تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833183504
تبیین رابطه روزه با صبر در کلام ائمه اطهار(ع)/ جزای روزهدار لقای حق است
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه
تبیین رابطه روزه با صبر در کلام ائمه اطهار(ع)/ جزای روزهدار لقای حق است
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: روزه نوعی تمرین تهذیب، تزکیه نفس و راهی مناسب برای تحقق تسلط انسان بر نفس خویش و مبارزه با هوس های نفسانی است و عاملی مؤثر در تحقق بخشیدن به مهم ترین هدف و فلسفه حیاتی انسان، یعنی کمال و قرب الهی است.
روزه در دو بُعد فردی و اجتماعی، افزون بر ثمرات جسمی، آثار تربیتی مانند: تقویت صبر، آخرت گرایی، قدرت بر کنترل شهوت، شکوفایی حسّ همدردی با فقرا و کم شدن شکاف طبقاتی و ... را به همراه دارد. امام صادق (ع) یکی از آثار روزه را این گونه بیان فرمودند: روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات برقرار گردد، و این به جهت آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند؛ چراکه اغنیا معمولاً هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا می خواهد میان بندگان مساوات باشد، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیا بچشاند تا آنان به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند.
هر آنچه که در عالم هستی وجود دارد، حقیقت و باطنی دارد؛ زیرا دنیا تنزّل یافتۀ عوالم بالا است، هرچه در عالم دنیا هست نمونه ای است از آنچه در عالم معنا است. احکام و قوانین الاهی هم که در دنیا به صورت دین و دستورات عبادی ظهور کردند، اسرار و باطنی دارند. اشیا، زمان ها و مکان ها نیز دارای حقیقت و باطن می باشند. یکی از آن زمان ها، ماه مبارک رمضان می باشد. در فرهنگ اسلامی ماه رمضان یکی از مهم ترین و محترم ترین ماه های سال است؛ ماهی که نزد مسلمانان به ماه عبادت و طهارت معروف بوده و آن را -به تعبیر پیامبر(ص)- ماه خدا می نامند.
رمضان؛ ماه تجلی حقیقت اسلام در صحیفه سجادیه که میراث گران بهای بر جای مانده از چهارمین پیشوای معصوم شیعیان «امام علی بن الحسین»(ع) می باشد، در دعای ۴۴ که در استقبال از ماه مبارک «رمضان» وارد شده است، آن حضرت (ع) با ادبیاتی قوی و بیانی سلیس از ماه رمضان سخن گفته و حقیقت آن را روشن ساخته است. امام در این دعا، ابتدا خداوند متعال را جهت هدایت شدن به دین الاهی و بهرهمندی از نعمت بندگی و عبادت، شکرگذاری می نماید و سپس می فرماید: «سپاس خداى را که از جمله آن راه های هدایت، ماه خود، ماه رمضان را قرار داد: ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت، ماه آزمایش، ماه قیام، ماهى که قرآن را در آن نازل کرد، براى هدایت مردم، و بودن نشانه هایى روشن از هدایت و مشخص شدن حق از باطل، و بدین جهت برترى آن ماه را بر سایر ماه ها بر پایه احترامات فراوان، و فضیلتهاى آشکار روشن نمود.»
توصیف ماه رمضان با عباراتی مانند «ماه اسلام» و «ماه نزول قرآن هدایت بخش» و حقیقت شناس، حاکی از آن است که در نظر امام سجاد(ع) و به طور کل در مکتب اهل بیت(ع)، ماه مبارک رمضان، عرصه برای تجلی حقیقت اسلام یعنی تسلیم محض در نزد خداوند متعال می باشد. این عرصه، مجالی است تا بندگان خدا به امر و رضای او، حتی از نیازهای طبیعی و حلال خود چشمپوشی کنند و سر تسلیم بر بندگی شکوه مند خالق بی همتای خویش فرود آورند. این تمرین یک ماهه در کفّ نفس و خودداری از درخواست نفسانی، تمرینی مفید و نیکو است برای تقویت اراده و خویشتن داری در باقی سال؛ چون انسانی که یک ماه به دستور الهی در مقابل خواست حلال نفس خویش مقاومت کرده و فقط به خاطر رضای خداوند از نیازهای طبیعی خود مانند خوردن و آشامیدن اجتناب نموده است، این قدرت را خواهد داشت تا در ۱۱ ماه دیگر سال در مقابل وساوس شیطانی و درخواست های نفسانی نفس امارة خویش مقاومت نموده و اهل تقوی و فلاح گردد. (اشاره ای که در آیه۱۸۳ سورة بقره شده است). روزه؛ عملی که خداوند پاداش آن است
حقیقت ماه رمضان عبارت است از آزادی از خود؛ آزادی از خود حیوانی، و تولد خود الاهی. ماه مبارک رمضان، ماه تخلق به اخلاق الاهی است و حقیقت و باطن آن عبارت است از رسیدن به لقای خداوند، در حدیثی آمده است که خداوند سبحان فرمود: « الصَّوْمُ لِی وَ أَنَا أَجْزِی بِه» روزه مال من است و من خود به آن جزا می دهم. بعضی کلمه «اجزی» در این روایت را به صیغه مجهول «اُجزَی» خوانده اند؛ یعنی روزه برای من است و من پاداش آن هستم. حیف است که انسان به خودش و به غیر خدا و به هر آنچه که متغیر است، دل ببندد؛ زیرا هرچه غیر خدا است،در معرض زوال و تغییر است و نمی تواند جزای انسان باشد؛ جزای روزه دار، لقای حق است.
روزه یکی از نعمت های فراگیر و از مصادیق رحمت عامه خداوند بوده و همه مردم از آن می توانند بهره مند شوند، ولی اگر این عمل عبادی، با ویژگی های روحی و صفات کمالی و فضائل اخلاقی همراه گردد، قطعاً، آثار روزه در به کمال رسانی نفس انسانی بسیار مؤثر خواهد بود؛ از این رو روزه یک فرد عادی با کسی که مراحل تقوا و کمال انسانی را طی نموده، و متخلق به اخلاق الهی شده، متفاوت است.
روزه در دو بعد فردی و اجتماعی، افزون بر ثمرات جسمی، آثار و فایده های تربیتی و سازندگی بسیاری دارد. در این جا به برخی از آنها به گونه اختصار پرداخته می شود:
آثار فردی روزه
1. تقویت پایداری و صبر: صبر یکی از فضیلت های اخلاقی و انسانی است که بر تحصیل آن بسیار تأکید شده است؛ زیرا شخص سالک به سوی قرب الهی در حرکت است و با داشتن این صفت نیکو است که می تواند با نشیب و فرازها، مشکلات، مصیبت ها و مانند آن دست و پنجه نرم کند و به مقصود خود نایل آید.
یکی از راه های رسیدن به این توانایی نفسانی و فضیلت انسانی، روزه داری است؛ بر اساس روایاتی که از معصومان به ما رسید. کلمه «صبر» در آیه مبارکه «وَ اسْتَعینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ»، به روزه تفسیر شده است. و نیز پیامبر اکرم (ص) ماه مبارک رمضان را ماه صبر دانسته و می فرماید: «ای مردم! به درستی که ماهی بر شما سایه افکنده است که در آن شبی است بهتر از هزار شب، و آن ماه رمضان است، خداوند روزه گرفتن در آن را واجب نمود... و آن ماه صبر است».
در حقیقت یکی از مهم ترین آثار روزه همین اثر روحانی و معنوی صبر در روح و جان روزه دار است؛ زیرا روزه با فراهم نمودن محدودیت های موقت در برابر گرسنگی و تشنگی و دیگر موارد، به او توان پایداری، شکیبایی و توان مبارزه با حوادث سخت در زمان های ممتدّ می بخشد و چون غرائز سرکش را کنترل می کند بر قلب انسان نور و صفا می پاشد.
2. آرامش و نشاط: روزه به ویژه روزه ماه مبارک رمضان، از دو جهت مایه آرامش برای روزه دار است و شخص روزه دار را از نگرانی ها و اضطراب ها به دور نگه می دارد؛ یکی از آن جهت که، انسان را به مرحله صبر می رساند و انسان صابر را، مسلط بر نفس و پیرو عقل و تسلیم خدا می سازد و کسی که چنین باشد دارای نفسی آرام و مطمئن خواهد بود؛ زیرا حقیقت و معنای صبر ملازم با سکون و آرامش نفس است و در واقع صابر کسی است که به زودی تحت تأثیر حوادث واقع نگردد و بادهای مخالف او را تکان ندهد و وی را مضطرب نگرداند.
از سوی دیگر روزه نوعی یاد و ذکر عملی خداوند است و مسلّم است که یاد و ذکر الهی مایه آرامش دل ها است، همان گونه که قرآن کریم می فرماید: «آنها کسانى هستند که ایمان آورده اند، و دلهایشان به یاد خدا مطمئن (و آرام) است آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش می یابد».
به علاوه، آرامشی که نصیب روزه دار می شود می تواند ناشی از لذتی باشد که هنگام انجام فریضه روزه، به ویژه هنگام افطار از آن بهره مند می شود؛ از این رو امام صادق (ع) می فرماید: «برای روزه دار دو شادمانی وجود دارد؛ شادمانی هنگام افطار و شادمانی دیگر هنگام ملاقات با خداوند عز و جل». نیز پیامبر (ص) در یکی از سفارش هایشان به امام علی (ع) فرمودند: «اى على! مؤمن در دنیا در سه وقت خوشحال مىگردد: هنگام ملاقات با برادران، هنگام افطار در ماه رمضان، و هنگام نماز در آخر شب».
3. آخرت گرایی: یکی دیگر از آثار فردی روزه این است که آدمی را در مسیر آخرت گرایی قرار می دهد؛ زیرا انسان روزه دار با گرسنگی و تشنگی خود، به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت می افتد و تصمیم می گیرد برای آن روز واپسین، توشه ای آماده سازد.
پیامبر اکرم (ص) در خطبه شعبانیه می فرماید: «با گرسنگی و تشنگی تان [در روزه رمضان] به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت باشید». نیز در حدیث دیگری از آن حضرت می خوانیم: «بهشت دری دارد به نام ریان (سیراب شده) که تنها روزه داران از آن وارد می شوند». مرحوم صدوق در شرح این حدیث می نویسد: انتخاب این نام برای این در بهشت به جهت آن است که بیشترین زحمت روزه دار از ناحیه عطش است، هنگامی که روزه داران از این در وارد می شوند چنان سیراب می گردند که بعد از آن هرگز تشنه نخواهند شد.
4. قدرت بر کنترل شهوت ها: از مهم ترین زمینه های دوری از رحمت الهی و محرومیت از الطاف بی کران خداوند، گرفتار شدن انسان در دام خواسته های نفسانی و شهوت ها به ویژه شهوت جنسی است. در آموزه های دینی دستورالعمل های بسیاری برای کنترل و جهت دهی به آن شهوت ها و تعدیل در غرائز بیان شده که یکی از آن راه کارها، روزه داری است؛ زیرا روزه نوعی ریاضت طبیعی و معقول است که اگر به گونه منظم و مرتب تکرار شود، به تدریج نیروی خویشتن داری از گناهان را در انسان تقویت می کند و او را بر اراده خود مسلّط می نماید، و در این جا است که شخص روزه دار در برابر هر گناهی عنان اختیار از کف نمی دهد، و در تقرب به خدای سبحان دچار سستی نمی گردد، و از گناهان دوری می کند. همان گونه که قرآن کریم با جمله: «لعلّکم تتّقون»، به این مسئله اشاره می فرماید.
پیامبر اکرم (ص) می فرماید: «ای جوانان! هر کس از شما که از وضعیت زندگانى خوبى برخوردار باشد، ازدواج کند؛ زیرا ازدواج، برای حفظ چشم و فرج، بهتر است و هرکس توانایی مالی برای ازدواج ندارد، روزه بگیرد؛ زیرا روزه برای او کاهش دهنده شهوت است».
5. عامل تقویت اخلاص: امام علی (ع) هنگامی که فلسفه عبادات را بیان می کند درباره روزه چنین می فرماید: «خداوند روزه را برای آزمودن و آموزش اخلاص واجب نمود». حضرت فاطمه زهرا (س) در این باره می فرماید: «خدا روزه را برای تثبیت اخلاص واجب نمود». بنابراین روزه برای ایجاد، پرورش و رشد اخلاص در انسان مؤثّر است؛ زیرا روزه با توجه به این که کفّ و خودداری است، یگانه عبادت مخفی است و تا خود شخص آن را بیان نکند کسی جز خداوند از آن آگاهی پیدا نمی کند.
آثار اجتماعی روزه
برخی از آثار اجتماعی روزه داری عبارت است از:
الف. شکوفایی حسّ همدردی با فقرا و کم شدن شکاف طبقاتی: روزه حسّ همدردی و همسویی با قشر مستضعف را در انسان بیدار می کند. روزه دار با گرسنگی و تشنگی موقتی خود، عاطفه اش شکوفا شده و موقعیت گرسنگان و مستمندان را بهتر درک می کند و مسیری در زندگی او باز می شود که حقوق زیردستان را ضایع نکرده و از دردهای محرومان غافل نباشد. گرچه ممکن است افراد متمکن و ثروتمند را با توصیف حال گرسنگان و محرومان، متوجه حال آنان ساخت، ولی اگر این مسئله جنبه حسی و عینی به خود بگیرد بهتر اثربخش است. در حدیث معروفی از امام صادق (ع) نقل شده که «هشام بن حکم» از علت تشریع روزه پرسید، امام (ع) فرمود: «روزه به این دلیل واجب شده است که میان فقیر و غنی مساوات برقرار گردد، و این به جهت آن است که غنی طعم گرسنگی را بچشد و نسبت به فقیر ادای حق کند، چرا که اغنیا معمولاً هر چه را بخواهند برای آنها فراهم است، خدا می خواهد میان بندگان مساوات باشد، و طعم گرسنگی و درد و رنج را به اغنیا بچشاند تا آنان به ضعیفان و گرسنگان رحم کنند».
ب. حسن معاشرت: روزه داری زمینه پردازش به امور معنوی در انسان را فراهم کرده و عاملی است برای این که او را از ناهنجاری های اجتماعی دور و در مسیر تقوای اجتماعی و حسن معاشرت با هم نوعان خود قرار می دهد. البته این اثرگذاری از ناحیه ماه مبارک رمضان که نوع مردم در آن روزه هستند و شامل برنامه های ویژه ای همچون استحباب افطاری دادن و مانند آن است، جلوه بیشتری خواهد داشت.
ج. ایجاد فضای معنوی در جامعه و کاهش آسیب های اجتماعی: روزه، روحیه تقوا و خویشتن داری انسان را ایجاد و آن را به مرور زمان افزایش می دهد و در تربیت روحی تک تک افراد جامعه تأثیر مستقیم دارد؛ زیرا بیشتر گناهان فردی و اجتماعی، از دو ریشه غضب و شهوت سرچشمه مى گیرند و روزه، جلوى تندىهاى این دو غریزه را مى گیرد. لذا سبب کاهش فساد در جامعه و افزایش تقوا می شود.
۱۳۹۳/۴/۹ - ۰۹:۲۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]
صفحات پیشنهادی
انتشار 6 موسوعه در مورد ائمه اطهار (ع)
چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۲۰ مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم ع از انتشار 6 موسوعه در مورد ائمه اطهار ع در آینده نزدیک خبر داد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی با اعلام این خبر گفت تنظیم نهائی موسوعههای حضرت زهراالهی مرا در زمره روزهداران قرار ده/ پرهیز از خوردن و آشامیدن حداقل روزهداری است
دین و اندیشه دعای روز اول ماه رمضان الهی مرا در زمره روزهداران قرار ده پرهیز از خوردن و آشامیدن حداقل روزهداری است خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در دعای روز اول ماه رمضان می خوانیم اللهمَّ اجعل صِیامی فیهِ صِیامَ الصائِمین وَ قِیامی فیهِ قِیامَ القائِمین وَ نَبِّهنی ف6 موسوعه در مورد ائمه اطهار(ع) به زودی منتشر می شود
دین و اندیشه 6 موسوعه در مورد ائمه اطهار ع به زودی منتشر می شود حجت الاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی مدیرگروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم ع از انتشار 6 موسوعه در مورد ائمه اطهار ع در آینده نزدیک خبر داد به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام والمسلمین مهدی اسماعیلی مدیرگروه حدیث پژوآیت الله موسوی جزایری مطرح کرد؛ چگونگی تفاوت انسان با ائمه اطهار
شرح زیارت جامعه کبیره 1 آیت الله موسوی جزایری مطرح کرد چگونگی تفاوت انسان با ائمه اطهار خبرگزاری رسا ـ آیت الله موسوی جزایری در نخستین جلسه از سلسله مباحث شرح زیارت جامعه کبیره به چگونگی تفاوت انسان با ائمه اطهار پرداخت به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز آیت الله سید محمبلغان در ماه رمضان به تبیین جایگاه ائمه اطهار بپردازند
معاون تبلیغ حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری مبلغان در ماه رمضان به تبیین جایگاه ائمه اطهار بپردازند خبرگزاری رسا ـ معاون تبلیغ حوزه های علمیه چهارمحال و بختیاری گفت مبلغان و روحانیان باید جایگاه ائمه معصوم ع را برای مردم تبیین کنند و این امر تنها با برگزاری کلاسهای اعتقادیاحادیث و کلام ائمه اطهار باید در تربیت اسلامی فرزندان مورد توجه قرار بگیرد
استانها غرب کرمانشاه حجت الاسلام سلیمانی احادیث و کلام ائمه اطهار باید در تربیت اسلامی فرزندان مورد توجه قرار بگیرد کرمانشاه ـ خبرگزاری مهر رییس عقیدتی سیاسی قرارگاه عملیاتی منطقه غرب کشور گفت تمامی احادیث و کلام ائمه اطهار برای هدایت و ارشاد بشریت است و این مهم باید در ترتوصیههای تغذیهای برای روزهداران
توصیههای تغذیهای برای روزهداران مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت وزارت بهداشت به مناسبت ماه رمضان توصیههای تغذیهای برای روزهداران در این ماه را ارائه داد دکتر زهرا عبداللهی با بیان این که مطالعات متعدد نقش موثر روزه داری را در بهبود بیماری های مختلف نشان داده استآیا جویدن آدامس و کندر روزه را باطل می کند؟
آیا جویدن آدامس و کندر روزه را باطل می کند پایگاه اطلاع رسانی آیت الله جعفر سبحانی پاسخ برخی سوالات خاص درباره روزه را به شرح زیر منتشر کرده است سوال جویدن آدامس کندر استفاده از نخ دندان که حاوى فلوراید است براى روزه دار جایز است پاسخ از مجموع چیزهایى که در دهان قرار مى گیعلت سردرد صبحگاهی روزهداران
علت سردرد صبحگاهی روزهداران کد خبر ۴۱۱۶۸۹ تاریخ انتشار ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۶ - 28 June 2014 یک متخصص تغذیه علت سردرد صبحگاهی روزهداران را تشریح کرد و گفت مصرف زولبیا و بامیه سیری کاذب میآورد و بدن دچار سوءتغذیه میشود به گزارش فارس مرتضی صفوی در مورد علت سردرد صبحگاهی روزهدحکم روزه داری برای زن باردار یا شیرده
حکم روزه داری برای زن باردار یا شیرده اگر به دلیل کم یا خشک شدن شیرتان بر اثر روزه خوف ضرر بر طفل خود داشته باشید روزهتان را افطار کنید س آیا روزه گرفتن بر زن باردارى که نمىداند روزه براى جنین او ضرر دارد یا خیر واجب است ج اگر بر اثر روزه خوف ضرر بر جنین داشته باشد و خبازيکنان الجزاير در رمضان روزه ميگيرند
بازيکنان الجزاير در رمضان روزه ميگيرند کد خبر ۴۱۱۷۵۱ تاریخ انتشار ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۸ ۳۲ - 28 June 2014 در حالي که جام جهاني وارد مرحله حذفي خود شده است بازيکنان الجزاير اعلام کردند در ماه رمضان روزه ميگيرند با توجه به آغاز ماه رمضان تکليف بازيکنان مسلماني که در جام جهانيامام جمعه شاهیندژ: روزهداری توان ایستادگی مقابل ناملایمات را بالا میبرد
امام جمعه شاهیندژ روزهداری توان ایستادگی مقابل ناملایمات را بالا میبردامام جمعه شاهیندژ گفت روزهداری بردباری انسانها را بالا برده و موجب ایستادگی آنها مقابل ناملایمات میشود به گزارش خبرگزاری فارس از شاهیندژ حجتالاسلام نقی باقری عصر امروز در آیین استقبال از ماه مبارک رصف آرایی بازیکنان الجزایر مقابل آلمان با زبان روزه
صف آرایی بازیکنان الجزایر مقابل آلمان با زبان روزه مطابق گزارش یکی از روزنامههای چاپ این کشور بازیکنان تیم این کشور آفریقایی سرگرم بررسی وضعیت جسمانی و همچنین شرایطی حساس تیمی هستند تا در صورت امکان بتوانند روزه بگیرند بازیکنان تیم ملی فوتبال الجزایر با وجود حضور در مسابقات جاجام بیستم - برزیل ۲۰۱۴ بازیکنان الجزایر در رمضان روزه میگیرند/ دشان: به دین هر کسی احترام میگذاریم
جام بیستم - برزیل ۲۰۱۴بازیکنان الجزایر در رمضان روزه میگیرند دشان به دین هر کسی احترام میگذاریمدر حالی که جام جهانی وارد مرحله حذفی خود شده است بازیکنان الجزایر اعلام کردند در ماه رمضان روزه میگیرند به گزارش خبرگزاری فارس با توجه به آغاز ماه رمضان تکلیف بازیکنان مسلمانی کهماه رمضان؛ ماه صبر، همدردی، مسابقه، بهار قرآن و...
شنبه ۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۵ ۴۶ ماه رمضان زمانی ویژه برای تامل است در زندگی و آنچه که آدمی در گذشته به انجام رسانیده است با توجه به اینکه میتوان گفت خدای متعال با تمام فضل و رحمت خود از بندگانش میزبانی میکند همگان در این مدت میتوانند اگر نقص و قصوری در گذشته خویش داشتهاند آنها راائمه دوازده گانه
ائمه دوازده گانه بر این امت دوازده خلیفه حكومت خواهند كرد به عدد نقباى بنى اسرائیل به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز تعداد امامان و مشخصات آنها در روایات متعددى كه از پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله در منابع شیعه و سنى نقل شده مشخص گردیده است برخى ازروزه گرفتن دختران 9 ساله
روزه گرفتن دختران 9 ساله حضرت آیتالله صافی گلپایگانی در پاسخ به پنج استفتاء در خصوص مسائل مختلف ماه مبارک رمضان نظر خود را اعلام کردهاند متن سئوالات و پاسخ این مرجع تقلید به شرح ذیل است سن بلوغ زن نه سال در رساله ذکر شده است و تکلیف بر او واجب است در حالیکه دختر این قدر کو-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها