تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798715564




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاري نشست جهان عاری از خشونت و افراط‌گری از نگاه مولانا در اندونزي


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه
برگزاري نشست جهان عاری از خشونت و افراط‌گری از نگاه مولانا در اندونزي
نشست «شبی با جلال‌الدین رومی» تحت عنوان «جهان عاری از خشونت و افراط‌گری از نگاه رومی» به همت رايزني فرهنگي ايران در اندونزي با حضور جمعي از سفراي كشورهاي اسلامي در مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ سازمان محمدیه‌ اندونزي برگزار شد.



به گزارش خبرگزاری مهر، به همت و تلاش رایزنی فرهنگی و سفارت ايران در جاکارتا و با مشارکت و میزبانی مؤسسه‌ مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ وابسته به سازمان محمدیه، برنامه‌ «شبی با مولانا جلال‌الدین رومی» با عنوان «جهان عاری از خشونت و افراط‌گری از نگاه رومی» با حضور چند تن از سفراي چند كشور اسلامي در اندونزي و شخصیت‌های علمی، فرهنگی و مذهبی برگزار شد.

در اين برنامه سفرای کشورهای ایران، عراق، لیبی، فلسطین، ترکیه، افغانستان و پاکستان و همچنين دو تن از کارشناسان سفارت آمریکا، عضو هیئت ريیسه‌ سازمان نهضت العلماء و رئیس نهاد دانشجویان سازمان محمدیه‌ اندونزي حضور داشتند كه در آن پروفسور دین شمس‌الدین، رئیس سازمان محمدیه و مجلس العلمای اندونزی، محمود فرازنده، سفیر ايران و غلام سخی غیرت، سفیر افغانستان و زکریا احکم، سفیر ترکیه در اندونزي و همچنين پروفسور عبدالهادی، استاد دانشگاه و رییس انجمن دوستی اندونزی و ایران به سخنراني پرداختند.

دین شمس‌الدین، به عنوان نخستين سخنران درباره‌ موضوع نشست گفت: مولانا جلال‌الدین رومی بن حسین بلخی، علاوه بر فقیه، متکلم، فیلسوف و عارف، یک صوفی شاعر بود. پدر او یک عالم دینی و از خانواده‌های مذهبی و دانشمندان بود. مولانا هنگامی که 3 ساله بود به دلیل یک درگیری در منطقه به خراسان گریخت و پس از آن به نیشابور، زادگاه شاعر و ریاضیدان، عمر خیام نقل مکان کرد و از آن به بعد به آموختن می‌پرداخت تا به یک شاعر مشهور تبدیل شد.

پس ار آن محمود فرازنده، سفیر کشورمان در سخناني گفت: با توجه به اشعار مولانا، او طرفدار وحدت الوجود بود. محتوای اشعار او این است: اگر «من» انسان از هویت انسانی ناپدید شود، خدایی می‌ماند که صحبت می‌کند، می‌شنود و درک می‌کند. در انديشه‌ي مولانا «من» دمیدن روح خدا هستم.

وی افزود: از نگاه او، هر رویداد فانی، همیشه به دنبال او امر باقی است، یعنی ثبوت آگاهی صوفیانه نسبت به خدا. در آن زمان همراه با بقاء، آگاهی از خدا اساس آگاهی یک بنده است. مولانا مي‌گويد: «آگاهی خدا در آگاهی صوفی ذوب شده است.» با این رویکرد که دانش صوفی مانند یک خط است و علم خداوند یک نقطه است. وجود خط بسیار وابسته به وجود نقطه است.

همچنين غلام سخی غیرت، سفیر افغانستان در سخنرانی خود اظهار كرد: کثرت‌گرایی، وحدت و یگانگی در زندگی اجتماعی مورد توجه ویژه‌ رومی بود.

وی در ادامه گفت: باید از کوچک‌بینی در خصوص درست و نادرست بودن محل تولد وی بیرون برویم تا بتوانیم در «فضایی خالص» بدون تعصب و یا انواع محدودیت‌های ذهنی بی‌قرار، گرد هم آییم.

سفير افغانستان در اندونزي ادامه داد: ایده‌ي شعر مولانا ثابت می‌کند که انسان‌ها در خلقت دارای هدف واحدند؛ به طوری که بتوانند به انجام کارهای خوب در زندگی بدون هیچگونه ترس و تردید بپردازند.

زکریا احکم، سفیر ترکیه سخنران بعدی برنامه بود. وی در ابتداي سخنان خود گفت: سراسر اشعار مولانا، عشق و انسانیت است. تنها کسانی که از فکر و تعصب رهایی یابند، می‌توانند آن را درک كنند و در بندگی و تفکر نسبت به او با آیین مراسم رقص صوفی تجلی پیدا می‌کند.

آخرین سخنران اين نشست، پروفسور عبدالهادی بود که به بحث حقیقت انسان و عشق پرداخت و اظهاركرد: انسان دارای بُعد ظاهری و باطنی است که ارزشش در باطن اوست؛ چرا که باطن، اساس ایمان و فرهنگ است.

وي در ادامه افزود: انسان از لحاظ دیگر از عقل که منبع استدلال است و قلب که عشق را به وجود می‌آورد، برخوردار است؛ علم تنها برای انسان کافی نیست؛ بلکه باید عشق هم داشته باشد. عشقی که به همه اشیاء به جنبه‌ مثبت آن نگاه می‌کند، نه منفی آن. عشق نیروی محرک است.

وي همچنين درباره‌ اشعار رومی اظهار كرد: اشعار رومی، چشم‌انداز دارد و ضمیر را روشن می‌سازد.

پروفسور عبدالهادي ادامه داد: آثار رومی در اندونزی شناخته شده است؛ چرا که اشعار وي در قرن 15 ميلادي در اندونزي ترجمه شده است، ولی متأسفانه به آن کم توجهی شد. به هر حال برخي واژه‌هايي كه مولانا از آنها بسيار استفاده كرده است، به زبان اندونزيايي راه پيدا كرده‌اند؛ مانند عاشق (Asyik)، معشوق (Masyuk) و خشوع (Khusyu).

مثنوي‌خواني به زبان اندونزيايي توسط دین شمس‌الدین و قرائت ترجمه‌ انگليسي آن توسط یکی از کارکنان سفارت آمریکا و همچنين توزيع مثنوی معنوي مولانا از سوي رايزني فرهنگي ايران در اندونزي که توسط عبدالهادی به زبان اندونزیایی ترجمه شده است، پايان‌بخش اين برنامه‌ فرهنگي بود.
روز قدس نزديك است؛

لبيك تايلندي‌هاي به نداي امام(ره)

با نزديك شدن به روز جهاني قدس در آخرين جمعه‌ ماه مبارك رمضان، مسلمانان تايلند، همگام با مسلمانان جهان خود را آماده‌ برگزاري مراسم ويژه در اين روز در حمايت از مردم مظلوم فلسطين و قدس شريف مي‌كنند.

پس از نامگذاري تاريخي آخرين جمعه‌ي ماه رمضان بنام روز جهاني قدس از سوي حضرت امام خمینی(ره)، مسلمانان تايلند در لبیک به این ندای تاریخی امام راحل(ره)، هر ساله در روز جمعه‌ آخر ماه مبارک رمضان، برنامه‌های ویژه‌ای را براي گراميداشت روز قدس تدارك مي‌بينند.

برگزاری راهپیمایی توسط مسلمانان و همراهی برخی از گروه‌های دیگر ادیان در شهر بانکوک، تجمع مقابل سفارت رژیم جعلی اسرائیل، سردادن شعارهایی علیه جنایتکاران اشغالگر قدس در محکومیت اعمال و حملات وحشیانه‌ي رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه، سخنرانی از فعالان گروه‌های اسلامی و قرائت بیانیه‌ي پایانی توسط نماینده‌ي اتحادیه حمایت از مردم فلسطین در تایلند، از جمله برنامه‌هاي پي‌بيني شده براي تظاهرات روز قدس در تايلند است.

همچنين برگزاری راهپیمایی و گردهم‌آیی در تعدادی از شهرهای مناطق جنوبی این کشور مانند ناخان، سیتامارات، ساتون، ترانگ و ... با حضور جمع کثیری از مسلمانان و همراهی برخی از گروه‌های ديگر ادیان، مراسم روز جهاني قدس در ديگر شهرهاي تايلند را شامل مي‌شود.  

برگزاری نشست با حضور دیپلمات‌های خارجی مسلمان و مقیم، اندیشمندان و شخصیت‌های اسلامی و علمي و ائمه‌ جماعات توسط سفارت جمهوي اسلامي ايران و با مشارکت رایزنی فرهنگي ايران در تايلند از ديگر برنامه‌هاي روز جهاني قدس در اين كشور جنوب آسيا است.

نمایش فیلم‌های کوتاه با موضوع فلسطین و قدس و جنایات صهیونیست‌ها در سرزمین‌های اشغالی و نوار غزه، انجام سخنرانی کمالیان، سفیر کشورمان در تایلند، اجرای برنامه‌های همخواني با موضوع قدس توسط گروه «سلام» از ايران، برپایی نمایشگاه عکس با موضوع فلسطین و قدس و نمایشگاه آثار هنری خط و تذهیب و برپایی کارگاه هنری با حضور مهدي ايراني، هنرمند اعزامی از ایران، برنامه‌هاي اين نشست را تشكيل مي‌دهند.

همچنين برگزاری همایش یک روزه با عنوان «فلسطین، اولین موضوع امت مسلمان و نماد مقاومت و بیداری اسلامی» با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام سیدجواد مظلومی، نماینده‌ دفتر مقام معظم رهبری و نجاریان‌زاده، رایزن فرهنگی کشورمان و تنی چند از اندیشمندان مسلمان به همراه اجرای برنامه‌های تواشیح با موضوع قدس توسط گروه «سلام» اعزامی از اصفهان، برپایی نمایشگاه عکس و پوستر با موضوع فلسطین و قدس و نمایشگاه آثار هنری خط و تذهیب و برپایی کارگاه هنری از ديگر برنامه‌هاي روز قدس در تايلند است كه توسط رایزنی فرهنگی ايران در تايلند برگزار خواهد شد.

رونمایی از کتاب «قدس و فلسطین در بیانات حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه‌ای» که با حمایت و مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان به زبان تایی ترجمه و چاپ شده است، نيز از جمله‌ اين برنامه‌هاست. هفته قرآنی ایران در اوگاندا آغاز شد

به همت رایزنی فرهنگي کشورمان ، هفته قرآنی ایران با حضور گروه تواشیح "طاها" در اوگاندا آغاز شد.

29 تيرماه در نخستين روز از برگزاری هفته قرآنی ایران، گروه تواشیح "طاها" در جمع شیعیان مسجد اهل بیت(ع) در شهر جینگ جا و مؤسسه امام حسین(ع) در منطقه بوگیری اوگاندا به اجرای برنامه های مختلف قرآنی پرداختند.

در دومین روز از هفته قرآنی ایران، گروه تواشیح "طاها" به همراه حافظ و قاری بین المللی قرآن کریم با حضور در مدرسه  "کینارا" از مدارس اهل سنت کامپالا بعد از اقامه نماز ظهر به جماعات در جمع دانش آموزان این مدرسه به اجرای برنامه های قرآنی پرداختند.

همچنين گروه تواشیح "طاها"، حافظ و قاری بین المللی قرآن کریم، در مدارس، مساجد و تلویزیون کامپالا به اجرای برنامه قرآنی خواهند پرداخت.

گروه تواشیح "طاها" به سرپرستی حسین قربانی، رمضان خلیلی از قاریان بین المللی کشورمان و "شجاع زبیدات "از حافظان قرآن کریم از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاري رايزني فرهنگي كشورمان  به مدت يك هفته جهت اجراي برنامه های قرآنی به اوگاندا سفر کرده اند.

در ادامه‌ برنامه‌های هفته‌ي قرآنی ایران در اوگاندا، گروه تواشیح طاها، قاری و حافظ قرآن کریم اعزامی از کشورمان در مرکز امام رضا(ع) الایتام به اجرای برنامه‌های قرآنی پرداختند.

در دومین روز از برگزاری هفته‌ قرآنی ایران در اوگاندا، گروه تواشیح طاها، به سرپرستی حسین قربانی از تبریز، رمضان خلیلی، از قاریان بین‌المللی کشورمان از تهران و شجاع زبیدات، از حافظان قرآن کریم از آبادان  که از سوی مرکز بین‌المللی تبلیغ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای برگزاری برنامه‌هاي قرآني به اين كشور آفريقايي سفر کرده‌اند، با حضور در مرکز امام رضا(ع) در کامپالا، پایتخت اوگاندا در جمع دانش‌آموزان این مرکز به اجرای برنامه‌های مختلف قرآنی پرداختند.

در ابتدای این مراسم بشیر زبیر، مدیر مرکز امام رضا(ع) در سخنانی کوتاه گفت: این مرکز دارای 600 دانش‌آموز از مرحله‌ي مقدماتی تا دانشگاهی است كه در فضايي مناسب مشغول به تحصيل هستند. این دانش‌آموزان علاوه بر دروس مصوب آموزش‌وپرورش و معمول مدارس اوگاندا، معارف اهل بیت (ع) و شیعی را توسط اساتیدي از حوزه‌های علمیه‌ ایران و اوگاندا که در این مرکز مشغول به تدریس هستند، می‌آموزند.

در ادامه رمضان خلیلی، از قاریان بین‌المللی کشورمان به قرائت آیاتی چند از کلام‌الله قرآن مجید پرداخت و همچنین گروه تواشیح طاها و شجاع زبيدات، حافظ کل قرآن کریم به اجرای برنامه‌های قرآنی پرداختند که مورد استقبال قرار گرفت.

در هفته‌ قرآنی ایران در اوگاندا، گروه تواشیح، حافظ و قاری بین‌المللی قرآن کریم اعزامی از کشورمان در بعضی از مدارس، مساجد و تلویزیون کامپالا، پايتخت اوگاندا به اجرای برنامه‌هاي قرآنی خواهند پرداخت.

درخلال برگزاري هفته‌ قرآني ايران در اوگاندا، همچنين برگزاري نمایشگاه کتب قرآنی و ضبط و پخش برنامه‌های رادیویی و تلوزیونی با موضوع مکتب اهل بیت(ع) انجام مي‌گيرد.

برگزاری کارگاه هنر قرائت قرآن در دانشگاه اسلامی اندونزی

کارگاه هنر قرائت قرآن و سخنراني احمدي شاهرختي در دانشگاه اسلامی مولانا ملک ابراهیم به همت رايزني فرهنگي كشورمان و اتاق ايران در شهر مالانگ اندونزی برگزار شد.

کارگاه هنر قرائت با حضور احمدی شاهرختی اعزامی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با شرکت جمعی از حافظان، قاریان و برخی از اساتید قرآنی این شهر در محل این دانشگاه عصر شنبه 21 تیر 93، برگزار شد.

احمدی شاهرختی ﺩﺭﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ ﻣﻮﻻﻧﺎ ﻣﻟﻚ اﺑﺮاﻫﻴﻢ شهر ﻣﺎﻻﻧﮓ با عنوان "ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ های جمهوري اسلامي ايران ﺩﺭ ﻋﻠﻮﻡ ﻗﺮﺁنی، ﺣﻔﻆ، ﻗﺮائت و ﺗﻔﺴﻴﺮ" ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ كرد.

وي در اين ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ گفت: ﺩﺭ ايران اسلامي ﺭﺳﺎﻧﻪ ﻗﺮﺁنی اﻋﻢ اﺯ ﺭاﺩﻳو و ﺗﻠویزیون داریم که 24 ساعته ﻣﻂﺎﻟﺐ ﻫﻤﭽﻮﻥ ﻗﺮائت،  ﺗﻔﺴﻴﺮ و ﻋﻠﻮﻡ ﻗﺮﺁﻧﻲ ﭘﺨﺶ ﻣﻲ ﺷﻮﺩ.

ﺩﺭ ﭘﺎﻳﺎﻥ اﺣﻤﺪﻱ ﺑﻪ ﺳؤاﻻت ﭘﺎﺳﺦ ﺩاﺩ و تأﻛﻴﺪ ﺑﺮ ﻟﺰﻭﻡ ﻫوﺸﻴﺎﺭﻱ ﺣﺎﻓﻆﺎﻥ ﻗﺮﺁﻥ ﺑﺮ ﻣﻜﺮ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ اﺳﻼم ﺑﺮاﻱ ﺗﻔﺮﻗﻪ اﻣﺖ اﺳﻼﻣﻲﻛﺮﺩ.

اﻳﻦ ﻛﺎﺭﮔﺎﻩ ﺑﺮاﻱ اﻭﻟﻴﻦ ﺑﺎﺭﺩﺭ ﺩاﻧﺸﮕﺎﻩ دانشگاه اسلامی مولانا ملک ابراهیم ﺑﺮﮔﺰاﺭ ﺷﺪ و ﺗﻌﺪاﺩ ﺯﻳﺎﺩی اﺯﺣﺎﻓﻆﺎﻥ قرآن ﺩﺭ اﻳﻦ ﻛﺎﺭﮔﺎﻩ ﺷﺮﻛﺖ ﻛﺮﺩﻧﺪ.
انتشار مجموعه مقالات همایش تاثیر شخصیت و اندیشه امام خمینی(ره) در قرقیزستان

به همت رايزني فرهنگي كشورمان در قرقیزستان، مجموعه مقالات همایش"تاثیر شخصیت و اندیشه امام خمینی (ره) بر تحولات جهان معاصر"چاپ و منتشر شد.

این همایش یک روزه به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی  با همکاری آکادمی دیپلماتیک وزارت امورخارجه جمهوری قرقیزستان، دانشگاه آرابایف،شبکه تلویزیونی اکوماناس و کمیسیون دولتی زبان این کشور در تاریخ 14 خردادماه در محل سالن همایشهای آکادمی دیپلماتیک برگزار گردید.

اساتید، پژوهشگران و ایرانشناسان شرکت کننده در این همایش مقالات خود را در محورهای ذيل ارائه كردند:

-  وحدت اسلامی به عنوان سرمایه اجتماعی در افکار امام خمینی(ره)

- امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی ایران،میراث معنوی و فلسفی امام خمینی(ره) در جهان معاصر

- امام خمینی(ره) مظهر دانش و معرفت الهی

- انقلاب اسلامی ایران و بیداری اسلامی در کشورهای آسیای مرکزی

- میراث امام خمینی(ره) در تشکیل دولت و مملکت داری

- واکاوی نامه امام خمینی(ره) به میخائیل گورباچف.


۱۳۹۳/۵/۱ - ۱۰:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن