تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799093030




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عظمت يک‌ بانوي‌ فقير مسلمان!


واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
عظمت يک‌ بانوي‌ فقير مسلمان!
عظمت يک‌ بانوي‌ فقير مسلمان! نورالدين‌ چهاردهي، پژوهشگر مطلع‌ تاريخ‌ اديان‌ و مسالک، مي‌نويسد: در ايامي‌ که‌ سرشماري‌ اخير ايران‌ [دهه‌ 1340ش] انجام‌ گرفت‌ تعرفه‌هايي‌ تحت‌ عنوان‌ چهار دين‌ رسمي‌ (اسلام، مسيحي، يهود، زرتشتي) و کلمه‌ غيره‌ نيز افزوده‌ شده‌ بود، بهائيان‌ خواستند بنويسند بهائي، اداره‌ آمار نپذيرفت.‌محفلهاي‌ شهرهاي‌ شمال، همه‌ با يک‌ عبارات‌ خاص‌ که‌ قبلاً‌ به‌ آنها ابلاغ‌ شده‌ بود، تلگرافي‌ به‌ اداره‌ سرشماري‌ دادخواهي‌ کردند و ادارات‌ آمار نيز کسب‌ تکليف‌ نمودند. اين‌ ناچيز در اين‌ هنگام‌ در شهر لاهيجان‌ به‌ سر مي‌بردم. پاسخ‌ از اداره‌ سرشماري‌ صادر گرديد که‌ هر که‌ مذهب‌ خود را مي‌نويسد بپذيريد. مزد کارگران‌ اعم‌ از زن‌ و مرد در باغهاي‌ چايکاري‌ 25 ريال‌ بود سران‌ بهائي‌ از 150 ريال‌ تا 250 ريال‌ به‌ کارگران‌ پرداخت‌ کرده‌ که‌ مذهب‌ خود را بهائي‌ نويسد. آيا اين‌ گونه‌ رفتار مربوط‌ به‌ دين‌ است‌ يا اعمال‌ احزاب، آن‌ هم‌ عمل‌ خلاف، در حزب‌ محسوب‌ نمي‌شود؟...‌در ادامه‌ سخن، مطلب‌ ديگري‌ به‌ ذهنم‌ خطور کرد. حزب‌ بهائي‌ حاضر بود دِه‌ نور را آباد سازد و از شاهي‌ به‌ نور جاده‌ سازي‌ کند و نور به‌ بخش‌ تبديل‌ گردد. دولت‌ [پهلوي]، نور را از دهستان‌ در اندک‌ مدتي‌ به‌ شهرستان‌ تبديل‌ کرد و از شاهي‌ به‌ نور جاده‌ آسفالت‌ کشيد و زمينهاي‌ انتهاي‌ شهر شاهي‌ به‌ نور که‌ متري‌ 150 تومان‌ خريدار داشت، به‌ بهائيان‌ متري‌ 5 تومان‌ آن‌ هم‌ به‌ اقساط‌ فروختند. اين‌ بي‌مقدار در اين‌ موقع‌ در ساري‌ بودم.‌اجتماعي‌ در لندن‌ از بهائيان‌ تشکيل‌ شد که‌ ادراه‌ گذرنامه‌ خارج‌ از نوبت، گذرنامه‌هاي‌ بهائيان‌ را آماده‌ ساخت‌ و هواپيمايي‌ کشوري‌ با نصف‌ بها، بهائيان‌ را به‌ لندن‌ برده‌ و به‌ تهران‌ برگرداندند. در اين‌ اوقات‌ اين‌ ناچيز در تهران‌ اقامت‌ داشته‌ و به‌ راءي‌العين‌ اين‌ امور را مشاهده‌ کردم.‌به‌ دستور دولت، محافل‌ بهائيان‌ از دست‌ امناي‌ بهائيت‌ هر شهر گرفته‌ شده‌ و در اختيار کلانتريها و در شهرهايي‌ که‌ غير از شهر باني‌ کلانتري‌ نداشت‌ در دست‌ شهرباني‌ محل‌ بود و اثاثيه‌ در يک‌ اطاق‌ جا داده‌ و درب‌ آن‌ را قفل‌ ساخته‌ و کليد را نيز به‌ عضو محفل‌ آن‌ شهر مي‌سپردند و بعضي‌ از اين‌ محافل‌ خود سرايداري‌ در چند اطاق‌ سکونت‌ مي‌دادند. ‌اين‌ بي‌مقدار وقتي‌ در رشت‌ بودم‌ محفل‌ بهائيان‌ رشت‌ در سه‌ اطاق‌ سکونت‌ داشته‌ و گاهي‌ براي‌ سرکشي‌ مي‌رفتم. نماز خواندن‌ اين‌ خانواده‌ را مشاهده‌ کردم‌ و هرچه‌ سعي‌ کردم‌ به‌ کمک‌ دوستان‌ خير خود، اين‌ عايله‌ نجيب‌ را از آن‌ مکان‌ رهايي‌ بخشم‌ قبول‌ نکردند و بانوي‌ مؤ‌منه‌ آن‌ خانواده‌ به‌ من‌ گفت: شما اصرار نورزيد و بيمي‌ نداشته‌ باشيد. ما دين‌ فروش‌ نيستيم‌ و در جلسات‌ آنها شرکت‌ نجسته‌ايم‌ و در مقابل‌ ديدگان‌ بهائيان، نماز برگذار مي‌کنيم. ما سرايداريم‌ در مقابل‌ کرايه‌ منزل‌ نداده‌ و مبلغ‌ ناچيزي‌ حقوق‌ گرفته‌ و تا کنون‌ اضافه‌ دستمزد مطالبه‌ نکرده‌ و نخواهيم‌ کرد. به‌ شگفتي‌ فرو رفتم‌ و در مقابل‌ عظمت‌ روحي‌ يک‌ بانوي‌ گيلاني‌ که‌ اگر سواد هم‌ داشت‌ قابل‌ بحث‌ نيست‌ سر تعظيم‌ فرود مي‌آرم‌ و در اين‌ بحث‌ از آنان‌ به‌ نيکي‌ ياد مي‌کنم. ‌اين‌ ناچيز پاسبان‌ مسنّ‌ را که‌ قادر به‌ گشت‌ شب‌ نبودند ماءمور محفل‌ کردم. پس‌ از چندي‌ به‌ لاهيجان‌ رفته‌ محفل‌ آن‌ شهر نيز در اختيار شهرباني‌ بود. پس‌ از مدتي‌ نامه‌اي‌ با لحن‌ تند و زننده‌ از شهرباني‌ کل‌ رسيد مبني‌ بر اينکه‌ اين‌ محافل، مرکز تعيش‌ روِ‌ساي‌ شهرباني‌ها بوده، لذا محفل‌ و اثاثيه‌ را با دقت‌ و بر طبق‌ صورت‌ مجلس‌ تحويل‌ فلان‌ شخص‌ بدهيد و عجيب‌ آن‌ بود که‌ در نامه‌ شهرباني‌ کل، اسم‌ يک‌ تن‌ از بهائيان‌ مقيم‌ لاهيجان‌ را برده‌ بود و اين‌ مطلب‌ خود صراحت‌ داشت‌ که‌ نامه‌ از طرف‌ محفل‌ بهائي‌ تهران‌ انشاء گرديده‌ است.1‌پي نوشتها : 1. چگونه‌ بهائيت‌ پديد آمد؟، صص‌ 60 ـ63 .‌منبع:ايام 29/خ
#دین و اندیشه#





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 281]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن