تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812613397




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرزوهای دور و دراز عامل گمراهی انسان است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴




11-884.jpg

یک مدرس حوزه علمیه در تبیین دعای روز هفدهم ماه مبارک رمضان گفت: آرزوهای دور و دراز عامل گمراهی انسان است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی، در شرح دعای روز هفدهم ماه رمضان گفت: در دعای این روز این ماه مبارک، می‎خوانیم: «اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ یَا مَنْ لا یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ یَا عَالِما بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ؛ خدایا مرا در این ماه به‌سوی کارهای شایسته هدایت فرما، و حاجت‌ها و آرزوهایم را برآور، ای آن‏که نیاز به‏ روشنگری و پرسش ندارد، ای آگاه به آنچه در سینه جهانیان است بر محمّد و خاندان پاکش درود فرست». وی در شرح فراز «اللَّهُمَّ اهْدِنِی فِیهِ لِصَالِحِ الْأَعْمَالِ» افزود: در این روز از خداوند می‌خواهیم ما را به انجام عمل صالح هدایت کند؛ عمل صالح، کارهای پسندیده و شایسته و مورد تأیید عقل و شرع است که هدف از آن جلب رضایت خدا و نتیجه آن اصلاح و سازندگی است. عباسی خراسانی گفت: با توجه به معنای لغوی حسن، می‌توان گفت هر عملی که از فطرت پاک انسانی سرچشمه می‌گیرد و نفس و طبع انسان آن را می‌پذیرد، آن عمل نیکو و حسن است. وی افزود: عمل حسن اعم از عمل صالح است و عمل صالح از درجه و رتبه بالاتری برخوردار است و مختص مؤمنان است، عمل حسن، خوبی فردی است؛ اما صالح نه تنها خود اعمال نیک را برای رضای خدا انجام می‌دهد بلکه دیگران را هم به‌سوی این عمل می‌خواند. وی اظهار کرد: در این‌ فراز از دعا از خداوند می‌خواهیم ما را به صالح اعمال هدایت کند نه اعمال صالح و این مقام بالاتری است؛ زیرا صالح اعمال ذاتش عمل صالح است و ما هم در این دعا می‌خواهیم عمل صالح جزء ذاتمان شود. نویسنده صدکلمه خاطرنشان کرد: در فراز دوم دعا "وَ اقْضِ لِی فِیهِ الْحَوَائِجَ وَ الْآمَالَ" از خداوند می‌خواهیم حاجات و آرزوهای ما را برآورده‌ کند؛ بین حاجت و امل و آرزو فرق است؛ آرزو به معنای میل داشتن به چیزی است که دستیابی به آن آسان نباشد، چه مورد نیاز باشد یا نباشد. عباسی افزود: حاجت چیزی است که مورد نیاز و احتیاج انسان است؛ انسان در این روز از خدا می‌خواهد حتی به آمال و آرزوها که با همت بلند و به سختی کسب می‌شوند، برسد. وی گفت: امل و آرزو یکی از اوصاف پسندیده‌ای است که خداوند در وجود انسان نهاده و عامل حرکت چرخ‌های زندگی انسان است؛ در واقع آرزو به انسان انگیزه زندگی کردن می‌دهد. وی افزود: باید توجه داشت که همین عامل حیات و نشاط اگر از حد معمول و معقول خود بگذرد و تبدیل به آرزوهای دور و دراز شود، موجب گمراهی انسان و غرق شدن در دنیا می‌شود؛ مانند بارانی که رحمت است؛ اما اگر از حد بگذرد و سیل جاری گردد نقمت است. وی افزود: دوم، آرزوهایی که موجب غفلت و عقب ماندگی انسان و دلبستگی به دنیا می‌شود که از آن‌ها به عنوان طول امل تعبیر می‌کنند و در روایات مذمت شده‌اند.(إتقوا باطل الأمل)؛ در این فراز از دعا آن‌چه از خدا می‌خواهیم که برای ما مستجاب کند، آرزوهایی است که در جهت کمال و رشد انسانی است. این استاد حوزه افزود: در فراز یَا مَنْ لا یَحْتَاجُ إِلَی التَّفْسِیرِ وَ السُّؤَالِ از خدا می‌خواهیم آرزو و حاجات ما را برآورده‌ کند و او کسی است که نیازی به تفسیر و سؤال ندارد و به حال بندگان خویش آگاه است؛ چراکه عالم غیب و شهادت هم او است؛ بعد از خدا، انسان کامل هم نیاز به تفسیر و سؤال ندارد زیرا انسان کامل هم به اذن الهی عالم به غیب و شهود است. وی افزود: یَا عَالِما بِمَا فِی صُدُورِ الْعَالَمِینَ ای کسی که به آن‌چه در دل‌های عالمین است، آگاهی؛ در فراز قبل گفتیم خداوند نیاز به تفسیر و سؤال ندارد و در این فراز علتش را بیان می‌کنیم؛ خدا نیاز به تفسیر و سؤال ندارد و بی‌نیاز مطلق است؛ چون عالم به هر چیزی است و آن‌چه در دل‌ها و قلوب پنهان است می‌داند. این کارشناس حوزوی اظهارکرد: در دعای امروز صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ از خداوند سه درخواست کردیم: هدایت به سوی صالح اعمال که لازمه آن ایمان و شرح صدر است، برآورده کردن حاجات و آرزوها و سومین خواسته، صلوات بر محمد و آل محمد -صلی الله علیه و آله. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن