تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805093073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش مشروح فارس از اختتامیه همایش حلقه‌های صالحین خواهران: مداحی: سازمان تبلیغات متولی برخورد با مداحان مخل وحدت شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش مشروح فارس از اختتامیه همایش حلقه‌های صالحین خواهران:
مداحی: سازمان تبلیغات متولی برخورد با مداحان مخل وحدت شود
رئیس سازمان بسیج مداحان گفت: سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مسئول رسمی و قانونی درباره هیآت‌ باید درباره عدم توجه به وحدت توسط مداحان فکری بکند و جلوی کسانی که به اختلافات دامن می‌زنند را بگیرد.

خبرگزاری فارس: مداحی: سازمان تبلیغات متولی برخورد با مداحان مخل وحدت شود


به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، اختتامیه همایش سه روزه سرگروه‌های حلقه‌های صالحین خواهران مداح سراسر کشور در مجتمع ولایت در جوار حرم نورانی کریمه اهل بیت(ع) حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد. *مداحی: سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص مداحان متخلف ورود کند در این مراسم علی‌اکبر مداحی رئیس سازمان بسیج مداحان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره مسئولیت سنگین مداحان بیان داشت: مسئولیت سنگین مداحان اهل بیت(ع) چه خواهران و چه برادران به دلیل اثرگذاری در مردم است، زیرا مداحان می‌توانند به راحتی با مردم حرف بزنند و ارتباط برقرار کنند و گفته‌ها و اشعارشان به در عمق جان مردم اثر می‌گذارد. وی افزود: ایشان هر ساله در دیدار با مداحان روی شعر مناسب و قوی و اثرگذار و همراه با پندیات با مضامین قوی و انقلابی و به روز تأکید می‌کنند و امسال هم این اهمیت را دوباره گوشزد کردند تا این حد که یک شعرخوانی یک مداح از سخنرانی‌های طولانی اثرگذارتر دانستند. مداحی اظهار داشت: با تأمل در همین فرمایش مقام معظم رهبری در می‌یابیم که اگر محتوای منبرها و مداحی‌های ما اثرگذار باشد، هیچ وسیله دیگری نمی‌تواند با اثرگذاری آن مقابله کند، هر یک از روش‌ها و کارهای فرهنگی هزینه‌ای دارد، اما یکی از کم هزینه‌ترین و در عین حال اثرگذارترین کارهای فرهنگی بهبود محتوای مداحی‌ها است.

  وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نکاتی است که مقام معظم رهبری امسال بسیار جدی‌تر و مقداری هم با ناراحتی و گلایه مطرح کردند، بحث دامن زدن به اختلافات مذهبی است، زیرا دشمن به دنبال این است که از ما بهانه بگیرد، چه مجلس کوچکی در یک خانه باشد چه مجالس بزرگ با وسایل جدید ارتباطی محتوای مجالس ما بیرون می‌رود و به همه کشورها می‌رود و به دست برادران اهل سنت می‌رسد و موجب کینه، دشمنی و نفرت می‌شود. رئیس سازمان بسیج مداحان ابراز داشت: در سیره اهل بیت(ع) موارد بسیاری از برخورد متواضعانه، پدرانه و منطقی و دوستانه آن‌ها با اهل سنت داریم و مداحان اهل بیت(ع) باید این روایات را در مجالس خود نقل کنند. وی افزود: امروز مصلحت بزرگتری داریم و حکومت شیعه در حال جهانی شدن و قدرت گرفتن است و در آستانه تشکیل یک ابرقدرت شیعه هستیم و اهل سنت هم زمینه‌های زیادی برای جذب به مکتب اهل بیت(ع) دارند، باید با رأفت، اخلاق نیکو، مهربانی و منطق با آن‌ها برخورد کنیم و از کتب خود اهل‌ سنت برای جذب آن‌ها استفاده کنیم، نه اینکه به اختلافات دامن بزنیم. مداحی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مسئول رسمی و قانونی درباره هیآت باید درباره این موضوعات فکری بکند و جلوی کسانی که به اختلافات دامن می‌زنند را بگیرد، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری تأکید دارند که دسته‌های عزاداری باید مخصوص عاشورا بماند، تکرار و برگزاری بیش از حد دسته‌های عزاداری در طول سال، تجمع اصلی در روز عاشورا را تحت الشعاع قرار می دهد و آن را کمرنگ می‌کند.  

وی ادامه داد: پیامک‌های خلافی را از قول مقام معظم رهبری می‌زنند که فاطمیه باید عاشورایی برگزار شود، در حالی که ایشان چنین فرمایشی ندارند و اخیراً از ایشان در این باره سؤال شد که فرمودند: هر چند با تجمع‌ها در روز شهادت حضرت زهرا(س) مخالف نیستم، اما با برگزاری دسته‌های عزاداری مخالفم. مدیر ستاد مرکزی هیأت رزمندگان تصریح کرد: طرح روضه‌های حضرت زهرا(س) در خیابان شاید به مصلحت نباشد و گاهی به اختلافات مذهبی هم دامن بزند، اما متأسفانه در این موضوع سلیقه‌ای عمل می شود و برخی جلسات فرعی جای برخی جلسات اصلی را می‌گیرد. وی افزود: رهبری درباره جاذبه هیآت می‌فرمایند سعی کنید هیآت مردمی باشند و اداری نباشند، جاذبه هیأت این است که هر فرد با عشق و ایمانش در هیأت حاضر ‌شود و هر وقت که بخواهد می‌تواند بیاید و هر وقت خسته شد می‌تواند برود و کسی در هیأت به کسی امر و نهی و غضب نمی‌کند و این ویژگی یک دستگاه خودجوش داوطلبانه را درست کرده است. *سنگری: برای نوشتن «آیینه‌داران آفتاب» هفت سال وقت گذاشتم/مداحان باید به متن عربی مقاتل تسلط داشته باشند در ادامه محمدرضا سنگری مسئول دفتر «هنر و ادبیات عاشورایی» حوزه هنری و عاشوراپژوه به بازخوانی تعریف مقتل پرداخت و گفت: مقتل در اصطلاح مکان کشته شدن و زمان کشته شدن را می‌گویند، در اینجا وقتی حرف از مقتل می‌زنیم، منظور کتاب و منبع مکتوبی است که در آن شهادت و کشته شدن مطرح شده است. وی افزود: امروز وقتی از مقتل حرف می‌زنیم، معمولاً منظور مقتل امام حسین(ع) است، اما در قدیم مقتل‌های دیگری از جمله مقتل حمزه سیدالشهدا(ع) و یا مقتل امیرالمؤمنین(ع) مطرح بوده، اما امروز کمتر شده است.  

سنگری با تأکید بر اینکه باید مقاتل گذشته را به زبان امروز بازنویسی کرد، اظهار داشت: کتابی تحت عنوان «آیینه‌داران آفتاب» در موضوع اصحاب امام حسین(ع) چاپ شده است، برای نوشتن آن سفر کردم و منطقه کربلا را بررسی کردم و بیش از هفت سال روی این موضوع کار کردم، مداحان باید روی این مسأله کار کنند و شناخت دقیق و مینیاتوری داشته باشند. وی ادامه داد: شناخت مینیاتوری یعنی اجزایی رو در باب یک موضوع بداند که دیگران نمی‌دانند، به لطف خدا تاریخ اباعبدالله(ع) به صورت دقیق و ریز در اختیار ما قرار دارد و باید روی این منابع بیشتر کار شود و مقاتل را از نظر ساخت و بافت شناخت. این عاشوراپژوه بیان داشت: بسیاری از مقاتل بزرگ و مهم ما به زبان عربی است، مداحان باید به متن عربی مقاتل تسلط داشته باشند، زیرا برای القای معانی و شکوه کلام لازم است، برخی عبارات به عربی خوانده شود، برای تغییر لحن نیز مناسب است.  

  وی در ادامه به تقسیم‌بندی مقاتل اشاره کرد و افزود: برخی مقاتل در همان دوران اولیه از بین رفته‌اند مانند مقتل معروف «ابی مخنف» و بخش‌هایی از این کتاب‌ها در کتب تاریخی دیگر آمده است، مانند همین مقتل ابی مخنف که در تاریخ طبری آمده است، دسته دوم مقاتل مستقل هستند؛ یعنی کتاب‌هایی که مستقلاً و ویژه درباره حضرت اباعبدالله(ع) نوشته شده‌اند و چون هر چه جلوتر آمدیم، توسعه یافته‌اند ممکن است امکان تحریف در آن بیشتر باشد. سنگری با بیان اینکه یکی از مقاتل خوب و مستندی که در اختیار داریم لهوف است، ابراز داشت: از دوره قرن دهم و عصر صفویه مقاتلی که نوشته شده است عمدتاً یا به وسیله افراد بی‌سواد و غیر متخصص نوشته شده است و یا عالمان هم آن‌ها را با شتاب و غیر مستند نوشته‌اند و مقاتل این دوره را باید با دقت بررسی کرد و خواند، مشهورترین کتاب این دوره کتاب «روضة الشهدا» مرحوم ملاحسین کاشفی است. وی ادامه داد: مداحان در کنار مقاتل برای شناخت مباحث تحریفی باید کتاب‌های کتاب «لؤلؤ و مرجان» مرحوم محدث نوری، «کبریت احمر» از آیت‌الله بیرجندی و «حماسه حسینی» شهید مطهری را بخوانند. *حجت‌الاسلام واضحی: ام‌البنین(ع) اولین بانویی که در مدینه مقتل خواند/برترین مقتل‌ها برای مداحان چیست؟ دیگر سخنران این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجعفر واضحی آشتیانی کارشناس دینی بود که با اشاره به اینکه اولین خانمی که در مدینه مقتل امام حسین(ع) را خواند، حضرت ام‌البنین(س) بودند، افزود: پیش از بازگشت کاروان به مدینه ایشان روضه‌خوانی بر سیدالشهدا(ع) را آغاز کرد، یکی از فرزندان امام سجاد(ع) روایت می‌کند وقتی زنان بنی هاشم به مدینه برگشتند، همه زنان بنی هاشم لباس سیاه به تن کردند و زیر آفتاب نشستند و برای امام حسین(ع) عزاداری کردند و هر روز امام سجاد(ع) برای آن‌ها طعام درست می‌کرد و این گونه ساختار هیأت و روضه‌های امام حسین(ع) را پایه گذاری کردند.  

حجت‌الاسلام واضحی بیان داشت: مقتل‌خوانی و مقتل‌گویی عین معارف دین است  و ریشه قرآنی و روایی دارد، یکی از مقاتلی که امروز قابل استفاده است و اغلب مطالب نقل شده آن‌ها معتبر و قابل استناد است، مقتل جامع سیدالشهداء در دو جلد است که حاصل 10 سال تحقیق و پژوهش زیر نظر مهدی پیشوایی است و دیگری شهادت‌نامه امام حسین(ع) اثر آیت‌الله ری شهری است، البته توصیه می‌کنم این دو مقتل را بعد از خواندن دیگر مقاتل بخوانید. وی با اشاره به مقاتل مطلوب برای مداحان ادامه داد: کتاب دیگر مجموعه شریف «نفس المهموم» تألیف شیخ عباس قمی است که مخصوص امام حسین(ع) و شهدای کربلاست که از دیگر اثر ایشان «منتهی الآمال» قوی‌تر و مفصل‌تر است و مخصوص منبری‌ها و روضه‌خوان‌ها جمع آوری شده، همچنین ترجمه مرحوم کمره‌ای از کتاب «نفس المهموم» به نام «در کربلا چه گذشت؟» مناسب است. این کارشناس دینی تصریح کرد: کتاب دیگری از مرحوم عباس قمی در مقتل حضرت زهرا(س) به نام «بیت الاحزان» وجود دارد که ترجمه فارسی آن به نام «رنج‌ها و دردهای فاطمه(س)» از مرحوم محمدی اشتهاردی به چاپ رسیده، همچنین مقتل «مقرّم» یکی از علمای نجف که برای کسانی که در ابتدای راه مداحی و مرثیه‌خوانی قرار دارند، به دلیل قلم روان و پرورش روضه‌ها مناسب است و ترجمه فارسی آن به نام «سالار کربلا» فهیم کرمانی به چاپ رسیده است. انتهای پیام/

93/02/13 - 12:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن