واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
چهل حديث از چهارده معصوم عليهم السلام درباره ي ويژگيهاي نماز(2) نويسنده:محمد محمدي اشتهاردي گفتار معصوم هفتم، امام باقر (سلام الله عليه): 21- ما عبدالله بشييء من التحميد افضل من تسبيح فاطمة... .«خداوند با هيچ حمد و سپاسي، بهتر از تسبيح حضرت زهرا (سلام الله عليها) پرستش نمي شود».(کافي، ج3، ص343)شرح: منظور، تسبيح حضرت زهرا (سلام الله عليها) بعد از نماز است (34بار «الله الکبر»، 33 بار «الحمدلله»، و33 بار «سبحان الله» که امام صادق (عليه السلام) فرمود:«خواندن اين ذکر، هر روز بعد از نماز، در نزد من بهتر از انجام هزار رکعت نماز، در هر روز است».(کافي، ج3، ص343)22- ثلاث کفارات، فاسباغ الوضوء في السبرات، و بالمشي بالليل و النهار الي الجماعات، و المحافظة علي الصلوات.«سه چيز است که جبران کننده و محوکننده ي گناه است: 1- کامل گرفتن وضو در هواي بسيار سرد2- و راه رفتن در شب و روز به سوي جماعت هاي اسلامي (مانند نماز جمعه و جماعت) 3- مراقبت بر انجام صحيح نمازها»(معاني الاخبار، ص314)23- اذا حرم العبد المسلم في صلاته اقبل الله اليه بوجهه و وکل به ملکاً يلتقط القرآن من فيه التقاطاً.«هرگاه انسان مسلمان مشغول نماز شد، خداوند به او رو مي کند، و فرشته اي را مأمور او مي سازد، که آيات قرآن را از دهان او برمي چيند».(بحار، ج82، ص333)گفتار معصوم هشتم، امام صادق (سلام الله عليه):24- صلاة الفريضة خير من عشرين حجة، و حجة خير من بيت مملو ذهباً يتصدق منه حتي يفني.«نماز واجب، بهتر از بيست حج است، و يک بار انجام حج بهتر از آن است که خانه اي پر از طلا باشد، و آن را صدقه بدهند تا تمام گردد.»(وسائل الشيعه، ج3، ص26)25- رکعتان يصليهما متزوج افضل من سبعين رکعة يصليها غير متزوج، رکعتان يصليهما متعطر افضل من سبعين رکعة غير متعطر.«دو رکعت نماز معيل بهتر از هفتاد رکعت نماز مجرد است، دو رکعت نماز شخص عطر زده، بهتر از هفتاد رکعت نماز غير معطر است».(ثواب الاعمال (ترجمه شده) ص94)26- فضل الوقت الاول علي الاخير کفضل الآخرة علي الدنيا.«برتري (انجام نماز در) اول وقت، نسبت به آخر وقت، مانند برتري آخرت بر دنيا است».(بحار، ج83، ص12)27- اذا قام العبد الي الصلاة، اقبل الله عزوجل عليه بوجهه فلا يزال مقبلاًً عليه حتي يلتفت ثلاث مرات، فاذا التفت ثلاث مرات، اعرض عنه.«هرگاه بنده اي به نماز ايستاد، خداوند به او توجه و رو مي کند تا وقتي که آن بنده، سه بار در نماز به اطراف خود نگاه کند، در اين صورت، خداوند از او رو مي گرداند».(بحار، ج84، ص241)گفتار معصوم نهم، امام کاظم (سلام الله عليه):28- الصلوات المفروضات في اول وقتها اذا اقيم حدودها، اطيب ريحاً من قضيب الآس حين يؤخذ من شجرة في طيبه و ريحه و طراوته، فعليکم بالوقت الاول.«نمازهاي واجب، در اول وقت آن، هرگاه با آداب و حدودش برپا شود، خوشبوتر است از برگ «آس» که در وقت سبز بودن و طراوت، آن را بگيرند، پس بر شما باد که نماز را در اول آن، بجاي آوريد.»شرح: آس، يعني درخت مورد که همانند درخت انار است و برگهايش سبز و ضخيم و خوشبو است و هميشه سبز مي باشد.(ثواب الاعمال «ترجمه شده» ص86)29- يا هشام! افضل ما يتقرب به العبد الي الله بعد المعرفة به الصلاة... .«اي هشام! بهترين چيزي که بنده بعد از شناخت خدا، به وسيله ي آن به درگاه الهي مقرب مي شود، «نماز» است.»(تحف العقول، ص455)30- امام کاظم (عليه السلام) فرمود: هنگامي که پدرم در بستر رحلت قرار گرفت به من فرمود:يا بني انه لا ينال شفاعتنا من استخف بالصلوة.«اي پسرم! همانا به شفاعت ما نمي رسد آن کس که نمازش را سبک بشمرد.»(فروع کافي، ج3، ص270)31- لا تصم صوماً يمنعک من الصلوة فان الصلوة احب الي الله من الصيام.«روزه اي را که مانع انجام نماز مي شود، نگير، چرا که نماز در پيشگاه خدا، بهتر از روزه است».(مستدرک الوسائل، چاپ جديد، ج3، ص43)گفتار معصوم دهم، امام رضا (سلام الله عليه):32- الصلاة قربان کل تقي.«نماز وسيله ي تقرب هر پرهيزکاري، به خدا است».(وسائل الشيعه، ج3، ص3)33- ان علة الصلاة، انها اقرار بالربوبية لله عزوجل، و خلع الانداد، و قيام بين يدي الجبار بالذل و المسکنة و الخضوع ... .«علت تشريع نماز اين است که: نماز، توجه و اقرار به ربوبيت پروردگار، و مبارزه با شرک و بت پرستي، و قيام در پيشگاه پروردگار، در نهايت کوچک و فروتني و تواضع است».(وسائل الشيعه، ج3، ص4)34- اول ما يحاسب العبد عليه، الصلاة، فان صحت له الصلاة صحت له ماسواها، و ان ردت ما سواها.«نخستين چيزي که انسان، با مطرح کردن آن، محاسبه مي شود، نماز است، اگر صحيح بود، ساير اعمال نيز صحيح است، و اگر رد شد، ساير اعمال نيز ردّ مي شود».(فقه الرضا، ص6)35- حضرت رضا (عليه السلام) پيراهني از نوع «خزّ» به «دعبل» (شاعر مديحه سراي خاندان رسالت) داد و به او فرمود:احتفظ بهذا القميص فقد صليت فيه الف ليلة، کل ليلة الف رکعة، و ختمت فيه القرآن الف ختمة.«در حفظ اين پيراهن، دريغ نکن، چرا که من با اين پيراهن (که در تنم بود) هزار شب، که در هر شب آن، هزار رکعت نماز خوانده ام، و هزاربار همه ي قرآن را تلاوت نموده ام».(بحار، ج82، ص310)شرح: اين سخن بيانگر اهميت بسيار نماز در نزد امامان معصوم (عليه السلام) است.36- حافظوا علي مواقيت الصلوات، فان العبد لا يأمن الحوادث.«مراقب وقت هاي نماز باشيد، (که تا وقتش فرا رسيده انجام دهيد) چرا که انسان از حوادثي که مانع انجام نماز در وقت گردد، ايمن نيست».(بحار، ج83، ص20)گفتار معصوم يازدهم، امام جواد (سلام الله عليها):37- الخشوع زينة الصلاة.«فروتني و خود کوچک بيني در نماز، زينت نماز است».(احقاق الحق، ج12، ص434)القصد الي الله تعالي بالقلوب، ابلغ من اتعاب الجوارح بالاعمال.«قصد کردن به سوي خداوند (در نماز و در غير نماز) با دل ها، رساننده تر به مقصود است، از رنج دادن اعضاء بدن با اعمال».(انوار البهيه، ص290)گفتار معصوم دوازدهم، امام هادي (سلام الله عليه):38- امام هادي (عليه السلام) فرمود: حضرت موسي (عليه السلام) به خدا عرض کرد:الهي ما جزاء من صلي الصلوات لوقتها؟«خدايا! پاداش کسي که نمازها را در وقت خود انجام مي دهد، چيست؟»خداوند به او وحي کرد :اعطيته سؤله، و ابيحه جنتي... .«درخواست و حاجتش را به او عطا مي کنم و بهشتم را براي او روا مي دارم».(امالي الصدوق، ص125)گفتار معصوم سيزدهم، امام حسن عسکري (سلام الله عليه):39- ليست العبادة کثرة الصيام و الصلاة و انما العبادة کثرة التفکر في امر الله.«عبادت به بسياري روزه گرفتن و نمازخواندن نيست، بلکه عبادت به انديشيدن بسيار در امر خداوند است».(بحار، ج78، ص373)شرح: يعني آنچه که در نماز و ساير عبادات، مهم است و حقيقت عبادت را در آنها پديد مي آورد، نماز آميخته با تفکر و حضور قلب است نه نماز سطحي و ظاهري.گفتار معصوم چهاردهم، حضرت ولي عصر، امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف):40- ... ما ارغم انف الشيطان بشييء مثل الصلاة، فصلها و ارغم انف الشيطان.«هيچ چيزي مانند نماز، بيني شيطان را به خاک نمي مالد، پس نماز بخوان و بدين وسيله، بيني شيطان را به خاک بمال».(فرازي از توقيع امام زمان(عليه السلام)- بحار، ج53، ص182)منبع: کتاب نماز از ديدگاه قرآن و عترت/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4611]