محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1846634157
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت اول)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت اول) آثار فردى و اجتماعى توجه به مهدويت درسهاى مدرسه مهدويت اولين درس عملى از اين موضوع اين است كه نابود كردن بناى ظلم در سطح جهان، نه فقط ممكن است ، بلكه حتمى است. اين ، مطلب بسيار مهمى است كه نسلهاى بشرى امروز معتقد نباشند كه در مقابل ظلم جهانى ، نمىشود كارى كرد.(1)اگر درسهاى عميقى كه در تجديد اين خاطره وجود دارد، براى رفتار ما و عمل ما بتواند يك آموزنده و معلم به حساب آيد، يقينا پيشرفت جامعهى ما به سمت كمال، روانتر و سريعتر خواهد شد. يك درس از اين درسها، اين است كه همه بدانند و همه اذعان و باور كنند كه حركت عالم به سمت صلاح و به سمت آفاق روشن است. مستكبران عالم هر چه مىخواهند، بگويند؛ تظاهر به قدرتنمايى بكنند؛ اما لشگر حق و حقيقت و كاروانى كه بشريت را به سمت سرمنزل عدل و داد پيش مىبرد، روزبهروز در حال افزايش يافتن است. گذشت سالها نمىتواند اين اميد را در دلها از بين ببرد يا كمفروغ كند كه در آينده - كه اميدواريم آن آينده چندان دور نباشد - همهى آحاد بشر طعم عدالت را به معناى واقعى كلمه خواهند چشيد. حقانيت آن دولت الهى و حكومت ربوبى در زمين در اين است كه همهى آحاد بشر سهم خود را از معرفت حقيقت و عمل به حقيقت خواهند گرفت. قدرتمندان و مستكبران و زورگويان و زراندوزان و زورمداران عالم هر چه تلاش كردهاند و بكنند، نخواهند توانست اين حركت و اين رفتار طبيعى بشر را به سمت صلاح متوقف كنند. (2)حياتبخشى اعتقاد صحيح به مهدويت چند خصوصيت در عقيدهى مهدويت هست كه اين خصوصيات براى هر ملتى ، به منزلهى خون در كالبد و در حكم روح در جسم است.(3)ثمرات معرفت حقيقى به امام عصر (عج) اين عقيدهى مبارك براى شيعه آن وقتى كه آن را درست فهميده باشد و با آن درست رفتار بكند، يك منبع فيض و منبع نور است، علاوه بر اين كه آحاد مردم مسلمان و معتقدين شيعه بايد در قلب و در عمل خود سعى كنند كه رابطهى معنوى و فكرى را با آن بزرگوار حفظ بكنند و خود را به صورتى تربيت كنند و بار بياورند كه امام معصوم - كه به ارادهى الهى و با علم الهى محيط به همهى حركات ماست - از آنها راضى باشد. (4)آثار تربيتى اعتقاد به مهدويت در قضيهى ولادت آن بزرگوار و اعتقادى كه به اين حقيقت است ، اگر انسان در دو ناحيه و در دو جهت جستجو كند، آثار عظيمى را مشاهده مىكند. اول ، از جهت معنوى و روحى و تقرب الىالله و جهات تكامل فردى انسان است. كسى كه اعتقاد به اين مسأله دارد، چون با مركز تفضلات الهى و نقطهى اصلى و كانون شعاع رحمت حق ، رابطهاى روحى برقرار مىكند، توفيق بيشترى براى برخوردارى از وسايل عروج روحى و تقرب الىالله دارد. به همين خاطر است كه اهل معنا و باطن، در توسلات معنوى خود، اين بزرگوار را مورد توجه و نظر دايمى قرار مىدهند و به آن حضرت توسل مىجويند و توجه مىكنند. نفس پيوند قلبى و تذكر و توجه روحى به آن مظهر رحمت و قدرت و عدل حق تعالى ، انسان را عروج و رشد مىدهد و وسيلهى پيشرفت انسان را - روحا و معنا - فراهم مىكند. اين ، يك ميدان وسيع است . هر كس كه در باطن و قلب و دل و جان خود، با اين بزرگوار مرتبط باشد، بهرهى خودش را خواهد برد. البته، توجه به كانون نور، بايد توجه حقيقى باشد. لقلقهى زبان در اين زمينه تأثير چندانى ندارد. اگر انسان، روحا متوجه و متوسل شد و معرفت كافى براى خود به وجود آورد، بهرهى خودش را خواهد برد. اين ، يك ميدان فردى و تكامل شخصى و معنوى است. جهت و وجههى دوم عبارت است از ميدان زندگى اجتماعى و عمومى و آنچه مربوط به سرنوشت بشر و ملتهاست. در اين زمينه ، اعتقاد به قضيهى مهدى و موضوع ظهور و فرج و انتظار، گنجينهى عظيمى است كه ملتها مىتوانند از آن بهرههاى فراوانى ببرند. شما كشتىاى را در يك درياى توفانى فرض كنيد! اگر كسانى كه در اين كشتى هستند، عقيده داشته باشند كه اطرافشان تا هزار فرسنگ، هيچ ساحلى وجود ندارد و آب و نان و وسايل حركت اندكى داشته باشند، چه كار مىكنند ؟ آيا هيچ تصور مىشود كه اينها براى آن كه حركت كنند و كشتى را پيش ببرند، تلاشى بكنند؟ نه ؛ چون به نظر خودشان، مرگشان حتمى است. وقتى انسان مرگش حتمى است، ديگر چه حركت و تلاشى بايد بكند ؟ اميد و افقى وجود ندارد. يكى از كارهايى كه مىتوانند انجام دهند، اين است كه در اين مجموعهى كوچك ، هر كس به كار خودش سرگرم شود. آن كسى كه اهل آرام مردن است ، بخوابد تا بميرد و آن كه اهل تجاوز به ديگران است ، حق ديگران را بگيرد تا آن كه چند ساعتى بيشتر زنده بماند. طور ديگر هم اين است كه كسانى كه در همين كشتى هستند، يقين داشته باشند و بدانند كه در نزديكىشان ساحلى وجود دارد. اين كه آن ساحل دور و يا نزديك است و چقدر كار دارند تا به آن برسند، معلوم نيست ؛ اما قطعا ساحلى كه در دسترس آنهاست ، وجود دارد. اين افراد چه كار مىكنند ؟ تلاش مىكنند كه خود را به آن ساحل برسانند و اگر يك ساعت هم به آنها وقت داده شود، از آن يك ساعت براى حركت و تلاش صحيح و جهتدار، استفاده خواهند برد و فكرشان را روى هم خواهند ريخت و تلاششان را يكى خواهند كرد تا شايد بتوانند خود را به آن ساحل برسانند. اميد، چنين نقشى دارد. همين قدر كه اميدى در دل انسان به وجود آمد، مرگ بالهاى خود را جمع مىكند و كنار مىرود. اميد موجب مىشود انسان تلاش و حركت كند، پيش ببرد، مبارزه كند و زنده بماند. فرض كنيد ملتى در زير سلطهى ظالمانهى قدرت مسلطى قرار دارد و هيچ اميدى هم ندارد. اين ملت مجبور است تسليم شود. اگر تسليم نشد، كارهاى كور و بىجهتى انجام مىدهد. اما اگر اين ملت و جماعت، اميدى در دلشان باشد و بدانند كه عاقبت خوبى حتما وجود دارد، چه مىكنند ؟ طبيعى است كه مبارزه خواهند كرد و مبارزه را نظم خواهند داد و اگر مانعى در راه مبارزه وجود داشته باشد، آن را برطرف خواهند كرد. بشريت در طول تاريخ و در حيات اجتماعى ، مثل همان سرنشينان يك كشتى توفانزده، هميشه گرفتار مشكلاتى از سوى قدرتمندان و ستمگران و قوى دستان و مسلطين بر امور انسانهاى مظلوم بوده است. اميد، موجب مىشود كه انسان به مبارزه بپردازد و راه را باز كند و پيش برود. وقتى به شما مىگويند انتظار بكشيد، يعنى اين وضعيتى كه امروز رنجتان مىدهد و دلتان را به درد مىآورد، ابدى نيست و تمام خواهد شد. ببينيد چقدر انسان حيات و نشاط پيدا مىكند! اين ، نقش اعتقاد به امام زمان ( صلوات الله عليه و ارواحنا فداه) است. (5)اعتقاد به مهدويت، دورخيزى براى فتح آينده در هدفگيرى و نشانه گرفتن براى دورخيزهاى تاريخى باز مسألهى مهدويت نقش دارد. ميان آن ملتى كه براى خودش آيندهاى نمىبيند و فكر مىكند كه بالاخره موج فساد دنيا را روز به روز بيشتر مىگيرد، ما هم چند صباحى محض تكليف مقاومتى هم مىكنيم ، اما آخرش چه ؟ و آن ملتى كه مىداند اين مقاومت، ايجاد يك گام بلند به سمت آن آيندهاى است كه خداى متعال وعده داده كه براى بشريت پيش مىآيد، آن هم نه يك وعدهى مبهم، بلكه يك وعدهى روشن، فرق هست ؛ رهبر آن ماجرا هم مشخص است كه چه كسى است. او حى و حاضر و زنده است و دل او متصل به ملأ اعلا و غيب است. ملتى كه به چنين چيزى اعتقاد دارد، ببينيد براى چه اهدافى دورخيز مىكند و چه طور همتش بالا مىرود. اين عقيده، عقيدهى بسيار مهمى است، كما اينكه انسان خيال مىكند خداى متعال هم اين واقعيت را با همين تدبير ايجاد كرده كه انسانها بتوانند با همت و ارادهى خود، و با اين پشت گرمى محكم راهها را طى كنند، تا اينكه انشاءالله آن بزرگوار بيايند و دنيا شروع شود. (6)احساس شور و حالت معنوى ، ثمرهى عنايات ولىعصر (عج) بدانيد اين ارتباط از طرف شما، به معناى حقيقى كلمه، نه يك جانبه ، كه ارتباطى دو جانبه است. وقتى كه شما زيارت آن بزرگوار را مىخوانيد، با آن بزرگوار مخاطبه مى نماييد، عرض نياز مىكنيد، سخن مىگوييد و محبت مىورزيد و اشك مىريزيد، حالت توجه و توسلى كه نسبت به آن ولى خدا و عبد صالح پروردگار پيدا مىكنيد، بدون ارتباط از آن سو امكان ندارد. اگر از آن سو لطف و توجهى نباشد، از اين طرف هم توجه قلبى و توسل معنوى پيدا نخواهد شد. وقتى به شما احساس كسالت دست مىدهد و مىبينيد هر كارى مىكنيد، حال توجه پيدا نمىشود، آن وقتى است كه از آن طرف التفاتى نيست. وقتى از آن طرف التفاتى باشد، در شما شور و حالت معنوى و عاطفى به وجود خواهد آمد. پس، ارتباط در آن حالت برجسته ، شور و محبت و احساس و عواطفى كه ملت ما نسبت به آن بزرگوار دارند، ارتباط طرفينى است. (7)حضور امام و آگاهى او از اخبار جامعه اسلامى حضرت حجت بن الحسن (عجل الله تعالى فرجه الشريف) با آن خصوصياتى كه در روايات و احاديث اسلام، چه قبل از ولادت و چه پس از ولادت پربركتش ، براى آن حضرت معين شده، همان مهدى موعودى است كه مسلمين از پيامبر اكرم نقل كردهاند. ما بر طبق اين عقيده و اين بينش آن منتظر را مىشناسيم، نام او و خصوصيات او را مىدانيم، معتقديم كه او در ميان ماست، از امت اسلامى و از گرفتارىها و سختىها و شادىها و غمهاى آنها جدا نيست . (8)احساس حضور امام ، ميوهى معرفت حقيقى به ايشان عقيده به امام زمان ، نمىگذارد مردم تسليم شوند، به شرطى كه اين عقيده را درست بفهمند. وقتى كه اين عقيده به طور حقيقى در دلها جا بگيرد، حضور امام غايب در ميان مردم حس مىشود.(9)ايمان ، زمينهساز احساس مظهر امام امام بزرگوار و عزيز و معصوم و قطب عالم امكان و ملجأ همهى خلايق ، اگر چه غايب است و ظهور نكرده، اما حضور دارد. مگر مىشود حضور نداشته باشد ؟ مؤمن ، اين حضور را در دل خود و با وجود و حواس خويش حس مىكند.(10)انس با ادعيه، نشانهى احساس حضور امام آن مردمى كه مىنشينند راز و نياز مىكنند، دعاى ندبه را با توجه مىخوانند و زيارت آل ياسين را زمزمه مىكنند و مىنالند، مىفهمند چه مىگويند، آنها حضور اين بزرگوار را حس مىكنند، ولو هنوز ظاهر نشده و غايب است. (11)احساس حضور امام، بالاترين موهبت براى انسانى كه داراى معرفت باشد، موهبتى از اين برتر نيست كه احساس كند ولى خدا، امام بر حق ، عبد صالح ، بندهى برگزيده در ميان همهى بندگان عالم و مخاطب با خطاب خلافت الهى در زمين، با او و در كنار اوست، او را مىبيند و با او مرتبط است. (12)اعتقاد به مهدويت، عامل پويايى انقلاب اسلامى مسألهى امام زمان، يكى از زندهترين مسايل اسلامى است كه هم در دوران مبارزه با طاغوت به مبارزين اميد مىداد و هم امروز كه روز حكومت اسلامى حكومت مستضعفين زمين است ؛ ما را تشويق مىكند كه حركت خود را تسريع كنيم. (13)پي نوشت : 1- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نيمهى شعبان در مصلاى تهران، 81/7/30 2- در سالروز ميلاد خجستهى امام زمان (عج) ، 79/8/223- در ديدار اقشار مختلف مردم به مناسبت ميلاد حضرت مهدى (عج)، 76/9/254- در ديدار قشرهاى مختلف مردم ، 77/9/145- در جمع اقشار مختلف مردم در روز ميلاد پربركت حضرت ولىعصر (عج) ، 74/10/176- فصلنامهى انتظار، ( تابستان و پاييز 82 ) ، ش 8 و 9 ، ص 9 7- بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت نيمهى شعبان ، 75/10/68- در مكتب جمعه، ص 249، 60/3/29 9- در جمع اقشار مختلف مردم در روز ميلاد پربركت حضرت ولىعصر (عج) ، 74/10/1710- در جمع اقشار مختلف مردم در روز ميلاد پربركت حضرت ولىعصر (عج) ، 74/10/1711- در جمع اقشار مختلف مردم در روز ميلاد پربركت حضرت ولىعصر(عج)،74/10/17 12- در جشن بزرگ منتظران ظهور همزمان با هفتهى بسيج و روز ولادت حضرت مهدى (عج) ،78/9/3 13- خطبههاى نماز جمعهى تهران، رسالت 67/1/12/س
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 228]
صفحات پیشنهادی
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت اول)
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت اول) آثار فردى و اجتماعى توجه به مهدويت درسهاى مدرسه مهدويت اولين درس عملى از اين موضوع اين است كه نابود كردن بناى ظلم در ...
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت اول) آثار فردى و اجتماعى توجه به مهدويت درسهاى مدرسه مهدويت اولين درس عملى از اين موضوع اين است كه نابود كردن بناى ظلم در ...
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت دوم و پاياني)
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت دوم و پاياني)-آثار اعتقاد به مهدويت در عصر ... (10) ظهور عنايات در پيشبرد اهداف فضل پروردگار از اول انقلاب شامل حال ما بوده ...
آثار اعتقاد به مهدويت در عصر غيبت (قسمت دوم و پاياني)-آثار اعتقاد به مهدويت در عصر ... (10) ظهور عنايات در پيشبرد اهداف فضل پروردگار از اول انقلاب شامل حال ما بوده ...
آثار و برکات انتظار در زمان غیبت (قسمت دوم)
آثار و برکات انتظار در زمان غیبت (قسمت دوم)-آثار و برکات انتظار در زمان غیبت (قسمت ... در مجموع، آن دقت و تلاشی که در فرض اول برای استفاده ی بهتر و کامل تر از فرصت باقیمانده به خرج می دهیم، در ... مؤثرترین عامل در ایجاد این حالت، همانا اعتقاد به این حقیقت است که امر فرج امام زمان علیه ... جهاني شدن اقتصاد و نياز به دکترين مهدويت ...
آثار و برکات انتظار در زمان غیبت (قسمت دوم)-آثار و برکات انتظار در زمان غیبت (قسمت ... در مجموع، آن دقت و تلاشی که در فرض اول برای استفاده ی بهتر و کامل تر از فرصت باقیمانده به خرج می دهیم، در ... مؤثرترین عامل در ایجاد این حالت، همانا اعتقاد به این حقیقت است که امر فرج امام زمان علیه ... جهاني شدن اقتصاد و نياز به دکترين مهدويت ...
غیبت ،انتظار و ظهور
آنچه در دوران غیبت آن حضرت از ما خواسته شده است ، امید مندی و اعتقاد راسخ به ... آثار و برکات انتظار در زمان غیبت (قسمت اول) امنیت در عصر غیبت حاکم نیست و در واقع امنیت در عصر انتظار یعنی قبل از ظهور (که . ... مهدويت ، غيبت و انتظار در فرق اسلامي ...
آنچه در دوران غیبت آن حضرت از ما خواسته شده است ، امید مندی و اعتقاد راسخ به ... آثار و برکات انتظار در زمان غیبت (قسمت اول) امنیت در عصر غیبت حاکم نیست و در واقع امنیت در عصر انتظار یعنی قبل از ظهور (که . ... مهدويت ، غيبت و انتظار در فرق اسلامي ...
ضرورت و طرح مباحث مهدويت (قسمت دوم)
ضرورت و طرح مباحث مهدويت (قسمت دوم)-ضرورت و طرح مباحث مهدويت (قسمت دوم) ... موعود باوري در طول حيات تاريخي اسلام منشأ آثار فراوان بوده است. جالب اينجا كه بسياري از حركتهاي اصلاحي در تاريخ و عصر حاضر متأثر از انديشه مهدويت بوده است؛ (مثل ... امّا زمان غيبت دوم به درازا ميكشد تا جايي كه بيشتر كساني كه به او ايمان داشتند، از ...
ضرورت و طرح مباحث مهدويت (قسمت دوم)-ضرورت و طرح مباحث مهدويت (قسمت دوم) ... موعود باوري در طول حيات تاريخي اسلام منشأ آثار فراوان بوده است. جالب اينجا كه بسياري از حركتهاي اصلاحي در تاريخ و عصر حاضر متأثر از انديشه مهدويت بوده است؛ (مثل ... امّا زمان غيبت دوم به درازا ميكشد تا جايي كه بيشتر كساني كه به او ايمان داشتند، از ...
ضرورت طرح مباحث مهدويت
ضرورت طرح مباحث مهدويت (قسمت اول) منبع: نگین آفرینش در هر بحثي پيش از ... آيا با وجود اين همه آثار، نبايد به شناخت امام(عجل الله تعالي فرجه الشريف) پرداخت و ابعاد ... در حالي كه آن حضرت در عصر غيبت نيز، از فيض الهي خويش، مردم را محروم نميكند، و همه ما ... اميدواري و رستگاري [باشد] همانا اعتقاد به وجود حجّت عصر و انتظار ظهور او است.
ضرورت طرح مباحث مهدويت (قسمت اول) منبع: نگین آفرینش در هر بحثي پيش از ... آيا با وجود اين همه آثار، نبايد به شناخت امام(عجل الله تعالي فرجه الشريف) پرداخت و ابعاد ... در حالي كه آن حضرت در عصر غيبت نيز، از فيض الهي خويش، مردم را محروم نميكند، و همه ما ... اميدواري و رستگاري [باشد] همانا اعتقاد به وجود حجّت عصر و انتظار ظهور او است.
نويسنده: غلامرضا جلالي فلسفه غيبت در منابع كلام شيعي ...
نويسنده: غلامرضا جلالي فلسفه غيبت در منابع كلام شيعي (قسمت اول) ... انتظار مهدي, گره زده و با اتّـكاي به همين اعتقاد, ديد غيب گرايانه خود را توانمند كرده و با ايمان به آن, ... امام كه سياست تقيّه را در پيش گرفته بود, احاديثي را در زمينه غيبت امام عصر(ع) در ميان راويان ... در اين دوره, پاره اي از احكام و آثار اسلام كه تغيير يافته, اصلاح مي شود.
نويسنده: غلامرضا جلالي فلسفه غيبت در منابع كلام شيعي (قسمت اول) ... انتظار مهدي, گره زده و با اتّـكاي به همين اعتقاد, ديد غيب گرايانه خود را توانمند كرده و با ايمان به آن, ... امام كه سياست تقيّه را در پيش گرفته بود, احاديثي را در زمينه غيبت امام عصر(ع) در ميان راويان ... در اين دوره, پاره اي از احكام و آثار اسلام كه تغيير يافته, اصلاح مي شود.
بازار مهدویت در عصر غیبت تابعی از ... - اضافه به علاقمنديها
بازار مهدویت در عصر غیبت تابعی از گفتمان مدنیت در قانون طبیعت-بازار مهدویت ... در صورت اول خود را خدا می نامد و در صورت دوم خود (هر انسانی) را نماینده خدا می شمارد. ... پاي پيامبري را در عصر حاضر مستحکم يا متزلزل خواهد کرد، در قسمت سوم با تحليلي از ... چراکه در این عصر نوعی تغییر درباره اعتقادات راجع به باورها هم ممکن است صورت ...
بازار مهدویت در عصر غیبت تابعی از گفتمان مدنیت در قانون طبیعت-بازار مهدویت ... در صورت اول خود را خدا می نامد و در صورت دوم خود (هر انسانی) را نماینده خدا می شمارد. ... پاي پيامبري را در عصر حاضر مستحکم يا متزلزل خواهد کرد، در قسمت سوم با تحليلي از ... چراکه در این عصر نوعی تغییر درباره اعتقادات راجع به باورها هم ممکن است صورت ...
معرفی ده کتاب در زمینه مهدویت
وی در علت تألیف این کتاب مینویسد: اعتقاد به وجود مهدی موعود و امام زنده غایب یک ... از جمله آغاز عقیده به مهدی، مهدی در ادیان، فلسفه غیبت، علائم ظهور، جهان در عصر مهدی و. ... در این کتاب، مباحث مختلفی از جمله آثار اخلاقی انتظار، فواید و نقش سازنده ... بخش اوّل امامت عامه، که در این قسمت مباحثی چون لزوم شناخت امام، نیاز جامعه به وجود امام و ...
وی در علت تألیف این کتاب مینویسد: اعتقاد به وجود مهدی موعود و امام زنده غایب یک ... از جمله آغاز عقیده به مهدی، مهدی در ادیان، فلسفه غیبت، علائم ظهور، جهان در عصر مهدی و. ... در این کتاب، مباحث مختلفی از جمله آثار اخلاقی انتظار، فواید و نقش سازنده ... بخش اوّل امامت عامه، که در این قسمت مباحثی چون لزوم شناخت امام، نیاز جامعه به وجود امام و ...
آثار روانشناختي آموزههاي مهدويت
به اين منظور، نخست مفهوم و گستره اعتقادي مهدويت بررسي ميشود، سپس به ديدگاههاي مثبت ... آثار روانشناختي اين اعتقاد که در نوشتار بحث شدهاند، عبارتند از: 1. ... ديد که جهتگيري اعتقاديشان با سرسختي، وجود غيبت و موجودات غيبي را نفي ميکند. .... اين گرايش بر چهار عامل استوار است: عامل اول، شناخت اندازه وجودي انسان که به ارزشها و ...
به اين منظور، نخست مفهوم و گستره اعتقادي مهدويت بررسي ميشود، سپس به ديدگاههاي مثبت ... آثار روانشناختي اين اعتقاد که در نوشتار بحث شدهاند، عبارتند از: 1. ... ديد که جهتگيري اعتقاديشان با سرسختي، وجود غيبت و موجودات غيبي را نفي ميکند. .... اين گرايش بر چهار عامل استوار است: عامل اول، شناخت اندازه وجودي انسان که به ارزشها و ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها