تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798500828




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراکز توليد بافت‌هاي انساني راه‌اندازي مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ تير ۱۳۹۳ (۱۰:۲۷ق.ظ)
مراکز توليد بافت‌هاي انساني راه‌اندازي مي‌شود ستاد توسعه علوم و فناوري هاي سلول هاي بنيادي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در نظر دارد به زودي چند مرکز مهندسي بافت و مهندسي ارگان در بدن حيوانات راه اندازي کند.
به گزارش خبرگزاري موج، مسعود سليماني عضو کميته فناوري و پژوهش ستاد توسعه علوم و فناوري هاي سلول هاي بنيادي درباره راه اندازي و تجهيز مراکز مهندسي بافت براي توليد بافت در بدن حيوانات اظهار کرد: ستاد توسعه علوم و فناوري هاي سلول هاي بنيادي معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري در نظر دارد تا به صورت همزمان دو يا سه مرکز را در حوزه مهندسي بافت و توليد بافت در بدن حيوانات تجهيز و حمايت کند.
وي در ادامه خاطر نشان کرد: واسعي دبير ستاد توسعه علوم سلول هاي بنيادي معاونت علمي و ملک زاده معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت پس از بررسي و ارزيابي پروژه ها، طرح هاي برگزيده را در اين مراکز اجرايي خواهند کرد.
سليماني با اشاره به سرعت پايين پيشرفت علمي در حوزه مهندسي بافت گفت: با توجه به گذشت حدود 25 سال از عمر حوزه علمي مهندسي بافت، اما همچنان سرعت پيشرفت و کاربرد آن بسيار اندک بوده است و موفقيت در توليد و استفاده از بافت هاي کارا و مناسب براي بافت آسيب ديده در شرايط خارج از آزمايشگاه، بسيار محدود است. لازم به توضيح است که بيشترين بافت هاي توليد شده؛ بافت استخواني، پوست و غضروف است که پژوهش هاي بسياري بر روي آن انجام شده و پس از طي مراحل کارآزمايي باليني تقريبا به مرحله تجاري سازي رسيده است. اکنون در اين زمينه در مرحله کارآزمايي باليني فاز 4 قرار داريم.
وي تصريح کرد: در کشور ما نيز کارآزمايي باليني مهندسي بافت تقريبا از حدود پنج، شش سال قبل مطرح شده و البته سرعت پيشرفت آن بسيار کند بوده است. يکي از اصلي ترين دلايل اين کندي پيشرفت نيز سرمايه گذاري کم در اين حوزه است.
سليماني همچنين گفت: با توجه به اهميت و حساسيت اين موضوع و نياز به تدوين استانداردهاي لازم توسط وزارت بهداشت و درمان، تاکنون بخش خصوصي در اين حوزه بصورت عملياتي وارد نشده و به همين دليل سرعت انجام پروژه ها نيز کاهش يافته است.
* راه اندازي پنج مرکز پيوند مغز استخوان جديد
عضو کميته فناوري ستاد توسعه علوم و فناوري سلول هاي بنيادي معاونت علمي خاطر نشان کرد: در بحث پيوند سلولهاي بنيادي مغز استخوان در درمان بيماران مبتلا به انواع بدخيمي هاي خوني با حمايت ستاد توسعه فناوري سلولهاي بنيادي پنج مرکز پيوند مغز استخوان تجهيز و راه اندازي شده يا در حال راه اندازي است که اين موضوع گام بسيار مهم و تاثير گذار در درمان بيماران سرطان خون و بدخيمي هاي خوني محسوب مي شود.
سليماني همچنين ابراز کرد: موضوع استفاده از سلول هاي بنيادي براي درمان آسيب هاي نخاعي، استخواني، غضروفي، پوستي، قلبي و کبدي در کشور در کار آزمايي باليني فاز 2و 3 قرار گرفته و دوره رشد خود را مي گذارند اما به اين نکته نيز توجه داشته باشيم که بخش هاي پژوهشي نيز در اين زمينه بايد فعال تر شوند.
دانشيار گروه هماتولوژي دانشگاه تربيت مدرس ضمن اشاره به اين موضوع که ستاد توسعه فناوري سلول هاي بنيادي بخش هاي پژوهشي را فعال نگه داشته و از محققان اين حوزه حمايت مي کند گفت: در حوزه سلول هاي بنيادي بايد همچنان کارهاي پژوهشي بيشتري انجام شود و بودجه ستاد نيز جهت حمايت هاي مدون در سال هاي آينده در اين بخش افزايش يابد.
وي تصريح کرد: با توجه به اينکه عملکرد سيستم بدن بسيار هوشمندانه و پيچيده است استفاده از سلول ها درتوليد بافتهاي بدن با استفاده از فناوري مهندسي بافت کار مشکلي است و پيچيدگي هاي ذاتي بسياري دارد. اين امر بدون استفاده از فاکتورهاي رشد و انجام مداخلات ژنتيکي امکان پذير نيست. بدين منظور اخيرا دانشمندان براي رفع اين مشکل اقدام به توليد بافت هاي بدن انسان در موجودات ديگر کرده اند به طوري که جديدترين نتايج به دست آمده بيانگر آن است که مي توان بافتهاي قلبي و کبدي انسان را با تمام ويژگي هاي منحصر به فرد خود در بدن خوک توليد کرد.
سليماني در ادامه گفت: با توجه به پيشرفت هاي اخير در مهندسي بافت، امکان برآورده کردن آرزوي ديرينه انسان مبني بر توليد بافت ها و لوازم يدکي انساني براي افراد امري شدني است تا در صورت آسيب هر بافت بتوان آنها را ترميم يا جايگزين کرد. اين امر با نزديک شدن علوم پزشکي و علوم مهندسي در حال شکل گيري است و با استفاده از روش هاي مهندسي سلول مي توان سلول هاي بنيادي را کشت و بافت بدن را شبيه سازي کرد.
* 120 ميليارد دلار گردش مالي سلول درماني
عضو کميته فناوري ستاد توسعه علوم و فناوري سلول هاي بنيادي معاونت علمي در باره روش هاي نوين سلول درماني در دنيا و ايران نيز اظهار کرد: فعاليت هاي کارآزمايي باليني در حوزه سلول درماني از حدود ده سال پيش در دنيا شروع شده است و در حال حاضر نيز در فاز 3 و 4 کارآزمايي باليني قرار دارد. بر همين اساس بين سال هاي 2014 - 2018 در کشورهاي چين، ژاپن، سنگاپور، مالزي و تايلند حدود 120 ميليارد دلار گردش مالي در حوزه سلول هاي بنيادي برآورد شده و اين نشانگر اهميت بسيار بالاي موضوع است.
وي افزود: در کشور آمريکا نيز طبق اسناد، نزديک به سه هزار کارآزمايي باليني در زمينه سلول درماني انجام مي شود که اين خود موکد اهميت بحث سلول درماني در کشورهاي ديگر در زمينه علمي است.
* تجاري سازي لوازم يدکي انساني
وي همچنين ابراز کرد: در نقشه جامع علمي دنيا مقرر شده است تا سال 2020 بايد لوازم يدکي انساني تجاري سازي شود و تمامي بيماري هاي صعب العلاج از جمله سرطان با روش هاي نوين مهندسي بافت و ژن درماني درمان شوند.
دانشيار گروه هماتولوژي دانشگاه تربيت مدرس با تاکيد بر اهميت موضوع ژن درماني به عنوان يک امر کليدي و حياتي اظهار کرد: به همين منظور تمامي مراکز ژن درماني که در دنيا فعال هستند يک بخش ويژه بسيار فعال در حوزه سلول هاي بنيادي به عنوان حامل مواد ژنتيکي دارا هستند.
سليماني در پايان توضيح داد: در ژن درماني، با استفاده از انتقال ژن سالم و جايگزيني آن به جاي ژن معيوب در سلولهاي بنيادي مي توان سلولهاي سرطاني را از بين برده يا نقصي از بدن را که به صورت مادرزادي وجود داشته است ترميم کرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن