تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833341331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نصرت و ياري امام عصر ارواحنا فداء


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
نصرت و ياري امام عصر ارواحنا فداء
نصرت و ياري امام عصر ارواحنا فداء اين نوشتار در بيان توسل شانزدهم است به امام عصر - عليه السلام - و آن نصرت و ياري ايشان است به چند امر ديگر غير از امور مذکور که در ضمن توسلات سابق ايشان ذکر گرديد ؛ و آن پنج امر است :امر اول : دفع نمودن اعتراضات و ايرادات باطلي که مخالفين در امر ايشان باکليه امور دينيه مي کنند چه دفع آن اعتراضات به قول باشد يا به فعل ، ودر قول هم چه به گفتن باشد به آنکه با مخالفين بر وجه احسن مجادله نمايد ، يعني رد حرف باطل آنها را کند به وجهي که سبب ممنوع شدن آنها از اعتراضات و ايراد کردن شود و چه به نوشتن و تاليف و تصنيف کتاب باشد . و از جمله فضيلت و اجر عظيم اين نصرت به هر دو وجه ، اين حديث از حضرت موسي بن جعفر - عليه السلام - است که فرمودند :« افضل شهداء آن کسي است که خدا و رسول او را غايبانه ياري کرده باشد و حرف بد و باطل را درباره ي آنها رد نموده باشد».اما آنچه مخصوص به فضيلت و اجر عظيم ، براي رد کردن حرف باطل از امام - عليه السلام - به فعل است ، آن است که شيخ صدوق -قدس سره - در معاني الاخبار از حضرت صادق - عليه السلام - روايت کرده که فرمودند :-به اين مضمون - بسا بنده از خانه براي حاجتي بيرون مي رود و بر مي گردد، بدون آنکه هيچ عمل خيري از او صادر شود ، ولي نامه ي عملش از حسنات پر مي شود . پرسيدند اين مطلب چگونه است ؟فرمودند : بر جمعي که درباره ي اهل بيت کلمات ناشايسته مي گويند عبور مي کند . او را که مي بينند ، به هم ديگرمي گويند ساکت شويد ، اين شخص ايشان را دوست مي دارد و هوا خواه آنها است . يکي از آن دو ملک که نويسندگان اعمال او بند به آن ملک ديگر مي گويد :« بنويس که اين امر هبه ي آل محمد -صلي الله عليه و آله وسلم -در فلان روز شد».(1)امر دوم : نصرت و ياري شيعيان و دوستان آن جناب - عليه السلام -، خصوصا علماء و صلحاء ، وذريه حضرت رسول- صلي الله عليه و آله و سلم -، مخصوصا در حال اضطرار و گرفتاري وحزن آنها مي باشدو اين نصرت بر دو وجه است :يک وجه : آنچه در امر دنيوي آنها باشد که در اصلاح حوائج آنها با مال ، يا به قول ، يا به فعل سعي و کوشش کند بر وجهي که رفع حزن و اندوه آنها شود. فضيلت و اجر عظيم اين وجه بر دو نوع است :نوع اول آنکه بر وجه کلي ، هر قسم نصرت و محبتي که به شيعيان و دوستان آن حضرت -صلوات الله عليه - واقع شود به منزله ي نصرت و محبت به خود ايشان است . چنانچه در اخبار بسياري تصريح به آن فرموده اند . و از جمله ي آن اخبار، در فصل زيارت آن جناب -عليهما السلام -از حضرت رضا و حضرت موسي بن جعفر -عليهما السلام - ذکر شده که فرمودند : «هر صله و احساني که به صلحاء وفقراء شيعيان شود ، ثواب صله و احسان به ما را دارد ».(2)هم چنين آنچه در کافي (3)از حضرت موسي بن جعفر - عليه السلام - روايت شده که فرمودند :« هر کس نزد او برادر مومن او براي حاجتي که دارد بيايد ، بدرستي که اين رحمتي است که خداوند تبارک و تعالي به سوي او کشانده است پس اگر بر آوردن آن را قبول کرد ، خود را به ولايت ما وصل کرده و آن وصل به ولايت خداوند است ».(4)هم چنين آنچه در بحار (5)است و نيز در اخبار بسياري است که آنها را از حضرت صادق - عليه السلام - به اين مضمون روايت فرموده که «هر کس يکي از شيعيان ما را مسرور کند و الله ما ائمه را مسرور کرده ، و الله رسول خدا را مسرور کرده ، والله خدا را مسرور کرده است ».(6)و نيز آنچه در مزار بحار از حضرت موسي بن جعفر - عليه السلام - روايت فرموده که فرمودند :« هر کس حاجتي از دوستان ما را بر آورد، پس چنان است که حاجتي را از جميع ما بر آورده باشد ».(7) برحسب اين جمله واضح شد که نصرت اين شيعيان و دوستان ، در حکم نصرت امام عصر - عليه السلام- خواهد بود . و يک فضيلت بسيار عظيم نصرت ايشان هم آن است که کاملترين اقسام نصرت خداوند - جل شانه - مي باشد و فضيلت نصرت خداوند متعال هم آن است که فرموده :(ان تنصر الله ينصرکم و يثبت اقدامکم )(8)يعني : اگر خداوند را ياري کنيد او هم شما را ياري خواهد فرمود و از آنکه لغزش پيدا کنيد و در خطرات گرفتار شويد ، نگاهداري مي کند . نوع دوم : آنچه در اخبار بي شماري در کافي و غير آن از فضايل عظيم و جليلي براي خصوص کسي که سعي در برآوردن حاجت مومني ، و در رفع کرب و حزن او، و در نصرت و مسرور کردن او ، درخدمت و اطعام او ، در انفاق و احسان و اکرام او به هر وجه که از مال و قول و فعل ميسر شود ، نمايد وارد شده است و چون اين مختصر گنجايش ذکر آنها را ندارد ، از آنها به آنچه مشتمل بر اعظم فضايل است اکتفا مي شود که آن حديثي است که در کافي (9)و مصادقه الاخوان (10)از ثقه ي جليل ، جميل بن در اج روايت فرموده که گفت : از حضرت صادق - عليه السلام - شنيدم که فرمودند :« از جمله الطافي که خداوند به آن بنده ي مومن را مخصوص فرموده است ، اين است که معرفت و شناخت بر و نيکي در حق اخوان را به او عطا مي فرمايد و به او فضيلت آن را - ولو نيکي در امر ناچيزي باشد - مي شناساند ، پس نيکي به کثرت نيست ، چه خداوند متعال در کتاب مجيدش مي فرمايد :( و يوثرون علي انفسهم و لو کان بهم خصاصه )يعني : و ديگران را بر خود در آنچه دارند اگر چه در کمال حاجت و اضطرار باشند مقدم مي دارند . و پس از آن فرموده :(و من يوق شح نفسه فاولئک هم المفلحون )(11)يعني : هر کس از بخل نفس خود نگاه داشته شود پس آنهايند کساني که به رحمت و سعادت ابدي رستگارند ، و از هر فتنه وهلاکتي نجات يافته اند. پس آن جناب - عليه السلام - فرمودند :هر کس خداوند به او اين فضل عظيم را در باب احسان و نيکي کردن شناساند، نشانه ي آن است که او را دوست داشته ، و هر کس که خداوند او را دوست داشت ، روز قيامت اجر او را به مقداري که از حساب بندگان بيرون باشد ، و نتوانند آن را بشماره در آورند ، اعطا خواهد فرمود . اي جميل اين حديث را براي برادران خود روايت کن به واسطه ي آنکه سبب پيدايش رغبت و شوق در آنها ست تا در نيکي به برادران خود کوشش نمايد ».وجه دوم : نصرت و ياري اهل ايمان و اهل ولايت در امر اخروي آنهاست که آن هدايت کردن آنها به معالم اسلام و ايمان ، و ساير امور دينيه است . اين مقام علماء صالحين است و فضايل جليل رفيع آنها در اخبار از ائمه اطهار - عليهم السلام - بسيار است که اين مختصر ، گنجايش ذکر آنها را ندارد . يک جمله از اين فضايل جليل آن است که اگر يک نفر جاهل را هدايت به امر امام زمان نمايند ، بهتر از صد سال عبادت صحيح مقبول است ، ووجوديک نفر آنها نزد خداوند- جل شانه - بهتر از هفتاد هزار عابد است .(12) و فضل او بر بقيه مردم مانند فضل حضرت رسول - صلي الله عليه و آله و سلم - ، بر تمام امت است وبه عدد هر کس از جاهلين که به علم او هدايت شده و از فتنه ي شياطين و اهل بدعت نجات يافته ، پس روز قيامت در صحراي محشر انواع خلعتهاي کرامت از نور به او پوشانيده شود. رفيع ترين مقام آنها آن است که در فرمايش حضرت صاحب الامر - صلوات الله عليه - به اين مضمون وارد شده که :« در حوادث و امور مهم و حل مشکلات ديني و دنيوي به آنها رجوع کنيد که آنها حجت من بر شما هستند و من حجت خدا بر آنها هستم ».(13)و ديگر اينکه هر چه از علوم و معارف ديني را که در کتب مي نويسد ، نزد خداوند - جل شانه - از خون شهدا که در جهاد ريخته مي شود برتر است .(14)لازم به تذکر است که قسمتي از فضائل علماء صالحين در گذشته - در فصل احياء امر امام عصر - عليه السلام - ذکر گرديد و در آنجا گفته شد که ياري و محبت اهل ايمان و ولايت در حقيقت نصرت امام است که آن نيز به نوبه ي خود، نصرت خداوند - جل شانه - مي باشد . امر سوم : در عنوان نصرت امام عصر - صلوات الله عليه - آن است که مومن در قلب خود به جه صدق تصميم و عزم داشته باشد که در هر ساعت و زماني که آن حضرت - صلوات الله عليه - ظاهر شود ، در اطاعت ايشان به هر چه فرمايند حاضر باشد و به طور حقيقت و با کمال اشتياق آرزومن براي اطاعت ايشان باشد و در اين حال خود هم، در مواقع دعا از خداوند- جل شانه - مسئلت نمايد که بر وجه عافيت لقاء ايشان را روزي او فرمايد به طوري که هنگام ملاقات ، حال مخالفت در او نباشد ، يا در نظر ايشان مکروه نشده باشد .با اين عزم قلبي اگر بتواند خود را مهيا دارد به آنکه اسب و اسلحه ي جهادي ولو يک تير باشد ، نگاه دارد .(15)اين کيفيت در سابقين شيعيان رسميت تمام داشته است و فضيلت اين کيفيت در اخبار چنين است که چنين کسي در هر حال مانند آن است که در خدمت ايشان حاضر باشد ، و هر چه بفرمايند اطاعت دارد و در حکم مجاهدين با ايشان محسوب مي گردد . در يک حديث است که چنين کسي با حال بي رونقي حق و اهل حق ، و غلبه نداشتن آنها، به اضعاف مضاعف از آنهايي که در هنگام قوت و شوکت ، و غلبه ي حق ، نصرت امام ظاهر را نمايند افضل است .(16)و در عظمت فضيلت اين عزم نيت بر وجه حقيقت بس است اين حديث دراکمال الدين که از حضرت صادق - عليه السلام - سوال شد آيا قائم شما بدنيا آمده اند ؟فرمود :نيامده و اگر من در ک زمان ايشان کنم ، در مدت عمرم تا زنده باشم ، خدمت ايشان را مي کنم .(17)مولف گويد : درنظر اهل معرفت و بصيرت مفاد اين فرمايش روشن است که چنين بزرگوراي که خود حجت خداوند ، و امام، وجد حضرت قائم - عليه السلام - مي باشند ، و به توسط ايشان امر و لايت و امانات الهيه به آن حضرت انتقال يافته ، مع الوصف بياني بفرمايند که من عزم دارم وقت ملاقات ايشان ، تمام مدت عمرم خدمت ايشان را کنم، اين بيان عظمتي فوق العاده دارد که به بيان تقريرتحرير نمي گنجد و بنده مومن بايد متنبه شود که بر چه وجه بايد تحصيل و تکميل اين عزم و نيت ، و اين حالت نصرت را درخود بنمايد . ومراد از حقيقت مرابطه با امام - عليه السلام -، که در اين آيه ي شريفه :(ياايها الذين امنوا اصبرو ا و صابروا وارابطوا و اتقوا الله لعلکم تفلحون )(18)، و درتفسير آن وارد شده ، (19)و در اخبار تاکيد به آن شده است ، و از وظايف مهم مومن نسبت به امام عصر خود است ، همين حالت است . از حضرت رسول - صلي الله عليه و آله و سلم - روايت شده که نامه ي هر ميتي پيچيده مي شود، و فعل او منقطع مي گردد ، و به آخر مي رسد از هنگام مردن او، جز کسي که در راه خدا مرابطه نموده باشد و عمل او تا روز قيامت زياد مي شود و از آن ملکي که در قبور مرده ها را امتحان مي کند ايمن مي شود .(20)امر چهارم :آن است که هر گاه تهيه اسب و اسلحه جهادي برايش ميسر نباشد ، پس اگر همان عزم قلبي ، و نيت حقيقي ، و تمنا و آرزومندي را براي نصرت و اطاعت امر امام عصر - عليه السلام- در هر موقعي که ظاهر شود داشته باشد ؛و مع ذلک در ظاهر اعمالش هم مخالفت در او ظاهر نباشد، پس در يک خبر است که به همين عزم و نيت صدق ،آن فضايل مذکور براي او خواهد بود و در حکم انصار و مجاهدين و مرابطين با آن حضرت - صلوات الله عليه - محسوب خواهد شد . امر پنجم : از نصرت امام عصر - عليه السلام - تواصي يعني توصيه و سفارش کردن مومنين بر وجه تاکيد يکديگر را در امر آن جناب - عليه السلام - است . چنانچه در مفاد اين آيه شريفه است : (و العصر ان الانسان لفي خسر الاا لذين امنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصو بالصبر ).(21)تفسير و بيانش از اخبار، آن است که نوع افراد انسان همگي در معرض ضرر و زيانند مگر آن کسانيکه به خداوند-جل شانه - ، و به رسول و کتاب او، و به اوصياء رسول او ايمان آورده اند، و عمل پسنديده هم انجام داده اند که عمده واصل در آن ولايت اهل بيت عصمت و طهارت - عليهم السلام- است و يکديگر را بر وجه تاکيد در وظايف اداء حق امام - عليه السلام - سفارش مي کنند (22) وهم چنين سفارش مي کنند به تاکيد موکد در جهت صبر و تحمل در مکارهي که پيش آمد مي شود خصوصا در غيبت امام قائم - عليه السلام - و مقام عمل به وظايف نصرت و محبت و خدمتگذاري ايشان، و همچنين عمل به وظايف اطاعت ايشان در کليه امور ديني . حقيقت مصداق اين توصيه در امر امام عصر - عليه السلام - و عمل کردن بر او آن است که آنچه در امر چهارم از عزم قلب براي نصرت و اطاعت ايشان و تهيه و فراهم کردن اسباب نصرت ايشان ذکر شد، يکديگر را به حسن بيان به عمل بر طبق آن وادار کنند به وجهي که موجب جوشش و کوشش دراهل ايمان شود. آن نحو نصرت و خدمت ، و محبت و مرابطه نمودن نسبت به آن حضرت - صلوات الله عليه -، و اين گفتن و وادار کردن در جهت مذکور به کيفيات بسيار حاصل مي شود ، از بيان کردن در مجالس و محافل اهل حق و مومنين و نيز تاليف و تصنيف در کتب . و اين کيفيات غالبامربوط به علماء ، و ناطقين ، و ناصحين است که کامل در علم و در حسن و در نطق وبيان باشند . هم چنين حاصل مي شود به اقامه ي مجالس براي گفتن و بيان و نيز به حفظ کتابهائي که در بيان آن از طرف علماء تاليف گرديده و کوشش در طبع و نشر آنها. البته اين کيفيات غالبا راجع به مومنيني است که داراي امکانات مالي هستند . توضيحا اين عنوان توصيه و سفارش به وجه مذکور، در امر آن جناب - عليه السلام - غير از عنوان تعليم و هدايت ، و غير از عنوان زنده نگه داشتن امر ايشان که در فصلهاي پيش تر ذکر شد ، مي باشد گر چه گاهي هم موافق با هم مي شود ، زيرا مشخص شد که اين عنوان توصيه ، گفتن به وجه نصيحت ،وتذکر دادن و ياد آوري کردن اهل ايمان به آنچه هدايت شده اند از امرنصرت و محبت و اطاعت امام عصر - صلوات الله عليه -، مي باشد ، به طوري که ديگران را به عمل کردن به آنچه فهميده اند ولي غفلت از آن داشته و مسامحه و سستي در آن مي نمايند ، وادار نمايند . پي نوشت : 1-معاني الاخبار، ص 177.2-کامل الزياره ، ص 319.3-کافي ، ج 2، ص 189و 196.4-بحار الانوار ، ج 74، ص 413.5-بحار الانوار، ج 78، ص 77.6-کافي ، ج 2، ص 189.7-بحار الانوار، ج 100، ص 122.8-سوره محمد ، آيه ي 7.9- کافي ، ج 2، ص 206، باب الطاف المومن ، ح 2.10-مصادقه الاخوان، باب 29، ح 2، ص 38، چاپ مجلس .11-سوره ي حشر ، آيه ي 9.12-بحار ، ج 2، ص 18و19، ح 45و60.13-کمال الدين ، باب 49، ح 4.14-سفينه البحار ، ج 2،ص220،از بحار به نقل از امالي صدوق از امام صادق عليه السلام . 15-و بيانگر اين موضوع حديث امام صادق - عليه السلام - در غيبت نعماني است (ص 173، باب ما جاء في ذکر الشيعته )،«ليعدن احدکم لخروج القائم - عليه السلام - ولو سهما، فان الله تعالي اذا علم ذلک من نيته رجوت لان ينسي ء في عمره »و نيز حديث امام باقر - عليه السلام- قريب بدين مضمون در روضه ي کافي ، ص 381، ح 576.16-اکمال الدين ، باب 59، ح 3.17- اکمال الدين ، ص 646و بحار الانوار، ج 51، ص 148،ج22،نقل از غيبت نعماني . 18-سوره آل عمران ، آيه ي 200.19-تفسير برهان، ص 334.20-منتهي المطلب علامه حلي ، ص 902، چاپ سنگي . 21- سوره ي والعصر .22-اقبال ، ج 1، ص 457.
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن