محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844284905
سهروردی حماسه ساز فلسفه ایران است/ مرگ سهروردی عالمانه و دانشمندانه سقراطی است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر مطرح شد؛
سهروردی حماسه ساز فلسفه ایران است/ مرگ سهروردی عالمانه و دانشمندانه سقراطی است
منوچهر آشتیانی جامعهشناس و پژوهشگر فلسفه در باره ضرورت فهم سهروردی گفت: فردوسی حماسه ساز ادبیات ایران، سهروردی حماسه ساز فلسفه ایران است. مرگ سهروردی یک مرگ ایستایی نیست یعنی یک مرگ عالمانه و دانشمندانه سقراطی است یعنی آزادش می گذارند یا از عقیده ات دست بردار یا بمیر و وی مرگ را ترجیح می دهد.
به گزارش خبرنگار مهر، هشتم مرداد را مصادف با سالروز بزرگداشت فیلسوف بزرگ ایرانی شهاب الدین سهروردی ملقب به شیخ اشراق نامیده اند. وی در سال 549 ه.ق متولد شد و در 38 سالگی در شهر حلب به دلیل گرایشش به فلسفه قبل از اسلام و ایران باستان و نیز مذهب شیعه به فتوای مفتیان حنفی شهر حلب و به فرمان صلاح الدین ایوبی به دست پسر او به شهادت رسید. از سهروردی آثار چند به زبان عربی و فارسی به جا مانده است که تقریبا همه آنها در دسترس اند. شیخ اشراق را مبدع فلسفه اشراق و نقطه مقابل فلسفه مشایی می دانند. در گفتگویی با منوچهر آشتیانی ابعادی از ویژگیهای فلسفه سهروردی مورد بررسی قرار گرفت. منوچهر آشتیانی متولد ۱۳۰۹ در سنگلج است. او جامعهشناس ایرانی، پژوهشگر فلسفه است. آشتیانی در سال ۱۹۷۱ از دوره دکتری دانشگاه هایدلبرگ فارغالتحصیل شد. او از شاگردان مارتین هایدگر، کارل لویت و گادامر بوده است. *ویژگی خاصی که سهروردی را از دیگر فلاسفه متمایز می کند چیست؟ به طور تاریخی و یا به قول مانهایم وقتی از فارابی به طرف ابن سینا می آئید و بعد به خواجه نصیر، سهروردی و صدرا می رسیم اینها فلاسفه ای هستند که به فکر و اندیشه ایرانی شکل داده اند و صاحب مکتب هستند. فلاسفه دیگر تقریباً به حساب نمی آیند بنابراین سهروردی یکی از اینهاست. اما شاخص بودن سهروردی غیر از ویژگی مشترک بین فارابی، فلسفه خواجه نصیر و صدراست، بدین معنی که این سه فیلسوف روشنگری، تفکر باز و انتقادی و انسانگرایانه داشته اند اما سهروردی متمایز از اینهاست. سهروردی ویژگی خاصی دارد که او را متمایز از فارابی، ابن سینا، خواجه نصیر و صدرا می کند و آن ویژگی مخصوص بازگشت به فلسفه خسروانی قبل از اعراب و اسلام است. این به سهروردی یک ویژگی خاصی می دهد که در داستانهای تمثیلی و سمبلیکش بسیار زیاد دیده می شود و بسیار معروفند. در حکمة الاشراق آن که خیلی اهمیت پیدا کرده و به ایشان یک وضعیت خاصی داده این است که شما در تفکر او مقداری از تفکرهای میتراییستی، زروانیستی، تبائیان و دهریون اولیه و کیومرثیه را که تمام اینها نحله های قبل از اسلام هستند، حتی قبل از زرتشت هستند را مشاهده می کنید اما همه اینها مغشوش و درهم بر هم در آثار سهروردی وجود دارد. من با آقای دینانی این تفاوت را دارم که ایشان روی سهروردی کار کرده ولی متوجه نیست که آنچه را که از حکمت خسروانی قبل از اسلام و حتی قبل از زرتشت در کتابش آمده بسیار نارسا و ناگوار است یعنی حتی اطلاعات ایشان راجع به فلسفه قبل از زرتشت از اطلاعات دانشمندان آلمانی که آمدهاند و قبل از زرتشت را در ایران بررسی کردهاند کمتر است و کتابهای آنها خیلی دقیقتر است. در حالی که اثر دکتر دینانی درباره سهروردی بسیار ناقص است یعنی یا اطلاعات ایشان بسیار کم بوده یا مستندات بسیار کم بوده یا آگاهی ایشان به زبان پهلوی ساسانی و اشکانی بسیار ضعیف بوده است. بنابراین نتوانسته است به خود متون رجوع کند. *میتوانیم این را به عنوان نوآوری های سهروردی بنامیم؟ نه! نمی توانیم چراکه زروانیستی نحله تفکر زبان شناسانه بسیار قوی و بسیار مهم است که در طول تفکر تاریخی اثرات خیلی مغشوشی در تفکر هندی و تفکر یونانی گذاشته است و ما نمی توانیم به راحتی آن را رد کنیم. درباره تفکر میتراییستی نیز این موضوع صادق است؛ توجه داشته باشید که تفکر میتراییستی دو قرن اندیشه فلسفی تمام امپراتوری رم بوده است. یعنی حتی دانشمندانی مثل ژیلسون که در زمان ما روی فلسفه قرون وسطی کار کرده و کتاب نوشته، معتقد است که تمام فلسفه دوران آغازین امپراتوری رم یعنی فلسفه مسیحی، فلسفه ای است که با ارکستراسیون و سمفونی میتراییسم ایران روشن شد و دو قرن تفکر میتراییستی به تفکر مهرگرایانه و مهرگرایی بر خطه امپراتوری رم حاکم بوده است. اصلا تفکر میتراییستی، اصل ناتورالیستی، میتراییستی تفکر فلسفی روشنگر و روشنایی و طلوعی و به اصطلاح سمفونی روشنایی تمام تفکر رمی تا دو قرن بوده است و شاید به تدریج جایش را به تفکر مسیحی داده است. شما در طول دوران ائمه مسیحی و حتی ایران هم متاسفانه یک قاب بزرگ خورشید میبینید که این زاده تفکر میتراییستی است. *نمی توانیم بگوییم به نوعی دنباله رو غزالی در فلسفه بوده است؟ بله از لحاظ برخورد با فلسفه مشایی، همه تفکرات روشنایی، میتراییستی و تفکر اشراقی که تفکر سهروردی هم هست به علت اینکه ته مانده تفکر افلاطونی و نوافلاطونیاند، بدون استثنا ضد ارسطو و ضد مشایی اند چرا که تفکر افلاطونی اشراقی است و تفکر ارسطویی مشایی است. اگر آن نقاشی معروف نقاش بزرگ ایتالیایی در واتیکان را مشاهده کنید، میبینید وقتی ارسطو و افلاطون دارند به بیرون می آیند افلاطون به بالا نگاه می کند و اشاره می کند. یعنی ما ز بالاییم و بالا میرویم. ارسطو به زمین نگاه می کند و این بدین معنی است که این خاک جوش است و ما زین جوششیم. ارسطو می گوید حقیقت در زمین و افلاطون می گوید در آسمان است. البته تفکر سهروردی با تفکر مشایی و ارسطویی نمی خورد و این در طول تاریخ بوده است. در تمام کشورهایی که من بودم همه تفکرات عرفانی در قالب جدید و قدیم همه ضد مشاییاند و تمام تفکرات مشایی هم ضد اشراقی و افلاطونی است. *برخی معتقدند که سهروردی اصالت ماهیت را در مقابل اصالت وجود قبول دارد، یعنی اصالت ماهیتی است شما چگونه این را می بینید؟ تمییز بین این دو در فلسفه ایرانی که تقلید شده از تفکر یونانی است بسیار مشکل است و این تمییز قاطع نیست. چون در آن بسیار تحریف شده و ما نزد هیچ یک از فیلسوفان این را نمیبینیم. در ابن سینا با همه عظمت نومشایی اش که به نوعی ارسطوی ایران تلقی اش می کنند لاجرم شما ناگهان مواجه می شوید با آن کبوتر معروف مطبقه ارسطو که کاملا افلاطونی و اشراقی است و مغایر مشائیت است. *می گویند سهروردی متأتر از شاهنامه و به خصوص شیفته شخصیت کیخسرو بوده است؟ استنباط من به دلیل اینکه مشایی و ابن سینایی فکر می کنم این است که خیلی کم به تفکرات صدرایی و تفکر سهروردی پرداخته ام. در همین حدی که شنیده ام و می دانم این است که آنچه سهروردی در برخورد مستقیم با حکمت خسروانی دارد و کیومرثی است. کیومرثیه نهضت فکری وسیع بسیار قوی ای بوده که معتقد است جهان را یک انسان عظیم الجثه به وجود آورده که قسمت بدنه و جسم او، مادیت جهان را ساخته و قسمت فکر او معنویت جهان را ساخته است. بنابراین «نیم ز آب و گل و نیم ز جان و دل» که مولوی می گوید. جز این مطلب تکرار میشود که ماهیت انسان این دوگانگی و دوگونه خویی بالانس وجود درونی آن و این درست در تفکر سهروردی هم در گفتگو و هم در آواز پرندگان و هم در لانه مورچگان همه اینها تکرار می شود، دائما در حکمت الاشراق که کاملا تکرار می شود. شگفت انگیز شاید برای شما این باشد که من یک ملاقات خیلی کوتاهی در محاورات آزاد هایدگر در فرایبورگ داشتم. چون استادم گادامر پیشنهاد کرد حالا که مقالهای درباره من در مخالفت با هایدگر نوشته ای برو و از نزدیک در فرایبورگ ببین چه می گوید؟ من وقتی به فایبورگ رفتم و به عنوان مستمع آزاد یک گشت در میان درسهای او زدم. اتفاقا زمانی بود که ایشان در اشراق وجود یا روشنایی وجود صحبت می کرد و من گفتم عجب نزدیکی تفکری! این زمان به 1958 بر میگشت و همواره در ذهن من سهروردی تکرار می شد که ایشان چرا اشراق را دارد پیاده می کند. بعد آمدم در کتابخانه هایدگر که بخشی از کتابخانه بزرگ فرایبورگ است، با کمال تعجب دیدم کتاب حکمت الاشراق سهروردی به آلمان به وسیله هاسورویچ ترجمه شده است. حال ببینید تاثیر از کجا تا کجا است؟ تاثیر از میتراییسم، روشنگری، تفکر کیخسروی و تفکر کیومرثی کشیده می شود تا آلمانی و هایدگر و آنجا ناگهان با عنوان اشراق وجود مطرح می شود. *دکتر موحد معتقد است سهروردی در منطق به ویژه منطق قدیم نوآوری هایی دارد از جمله اینکه در قیاس که امروزه ما شاهد همان کارها در منطق جدید هستیم از جمله ساده کردن قیاس و... ببینید لب الالباب و یا به اصطلاح ماده المواد تفکر سهروردی شعور است یعنی تفکر اشراقی است. یعنی موقعی که دارد صحبت می کند از اینکه چگونه سابجکت میتواند آبجکت را بشناسد از تلألو و تشعشع روشنایی آبجکت در سابجکت صحبت می کند و از اشراق وجودی سابجکت به صورت شهودی یعنی سابژکت ناگهان در یک لحظه ای و در یک آنی جاویدان تاریخی شاهد وجود وجود آبژکت می شود این خیلی با تفکر مشایی تفاوت دارد. در شناخت آبژکت و سابژکت در تفکر ابن سینایی و تفکر جدید علمی که همین تفکر سابژکت و آبژکت تا مارکس و تفکر پوزیتیویسم و دیگران و تا زمان ما... همه اینها تفکر مشایی است. شناخت وقتی می خواهد وجود را درک بکند وجود باید مشرف بشود اشراف پیدا بکند و به طور روشنایی تلئلو پیدا کند وارد سابژکت بشود و سابژکت را فرا بگیرد. همان چیزی است که هایدگر به انکشاف وجود از آن نام می برد. یعنی برملاسازی وجود، وقتی حقیقت می خواهد روشن شود وجود باید منتسب بشود بر ذهن ما. انکشاف پیدا کند درست مانند همان چیزی است که سهروردی می گوید. ماهیت این معلوم نیست یعنی چه؟ چون وقتی شما از سابژکت به ابژکت و انعکاس بین اینها صحبت می کنید کاملا تفکر معلولی دارید به پیش می کشید که سابژکت می آید تا آستانه ورود به آبژکت می ایستد خودش را آبژکتیو می کند و وارد آبژکت می شود و همچنین برعکس، خوب این همان تفکر روانشناسی مشایی مترقی جدید است، رابطه گشتالت است. یعنی وقتی شما گفتید اصلا چنین چیزی رخ نمی دهد سابژکت قبل از اینکه بتواند تا آستانه آبژکت بیاید ناگهان تلألو وجودی و تشعشع آبژکت می آید و آن را در بر می گیرد و روشن می کند همان تفکری که ما در مولوی و سعدی وحافظ می بینیم. *سهروردی را می توان یکی از حماسه های فرهنگ ایران نامید؟ در کنار شاهنامه و مثنوی؟ کاملا اگر شما عنوانتان را این بکنید که فردوسی حماسه ساز ادبیات ایران، سهروردی حماسه ساز فلسفه ایران است، اما فردوسی در منتهای ذلت مرد و سهروردی شهید شد. *بحث شهادت سهروردی هم برای خودش یک مسئله جالبی است...؟ و یک مرگ سقراطی بوده است؟ کاملا یعنی مرگ سهروردی یک مرگ ایستایی نیست یعنی یک مرگ عالمانه و دانشمندانه سقراطی است یعنی آزادش می گذارند یا از عقیده ات دست بردار یا بمیر و وی مرگ را ترجیح می دهد. *ایشان با توجه به تفکرش که همه چیز در حرکت است مرگ را هم یک حرکت می داند؟ شعار هراکلیت این بود "همه چیز در حرکت است" و نظر من هم همین است چون که مرگ را یک انتقال خیلی ساده از یک اتاق به یک اتاق دیگر تلقی می کنند و اصلا مرگ را احساس نمی کند و معتقد است که از این دنیا به دنیای بهتر و زیباتری می رود. دقیقاً احساسی که سقراط داشته که به شاگردش افلاطون داده است. *ضرورت شناخت امروزی سهروردی چیست؟ مرگ اندیشی، مرگ آفرینی و تمجید مرگ آن طور که افلاطون می گفت "فلسفه جویی یعنی مردن"، اگر روشنفکری در ایران بخواهد راه سهروردی را برود باید در راه عقیده آماده مردن باشد و فلسفیدن را همانند مردن تلقی کند این تفکر را مولانا زنده کرده است و درباره سهروردی می گوید. جان بسی کندی واندر پرده ای زان که مردن اصل بود ناورده ای چون نمردی گشت جان کندن دراز مات شو در صبح ای شمع فراز رو قیامت شو قیامت را ببین دیدن هرچیز را شرط است این این را مولوی در اشاره به سهروردی می گوید.
۱۳۹۳/۵/۹ - ۰۹:۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
نوآوریهای سهروردی در فلسفه و منطق بررسی می شود/ عصری با سهروردی
دین و اندیشه نوآوریهای سهروردی در فلسفه و منطق بررسی می شود عصری با سهروردی در آستانه روز بزرگداشت سهروردی نشست هفتگی شهر کتاب در روز سهشنبه ۳۱ تیر به بررسی نوآوریهای سهروردی در فلسفه و منطق اختصاص دارد که با حضور دکتر ضیاء موحد و دکتر سیدمحمود یوسفثانی در مرکز فرهنگی شهرآثار فارسی سهروردی در زمره زیباترین آثار در حوزه فلسفه است
دین و اندیشه آثار فارسی سهروردی در زمره زیباترین آثار در حوزه فلسفه است معاون فرهنگی مرکز فرهنگی شهر کتاب سهروردی مبدع فلسفه اشراق است که آثار فارسی او در زمره زیباترین آثار فارسی در حوزه فلسفه است آثار سهروردی را بالغ بر 50 اثر میدانند که شامل چهار کتاب بزرگ تالیفی است و مهمفلسفه در مذهب تشیع با سهروردی ادامه پیدا کرد/ تحلیل فلسفی شاهنامه از طریق سهروردی ممکن است
دین و اندیشه در گفتگو با مهر فلسفه در مذهب تشیع با سهروردی ادامه پیدا کرد تحلیل فلسفی شاهنامه از طریق سهروردی ممکن است کمالی زاده استاد فلسفه دانشگاه زنجان با اشاره به نقش سهروردی درفرهنگ ایرانی گفت تفکر و فلسفه و به ویژه تفکر در مذهب شیعه با سهروردی ادامه پیدا کرد هویت اصلی اسازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مردم ایران و جهان را به راهپیمایی روزقدس فراخواند
پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۱ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با انتشار بیانیهای از علماء امت نخبگان متفکران بیدار و تمامی آزادگان جهان همچنین ملت بزرگ ایران درخواست کرد تا با حضور فعال در راهپیماییهای روز جهانی قدس مظلومیت فرزندان فلسطین در غزه را فریاد کنند به گزارش گروه دردعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از مردم ایران و جهان برای راهپیمایی روزقدس
پنجشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۸ ۴۱ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با انتشار بیانیهای از علماء امت نخبگان متفکران بیدار و تمامی آزادگان جهان همچنین ملت بزرگ ایران درخواست کرد تا با حضور فعال در راهپیماییهای روز جهانی قدس مظلومیت فرزندان فلسطین در غزه را فریاد کنند به گزارش گروه درسهروردی بر منطق ارسطویی مسلط بوده اما در منطق شاگرد ابن سینا است
سهروردی بر منطق ارسطویی مسلط بوده اما در منطق شاگرد ابن سینا است فرهنگ > دین و اندیشه - عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت از مجموعه مطالعات من نتیجه میشود که سهرودی در منطق شاگرد ابن سینا است با وجود این که در منطق ارسطویی مسلط بود اما به دنبال اینسهروردی نظریه قیاس را بسیار ساده میکند/ دانشگاه ها در شناساندن سهروردی کار کنند
دین و اندیشه سهروردی نظریه قیاس را بسیار ساده میکند دانشگاه ها در شناساندن سهروردی کار کنند یک عضو هیات علمی انجمن حکمت و فلسفه با بیان اینکه سهروردی نظریه قیاس را بسیار ساده میکند گفت با سهروردی نیم ساعته می توان قیاس را یاد گرفت به گزارش خبرگزاری مهر در آستانه روز باظهارات جدید شرمن درباه مذاکرات هسته ای با ایران/پیشرفت درباره فردو و اراک واختلاف درخصوص غنی سازی
اظهارات جدید شرمن درباه مذاکرات هسته ای با ایران پیشرفت درباره فردو و اراک واختلاف درخصوص غنی سازی سیاست > دیپلماسی - اظهارات جدید وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و دیوید کوهن معاون وزارت خزانهداری آمریکا در کمیته روابط خارجی سنای این کشور نشان دهنده نیاز آمریکاکلینتون: ایران نباید غنیسازی داشته باشد
کلینتون ایران نباید غنیسازی داشته باشد هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه پیشین امریکا در مصاحبهای با فرید ذکریا گفت هرگونه غنیسازی اورانیوم از سوی ایران ممکن است به رقابت تسلیحاتی هستهای در منطقه خاورمیانه دامن بزند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس سیاسی جام نیایران متولی اتحادیه فیلمسازی درباره فلسطین شود/ پرپر شدن کودکان در جنگی نابرابر
فرهنگ و هنر سینمای ایران ایران متولی اتحادیه فیلمسازی درباره فلسطین شود پرپر شدن کودکان در جنگی نابرابر جمعی از هنرمندان سینما و تلویزیون گردهم آمدند تا جنایات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و اعتراضات خود را نسبت به جنایات وحشیانه اسرائیلی ها ابراز کنند به گزارش خبرنگار مهر عصرئیس سازمان اوقاف خواستار واکنش وزرای اوقاف به نسل کشی صهیونیستها درغزه شد
دین و اندیشه رئیس سازمان اوقاف خواستار واکنش وزرای اوقاف به نسل کشی صهیونیستها درغزه شد نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با صدور پیامی خواستار واکنش سریع وزرای اوقاف کشورهای اسلامی به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و ارسال کمک های فوری بشر دوستانه به این منطقه از جگسترش همکاریهای ایران با کمیساریای پناهندگان سازمان ملل
اقتصادی کار و تعاون گسترش همکاریهای ایران با کمیساریای پناهندگان سازمان ملل نماینده جدید کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با معاون وزیر تعاون کار و رفاه دیدار و درباره همکاری های دوجانبه در حوزه آموزش های مهارتی فنی و حرفه ای گفتگو کردند به گزارش خبرنگار مهر«شیخ اعتدال» ، ایران را دوباره می سازد
شیخ اعتدال ایران را دوباره می سازد خبرگزاری پانا مهمترین مسئله در دولت حسن روحانی حمایت آیت الله علی خامنه ای مقام معظم رهبری از سیاست های رئیس جمهور و مذاکرات هسته ای است ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۱ تير ساعت 11 28 انتخاب نوشت ژاپن تایمز در مقاله ای تحت عنوان «روحانی ایراکلینتون: غنیسازی ایران موجب مسابقه تسلیحاتی در منطقه میشود
دوشنبه ۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰ ۱۹ هیلاری کلینتون در مصاحبهای مدعی شد هر گونه غنی سازی از سوی ایران می تواند موجب راه اندازی مسابقه تسلیحاتی در منطقه شود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا هیلاری کلینتون وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفتوگو با فرید زکریا مجری برنامه ای درخبرگزابا حضور اکثریت سهامداران مجمع عمومی کنتورسازی ایران برگزار شد /تقسیم سود 550 ریالی و افزایش سرمایه
با حضور اکثریت سهامدارانمجمع عمومی کنتورسازی ایران برگزار شد تقسیم سود 550 ریالی و افزایش سرمایهمجمع عمومی عادی سالیانه کنتورسازی ایران به حضور اکثریت سهامداران برگزار شد به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس مجمع عمومی عادی سالیانه کنتورسازی ایران با حضور اکثریت اعضا برگزاردر نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب مطرح شد اکثر فلسطینیها همراه سوریه و حزبالله بودند/ایران باید از رفتار
در نشست فیلمسازان جوان سینمای انقلاب مطرح شداکثر فلسطینیها همراه سوریه و حزبالله بودند ایران باید از رفتار سوریه در برخورد با مهاجران بیاموزددر هفتمین جلسه از نشست هفتگی نقد فیلمسازان جوان سینمای انقلاب مستند یرموک بهانهای برای آزادی به کارگردانی سیدمحسن اصغرزاده با حضور ویاجرای سیرک سیروس قهرمانی با مجوز سازمان محیط زیست | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر ۱۳۹۳ ۰۵ ۰۵ – خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه محیط زیست- سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی حفاظت از گونه های جانوری و حیات وحش ایران در تازهترین اقدام به اجرای سیرک سیروس قهرمانی در استان البرز مجوز داده است اجرای این سیرک در جایی انجام میشود که چندی پیش پاسخ بیشتر م-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها