تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1817054464
حسادت زندانی کردن روح است/ مومن غبطه می خورد ولی منافق حسد می ورزد
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
دین و اندیشه در گفتگو با مهر عنوان شد؛
حسادت زندانی کردن روح است/ مومن غبطه می خورد ولی منافق حسد می ورزد
یک عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه درمان ریشه ای حسادت این است که به مرور زمان با استمراری، فرد آنقدر تلاش کند که بتواند ریشه حسادت در وجودش را بخشکاند یعنی حسادتی در وجودمان ایجاد نشود تا به درمان آن بپردازیم، گفت: پیامبر(ص) فرموده اند: مومن غبطه می خورد ولی منافق حسد می ورزد. این تعریف صریح و روشنی از حسد و غبطه است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد کاویانی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اینکه ریشه های روانی حسادت به کجا بر می گردد و تعریف اسلام از حسادت چیست؟، گفت: در متون دینی ما به تفصیل به این مسائل پرداخته شده است. در کتاب محجبة البیضاء در جلد پنجم از صفحه 330 تا 350 مرحوم فیض کاشانی به مسئله حسادت پرداخته است. آیات و روایات و استدلالهای مختلفی مطرح شده است که اگر کسی علاقه مند باشد می تواند به آنها و منابع دیگر رجوع کند. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: حسد یعنی کسی یک نعمتی دارد ولی حاسد (حسد ورزنده) دوست دارد و می خواهد که آن نعمت از محسود زایل شود. غبطه نقطه مقابل حسد است یعنی فرد تلاش می کند آن نعمتی که آن شخص دارد او هم از آن برخوردار شود. پیامبر(ص) فرموده اند: مومن غبطه می خورد ولی منافق حسد می ورزد. این تعریف صریح و روشنی از حسد و غبطه است. وی افزود: در روانشناسی غربی از حسادت به عنوان یک اختلال روانی یاد نمی شود اما در فضای اسلامی به راحتی می توانیم حسد را یک اختلال روانی ذکر کنیم. زیرا غربی ها بر این باورند که تا زمانی که رفتار روانی ای که فرد را تحت تأثیر قرار ندهد یا او را نشانه نگیرد اختلال به حساب نمی آید؛ ولی در مفاهیم دینی حسد یک ناهنجاری رفتاری محسوب می شود. یعنی انسان مسلمان باید خالی از حسد و کینه و عُجب و ریا و تکبر باشد. رفتار و کنش ورزی فردی و اجتماعی شخص حسود آسیب می بیند یعنی همان معیاری که غربی ها از اختلالات روانی برای فرهنگ خودشان دارند در فرهنگ دینی ما برای حسد و امثال آن هم صدق می کند. کاویانی تصریح کرد: چند عامل باعث ایجاد حسادت در درون انسان می شود. یکی اینکه شخص ممکن است نسبت به فرد دیگری کینه و خصومت داشته باشد؛ دشمنی اقتضاء می کند که به هر شکلی که می تواند آسیبی به محسود برساند و آرزوی آسیب دیدن او را داشته باشد. یکی از مفاهیمی که آن آسیب را برای فرد تأمین می کند همین مفهوم حسادت است. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: عامل دیگر حسادت عزت خواهی است. الزاماً این طور نیست که با شخص محسود دشمنی داشته باشیم اما می ترسیم از اینکه محسود به واسطه آن نعمتش، دیگر ما را تحویل نگیرد. اصل عزت خواهی امری معقول و درست است اما اینکه از یک عامل اشتباه یعنی حسد بخواهیم آنرا تأمین کنیم این مسئله اشتباه است. این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی یادآورشد: ریشه دیگر حسادت تکبر است. فردی که طبع و درونش خودبرتربین است نمی تواند ببیند که کسی بالاتر از او هم است. می خواهد همواره خودش بالاتر از دیگران باشد. یک ریشه دیگر حسادت این است که حاسد بر سر چیزی با محسود رقابت دارد برای مثال دو نفر هستند که خواستگار یک خانم هستند و اگر آن خانم یکی را قبول کند دیگری از ازدواج با او باز می ماند. ریشه دیگر حسادت حب ریاست است. فرض کنید شما در فنی یکه تاز هستید اگر کسی آنرا یاد بگیرد از جاه طلبی و یکه تازی شما کاسته می شود. کاویانی در مورد آثار و پیامد حسادت هم گفت: امام علی(ع) فرمود: الحسد حبس الروح یعنی همان طور که جسم ما را زندانی می کنند و از بسیاری از کارها می مانیم دیگر نمی توانیم حرکتی داشته باشیم و ارتباطاتمان خیلی ضعیف می شود. روح ما هم که اصل وجودی مان است زندانش حسد است. کسی که گرفتار حسد باشد دیگر نمی تواند نوع دوستی، علم خواهی، ایثارگری و ... خود را بروز دهد. روحش زندانی است. روایت دیگری از امام علی(ع) است که می فرماید: الحسود شرور الامراض یعنی حسد بدترین بیماریهاست. روایت دیگری است که امام علی(ع) می فرماید: من حاسد یعنی ظالمی را ندیدم که شباهتش به مظلوم خیلی زیاد باشد مگر کسی که حسود است. این جمله برای فرد حسود بسیار تلخ و گزنده است. در واقع حسود ظالم وار به دیگران ظلم می کند اما ظلمش به گونه ای است که به خودش هم بر می گردد. یعنی خودش هم مظلوم واقع می شود. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه عنوان کرد: جمله دیگری از امیرالمؤمنین است که می فرماید ثَمرَةُ الحَسدِ شَقاءُ الدُّنيا و الآخِرَةِ: اگر کسی گرفتار حسد باشد شقاوت دنیا و آخرت را برای خودش حاصل می کند. روایت معروفی است که همه شنیده ایم الحسود لایسود: حسود هرگز نیاسود. روایت دیگری داریم صحه البدن أو الجسد من قله الحسد: یعنی اگر می خواهی بدنت سالم باشد حسادت را از وجودت کم کن. کسی که حسود است و حسادت را در درونش پرورش می دهد مرتب گرفتار حسد است مثل این است دائما از درون خودش را می خورد. عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مورد راه های درمان حسادت هم گفت: یک راه علمی و یک راه عملی برای از بین بردن حسادت داریم. راه علمی آن این است که بفهمیم و باور کنیم که این سه نکته را در درون خود جا بیندازیم یکی اینکه حسادت حسود هیچ نفعی برای حسود ندارد بلکه یک حالت درونی است که وجود او را می خورد، زیرا نمی تواند اقدامی بر علیه فرد محسود کند و آن نعمت را از او بگیرد حسود مثل آتشی که از درون زبانه می کشد می سوزد، یعنی اگر 24 ساعت شبانه روز حسود برای از بین رفتن نعمت محسود خیال پردازی کند نه تنها صدمه ای به محسود نمی رسد بلکه خودش را از بین می برد. دوم اینکه حسادت حسود مثل یک میکروبی است که مرتب از درون، حاسد را می خورد و فضا را پر از آلودگی و میکروب می کند. سوم اینکه از امام علی(ع) روایت شده که حسد ایمان فرد را می خورد آن چنان که آتش هیزم را می بلعد. هر لحظه که بیشتر حسودی کنیم یا به فکر آن باشیم هیزم بیشتری برای آتش مهیا کرده ایم دیگر ایمانی برایمان باقی نمی ماند. کاویانی تصریح کرد: نیاز داریم برای اینکه از حسادت فاصله بگیریم این نکات را بدانیم. راه عملی هم این است که همه عواملی که به عنوان ریشه ها از آن یاد کردم ضد آنها عمل کنیم. یعنی اگر دیدیم کسی زیبا سخن می گوید از او پیش دیگران تعریف کنیم و به همه بگوییم که چقدر در سخن گفتن تواناست یا اگر رقابتی در گرفتن پستی با کسی داشتیم از تصاحب آن پست به نفع او انصراف دهیم. این راه ها روش درمان رفتاری است. اما درمان ریشه ای تر حسادت این است که به مرور زمان با یک استمراری فرد آن قدر تلاش کند که بتواند ریشه حسادت در وجودش را بخشکاند، یعنی حسادتی در وجودش ایجاد نشود تا به درمان آن بپردازیم. وی در پایان سخنانش یادآورشد: حسادت می تواند از جنبه فردی به جنبه گروهی وارد شود یعنی گروهی آنقدر تصلب و تحجر و خشکی داشته باشند که برای فرد فرد خودشان شخصیت جدا و ویژه ای قائل نباشند و خودشان را محور گروه ببینند. حالا ممکن است گروه سیاسی یا ورزشی یا علمی یا شغلی باشند. اما در دین اسلام تکالیف کاملاً جنبه فردی دارند هیچ کس بار دیگری را به دوش نمی کشد و نمی تواند بگوید اینکه گروه این طور می خواهد من هم برای اینکه همرنگ جماعت شوم یا چشم و هم چشمی داشته باشم این کار را بکنم. در تکلیف مداری حق نداریم تسلیم گروه و جمع شویم و در زندگی جمعی هم حق نداریم از گروه باز بمانیم. اگر در گروه یا خانواده و یا جامعه ای هستیم که در آنها اشکالاتی است تکلیف فردی اقتضاء می کند که تلاش کنم آن اشکال را برطرف نمایم.
۱۳۹۳/۲/۲۸ - ۰۸:۳۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
دلایل پذیرش مسئولیت خلافت توسط امیر المومنین علی علیه السلام
دلایل پذیرش مسئولیت خلافت توسط امیر المومنین علی علیه السلام اگر خداوند از علماء عهد و پيمان نگرفته بود كه برابر شكم بارگي ستمگران و گرسنگي مظلومان سكوت نكنند مهار شتر خلافت را بر كوهان آن انداخته رهايش ميساختم به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز امگزارش مشروح فارس از اختتامیه همایش حلقههای صالحین خواهران: مداحی: سازمان تبلیغات متولی برخورد با مداحان مخل و
گزارش مشروح فارس از اختتامیه همایش حلقههای صالحین خواهران مداحی سازمان تبلیغات متولی برخورد با مداحان مخل وحدت شودرئیس سازمان بسیج مداحان گفت سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مسئول رسمی و قانونی درباره هیآت باید درباره عدم توجه به وحدت توسط مداحان فکری بکند و جلوی کسانی که به افرمانده سپاه بانه: شهرستان بانه از امنیت قابل قبولی برخوردار است/لزوم ترویج روحیه شهادتطلبی
فرمانده سپاه بانه شهرستان بانه از امنیت قابل قبولی برخوردار است لزوم ترویج روحیه شهادتطلبیفرمانده سپاه بانه امنیت کنونی این شهرستان را قابل قبول توصیف کرد و آن را نتیجه عملکرد حافظان امنیت و همکاری مردم و ایثار شهدا و رزمندگان دانست به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج امیر اکبریاگر می خواهیم فرزندانی مومن داشته باشیم باید اولیاء دانش آموزان با مدرسه و معلمین همکاری کنند
مدیر آموزش و پرورش سردشت در جمع نمازگزاران نماز جمعه اگر می خواهیم فرزندانی مومن داشته باشیم باید اولیاء دانش آموزان با مدرسه و معلمین همکاری کنند خبرگزاری پانا مدیر آموزش و پرورش سردشت گفت اگر می خواهیم فرزندانی مومن و آینده ساز داشته باشیم باید اولیاء دانش آموزان همکار و همبرخورد قهرآمیز عراق با مبلغان سلفی وهابی
برخورد قهرآمیز عراق با مبلغان سلفی وهابی بر اساس مصوبات این وزارتخانه فعالیت مبلّغینی که جوانان را به پیوستن به گروه های تروریستی تشویق می کنند ممنوع شده است به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس دینی جام نیوز اخبار رسیده از اربیل عراق حاکی از آن است که وزارت اوقاف و امور مچرا تدبیر کارهایمان درست نیست و سرمان به سنگ می خورد؟ / نظر امام هادی(ع) درباره تقدیر و تدبیر
چرا تدبیر کارهایمان درست نیست و سرمان به سنگ می خورد نظر امام هادی ع درباره تقدیر و تدبیر فرهنگ > دین و اندیشه - امام هادی ع به پیروان خویش میفرماید از کسى که نسبت به او کدورت و کینه دارى صمیمیــت و محبـت مجـوى هم چنین از کسى که نسبت به او بدگمان هستى نصیحدر آیینی مسئول جدید نمایندگی ولی فقیه در تیپ 11 امیرالمومنین (ع) ایلام معرفی شد
در آیینیمسئول جدید نمایندگی ولی فقیه در تیپ 11 امیرالمومنین ع ایلام معرفی شدمسئول جدید نمایندگی ولی فقیه در تیپ 11 امیرالمومنین ع ایلام معرفی و منصوب شد به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام در مراسمی که ظهر امروز برپا شد نماینده ولی فقیه در تیپ 11 امیرالمومنین ع معرفی و منصوبوقتی ۵۰۰ هزار پدر و مادر میخوانند/ امسال طرح باسواد کردن اولیای بیسواد اجرا میشود
وقتی ۵۰۰ هزار پدر و مادر میخوانند امسال طرح باسواد کردن اولیای بیسواد اجرا میشود جامعه > آموزش - رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور از اجرای طرح باسواد کردن اولیای بی سواد دانش آموزان به عنوان یکی از طرحهای مهم امسال یاد کرد و گفت بر این اساس امسال بیش از ۳۶۴ هزااز مدیریت علمی و روحیه مسئولیت پذیری كه مدیر کل آموزش و پرورش لرستان نسبت به کار دارد خوشحال هستم
نماینده ولی فقیه دراستان لرستان از مدیریت علمی و روحیه مسئولیت پذیری كه مدیر کل آموزش و پرورش لرستان نسبت به کار دارد خوشحال هستم خبرگزاری پانا حجه الاسلام والمسلمین میر عمادی نماینده ولی فقیه در استان لرستان و امام جمعه شهرستان خرم آباد در حاشیه دیدار جمعی از فرهنگیان استان باجرای طرح باسوادی کردن اولیای بیسواد
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور خبر داد اجرای طرح باسوادی کردن اولیای بیسواد خبرگزاری پانا رئیس سازمان نهضت سواد آموزی کشور از اجرای طرح باسواد کردن اولیای بی سواد دانش آموزان به عنوان یکی از طرحهای مهم امسال یاد کرد و گفت بر این اساس امسال بیش از 364 هزار نفر از والدین بیدلایل تاخیر در اعلام اعضای هیات مدیره استقلال اعلام شد گودرزی: استقلال و پرسپولیس روزهای موفقتری پیش رو دارند
دلایل تاخیر در اعلام اعضای هیات مدیره استقلال اعلام شدگودرزی استقلال و پرسپولیس روزهای موفقتری پیش رو دارند با این روند فوتبال حرفهای ضربه نمیخوردوزیر ورزش و جوانان گفت استقلال و پرسپولیس سرمایه ملی و فرهنگی ورزش کشور هستند و وزارت ورزش و جوانان با نهایت دقت و حساسیت هیات مسوءظن، خیانت و کاهش روزی از تبعات خوردن لقمه حرام
یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷ ۲۳ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت مهمترین عامل برای کسب لقمه حلال باور درست است و ما باید این باور را دربین مردم ترویج دهیم حجتالاسلام والمسلمین علیرضا سبحانینسب در گفتوگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا اظهار کرد امام حسنمطهری:"من روحانی هستم" را ندیده ام، ولی در جریان دروغ هایش هستم
مطهری من روحانی هستم را ندیده ام ولی در جریان دروغ هایش هستم سیاست > احزاب و شخصیتها - ایسنا نوشت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محتوای بخشهایی از مستند «من روحانی هستم» آن را ناصحیح دانست علی مطهری «مستند من رمسکن امید با 1000 میلیارد تومان اعتبار کلید خورد/ تاکید ویژه روحانی درباره مسکن کارگران
اقتصادی کار و تعاون با هزارمیلیاردتومان منابع مسکن امید با 1000 میلیارد تومان اعتبار کلید خورد تاکید ویژه روحانی درباره مسکن کارگران وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه تا سه سال آینده 10 هزارمیلیارد ریال از اعتبارات این وزارتخانه برای مسکن کارگری و مستمری بگیران اخعلما و روحانیت سیستان حمایت خود را از امام جمعه جدید زابل اعلام کردند
با صدور بیانیه ای علما و روحانیت سیستان حمایت خود را از امام جمعه جدید زابل اعلام کردند خبرگزاری رسا ـ علما و روحانیت منطقه سیستان با صدور بیانیه ای در آستانه معارفه امام جمعه جدید شهرستان زابل حمایت قاطعانه و همه جانبه خود را از حجت الاسلام علی اکبر کیخا اعلام کردند به گزارش خمدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) بجنورد: مددجویان کمیته امداد بجنورد 3000 متر فرش دستباف تولید کردند
مدیر کمیته امداد امام خمینی ره بجنورد مددجویان کمیته امداد بجنورد 3000 متر فرش دستباف تولید کردندمدیر کمیته امداد امام خمینی ره بجنورد گفت مددجویان زیرپوشش این نهاد سال گذشته سه هزار متر مربع فرش دستباف تولید کردند به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی کمیبانیولی: برزیلیها بهتر بودنشان را ثابت کردند
مسابقات والیبال جام باشگاههای جهان بانیولی برزیلیها بهتر بودنشان را ثابت کردند تیم والیبال متین ورامین در نخستین بازی از مسابقات جام باشگاههای جهان سه بر صفر مقابل نماینده برزیل شکست خوردند به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران دانیله بانیولی سرمربی تیم والیبال متین و-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها