محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844573135
نهایت روزه این است که به اصل خودمان برسیم/ با روزه رابطه من ـ تو با خدا برقرار میکنیم
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه روزه از نگاه حجت الاسلام قاسم کاکایی؛
نهایت روزه این است که به اصل خودمان برسیم/ با روزه رابطه من ـ تو با خدا برقرار میکنیم
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: روزه عبادتی است که مربوط به درون افراد است. روزه به تمام معنا برای خداست و جایی است که غیرخدا راه ندارد؛ یعنی ذکر بیرونی و توجه بیرونی و فعل بیرونی در آن راه ندارد. هرچه هست مربوط به قلب است. به تعبیر علمای اخلاق و فقه، فعل جوانحی است نه فعل جوارحی.
مبانی معرفتی و فلسفه روزه از نگاه قرآن
در سوره بقره آمده است: «یَا ایُّهَاالذِینَ آمَنُواْ کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَیالَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ/ ای کسانی که ایمان آوردید روزه بر شما واجب شد، چنانکه بر کسانی که قبل از شما بودند واجب شد. باشد که شما به تقوا برسید». تقوا یعنی اینکه انسان، سپری در برابر غیرخدا داشته باشد و نگذارد غیرخدا در دل و وجودش وارد شود؛ یعنی درواقع با روزه، ما خود را در حِصن و حصاری قرار میدهیم که غیرخدا در آن راه ندارد. همچنین در ادامه آیه قبل میبینیم که خداوند میفرماید: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» این آیه نشان میدهد که روزهگرفتن در ماه مبارک رمضان که قرآن در آن فرود آمده است، اهمیت زیادی دارد. خب! قرآن چیست؟ قرآن ربط بین ما و خداست. چیزی که بین ما و خدا وجود دارد تا ما به آن چنگ بزنیم، قرآن و عترت(ع) است. این قرآن درماه مبارک رمضان نازل شده است. قرآن بر کجا نازل میشود؟ بر قلب؛ یعنی سروکار روزه با قلب است. در واقع، در ماه مبارک رمضان قلب خود را بهخود خدا میسپاریم تا خداوند معنویت، محبت، حکمت و معرفت را بر قلبمان نازل کند. پس فلسفه روزه همین است که ما قلب خود را پرورش دهیم. اینکه گفته میشود ماه رمضان بهار قرآن است، بههمین خاطر است. بنابراین از یک طرف قرآن که جنبه فاعلی دارد بر قلب ما نازل میشود و از سوی دیگر روزه قلب ما را به قابلیت و آمادگی کامل برای رشد میرساند. خداوند درباره فلسفه روزه در آیه بعد از آیه «شَهْرُ رَمَضَانَالَّذِیَ أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» نتیجه و جمعبندی روزه ماه مبارک رمضان را چنین بیان میفرماید: «هنگامی که بندگان من درباره من از تو ای پیامبر سؤال میکنند، من نزدیکم». یعنی روزه وظیفهای است برای اینکه این نزدیکی خدا و قرب الهی حاصل آید. نهایت قرب، وصال است. خداوند چقدر به ما نزدیک است؟، یکی از آیات عجیب قرآن که در چندین مورد، خدا به جای ما از من یاد کرده، آیه شریفهای است که در آن «عِبَادِی»، «عَنِّی»، «فَإِنِّی»، «أُجِیبُ»، «فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی»، «وَلْیُؤْمِنُواْ بِی» به کار رفته است. میبینید که پیوند میان خدا و بنده بسیار نزدیک است. رابطه من و تو، در اینجا بسیار نزدیک است. با روزه رابطه من ـ تو با خدا برقرار میکنیم. از این رو، نهایت و فلسفه روزه این است که به اصل خودمان برسیم که همان قرب خداوند و کنار خداوند نشستن است. این همان لحظه پیدا کردن هویت واقعی خود یا به تعبیر روایات «موتوا قبل أن تموتوا» است؛ یعنی بمیرید قبل از اینکه بمیرید. روزهدار با امساک از خوردن و آشامیدن در واقع از دنیا میمیرد؛ یعنی رزق خود را از دنیا نمیگیرد، لذا مصداق «موتوا قبل أن تموتوا» میشود. یا به تعبیر آن شعر معروف که میگوید؛ «این دهان بستی، دهانی باز شد تا خورنده لقمههای راز شد»، در ماه رمضان، دهان دیگری باز میشود که انسان رزق خود را از آنجا میگیرد. این یعنی معاشرت، همنشینی و قرب با خدا. فلسفه روزه پیدا کردن خودِ واقعی خویش است که خودِ خداست.
فرق روزه با سایر عبادات در نماز یک سری کارها شامل رکوع، سجود، ذکر، قیام و تشهد را انجام میدهیم. در عبادات دیگر هم همینطور است اما ظاهر قضیه در روزه این است که کاری انجام نمیدهیم؛ یعنی عدمالفعل است، از جنس نفی و سلب است و در واقع «کف نفس» (خویشتنداری) و خود نگهداشتن است. از چه چیزی خویشتنداری میکنیم؟ در افق پایینتر، خودنگهداشتن و«نه» گفتن به خوردن، آشامیدن و سایر اموری است که بهعنوان محرمات روزه نامیده میشوند. اما در افق بالاتر بحث عمیقتر میشود. در اینجا خودنگهداشتن از غیرخدا و ترککردن و «نه» گفتن به غیرخدا مطرح است. این بالاتر از نخوردن و نیاشامیدن است. در این مرحله اصلا توجه به غیر وجود ندارد. در روزه بهطور کلی توجه به غیرخدا را از خودمان دور میکنیم. در اینجا فقط خدا را داریم و فقط او را درنظر میگیریم. این حالت دوم، همان روزه خاص عارفانه است که مورد نظر عرفاست و به برکت عشق حاصل میشود و همانی است که به تعبیر مولانا تیغ «لا» در قتل غیرحق راندن است. تیغ لا در غیرحق میاندازیم و فقط خدا میماند. لذا روزه عارفانه از همان روزه معمول ما شروع میشود؛ یعنی راه حقیقت از شریعت عبور میکند. پوسته و مقدماتِ حقیقت روزه همان شریعت است که عبارت است از نگهداشتن خود از محارمی که در بحث روزه حرام شده است. حقیقت و باطن این خودنگه داشتن، خویشتنداری از غیرحق و غیرخدا را نخواستن است. وقتی که از غیرخدا بریدیم آن وقت ما رزقمان را که مربوط به جانمان است از خدا میگیریم. به تعبیر مولانا:
این دهان بستی دهانی باز شد
تا خورنده لقمههای راز شد یعنی در افق پایینتر، دهان ظاهری را میبندیم ولی در افق بالاتر، یعنی وقتی گفتیم «لااله» در واقع غیرخدا را نفی میکنیم. آن وقت است که به «الاالله» میرسیم. در اینجاست که خدا در وجود ما خود را نشان میدهد و ما به تعبیر مولوی، خورنده لقمههای راز میشویم و به باطن هستی میرسیم و جانمان ارتزاق میکند. بنابراین ارتزاق ظاهری را کنار میگذاریم و از خود خدا ارتزاق مییابیم. وقتی از خوردن و آشامیدن لب فرو میبندی میخواهی جانت را سر خوان الهی بنشانی و معرفت، حکمت و محبت را بیابی؛ اینها رزق باطنی ماست. بنابراین خلاصه بحث این است که روزه عرفانی در واقع همان روزه معمول ماست؛ منتها توأم با یک ترک و توجه عمیقتر. در این وضعیت، ما به بیرونِ حرم الهی که غیرحق است «لا» میگوییم. آنگاه در قلب خویش که حرم الهی است به «الاالله» میرسیم و حق را درون خودمان مییابیم.
روزه زاهدانه و روزه عاشقانه
در عرفان زاهدانه، عارف نمیخورد و نمیآشامد و از مسائل دنیا لذت نمیبرد، منتظر است که در قیامت بخورد و بیاشامد و از نعمات بهشتی ارتزاق کند اما در روزه عاشقانه، همینجا و در همین عالم، توجه شخص روزهدار بهخود خداست و همینجا همنشین خدا و ملائک میشود و لذتهایی میبرد که سایر افراد یا زاهد در این دنیا نمیبرند. درست مانند کسی که کنار معشوق مینشیند و درمییابد که این همنشینی چه لذتی دارد. شخصی که روزه گرفته است و از غیرحق روی برگردانده و دلش را متوجه خدا کرده است درون خودش جلیس و همنشین خدا شده است. نعمت همنشینی با خدا بالاترین بهشت است. خدا فرموده است که داخل در بهشت من شوید. برای عاشق بهشت خود خدا نه «جَنَّاتٍ تَجْرِی مِن تَحْتِهَا الانّهَار» که همینجا میسر میشود. آنکه عاشق است همین جا لذت مجالست با خدا را میبرد اما زاهد، اینجا فقط تشنگی، گرسنگی و صبر بر گرسنگی و تشنگی را حس میکند و منتظر وقت دیگری است که نتیجه این صبر و زهدش را ببیند.
معنای الصوم لی و أنا اجزی به همه عبادات از آن خداست ولی در همه عبادات، امکان ریا وجود دارد. کسی که نماز میخواند یا حج میرود و یا قرآن میخواند چون در انظار مردم است ریا و غیرخدا را شریک خدا قرار دادن، برایش بیشتر امکان دارد. اما کسی که روزه گرفته، سختی و محنتی را تحمل میکند که در سایر عبادات کمتر است و در عین حال هیچکس غیرخدا از آن آگاه نیست، ریا و شرکتدادن غیرخدا در آن راه ندارد. روزه عبادتی است که مربوط به درون افراد است. روزه به تمام معنا برای خداست و جایی است که غیرخدا راه ندارد؛ یعنی ذکر بیرونی و توجه بیرونی و فعل بیرونی در آن راه ندارد. هرچه هست مربوط به قلب است. به تعبیر علمای اخلاق و فقه، فعل جوانحی است نه فعل جوارحی. شما با روزهداری درون خودتان این کار را انجام میدهید و از غیرحق چشمپوشی میکنید لذا فرمود: «روزه برای من است و من خودم برای روزه جزا میدهم». این حدیث را به شکل فعل مجهول نیز خواندهاند که «أنا اُجزی به»؛ یعنی من خودم جزای روزه هستم. باتوجه به آیه «وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیب» و بحثی که بر مبنای آن فلسفه روزه را وصال و نزدیک شدن با خدا دانستیم، اکنون میتوان نتیجه گرفت که جزای روزه خود خداست.
۱۳۹۳/۴/۹ - ۰۹:۴۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 141]
صفحات پیشنهادی
تبیین رابطه روزه با صبر در کلام ائمه اطهار(ع)/ جزای روزهدار لقای حق است
دین و اندیشه تبیین رابطه روزه با صبر در کلام ائمه اطهار ع جزای روزهدار لقای حق است خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه روزه نوعی تمرین تهذیب تزکیه نفس و راهی مناسب برای تحقق تسلط انسان بر نفس خویش و مبارزه با هوس های نفسانی است و عاملی مؤثر در تحقق بخشیدن به مهم ترین هدف و فلسفهعلامه طباطبایی روزه خود را با بوسه زدن بر ضریح اهل بیت(ع) باز میکردند
دین و اندیشه آیت الله حسینی بوشهری علامه طباطبایی روزه خود را با بوسه زدن بر ضریح اهل بیت ع باز میکردند آیت الله حسینی بوشهری گفت علامه طباطبایی همیشه مقید بودند که نزدیک غروب حرم کریمه اهل بیت حضرت معصومه س باشند و وقتی به حرم می رسیدند بر ضریح حضرت بوسه می زدند و پس از آنالهی مرا در زمره روزهداران قرار ده/ پرهیز از خوردن و آشامیدن حداقل روزهداری است
دین و اندیشه دعای روز اول ماه رمضان الهی مرا در زمره روزهداران قرار ده پرهیز از خوردن و آشامیدن حداقل روزهداری است خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در دعای روز اول ماه رمضان می خوانیم اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین وَ نَبِّهنی فماه رمضان بهار فقرا است / حکمت های روزه داری در روایات
ماه رمضان بهار فقرا است حکمت های روزه داری در روایات فرهنگ > دین و اندیشه - روایات رئیس مرکز اسلامی هامبورگ در سخنانی حکمت روزه داری را از نگاه قرآن و روایات بررسی کرد به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام جمعه هامبورگ در خطپيوند روزه با مبارزه
پيوند روزه با مبارزه مبارزه با شهوات بخاطر تعديل شهوات است نه بخاطر نابودى آن و بدون شك بخش مهمى از برنامه تعديل را روزه بعهده دارد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز ما مردم مسلمان براى حفظ كيان اسلام در ميدان حيات و براى بدست آوردن حسنات و آراستهقرائتی: عظمت ماه رمضان به قرآن است نه به روزه/ قرائتی در جمهوری اسلامی گم شده است
قرائتی عظمت ماه رمضان به قرآن است نه به روزه قرائتی در جمهوری اسلامی گم شده است فرهنگ > دین و اندیشه - تسنیم نوشت مراسم آئین گشایش فصل نشاط آسمانیها با محوریت غنیسازی فراغت تابستان با سخنرانی متفاوت حجتالاسلام قرائتی در تالار اندیشه حوزه هنری برگختم هفت روزه كه به سرعت اجابت مي شود
ختم هفت روزه كه به سرعت اجابت مي شود هر یک از سوره ها برای برآمدن حاجات روزی چهارده بار هدیه به چهارده معصوم خوانده شود یک ختم توصیه شده برای یکبار هم که شده این ختم رو انجام بدین تا سرعت حاجت روائی رو ببینید هر یک از سوره ها برای برآمدن حاجات روزی چهارده بار "هدیه بهروزه داری در جام جهانی / اعلام نظر پزشک فیفا
روزه داری در جام جهانی اعلام نظر پزشک فیفا بیش از 100 بازیکن مسلمان در جام جهانی فوتبال برزیل شرکت دارند که در تیم های اسلامی و غیر اسلامی از جمله کشورهای اروپایی شرکت کننده فعالیت می کنند به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز به نقل از شفقنا « جری دفوراکآیت الله شبیری زنجانی: وقتی دین در متن زندگی باشد نه به اقتصاد آسیب می رسد نه روزه ترک می شود
آیت الله شبیری زنجانی وقتی دین در متن زندگی باشد نه به اقتصاد آسیب می رسد نه روزه ترک می شود فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله شبیری زنجانی می گوید اگر دین در متن زندگی باشد به گونه ای برنامه ریزی می کنیم که نه به اقتصاد آسیبی برسد و نه روزه متروک شود به گزحكمت ها و اسرار روزه چيست؟
حكمت ها و اسرار روزه چيست مقصود از روزه آن است که حجاب شهوت و غضب از پیش دیده دل برخیزد تا به سرّ ملکوت آسمان و زمین بینا شود به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز پرسش حكمت ها و اسرار روزه چيست پاسخ به چندین مورد از حکمت ها و فلسفه های روزه اشاره می کنیم فضیاحتمال ۳۰ روزه بودن ماه رمضان
احتمال ۳۰ روزه بودن ماه رمضان مدیرمرکز مطالعات و پژوهشگاه فلکی نجوم از رویت هلال ماه رمضان در غروب شنبه خبر داد کد خبر ۴۱۱۲۶۰ تاریخ انتشار ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۰۵ ۲۸ - 27 June 2014 مدیرمرکز مطالعات و پژوهشگاه فلکی نجوم از رویت هلال ماه رمضان در غروب شنبه خبر داد به گزارش مهر مدیرمرکهشدار به روزه داران
هشدار به روزه داران متخصص تغذیه به لزوم تامین آب و ویتامین ها مورد نیاز بدن در طول ماه مبارک رمضان تاکید کرد به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز در روزهای بلند و البته گرم تابستان داشتن برنامه غذایی صحیح برای روزه داران اهمیتی ویژه دارد چراکه روزه دارانمسلمانان امسال چند ساعت روزه میگیرند؟
مسلمانان امسال چند ساعت روزه میگیرند بر اساس محاسبات نجومی امسال با فرارسیدن فصل تابستان به نیمه شمالی کره زمین و زمستان در نیمه جنوبی تعداد ساعات روزه در ماه مبارک رمضان در کشورهای دنیا تفاوت زیادی با یکدیگر دارد کد خبر ۴۱۱۲۸۹ تاریخ انتشار ۰۵ تير ۱۳۹۳ - ۲۲ ۳۷ - 26 June 20حکم روزه داری برای زن باردار یا شیرده
حکم روزه داری برای زن باردار یا شیرده اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیرتان بر اثر روزه خوف ضرر بر طفل خود داشته باشید روزهتان را افطار کنید س آیا روزه گرفتن بر زن باردارى که نمىداند روزه براى جنین او ضرر دارد یا خیر واجب است ج اگر بر اثر روزه خوف ضرر بر جنین داشته باشد و خچگونه در ماه رمضان از روزه و عبادت لذت ببریم/ اقسام سه گانه روزه چیست
دین و اندیشه پای درس اخلاق آیت الله مظاهری چگونه در ماه رمضان از روزه و عبادت لذت ببریم اقسام سه گانه روزه چیست آیت الله مظاهری در درس اخلاق خود گفت خدا روزهای را دوست دارد که انسان متقی باشد و معنای متقی یعنی همین که تمام اعضا و جوارح او همیشه روزه باشند و من جمله در ماه مباسحرها و روزهای ماه مبارک رمضان را دریابیم
سحرها و روزهای ماه مبارک رمضان را دریابیم شنیدهاید وقتی نسیم میوزد انسان باید در معرض نسیم قرار بگیرد خود را نپوشاند و کنار نرود اینها را شنیدهاید آن نسیم در ماه مبارک رمضان میخواهد بوزد این پیشبینی هوا که میگویند یک توده هوای سرد یا گرم در آستانه آمدن است و دو روز یا سه رواگر در ماه رمضان به لقاء الله نرسید به باطن روزه نرسیده اید/ ماه رمضان و تخلّق به اخلاق الهي
دین و اندیشه اگر در ماه رمضان به لقاء الله نرسید به باطن روزه نرسیده اید ماه رمضان و تخلّق به اخلاق الهي آیت الله جوادی آملی در کتاب حکمت عبادات با بیان اینکه اگر انسان در ماه رمضان که در حقیقت شهر الله است به لقاء الله نرسد به باطن روزه نرسیده گفت در این حالت روزه ای در سطح-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها