تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815345540
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 1) سير خلقت نورانى حضرت زهرا(س)و در حديثى از امام صادق- عليهالسلام- آمده است كه: « جز خدا هيچ نبود، پس خداوند پنج نور را از جلال و عظمت خود آفريد و براى هر يك از آن انوار، اسمى از اسماى الهى بود. خدا « حميد» است و اين اسم در محمد- صلى اللَّه عليه و آله- ظهور يافت. خدا « اعلى» است كه در اميرالمؤمنين على- عليهالسلام- ظهور يافت. و براى خدا « اسماى حسنى» وجود دارد كه نام حسن و حسين- عليهماالسلام- از آن اسماء مشتق است. و از اسم « فاطر» او، نام زهراى اطهر، فاطمه اشتقاق پيدا كرد پس وقتى كه آن انوار را آفريد، اينها را در ميثاق قرار داد، پس در طرف راست عرش جا گرفتند. و خدا فرشتگان را از نور آفريد پس وقتى كه فرشتگان به اين انوار نظر كردند، امر و شأن اينها را بزرگ شمردند و تسبيح را (از آنها) فراگرفتند و اين مطابق با گفتهى فرشتگان است كه در قرآن آمده است: به حقيقت ما (در انتظار اوامر الهى در تدبير عالم) صف كشيدهايم. و به راستى ما تسبيح كنندهايم، و آن هنگام كه آدم- عليهالسلام- را آفريد آدم به سوى اين انوار از طرف راست عرش با دقت نظر نموده عرض كرد: اى صاحب اختيار من! آنان كيستند؟ خداى متعال در پاسخ فرمود: اى آدم! آنها برگزيدگان من و خواص من هستند، اينها را از نور عظمت و بزرگىام آفريدهام و از اسمهاى خودم اسمى را براى اينها برگرفتم، پس عرض كرد: اى پروردگارم! به حقى كه تو بر اينها دارى اسمهاى اينها را به من بياموز، پس خداى متعال فرمود: اى آدم! اين اسمها نزد تو امانت باشد (كه) سرّ و رازى از راز من است. غير تو نبايد بر آن آگاه شود جز به اذن من، عرض كرد: پروردگارم قبول كردم. خداوند پس از گرفتن اين پيمان، اسمهاى آنها را به آدم- عليهالسلام- تعليم داد. و به فرشتگان عرضه كرد، هيچ كدام به آنها عالم نبودند، پس در پاسخ قول خداى متعال كه فرمود: مرا از نامهاى اينها خبر دهيد اگر راست مىگوييد، عرض كردند: منزهى تو! براى ما علمى نيست جز آنچه به ما آموختهاى. همانا تو عالم و داراى حكمتى. (آنگاه خداوند) فرمود: اى آدم! فرشتگان را به اسمهاى آن انوار خبر ده، پس وقتى كه اينها را به اسماء خبر داد، فرشتگان دانستند كه اين مطلب (در نزد آدم) به امانت گذاشته شده و آدم به سبب آگاهى از آن، فضيلت و برترى يافته است. سپس امر به سجدهى آدم- عليهالسلام- شدند؛ زيرا كه سجدهى ملائكه، فضيلتى براى آدم و عبادت براى خداى متعال بود. چون كه سجده ملائكه، سزاوار آدم بود» (1) 2) حضرت زهرا سلاماللَّهعليه و اهلبيت علت آفرينش هستى رسول خدا فرمود: هنگامى كه خداى تعالى حضرت آدم ابوالبشر را آفريد و از روح خود در او بدميد، آدم به جانب راست عرش نظر افكند، آنجا پنج شبح غرقه در نور به حال سجده و ركوع مشاهده كرد، عرض كرد: خدايا قبل از آفريدن من، كسى را از خاك خلق كردهاى؟ خطاب آمد: نه، نيافريدهام. عرض كرد: پس اين پنج شبح كه آنها را در هيئت و صورت همانند خود مىبينم چه كسانى هستند؟خداى تعالى فرمود: اين پنج تن از نسل تو هستند، اگر آنها نبودند، ترا نمىآفريدم، نامهاى آنان را از اسامى خود مشتق كردهام (و من خود آنان را نامگذارى كردهام)، اگر اين پنج تن نبودند، نه بهشت و دوزخ را مىآفريدم و نه عرش و كرسى را، نه آسمان و زمين را خلق مىكردم و نه فرشتگان و انس و جن را. منم محمود و اين محمد است، منم عالى و اين على است، منم فاطر و اين فاطمه است، منم احسان و اين حسن است، و منم محسن و اين حسين است. به عزتم سوگند، هر بشرى اگر به مقدار ذرهى بسيار كوچكى كينه و دشمنى هر يك از آنان را در دل داشته باشد، او را در آتش دوزخ مىافكنم... يا آدم، اين پنج تن، برگزيدگان من هستند و نجات و هلاك هركس وابسته به حب و بغضى است كه نسبت به آنان دارد. يا آدم، هر وقت از من حاجتى مىخواهى، به آنان توسل كن. ابوهريره مىگويد، پيامبر اكرم در ادامهى سخن فرمود: ما پنج تن كشتى نجاتيم، هركس با ما باشد، نجات يابد، و هركس كه از ما روگردان شود هلاك گردد. پس هركس حاجتى از خدا مىخواهد پس به وسيلهى ما اهلبيت از حضرت حق تبارك و تعالى مسئلت نمايد». حقيقت آنست كه پنج تن مقدّس رمز خلقتند: يا أحمَدُ! لَو لاكَ لَما خَلَقتُ الأفلاكَ، وَ لَو لا عَلِىُّ لَما خَلَقتُكَ، وَ لَو لا فاطِمَةُ لَماخَلقُتُكما. (2) اى احمد! اگر تو نبودى آسمان و زمين نمىآفريدم و اگر على نبود تو را نمىآفريدم و اگر فاطمه نبود شما را نمىآفريدم (يعنى شمايان رمز خلقتيد). و فاطمه حوريّهاى بود كه چند صباحى لباس آدميان در بر نمود: (3) 3) روشنى عالم از نور حضرت زهرا (س)ابنمسعود نقل مىكند كه، ديدم على بن ابىطالب عليهالسلام را كه مشغول نماز است و در ركوع و سجودش مىگويد: « اللهم بحق محمد صلى اللَّه عليه و آله و سلم عبدك، اغفر للخاطئين من شيعتى» پروردگارا، به حق بندهى مقربت محمد صلى اللَّه عليه و آله و سلم خطاكاران از شيعيان مرا ببخش. از نزد او خارج شدم و به محضر رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم شرفياب شدم. ايشان را در حال نماز يافتم. ديدم كه رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم در نماز خود مىگويد: « اللهم بحق على عليهالسلام عبدك اغفر للخاطئين من امتى» خداوندا، خطاكاران از امت مرا، بحق على عليهالسلام بندهى مقربت ببخش. از آنچه ديده بودم، در من وحشت و ترديد بزرگى ايجاد شد. وقتى نماز رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم به پايان رسيد، خطاب به من فرمودند: اى پسر مسعود، آيا كافر شدى بعد از آنكه ايمان آورده بودى؟ عرض كردم، ابداً چنين نيست يا رسولاللَّه، بلكه ديدم على عليهالسلام را كه خداوند را به حق شما طلب مىكرد و شما را ديدم كه خدا را به حق على عليهالسلام مىخوانديد. پس ترديد كردم كه كداميك از شما نزد خداى عزوجل برتريد. پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم فرمودند: اى پسر مسعود، بنشين. پس من در مقابل، رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله و سلم نشستم. آن حضرت فرمودند: « ان اللَّه خلقنى و علياً من نور قدرته قبل ان يخلق الخلق بالفى عام اذ لا تسبيح و لاتقديس.» خداوند من و على عليهالسلام را از نور عظمت و بزرگى خود خلق كرد: هزار سال قبل از آنكه ساير خلائق را بيافريند. زمانى كه هيچ تسبيح و تقديسى وجود نداشت. « ففتق نورى، فخلق منه السموات و الارضين و انا و اللَّه اجل من السماوات و الارضين.» پس نور مرا شكافت و از نور من آسمانها و زمين را آفريد به خداى تبارك و تعالى قسم كه من از آسمانها و زمين برترم. « و فتق نور على بن ابىطالب عليهالسلام فخلق منه العرش و الكرسى و على بن ابىطالب عليهالسلام و اللَّه افضل من العرش و الكرسى» و چون نور على عليهالسلام را منتشر ساخت عرش و كرسى از نور او خلق گرديد؛ به پروردگار قسم كه على عليهالسلام از عرش و كرسى افضل است. « و فتق نور الحسن عليهالسلام فخلق منه اللوح و القلم و الحسن عليهالسلام و اللَّه افضل من اللوح و القلم». سپس نور حسن عليهالسلام را باز كرد و لوح و قلم از نور حسن عليهالسلام به وجود آمد و به خدا قسم كه حسن عليهالسلام از لوح و قلم نيز برتر است. « و فتق نور الحسين عليهالسلام فخلق منه الجنان و الحور العين و الحسين عليهالسلام و اللَّه افضل من الحور العين.» و چون هستى را از نور حسين عليهالسلام معطر كرد، بهشت و حوريان زيباروى از نور او پديدار گشتند؛ واللَّه حسين از حورالعين برتر است. « ثم اظلمت المشارق و المغارب فشكت الملائكه الى اللَّه تعالى ان يكشف عنهم تلك الظلمه فتكلم اللَّه جل جلاله كلمه فخلق منها روحا ثم تكلم بكلمه فخلق من تلك الكلمه نورا فاضاف النور الى تلك الروح و اقامها مقام العرش فزهرت المشارق و المغارب فهى فاطمه الزهراء عليهاالسلام و لذلك سميت الزهراء لان نورها زهرت به السماوات.» سپس همهى هستى از شرق تا به غرب تاريك ماند. ملائكه بر پروردگار از آن همه تاريكى و ظلمت شكايت كردند و خواستند كه پروردگار تاريكى را از ايشان برطرف كند. پروردگار در اجابت خواستهى آنان كلمهاى فرمود، از آن كلمه روحى خلق گرديد، سپس كلمهاى ديگر فرمود و از آن كلمه نورى خلق شد پس آن نور را به آن روح اضافه كرد و آن را در بلندترين مكان عرش قرار داد. همهى عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آميخته به نور خلق شده از لطف پروردگار كسى نيست، جز فاطمه زهرا عليهاالسلام و به همين دليل او را زهرا عليهاالسلام ناميدند زيرا نورش آسمانها را روشن ساخت. در ادامهى اين روايت زيبا پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و سلم مىفرمايند: « يابن مسعود اذا كان يوم القيامه يقول اللَّه جل جلاله لى و لعلى ادخلا الجنه من شئتما و ادخلا النار من شئتما و ذلك قوله تعالى (القيا فى جهنم كل كفار عنيد) فالكافر من جحد نبوتى و العنيد من جحد بولايه على بن ابىطالب عليهالسلام و عترته و الجنه لشيعته و لمحبيه.» اى پسر مسعود، چون روز قيامت فرارسد، پروردگار به من و على عليهالسلام مىفرمايد: هركس را كه مىخواهيد به بهشت داخل كنيد و به جهنم بفرستيد هركس را كه مىخواهيد. و اين قول پروردگار در قرآن مجيد است كه (القيا فى جهنم كل كفار عنيد) (4) هر كافر متكبر لجوج را به جهنم افكنيد پس كافر كسى است كه از نبوت من سرپيچى كند و عنيد كسى است كه از ولايت على بن ابىطالب عليهالسلام و عترتش و محبت كردن به شيعيان و دوستانش سر باززند. (5) و در روايت ديگرى است كه: خداوند نور پنج تن را از نور عظمتش آفريد، و آسمان و زمين را از نور پيامبر اكرم صلى اللَّه عليه و آله و عرش و كرسى را از نور على عليهالسلام و لوح و قلم را از نور حسن عليهالسلام و حورالعين را از نور حسين عليهالسلام آفريد. مشرق و مغرب عالم در ظلمت و تاريكى بود. فرشتگان از اين ظلمت به خدا شكايت كردند و خدا را به اين انوار قسم دادند كه ظلمت را بردارد. اين بود كه خداوند روح و نور فاطمه عليهاالسلام را آفريد، و مشرق و مغرب آفرينش روشن شد. پی نوشت ها:1- تفسير فرات، ص 11، ط نجف. 2- ميرجهانى: (ال) جُنّة العاصمة، ص 148 (به نقل از كشف الآلى صالح بن عبدالوهّاب بن عرندس) (و) مرندى: ملتقى البحرين، ص 14 (و) مستنبط: القطره ج 1: ص 164 (و) قمى: سفينةالبحار، ماده «خلق» (و) نمازى: مستدرك سفينةالبحار، ج 3: ص 334 (حديث قدسى) شايد در نظر نخست اين روايت احتياج به تأمّل داشته باشد؛ امّا با اندكى دقّت، لطافت تعبير به كار رفته در آن اشكار مىگردد. همچنانكه مىدانيد كنيهى حضرت زهرا (عليهاالسّلام) «امّابيها» است. در سبب مكّنا شدن حضرتش به اين كنيه با مدد از روايتى كه از امام باقر (عليهالسّلام)نقل شده است- و ما آن را در سطور بالا ذكر نموديم- كه حضرت فرمودند ريشه درخت نبوّت زهراى اطهر است و يا روايتى كه ذهبى در كتاب ميزان الاعتدال (ج 1:ص 234) از رسول خدا نقل مىكند كه حضرت مىفرمايند: «أنَا شَجَرَةٌ، وَ فاطِمَةُ أصلُها،وَ عَلِىُّ لِقاحهُا، وَ الحَسَنُ وَ الحُسَينُ ثَمَرُها» (يعنى من درخت، فاطمه ريشه آن، على لقاح آن، و حسن و حسين ميوهى آن هستند) آشكار مىگردد كه خلقت پيامبر، على، حسن و حسين (عليهمالسّلام) در عالم انوار بسته به خلقت حضرت زهرا (عليهاالسّلام) بوده است. فَافهَم فَإنَّهُ دَقِيقٌ جِدّاً. 3- خطيب بغدادى: تاريخ بغداد، ج 5: ص 86. 4- سورهى مباركهى ق، آيهى 24. 5- بحارالانوار، ج 40، ص 43. منبع: http://yazahra.net/خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]
صفحات پیشنهادی
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 3
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 3-خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 3 ... (1) مكان تولد حضرت زهرا (سلام الله علیها) در شهر مكه و در خانه خديجه اتفاق افتاد.
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 3-خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 3 ... (1) مكان تولد حضرت زهرا (سلام الله علیها) در شهر مكه و در خانه خديجه اتفاق افتاد.
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1-خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 1) سير خلقت نورانى حضرت زهرا(س)و در حديثى از امام صادق- عليهالسلام- آمده است ...
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1-خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 1) سير خلقت نورانى حضرت زهرا(س)و در حديثى از امام صادق- عليهالسلام- آمده است ...
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 2
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 2 4) خلقت حضرت زهرا (س)و شيعيان از سرشت ... (1)يعنى: « خداوند محمد را از طينت و سرشتى كه از گوهرى در زير عرش بود خلق ...
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 2 4) خلقت حضرت زهرا (س)و شيعيان از سرشت ... (1)يعنى: « خداوند محمد را از طينت و سرشتى كه از گوهرى در زير عرش بود خلق ...
عروس آسمانی - ویژه نامه ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
عروس آسمانی - ویژه نامه ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها-سخن مدیرعامل مجموعه ... کتاب زهرا مولود وحی تاريخ ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) خلقت نورانی حضرت زهرا سلام ... متن کتاب زهرا مولود وحی خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 خلقت نورانی ...
عروس آسمانی - ویژه نامه ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها-سخن مدیرعامل مجموعه ... کتاب زهرا مولود وحی تاريخ ولادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) خلقت نورانی حضرت زهرا سلام ... متن کتاب زهرا مولود وحی خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 خلقت نورانی ...
حضرت زهرا «سلام اللَّه عليها» از ديدگاه اميرالمؤمنين «عليه السلام»
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1-خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 1) سير خلقت ... خدا « اعلى» است كه در اميرالمؤمنين على- عليهالسلام- ظهور يافت.
خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1-خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 1) سير خلقت ... خدا « اعلى» است كه در اميرالمؤمنين على- عليهالسلام- ظهور يافت.
حضرت زهرا علیهاالسلام؛ علت خلقت
حضرت زهرا علیهاالسلام؛ علت خلقتضمن روایات فراوانی آمده است که اساس و علت خلقت، اهل بیت علیهم السلام هستند. خداوند به ... خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 ...
حضرت زهرا علیهاالسلام؛ علت خلقتضمن روایات فراوانی آمده است که اساس و علت خلقت، اهل بیت علیهم السلام هستند. خداوند به ... خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 ...
سلام كعبه
(1) یعنى چهار دیوار دارد، یك سطح و یك كف، لذا مكعب مىشود. ... سلام بر ... خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 3 خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 3.
(1) یعنى چهار دیوار دارد، یك سطح و یك كف، لذا مكعب مىشود. ... سلام بر ... خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 3 خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 3.
تسبيح حضرت زهرا عليها السلام
تسبيح حضرت زهرا عليها السلام-تسبیح حضرت زهرا علیها السلام از حضرت امام على علیه السلام نقل شده است كه فرمود:فاطمه ... خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 ...
تسبيح حضرت زهرا عليها السلام-تسبیح حضرت زهرا علیها السلام از حضرت امام على علیه السلام نقل شده است كه فرمود:فاطمه ... خلقت نورانی حضرت زهرا سلام الله علیها - 1 ...
تفسیر دیگری از امّابیها
و مظهر ام نفس کل عالم وجود مبارک حضرت زهرا (سلام الله علیها) ا. ... ام ابیها محور خلقتفاطمه (سلام الله علیها) در جهان آفرینش طبق حدیث قدسی : " لولاک لما خلقت الافلاک . ... نیل انسانها به کمال قرار داده تا با بهره مندی از حقیقت ملکوتی و نورانی این بزرگوار مسیر سعادت را طی نمایند . ... [1] شوهری كه از نظر تاریخ، قطعی است كه اسلام مرهون او است.
و مظهر ام نفس کل عالم وجود مبارک حضرت زهرا (سلام الله علیها) ا. ... ام ابیها محور خلقتفاطمه (سلام الله علیها) در جهان آفرینش طبق حدیث قدسی : " لولاک لما خلقت الافلاک . ... نیل انسانها به کمال قرار داده تا با بهره مندی از حقیقت ملکوتی و نورانی این بزرگوار مسیر سعادت را طی نمایند . ... [1] شوهری كه از نظر تاریخ، قطعی است كه اسلام مرهون او است.
فاطمه زهرا؛ حوراء انسیه
بدین جهت حضرت زهرا سلام الله علیها را «انسیه حوراء» گفتند که روح افزا و روح ... (1) فاطمهى زهرا عليهاالسلام فرشتهاى در قالب انسان عن أسماء بنت عميس قالت: «قال . ... و سيره، خلقت نوراني حضرت زهرا(س)، آفرينش جسماني حوراء انسيه، پيرامون اسامي و .
بدین جهت حضرت زهرا سلام الله علیها را «انسیه حوراء» گفتند که روح افزا و روح ... (1) فاطمهى زهرا عليهاالسلام فرشتهاى در قالب انسان عن أسماء بنت عميس قالت: «قال . ... و سيره، خلقت نوراني حضرت زهرا(س)، آفرينش جسماني حوراء انسيه، پيرامون اسامي و .
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها