محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
دکتر عرفان فدایی وکیل پایه یک دادگستری
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1802814565
![نمایش مجدد: آيا تضرع به درگاه اولياء الهي شرك است؟ refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
آيا تضرع به درگاه اولياء الهي شرك است؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آيا تضرع به درگاه اولياء الهي شرك است؟
اصل اعتقاد به شفاعت و توسل مورد سرزنش نيست، بلكه اعتقاد به شفاعت كساني كه خداوند به آنها چنين مقامي عطا نفرموده آن هم با اعتقاد به استقلال آنها محل اشكال است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرويس ديني جام نيوز، يكي از آياتي كه وهابيت براي مشرك خواندن شيعيان به آن استدلال مي كندآيه 18 سوره مباركه يونس است؛ «وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِي الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ» (و به جاي خدا، چيزهايي را مي پرستند كه نه به آنان زيان مي رساند و نه به آنان سود مي دهد و مي گويند: «اينها نزد خدا شفاعت گران ما هستند.») با توجه به اين آيه و ديگر آيات؛ آيا تضرع و در مقابل اولياي الهي، نوعي شرك و پرستش آنها به حساب نمي آيد؟ آيا توسل به پيامبر و امامان سلام الله عليهم اجمعين و حاجت خواستن ازآنان، موثر دانستن غير خدا و شرك نيست؟ براي پاسخ به اين پرسش ها بايد گفت: عبادت، نهايت خشوع و حضوع در برابر كسي است كه اعتقاد به الوهيت او داشته باشيم و يا او را فاعل استقلالي و غير وابسته بدانيم كه در اين صورت، عبادت داراي دو ركن خواهد بود: 1ـ نهايت خضوع و خشوع در برابر معبود 2ـ اعتقاد به الوهيت يا فاعليت استقلالي و غيروابسته ـ مستقل ـ. هر گاه يكي از اين دو ركن نباشد، ديگر مفهوم عبادت و پرستش، صدق نخواهد كرد. خداوند خود به فرشتگان فرمان داده است كه در مقابل آدم سجده كنند: « و ياد كن آن گاه كه فرشتگان را گفتيم: آدم را سجده كنيد»(بقره آيه 34) و يا فرزندان را به نهايت خضوع و خشوع در برابر والدين دستور داده است؛ « و بال هاي تواضع را از روي مهرباني براي آن دو[پدر و مادر] بگستران»(اسراء24) بديهي است كه اين اعمال، عبادت و پرستش غير خدا محسوب نمي شوند؛ و گرنه، خدا امر به آنها نمي كرد. توسل
در توسل ، گاهي حاجت خود را از خدا مي خواهيم و هنگام دعا، او را به حق اوليايش قسم مي دهيم كه حاجت ما را برآورده سازد. اين روش را پيامبر اكرم صل الله عليه و آله و سلم تعليم فرموده و خود نيز بدان عمل مي كرد.(متقي هندي، كنزالعمال ج 12 ص 148 ح 34425 ـ مسند احمد بن حنبل ج 4 ص 138) در چنين روشي هيچ گونه احتمال شرك وجود ندارد. در نوع دوم توسل، خداوند را حاجت دهنده مي دانيم و از اولياي الهي مي خواهيم بر آمدن حاجت ما را از درگاه الهي درخواست كنند. در خواست دعا، نه تنها موثر دانستن غير خدا نيست، بلكه اعتراف به اين مطلب است كه تنها حاجت دهنده و موثر در عالم هستي، اوست. در نوع سوم توسل، به طور مستقيم حاجت خود را از اولياي الهي طلب مي كنيم كه اين نيز شرك نيست؛ زيرا تاثير گذاري آنها، به صورت غير استقلالي و وابسته به اراده و قدرت الهي است و اسباب و واسطه هاي فيض، همچنان كه در اصل وجود و بقاي خويش، وابسته و قائم به او هستند، در فاعليت وتاثير گذاري نيز وابسته به اراده و قدرت خداوند مي باشند. بنابراين، نه توحيد در ربوبيت به معناي انكار نقش اسباب است و نه اثبات نقش اسباب و واسطه هاي فيض، منافي با توحيد ربوبي است. از اين رو، تمسك به آنها منافاتي با توحيد ربوبي ندارد؛ بلي اگر كسي اسباب و واسطه هاي فيض را فاعل مستقل از اراده و قدرت خدا بداند و يا معتقد به مبدا موثري در عالم هستي باشد كه خدا آن را سبب و واسطه فيض قرار نداده، دچار شرك شده است. بنابراين توسل و حاجت خواستن از اولياي الهي، تمسك به رابطه هاي فيض الهي و اسبابي است كه فاعل بودن آنان وابسته به قدرت و اراده خداوند است و در نتيجه اين حاجت خواستن، شرك در ربوبيت نيست؛ همچنان كه تمسك به ساير اسباب(مثل پزشك و دارو) شرك در ربوبيت نيست. از سوي ديگر چون اولياء الهي خود را خدا نمي دانند بلكه تمام افتخارشان اين است كه بنده و مخلوق خداوند هستند، اين نوع از توسل شرك در الوهيت (شرك در ذات) هم نيست. با توجه به آن چه در تبيين مفهوم عبادت بيان شد، شرك در عبادت و پرستش نيز نخواهد بود؛ چون عبادت، خضوع و خشوع همراه با اعتقاد به الوهيت يا ربوبيت معبود است. بنابراين هيچ كدام از اقسام شرك، بر اين نوع از توسل صدق نمي كند؛ بر خلاف پرستش بت ها و شفاعت جويي مشركان كه خداوند درباره آنان مي فرمايد:وَيَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللّهِ مَا لاَ يَضُرُّهُمْ وَلاَ يَنفَعُهُمْ وَيَقُولُونَ هَؤُلاء شُفَعَاؤُنَا عِندَ اللّهِ قُلْ أَتُنَبِّئُونَ اللّهَ بِمَا لاَ يَعْلَمُ فِي السَّمَاوَاتِ وَلاَ فِي الأَرْضِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ آيه 18 سوره يونس اين آيه، مشركان را به دو جهت زير مورد سرزنش و توبيخ قرار داده است؛ 1ـ عبادت و پرستش بت ها 2ـ اعتقاد به وساطت بت ها مشركان مكه، اعتقاد به الوهيت بتها نداشتند و آنها را «اللّه» نمي دانستند؛ زيرا مي گفتند:«هولاءِ شُفَعاءُنا عِندالله» اما دچار شرك در ربوبيت بودند؛ يعني بت ها را موجوداتي مي دانستند كه مسبقل از اراده و قدرت خداوند، منشاء تأثير و جلب خير و دفع ضررند و به همين جهت، با قرباني كردن وخضوع و خشوع در برابر بتها، در صدد جلب رضايت آنها بوند. در نتيجه عمل مشركان مكه از دو جهت زير مورد نكوهش است: 1ـ شرك در ربوبيت 2ـ شرك در عبادت اعتقاد به ربوبيت و عبادت در برابر سنگ و چوبي كه با دست خود تراشيده بودند، «ما لا يَضُرُّهُم و لا يَنفَعُهُم» نشانه شدّت پستي اين اعتقاد و عمل است؛ در حالي كه توسل به اولياء الهي، اعتقاد به وساطت كساني است كه خداوند به آنان چنين منزلتي داده است. ما مسلمانان اولياء الهي را نه «الله» مي دانيم و نه اعتقاد به ربوبيت و فاعليت استقلالي آنان داريم؛ بلكه به نظر ما، هر گونه فاعليت و تاثير گذاري اسباب و واسطه هاي فيض، وابسته به اذن، اراده و قدرت خداوند است. بنابراين، اصل اعتقاد به شفاعت و توسل مورد سرزنش نيست، بلكه اعتقاد به شفاعت كساني كه خداوند به آنها چنين مقامي عطا نفرموده آن هم با اعتقاد به استقلال آنها محل اشكال است؛ ولي اگر خداوند در طول اراده و قدرت خود(نه در عرض آن) به ديگر مخلوقات خويش نيز اختياراتي بدهد و ما بدون اعتقاد به قدرت استقلالي آنها، به آنان توسل جوييم يا آنها را شفيع قرار دهيم، ربطي به شرك ندارد. با توجه به توضيحاتي كه داده شد، معناي آيه 3 سوره مباركه زمر نير فهميده مي شود: «الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى»«ما بت ها را پرستش مي كنيم ؛ به خاطر اين كه ما را به خدا نزديك كنند»؛ زيرا تفاوت كار و اعتقاد آنها با توسل و اعتقاد به شفاعت، در دو مورد زير است: 1ـ آنان شفيع ها را مي پرستيدند(نَعبُدُهم) در حالي كه پرستش تنها سزاوار خداوند متعال است. 2ـ به وسيله كساني به خدا تقرب مي جستند كه خود خداوند آنها را قبول نداشته و از آن نهي كرده است.
۱۹/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
عضو مجلس خبرگان رهبری: دعای بدون اجابت به درگاه الهی محال است
عضو مجلس خبرگان رهبری دعای بدون اجابت به درگاه الهی محال استعضو مجلس خبرگان رهبری در حرم مطهر رضوی گفت در درگاه رحمانیت خدای متعال دعای بدون اجابت محال است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاعرسانی آستان قدس رضوی آیتالله محسن کازرونی در ویژه برنامه سخنرانیراههاي مختلف از بين بردن گناهان و جلب محبت الهي چيست؟
راههاي مختلف از بين بردن گناهان و جلب محبت الهي چيست امام باقر ع فرمود واللَّه ما ينجو من الذّنب ألاّ من أقربه سوگند به خدا جز آن كه به گناه اقرار كند نجات نيافت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز همان گونه كه اعمال صالح و نيكوي انسان به واسطه برخي گناهاتاکنون در طرح نشاط معنوی 44 هزار نفر شرکت کردهاند
پنجشنبه ۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷ ۰۶ مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت طرح نشاط معنوی امسال با افزایش 131 درصدی مواجه بوده و آن هم به دلیل این است که برای این برنامه ها از مربیان و روحانیونی که در سطح جامعه فعال هستند بهره بردهایم به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویانآذین بندی خیابان های تهران با اسماء الهی و نبوی از قرن دهم هجری
آذین بندی خیابان های تهران با اسماء الهی و نبوی از قرن دهم هجری فرهنگ > دین و اندیشه - کتابخانه و موزه ملی ملک با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران 1800 بنر از یک نسخه خطی 500 ساله را در قالب بنرهایی بزرگ به خیابانهای پایتخت آورده است به گزارش خبرآنلاین به نقل از روعضو مجلس خبرگان رهبری: در درگاه الهی دعا بدون اجابت محال است
عضو مجلس خبرگان رهبری در درگاه الهی دعا بدون اجابت محال است مشهد - ایرنا - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت در درگاه رحمانیت خداوند متعال دعای بدون اجابت محال است و همه دعاها در نزد حق پذیرفته می شود به گزارش ایرنا آیت الله محسن کازرونی روز چهارشنبه در ویژه برنامه سخنرانی و بیانخدایا حلاوت ذکرت را به من بچشان/ معنای واقعی شکر نعمات الهی چیست
دین و اندیشه دعای روز چهارم ماه مبارک رمضان خدایا حلاوت ذکرت را به من بچشان معنای واقعی شکر نعمات الهی چیست در دعای روز چهارماه رمضان می خوانیم اللهمّ قوّنی فیهِ على إقامَةِ أمْرِكَ واذِقْنی فیهِ حَلاوَةَ ذِكْرِكَ وأوْزِعْنی فیهِ لأداءِ شُكْرَكَ بِكَرَمِكَ واحْفَظنی فیهِ بِحِدرسگفتار الهیات و سینما برگزار می شود
دین و اندیشه درسگفتار الهیات و سینما برگزار می شود مؤسسه مطالعات سیاسی ـ اقتصادی پرسش از روز شنبه 14 تیرماه درسگفتار الهیات و سینما را برگزار می کند به گزارش خبرگزاری مهر درسگفتارهای تابستان 1393 موسسه مطالعات سیاسی ـ اقتصادی پرسش در هفته دوم تیرماه ادامه دارد از روزروزه قوی ترین عبادت در رسیدن به قرب الهی است
روزه قوی ترین عبادت در رسیدن به قرب الهی است شرط استجابت دعا از نگاه قرآن همانا تسلیم محض اوامر الهی بودن و نیز ایمان کامل به ذات احدیت دانسته شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز روزه دار ماه رمضان باید مراقب زبان و غرایز شهوانی باشد و نیز هیچ کسرضاي الهي جامعترين نعمتهاي خداوند است/ بهترين حالات بنده سجده در مقابل ذات اقدس الهي است
دین و اندیشه دعای روز نهم ماه رمضان رضاي الهي جامعترين نعمتهاي خداوند است بهترين حالات بنده سجده در مقابل ذات اقدس الهي است خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه در دعای روز نهم ماه رمضان می خوانیم اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِكَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِكَ الالهی مرا در زمره روزهداران قرار ده/ پرهیز از خوردن و آشامیدن حداقل روزهداری است
دین و اندیشه دعای روز اول ماه رمضان الهی مرا در زمره روزهداران قرار ده پرهیز از خوردن و آشامیدن حداقل روزهداری است خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در دعای روز اول ماه رمضان می خوانیم اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین وَ نَبِّهنی فالطاف پنج گانه الهی برای میهمانان ماه مبارک رمضان
الطاف پنج گانه الهی برای میهمانان ماه مبارک رمضان حضرت رضا عليه السلام خواب روزهدار عبادت و سکوتش تسبيح و دعايش مستجاب و عملش دو چندان است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران خداوند فرموده است اگر بنده من بداند ماهاگر در ماه رمضان به لقاء الله نرسید به باطن روزه نرسیده اید/ ماه رمضان و تخلّق به اخلاق الهي
دین و اندیشه اگر در ماه رمضان به لقاء الله نرسید به باطن روزه نرسیده اید ماه رمضان و تخلّق به اخلاق الهي آیت الله جوادی آملی در کتاب حکمت عبادات با بیان اینکه اگر انسان در ماه رمضان که در حقیقت شهر الله است به لقاء الله نرسد به باطن روزه نرسیده گفت در این حالت روزه ای در سطحخطبه پیامبر(ص) در فضیلت ماه رمضان/ بدبخت کسی است که ماه رمضان از آمرزش الهی محروم ماند
دین و اندیشه خطبه پیامبر ص در فضیلت ماه رمضان بدبخت کسی است که ماه رمضان از آمرزش الهی محروم ماند خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه پیامبر اکرم ص در بخشی از سخنان خود در فضیلت ماه رمضان فرمودند از پروردگار خویش با نیتهاى صادقانه و دلهاى پاکیزه از گناهان و صفات ناپسند درخواس2100 امامزاده میزبان طرح ضیافت الهی/ 1848 محفل انس با قرآن در ماه رمضان برگزار می شود
دین و اندیشه شرفخانی خبر داد 2100 امامزاده میزبان طرح ضیافت الهی 1848 محفل انس با قرآن در ماه رمضان برگزار می شود معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه گفت تقویت باورها و اعتقادات و ایجاد فضای معنوی و قرآنی در جامعه به ویژه در امامزادگان و همچنین ترویج انس و تدبر درروزه تنها عبادتی است که مورد شرک قرار نگرفته است/ معنای حدیث قدسی «الصوم لی و أنا أجزی به» چیست
دین و اندیشه روزه از نگاه آیت الله جوادی آملی روزه تنها عبادتی است که مورد شرک قرار نگرفته است معنای حدیث قدسی الصوم لی و أنا أجزی به چیست خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه روزه تنها برای خداست و هیچ مشرك و بتپرستی برای تقرب به بت روزه نگرفته چون روزه یك فرمان الهی است ولیآیا حواریون حضرت عیسی علیه السلام از اوصایای الهی و معصومین به شمار می رفتند؟
آیا حواریون حضرت عیسی علیه السلام از اوصایای الهی و معصومین به شمار می رفتند حواریون حضرت عیسی علیه السلام افراد با ایمان و برگزیده ای بودند که لقب اوصایای الهی در مورد آن ها گزافه نیست به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز یکی از سوالاتی که مطرح است ایندانش آموزان کشور برای شرکت در مسابقه ˈخدابا من سخن گفتˈ فراخوان شدند
دانش آموزان کشور برای شرکت در مسابقه خدابا من سخن گفت فراخوان شدند رشت - ایرنا - اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان استان گیلان با برگزاری مسابقه ای سراسری با عنوان خدا با من سخن گفت دانش آموزان کشور را برای شرکت در این مسابقه دعوت کرد مدیر روابط عمومی اتحادیه انجمن های اس-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها