محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826204368
كلنگری كلید گمشده تفكر در قرآن و فهم مراد شارع است/ کلانگاری لازمه فهم صحیح و کامل قرآن
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
"كلنگری" كلید گمشده تفكر در قرآن و فهم مراد شارع است/ کلانگاری لازمه فهم صحیح و کامل قرآن
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: همه اجزاء قرآن، مانند اجزای یك ارگانیزم زنده، با یكدیگر در ارتباط اند. در این ارتباط، اجزا می توانند مكمل و یاری دهنده یكدیگر باشند. كلنگری، كلید گم شده تفكر در قرآن و فهم مراد شارع صدیق است. زمانی كه از این منظر نگاه كنیم، رازهای بسیار بیشتری از قرآن بر ما آشكار خواهد شد.
رویکرد کلانگاری(Holism) چیست و چگونه میتوان از آن در تفسیر و خوانش قرآن مدد گرفت؟ کلانگاری بدین معناست که كل ویژگیهایی دارد كه اجزاء فاقد آن هستند؛ یعنی کنار هم قرار گرفتن اجزاء، مجموعه ای با ویژگیهای خاص تشکیل می دهد که این ویژگیها در تک تک اجزاء یافت نمیشود. مثلاً اگر عده ای از مردم را جمع كنید كه نیمی از آنها تنها هیدروژن را بشناسند و نیمی دیگر صرفاً اكسیژنشناس باشند و به این دو گروه آب را نشان دهید، بدون شك هر دو از تشخیص آن عاجز خواهند بود. زیرا آب نه اكسیژن است و نه هیدروژن؛ بلكه چیزی متفاوت است. مسئله ای که اینجا مطرح است این است که آیا می توان چنین رویکردی نسبت به قرآن اتخاذ کرد؛ به عبارت دیگر آیا باید با چنین رویکردی با قرآن مواجه شد؟ آیا می توان گفت که مطالعه قرآن به صورت کامل اثری را در خواننده می گذارد که مطالعه چند آیه یا چند سوره از آن، آن اثر را نخواهد داشت؟ شخص در مواجهه با قرآن و با اتخاذ رویکرد کل انگاری نسبت به آن، دیدگاهی متفاوت از زمانی که به صورت جزء به جزء با آن برخورد میکند، خواهد گرفت. قرآن مانند مجموعه ای است که تمام اجزاء آن، به شکلی به هم وابسته است و مجموع این اجزاء اثری را در پی خواهند داشت که یقیناً متفاوت از اجزاء خود خواهند داشت. به این معنا، باید برای فهم کامل کلام خداوند، از رویکرد کلانگاری مدد گرفت و بدین شیوه با آن مواجه شد؛ چرا که علاوهبر اینکه ممکن است مسئله ای در آیات آغازین مطرح شود و جواب آنرا در سورههای پایانی یافت؛ این نکته نیز وجود دارد که قرآن به صورت یک کل، فهم و اثری را در پی خواهد داشت که به کلی متفاوت از فهم مثلاً سوره ای خاص از آن است. این از آن روست که همه اجزاء قرآن، مانند اجزای یك ارگانیزم زنده، با یكدیگر در ارتباط اند. در این ارتباط، اجزا می توانند مكمل و یاری دهنده یكدیگر باشند. كلنگری، كلید گم شده تفكر در قرآن و فهم مراد شارع صدیق است. زمانی كه از این منظر نگاه كنیم، رازهای بسیار بیشتری از قرآن بر ما آشكار خواهد شد. مثلا برای فهم یک بازی باید وارد آن شد و تمام قواعد آنرا فرا گرفت و به شکلی با آنها و با آن بازی درگیر شد؛ مثلاً در مورد بازی فوتبال، شخص تا زمانی که به صورت کامل با آن درگیر نشود و شناخت کافی از آن بدست نیاورد، نخواهد توانست آن را به خوبی درک کند، شخص برای فهم کامل آن نیاز دارد قواعد آنرا بشناسد، نقش بازیکنان را بداند، نقش مربی و غیره، همه را بشناسد تا بتواند با این بازی ارتباط برقرار کند، در غیر این صورت ممکن است که مثلاً با شناخت بعضی از قواعد آن یا با شناخت تنها یک عضو آن؛ مثلاً دروازه بان، شناخت ناقصی از آن داشته و نتواند ارتباط موثری با آن برقرار کند. برای فهم قرآن و برای درک درست آن و برای ارتباط برقرار کردن با آن، باید با آن به صورت یک کل درگیر شد؛ باید مجموع آنرا به صورت یکجا در نظر گرفت و به شکلی باید با تمام قواعد آن آشنا شد، باید با تک تک آیه های آن مواجه شد؛ در غیر این صورت ممکن است شخص با ابهامهای زیادی و با فهم ناقصی از قرآن مواجه شود. احکامی در قرآن وجود دارد که اگر فرد به صورت جزء انگارانه با آنها برخورد کند ممکن است در نگاه اول آنها را غیر معقول بپندارد، اما اگر با رویکردی کل گرایانه با قرآن برخورد کند، به تمام این مسائل و به تمام مسائلی که با رویکرد جزء انگارانه با آنها مواجه می شد، پاسخ خواهد داد. بنابراین با توجه به رویکرد کل گرایانه فرد با نتایجی برخورد می کند که در غیر این رویکرد آنها را درک نمیکرد، در نتیجه باید گفت قرآن مجید یک کل حقیقی است که نتایجی علاوه بر اجزاء خود دارد؛ در مقابل کلهای اعتباری که آثار و نتایجشان، چیزی جز آثار و نتایج اجزائشان نیست. کل اعتباری همچون ماشینهای مدرن است که چیزی جز مجموعهای از اجزاء نیستند و بنابراین نتیجه ای جز اجزاء خود ندارد. این در حالی است که یک کل حقیقی، نظام یا سیستمی است که هر چند از مجموعهای از اجزاء بهرهمند است اما تمامی این اجزاء توسط کل رهبری گشته و در یک رابطه متقابل با هم برای نیل به هدفی مشخص تلاش میکنند. در این نظام، کل تعیین کننده اجزاء است ولی اجزاء تعیین کننده کل نیستند؛ هرچند مؤثر برآنند. رویکرد کلانگاری به قرآن از این ملاحظه بهره میبرد؛ به این معنا که قرآن را یک کلی حقیقی مستقل از اجزائش لحاظ میکند که در عینحال که در رابطه با اجزاء خود قرار دارد اما آثار و نتایج ویژه خود دارد.* *نویسنده: دکتر حسین شوروزی
۱۳۹۳/۴/۲۶ - ۱۲:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]
صفحات پیشنهادی
«ابن حزم اندلسی» اعتقاد به توقیفی بودن لغت در فهم قرآن داشت
دین و اندیشه ابن حزم اندلسی اعتقاد به توقیفی بودن لغت در فهم قرآن داشت بثینه الجلاصی با اشاره به دیدگاههای ابن حزم اندلسی در خوانش از قرآن کریم اشاره کرد و گفت ابن حزم قائل به تعامل با الفاظ قرآن بود و حمل به ظاهر را جزء واجباتی میداند که مورد تأکید قرآن است و وی همچنین اعتقتأثیر شناخت فرهنگ اعراب جاهلی در فهم قرآن بررسی شد
دین و اندیشه تأثیر شناخت فرهنگ اعراب جاهلی در فهم قرآن بررسی شد محمد فقیهی رضایی در تشریح تأثیر شناخت فرهنگ اعراب جاهلی در فهم قرآن گفت برخی مسائل در قرآن ذکر شده که نیاز به شناخت فرهنگ آداب و رسوم اعراب جاهلی دارد به گزارش خبرگزاری مهر نشست تأثیر آشنایی با فرهنگ اداب و رسومتأثیر اسباب نزول در فهم و تفسیر قرآن
تأثیر اسباب نزول در فهم و تفسیر قرآنشهید ثانی در مسالک الافهام به طور مستقل به علم اسباب نزول نپرداخته اما در مواردی از سبب نزولهای ذکر شده درباره آیات بهره گرفته گاهی در خلال برداشت های خود به آنها توجه کرده و گاه در نقل و نقد نظرات دیگران به این اسباب اشاره می کند چکیده شهیسرتیپ اسماعیلی: یکی از مشکلات تکفیریها عدم فهم صحیح قرآن است
چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۲ فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتمالانبیا ص با بیان اینکه در برخی کشورها تکفیریها به علت عدم فهم صحیح و عمیق از قرآن آشوب و درگیری ایجاد کردهاند گفت لازم است برای اینکه بتوانیم در صحنه اینگونه نبردها موفق عمل کنیم مفاهیم قرآنی را به خوبی درکآشوب تکفیری ها به علت نداشتن فهم صحیح از قرآن است
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ص آشوب تکفیری ها به علت نداشتن فهم صحیح از قرآن است تهران - ایرنا - فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ص با اشاره به برکات قرآن کریم گفت آشوب و درگیری گروه های تکفیری به علت نداشتن فهم صحیح و عمیق آنها از قرآن است به گزارش ایرشاهکلید مصرف مواد غذایی در قرآن «کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ» است
دین و اندیشه شاهکلید مصرف مواد غذایی در قرآن کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ است داوود فرج زاده عضور هئت علمی دانشگاه بقیةالله عج با بیان اینکه شاهکلید مصرف مواد غذایی که قرآن به آن اشاره دارد آیه کُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ بخورید بیاشامید ولی اسراففرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء: عدم فهم صحیح قرآن مشکل عمده تکفیریهاست
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء عدم فهم صحیح قرآن مشکل عمده تکفیریهاست امیر فرزاد اسماعیلی گفت امروز شاهد هستیم که در بعضی از کشورها تکفیریها به علت عدم فهم صحیح و عمیق از قرآن آشوب و درگیری ایجاد کردهاند به گزارش نامه نیوز در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان امیرمشکلات عمده تکفیریها عدم فهم صحیح از قرآن است
سیاسی نیروهای مسلح امیر اسماعیلی مشکلات عمده تکفیریها عدم فهم صحیح از قرآن است فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء ص گفت در بعضی از کشورها تکفیری ها به علت عدم فهم صحیح و عمیق از قرآن آشوب و درگیری ایجاد کرده اند و لازم است برای اینکه بتوانیم در صحنه این گونه نبردهالحظههای گرسنگی در ماه رمضان فرصتی برای فهم حقایق دین است
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۱ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت ماه مبارک رمضان از نیمه گذشت فرصتها را برای خودسازی و اصلاح امور و یافتن مسیر درست زندگی دریابیم حجتالاسلام علی احتشام در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم با اشاره به بهرهگیری از فرصتهایآیتالله بهجت: رساله را بخوانید و بفهمید و به آن عمل کنید
آیتالله بهجت رساله را بخوانید و بفهمید و به آن عمل کنید همه میدانند که رساله عملیّه را باید بنگرند و بخوانند و بفهمند و عمل کنند و حلال و حرام را با آن تشخیص بدهند پس نمیتوانند بگویند ما نمیدانیم چه بکنیم و چه نکنیم به این مطلب امتیاز دهید امروز عرفانهایامام جمعه کرمان: فهم درست کلام خدا اساس فعالیت های قرآنی است
امام جمعه کرمان فهم درست کلام خدا اساس فعالیت های قرآنی است کرمان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت محور و اساس فعالیت های قرآنی فهم درست و عمل کردن به کلام الله است به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان آیت الله سید یحیی جعفروهابیون فهم درستی از قرآن ندارند
استانها مرکز قم آیت الله سبحانی وهابیون فهم درستی از قرآن ندارند قم - خبرگزاری مهر یکی از مراجع تقلید شیعیان با اشاره به برداشتهای سطحی و اشتباه مشرکان از قرآن گفت با تامل در دیدگاههای وهابیت میفهمیم که درک درستی از قرآن ندارند به گزارش خبرنگار مهر آیت الله جعفر سبحانموسوی لاری: جامعه در مورد قرآن دچار کج فهمی است
موسوی لاری جامعه در مورد قرآن دچار کج فهمی است سیاست > احزاب و شخصیتها - ایرنا نوشت حجت الاسلام والمسلمین موسوی لاری چهارشنبه شب و همزمان با نخستین شب از لیالی قدر با حضور در حسینیه فاطمه الزهرا با اشاره به سیر نزول قرآن کریم بر پیامبر اکرم ص افزود عده ای تصورفهم عمیق مفاهیم الهی نیازمند تدبر در قرآن است
رییس اداره اوقاف و امور خیریه آمل فهم عمیق مفاهیم الهی نیازمند تدبر در قرآن است خبرگزاری رسا ـ رییس اداره اوقاف و امور خیریه آمل با بیان این که قرآن بهترین هدایت کننده جامعه بشری است گفت عمل کردن به معارف و تعالیم والای این کتاب نورانی باید در دستور کار همه مسلمانان باشد تا آنانس با قرآن کریم فهم و درک قرآنی مومن را بالا می برد
کارشناس قرآن و علوم حدیث انس با قرآن کریم فهم و درک قرآنی مومن را بالا می برد تهران - ایرنا - کارشناس قرآن و علوم حدیث گفت روش تحقیق موضوعی قرآن کریم فهم درک مومن را بالا برده و انس با قرآن را بیشتر می کند به گزارش خبرنگار معارف ایرنا محمدعلی لسانی فشارکی شامگاه چهارشنبه دمسلمان کشی به خاطر بدفهمی از قرآن است
موسوی لاری در حسینیه فاطمه الزهرا مسلمان کشی به خاطر بدفهمی از قرآن است 1393-04-26 02 14 برخی از همین سایت ها که از بیت المال ارتزاق می شود به راحتی اخلاق را زیر پا می گذارند و بر هر کسی که بخواهند برچسب می زنند که این امر نشان از عدم پایبندی آنان به اسلام و قرآن است وزیر کشوموسویلاری:مشکلات ناشیاز بدفهمی از قرآن است
موسویلاری مشکلات ناشیاز بدفهمی از قرآن است یک عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز گفت آنچه که امروز جوامع اسلامی را دچار مشکل کرده بدفهمی از قرآن و تنگنظری است و این خشونتها و عدم تحملهای یکدیگر به خاطر بدفهمی از قرآن است کد خبر ۴۱۷۱۱۳ تاریخ انتشار ۲۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۰ ۵۸ - 17 Ju-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها