقع عدالت اجتماعی تنها دستیابی به اشکالی از رفاه انسانی و روش های دستیابی به آن نیست. به همین خاطر توسعه اجتماع محور و فعالیت جنبش های اجتماعی در جهت به رسمیت شناختن حقوق مربوط به نژاد، قوم، ناتوانی، جنسیت وغیره در جهت تحقق عدالت اجتماعی اهمیت یافته است.
۱۳۹۳/۵/۷ - ۱۵:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
عدالت خواهی، اصلاح طلبی و اعتدال جویی، مثلث شخصیت علی(ع)/ زبان حال غزه در نیایش دکتر شریعتی
عدالت خواهی اصلاح طلبی و اعتدال جویی مثلث شخصیت علی ع زبان حال غزه در نیایش دکتر شریعتی فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده ویژه خبرآنلاین در شب شهادت امام عدالت با مطالبی از آیت الله جوادی آملی علامه جعفری استاد مطهری امام موسی صدر دکتر شریعتی و به دوستداران ارییس کل دادگستری کرمان: عدالت اجتماعی یک پایه توسعه است
فیسبوک تویتر Google Cloob رییس کل دادگستری کرمان عدالت اجتماعی یک پایه توسعه است کرمان - ایرنا - رییس کل دادگستری استان کرمان گفت عدالت اجتماعی یک پایه توسعه است که بسیار مهم نیز به شمار می رود به گزارش ایرنا حجت الاسلام علی توکلی عصر دوشنبه در نشست مشترک شورای اداری و ق21 رمضان، سالروز شهادت امامی که هیچکس تاب عدالتش را نداشت
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۰۶ نزدیک به دو روز است که خلیفه مسلمین با تیغ جهالت یک خوارجی در بستر است شب 21 ماه رمضان سال 40 هجری خانه امام علی ع شکلی متفاوت به خود گرفته است و رفت و آمدها در آن زیاد شده است سحرگاه 19 رمضان بود که ابن ملجم مرادی یکی از افراد خوارج در محراب نماز فربیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر، فرصتی برای گسترش عدالت اجتماعی
یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۱ فرماندار کرمان گفت بیمهی اجتماعی کشاورزان روستائیان و عشایر فرصت مناسبی برای گسترش و تعمیم عدالت اجتماعی در میان اقشار مختلف است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهی کویر محمدعلی توحیدی در جلسهی ستاد راهبردی بیمهی کشاورزان روستائمعاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه از این حزب استعفا کرد
معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه از این حزب استعفا کرد آنکارا- دنگیر میر محمد فرات از موسسان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه و معاون رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه استعفای خود را از این حزب اعلام کرد به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری خبر ترک در آستانه انتخابات ریاسترای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی
رای دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی هیات عمومی دیوان عدالت اداری رایی مبنی بر ابطال بخشی از یک دستورالعمل سازمان تامین اجتماعی صادر کرد به گزارش نامه نیوز طبق گردش کار این پرونده آقای ر به موجب دادخواستی ابطال فصل چهارم و بند ۱ فصل ششم آن مودعوت عدالت و توسعه برای راهپیمایی روز قدس
دعوت عدالت و توسعه برای راهپیمایی روز قدس کد خبر ۴۱۹۳۲۸ تاریخ انتشار ۰۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۲ ۳۱ - 24 July 2014 حزب توسعه و عدالت اسلامی با صدور بیانیهای مردم انقلابی ایران اسلامی را دعوت به حضور در راهپیمایی روز قدس کرد به گزارش تابناک در آستانه روز قدس حزب توسعه و عدالت اسلامیمخالفان عدالت، حامیان جنایت صهیونیست ها
مخالفان عدالت حامیان جنایت صهیونیست ها تنها ایالات متحده با بررسی جنایات جنگی انجام گرفته و در حال انجام در غزه مخالفت کرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس بین الملل جام نیوز سایت خبری "نیویورک تایمز" NYTimes در گزارشی از درخواست شورای حقوق بشر سازماربیعی:افرادی که شعار عدالت میدهند و ساختار فسادآمیز تشکیل میدهند دروغگو هستند/تأمین اجتماعی نباید سیاسی ادار
ربیعی افرادی که شعار عدالت میدهند و ساختار فسادآمیز تشکیل میدهند دروغگو هستند تأمین اجتماعی نباید سیاسی اداره شود وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه بیطرفی سیاسی در تأمین اجتماعی از استراتژیهای ما بوده است گفت متأسفانه در دورهای شاهد دستاندازیهای سیاسی در اعدالت اجتماعی، شاخصه حکومت حضرت علی(ع) بود
شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۰۲ یک کارشناس مسایل دینی گفت از جمله ویژگیهای حکومت حضرت علی ع در مدت کوتاه میتوان به تلاش برای برقراری عدالت اجتماعی و تبدیل آن به فرهنگ ملی اشاره کرد مصطفی خانمحمدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا - منطقه زنجان اظهار کرد شبخداحافظی اردوغان با نمایندگان پارلمان حزب عدالت و توسعه
چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱ ۰۹ نخستوزیر ترکیه در یک سخنرانی برای نمایندگان حزب عدالت و توسعه از آنها خداحافظی کرد و گفت در صورتی که وی ماه آینده رییسجمهور شود دیگر عضو این حزب نخواهد بود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از روزنامه تودی زمان رجب طیب اردوغانایجاد عدالت، مهمترین هدف سازمان تامین اجتماعی
ایجاد عدالت مهمترین هدف سازمان تامین اجتماعی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت ایجاد عدالت از طریق توزیع ثروت و همبستگی اجتماعی مهمترین هدف این سازمان است سید تقی نوربخش در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب شبکه دو سیما افزود در کشور ما حدود 39 میلیون و 200 هزار نفر تحت پوششفلسفه تامین اجتماعی گسترش عدالت است
مدیر کل تامین اجتماعی استان مازندران فلسفه تامین اجتماعی گسترش عدالت است خبرگزاری پانا مدیر کل تامین اجتماعی استان مازندران فلسفه تامین اجتماعی را گسترش عدالت دانست ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۹ تير ساعت 12 09 به گزارش خبرگزاری پانا به گزارش مهدی پورعرب سید علی اصغر محمودی در نخستمعاون حزب عدالت و توسعه ترکیه: اسراییل دمل چرکین منطقه است
معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه اسراییل دمل چرکین منطقه است آنکارا- محمدعلی شاهین معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه گفت اسراییل دمل چرکین در منطقه است به گزارش روز دوشنبه ایرنا وی در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه این مطلب را عنوان کرد شاهین با تاکید بر این که منطقهواکنش سازمان خصوصی سازی نسبت به بلاتکلیفی سهام عدالت 700 هزار بازنشسته
فیسبوک تویتر Google Cloob واکنش سازمان خصوصی سازی نسبت به بلاتکلیفی سهام عدالت 700 هزار بازنشسته تهران - ایرنا - سازمان خصوصی سازی به گزارش بلاتکلیفی سهام عدالت 700 هزار بازنشسته و چرایی عدم پرداختن سود سهام عدالت واکنش نشان داد به گزارش روز سه شنبه ایرنا در گزارش سازمان خصوصیانفاق موجب برکت مال و برقراری عدالت اجتماعی می شود/ اخلاص و پرهیز از ریا از شرایط انفاق
استانها غرب لرستان حجت الاسلام میرعمادی انفاق موجب برکت مال و برقراری عدالت اجتماعی می شود اخلاص و پرهیز از ریا از شرایط انفاق خرم آباد - خبرگزاری مهر نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم آباد گفت انفاق موجب برکت مال و برقراری عدالت اجتماعی و رفع فقر در جامعهمربیان مهد میتوانند نسبت به درآمد کم خود به اداره کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۰ مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه کودک آزاری جزء مسائل مهم جامعه امروزی است٬ گفت هیچگونه کودک آزاری در مهدکودکهای قزوین مشاهده نشده است حسین افشار مقدم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قزوین٬ با اشاره به انجام باز-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها