تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817020192




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ملی گرایی جوامع مصداق حسادت اجتماعی است/ ثروت اندوزی و خود برتربینی دو ریشه اصلی حسادت هستند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه یک جامعه شناس مطرح کرد:
ملی گرایی جوامع مصداق حسادت اجتماعی است/ ثروت اندوزی و خود برتربینی دو ریشه اصلی حسادت هستند
یک استاد جامعه شناسی دین گفت: امتیازات را انحصاری در خود گرفتن و آرزوی زایل شدن امتیازات دیگری را داشتن، منشا رقابت و حسد در افراد و گروه ها می شود.



حجت الاسلام والمسلمین سید محمد ثقفی استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی در مورد ریشه های روانی و فکری حسادت از نظر اسلام به خبرنگار مهر گفت: ریشه های حسد بسیار وسیع است. اما به دو عامل اصلی یعنی فرد و جامعه بر می گردد. در فرد اینکه آدم خود محور و خود برتر بین و شخص پرور باشد. یعنی کسی بالاتر از خود را نمی تواند ببیند. فرد خودش را برتر از همه و حقدار می بیند و دیگران را درجه دو به شمار می آورد. وی افزود: خود برتربینی اولین مصداق حسادت است که در داستان هابیل و قابیل اتفاق افتاد. قابیل از روی حسادت برادر خود هابیل را کشت. و یا در داستان آفرینش انسان داریم که ابلیس بر آدم سجده نکرد. به خدا گفت مرا از آتش آفریده ای و من شعله و سرو صدا دارم اما آدم را از خاک که سرد و آرام است آفریده ای چرا باید به آدم سجده کنم. استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد اظهارداشت: درست است که اینها داستان است ولی در آن افزون طلبی و خود محوری و خود برتر بینی و خویشتن گرایی مطرح است. اگر خویشتن گرایی فردی را به خویشتن گرایی خانوادگی و یا به خویشتن گرایی قوم و خویشی تعمیم دهیم حسادت در بعد اجتماعی مطرح می شود. یعنی بگوییم من اولاد فلان کس هستم و جدم فلانی بود اما تو دارای اصل و نسب نیستی و درجه دو هستی. یا در قوم و خویشی هم بگوییم فلانی بچه محل ماست یا پسر دایی یا پسر عمویم است و بعد افراد دیگر را از صحنه خارج کنیم. ثقفی تصریح کرد: بالاخره امتیازات را انحصاری در خود گرفتن و آرزوی زایل شدن امتیازات دیگری را داشتن منشا رقابت و حسد می شود. این محقق و پژوهشگر حوزه جامعه شناسی در مورد اینکه آیا حسادت به صورت گروهی و اجتماعی هم وجود دارد یادآور شد: بله، اگر خودمحوری و خود بزرگ بینی ملی را در نظر بگیریم. بعضی از جوامع دچار این مسئله هستند. در ایران و یونان و روم و اعراب این موضوع وجود دارد. مثلا ایرانیان می گویند هنر نزد ایرانیان است و بس و دیگران هنری ندارند. یونانیان خود را شهروند یا سی تیزم می شمردند و دیگران را بربر و وحشی تلقی می کردند. یا اعراب خود را دارای بیان، صریح اللهجه و زبان گویا می دانند و دیگران را گنگ و اصم تلقی می کنند. وی در پایان سخنانش گفت: انگیزه ثروت اندوزی یکی دیگر از ریشه های حسد است. قرآن می فرماید الهکم التکاثر یعنی فخر بیشتر اندوختن شما را از خدا غافل می کند.  


۱۳۹۳/۲/۳۰ - ۰۸:۵۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن