محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827839337
انتظار در اندیشه امامخمینی (ره)
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
انتظار در اندیشه امامخمینی (ره) انقلاب رهاییبخش حضرت امام خمینی قدسسره نه تنها باعث دگرگونی در صحنه حیات اجتماعی - سیاسی مردم مسلمان ایران شد، بلکه منشا تحولی بزرگ در فرهنگ واژهها و مفاهیم اسلامی گردید. به برکت این انقلاب بسیاری از واژگان معنایی نو یافتند و بسیاری از مفاهیم فراموش شده، حیات دوباره پیدا کردند. امام راحل امت قدسسره به مدد پشتوانه غنی فکری و مبانی نظری خود، که مبتنی بر منابع و متون اصیل اسلامی و به دور از هر گونه شائبه التقاط و خودباختگی بود، در طول حیات پر برکتخود دستبه تدوین قاموسی عظیم از مفاهیم اسلامی زد که در سراسر تاریخ حیات فکری - فرهنگی مردم مسلمان ایران بیسابقه بود. زیرا در این قاموس، واژهها نه در صفحات محدود کتاب بلکه در صفحهای به گستردگی زندگی اجتماعی - فرهنگی مردم معنا میشد. در قاموس مفاهیمی که بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی ایران تدوین آن را آغاز کرد، واژههایی چون جهاد ، شهادت ، امر به معروف و نهی از منکر و ... که سالها به فراموشی سپرده شده بودند حیات دوباره یافتند، همچنانکه واژه «انتظار» که سالها با سکون و سکوت ، تحمل ظلم و دم فرو بستن و در یک کلمه، ماندن و در جا زدن به امید برآمدن دستی از غیب ، مرادف شمرده میشد مفهومی دیگر یافت و این بار «انتظار» نه به عنوان عاملی برای خاموش ساختن روح سرکش اجتماع بلکه به عنوان ابزاری برای دگرگون کردن وضع موجود و حرکتبه سوی آینده موعود به کار گرفته شد. برای آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم «انتظار» در فرهنگ واژگان امام راحل قدسسره و درک نقش عظیمی که آن فرزانه دوران در احیای اندیشه انتظار داشتند، در این مقاله بخشی از بیانات ایشان را که در زمینه موضوع مذکور ایراد شده است، مورد بررسی قرار میدهیم. باشد که این مختصر ادای دینی باشد به ساحت مقدس بزرگ احیاگر اندیشه اسلامی در قرن حاضر. احیای هویت اسلامی حضرت امام با توجه به شناخت عمیقی که از وضعیت اجتماعی - سیاسی مسلمانان در عصر حاضر داشتند احیای هویت اسلامی و بازگشتبه خویشتن را تنها راه تجدید عظمت و قدرت اسلام و مسلمانان در جهان دانسته و این موضوع را سرلوحه دعوت خویش قرار دادند: «من بصراحت اعلام میکنم که جمهوری اسلامی با تمام وجود ، برای احیای هویت اسلامی مسلمانان در سراسر جهان سرمایهگذاری میکند و دلیلی هم ندارد که مسلمانان جهان را به پیروی از اصول تصاحب قدرت در جهان دعوت نکند و جلوی جاهطلبی و فزونطلبی صاحبان قدرت ، پول و فریب را نگیرد.» (1) از آنجا که انتظار موعود یا به عبارتی انتظار تحقق وعده الهی در حاکمیت جهانی دین اسلام میتواند در احیای هویت اسلامی مسلمانان و مقابله با روحیه خودباختگی و احساس حقارت در مقابل فرهنگ و تمدن مغرب زمین بسیار مؤثر باشد، حضرت امام با ژرفاندیشی تمام احیای فرهنگ انتظار را به عنوان یکی از ارکان مهم احیای هویت اسلامی و وسیلهای برای تحقق دوباره قدرت و شوکت گذشته مسلمانان در جهان مد نظر قرار داده و در یکی از بیانات خود که در اولین سال استقرار نظام اسلامی ایراد کردند، ضمن بیان مفهوم «انتظار فرج» وظیفه منتظران قدوم حضرت صاحبالامر (علیه السلام)را چنین برشمردند: «ما همه انتظار فرج داریم و باید در این انتظار، خدمت کنیم. انتظار فرج ، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا بکند و مقدمات ظهور انشاءالله تهیه بشود.» (2) چنانکه ملاحظه میشود در مفهومی که حضرت امام قدسسره از «انتظار» ارائه میدهند نه تنها از سکون و سکوت و تن دادن به وضع موجود خبری نیست، بلکه صحبت از تلاش و کوشش برای تحقق قدرت اسلام و آماده شدن زمینه ظهور است، که این با مفهومی که سالها سعی میشد از «انتظار» در اذهان مردم جا داده شود بسیار فاصله دارد. انتظار رمز پایداری حضرت امام قدسسره در برهههای مختلف انقلاباسلامی به منظور آماده ساختن مردم برای مقابله با مشکلات و خطراتی که انقلاب و نظام نوپای اسلامی را تهدید میکرد، بر مفهومی که خود از انتظار داشتند تاکید میفرمودند و مردم را به پایداری و تلاش بیشتر فرا میخواندند: «من امیدوارم که ان شاءالله برسد روزی که آن وعده مسلم خدا تحقق پیدا کند و مستضعفان مالک ارض بشوند. این مطلب وعده خداست و تخلف ندارد، منتها آیا ما درک کنیم یا نکنیم ، آن به دستخداست. ممکن است در یک برهه کمی وسایل فراهم شود و چشم ما روشن بشود به جمال ایشان. این چیزی که ما در این وقت ، در این عصر وظیفه داریم، این مهم است. همه انتظار داریم وجود مبارک ایشان را، لکن با انتظار تنها نمیشود ، بلکه با وضعی که بسیاری دارند، انتظار نیست. ما باید ملاحظه وظیفه فعلی شرعی - الهی خودمان بکنیم و باکی از هیچ امری از امور نداشته باشیم . کسی که برای رضای خدا انشاءالله مشغول انجام وظیفه است، توقع این را نداشته باشد که مورد قبول همه است، هیچ امری مورد قبول همه نیست. کار انبیاء هم مورد قبول همه نبوده است، لکن انبیا به وظایفشان عمل کردند و قصور در آن کاری که به آنها محول شده بود نکردند، گر چه مردم اکثرا گوش ندادند به حرف انبیا، ما هم آن چیزی که وظیفهمان هست عمل میکنیم و باید بکنیم گر چه بسیاری از این عمل ناراضی باشند یا بسیاری هم کارشکنی بکنند.» (3) جانمایه تفکر امام راحل قدسسره و موضوعی که همواره ، چه در نظر و چه در عمل ، مد نظر ایشان بود، عمل به وظیفه و ادای تکلیف الهی است و همین موضوع است که دیدگاه ایشان در باب انتظار فرج را از سایر دیدگاهها متمایز میسازد. برای درک بیشتر برداشتی که حضرت امام قدسسره از موضوع انتظار داشتند لازم است که سایر برداشتها نیز درکنار این برداشت مورد مطالعه قرار گیرند، از این رو در اینجا دیدگاههای متفاوتی را که در موضوع انتظار فرج ابراز شده است، از زبان امام راحل نقل میکنیم تا تفاوت دیدگاه حضرت امام از سایر دیدگاهها بخوبی روشن شود: برداشتهای متفاوت ازموضوع انتظار فرج رهبر فقید انقلاب اسلامی در یکی از بیانات خود برداشتهای متفاوتی را که از موضوع «انتظار فرج» شده است دستهبندی کرده و به شرح زیر مورد نقد و بررسی قرار میدهند: 1. اولین دیدگاه در باب موضوع «انتظار فرج » ، که حضرت امام به طرح آن میپردازند، دیدگاه کسانی است که تکلیف مردم در زمان غیبت را تنها دعا برای تعجیل فرج حضرت حجت (علیه السلام) میدانند: «بعضیها انتظار فرج را به این میدانند که در مسجد ، در حسینیه و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان(علیه السلام) را از خدا بخواهند. اینها مردم صالحی هستند که یک همچو اعتقادی دارند .بلکه بعضی از آنها را که من سابقا میشناختم بسیار مرد صالحی بود، یک اسبی هم خریده بود، یک شمشیری هم داشت و منتظر حضرت صاحب7 بود. اینها به تکالیف شرعی خودشان هم عمل میکردند و نهی از منکر هم میکردند و امر به معروف هم میکردند ، لکن همین ، دیگر غیر از این کاری ازشان نمیآمد و فکر این مهم که یک کاری بکنند نبودند.» (4) 2. دیدگاه دومی که حضرت امام بدان اشاره میکنند بسیار شبیه به دیدگاه اول استبا این تفاوت که در دیدگاه دوم به طور کلی وظیفهای که هر فرد مسلمان نسبتبه جامعه خود دارد به فراموشی سپرده شده و حتی از امر به معروف و نهی از منکر هم غفلتشده است: «یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را میگفتند اینست که ما کار نداشته باشیم به این که در جهان چه میگذرد ، بر ملتها چه میگذرد ، بر ملت ما چه میگذرد ، به این چیزها ما کار نداشته باشیم، ما تکلیفهای خودمان را عمل میکنیم، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله درست میکنند. دیگر ما تکلیفی نداریم، تکلیف ما همین است که دعا کنیم ایشان بیایند و کاری به کار آنچه در دنیا میگذرد یا در مملکتخودمان میگذرد نداشته باشیم . اینها هم یک دستهای ، مردمی بودند که صالح بودند.» (5) امام راحل قدسسره در ادامه بیاناتشان به نقد و بررسی دو دیدگاه یادشده پرداخته و میفرمایند: «ما اگر دستمان میرسید قدرت داشتیم باید برویم تمام ظلمها و جورها را از عالم برداریم، تکلیف شرعی ماست منتها ما نمیتوانیم، این که هست این است که حضرت عالم را پر میکند از عدالت ، نه شما دستبردارید از این تکلیفتان ، نه این که شما دیگر تکلیف ندارید.» (6) 3. سومین برداشت از مفهوم انتظار فرج ، که در بیانات حضرت امام بدان اشاره شده است، برداشت کسانی است که به استناد روایاتی که در آنها آمده استحضرت قائم ، ارواحناله الفداه ، زمانی ظهور میکنند که دنیا پر از فساد و تباهی شده باشد، میگویند ما نباید در زمان غیبتبا انحرافها و مفاسدی که در جامعه وجود دارد کاری داشته باشیم ، بلکه باید جامعه را به حال خود بگذاریم تا به خودی خود زمینه ظهور حضرت فراهم شود: «یک دستهای میگفتند که خوب! باید عالم پر معصیتبشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم ، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری میخواهند بکنند، گناهها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.» (7) 4. دیدگاه چهارم به شکلی افراطیتر همان برداشت گروه سوم را مطرح ساخته و قائل به این است که ما نه تنها نباید جلوی معاصی و گناهانی که در جامعه وجود دارد بگیریم بلکه باید به آنها دامن هم بزنیم تا زمینه ظهور حضرت حجت (علیه السلام) هر چه بیشتر فراهم شود: «یک دستهای از این بالاتر بودند میگفتند باید دامن زد به گناهها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت(علیه السلام) تشریف بیاورند. این هم یک دستهای بودند که البته در بین این دسته منحرفهایی هم بودند، اشخاص سادهلوح هم بودند، منحرفهایی هم بودند که برای مقاصدی به این دامن میزند.» (8) حضرت امام قدسسره دو دیدگاه اخیر را بشدت مورد انتقاد قرار داده و در ادامه سخنانشان میفرمایند: «یعنی خلاف ضرورت اسلام، خلاف قرآن نیست این معنا که ما دیگر معصیتبکنیم تا حضرت صاحب بیاید! حضرت صاحب که تشریف میآورند برای چه میآیند؟ برای این که گسترش بدهند عدالت را ، برای این که حکومت را تقویت کنند، برای این که فساد را از بین ببرند . ما بر خلاف آیات شریفه قرآن دست از نهی از منکر برداریم، دست از امر به معروف برداریم و توسعه بدهیم گناهان را برای این که حضرت بیایند. حضرت بیایند چه میکنند؟ حضرت میآیند میخواهند همین کارها را بکنند. الان دیگر ما هیچ تکلیفی نداریم؟ دیگر بشر تکلیفی ندارد بلکه تکلیفش این است که دعوت کند مردم را به فساد! به حسب رای این جمعیت که بعضیشان بازیگرند و بعضیشان نادان، این است که ما باید بنشینیم دعا کنیم به صدام، هر کسی نفرین به صدام کند خلاف امر کرده است، برای این که حضرت دیر میآیند... ما باید دعاگوی آمریکا باشیم و دعاگوی شوروی باشیم و دعاگوی اذنابشان از قبیل صدام باشیم و امثال اینها تا این که اینها عالم را پر کنند از جور و ظلم و حضرت تشریف بیاورند! بعد حضرت تشریف بیاورند چه کنند؟ حضرت بیایند که ظلم و جور را بردارند ، همان کاری که ما میکنیم و ما دعا میکنیم که ظلم و جور باشد، حضرت میخواهند همین را برش دارند.» (9) 5 .آخرین دیدگاهی که حضرت امام قدسسره در بیانات خود بدان میپردازند دیدگاه کسانی است که هر اقدامی برای تشکیل حکومت در زمان غیبت را خلاف شرع دانسته و عقیده دارند که این عمل با نصوص روایات مغایر است: «یک دسته دیگری بودند که میگفتند که هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومتباطل است و بر خلاف اسلام است. آنها مغرور بودند، آنهایی که بازیگر نبودند مغرور بودند به بعضی روایاتی که وارد شده استبر این امر که هر علمی بلند بشود قبل از ظهور حضرت ، آن علم ، علم باطل است، آنها خیال کرده بودند که نه ، هر حکومتی باشد، در صورتی که آن روایات که هر کس علم بلند کند، علم مهدی به عنوان مهدویتبلند کند. حالا ما فرض میکنیم که یک همچو روایاتی باشد، آیا معنایش این است که ما تکلیفمان دیگر ساقط است!؟» (10) ایشان در ادامه کلامشان نتایج چنین دیدگاهی را بررسی کرده و میفرمایند: «اینی که میگوید حکومت لازم نیست معنایش اینست که هرج و مرج باشد. اگر یک سال حکومت در یک مملکتی نباشد، نظام در یک مملکتی نباشد، آن طور فساد پر میکند مملکت را که آن طرفش پیدانیست. آنی که میگوید حکومت نباشد معنایش این است که هرج و مرج بشود، همه هم را بکشند، همه به هم ظلم بکنند برای این که حضرت بیاید، حضرت بیاید چه کند؟ برای اینکه رفع کند این را . این یک آدم اگر سفیه نباشد ، اگر مغرض نباشد ، اگر دستسیاستی این کار را نکرده باشد که بازی بدهد ماها را که ما کار به آنها نداشته باشیم ، آنها بیایند هر کاری بخواهند انجام بدهند، این باید خیلی آدم نفهمی باشد.» (11) و در ادامه نیز اضافه میکنند که: «اینهایی که میگویند که هر علمی بلند بشود ... خیال کردند که هر حکومتی باشد این برخلاف انتظار فرج است ، اینها نمیفهمند چی دارند میگویند. اینها تزریق کردند بهشان که این حرفها را بزنند، نمیدانند دارند چی چی میگویند ، حکومت نبودن یعنی اینکه همه مردم به جان هم بریزند، بکشند هم را ، بزنند هم را ، از بین ببرند، بر خلاف نص آیات الهی رفتار بکنند. ما اگر فرض میکردیم دویست تا روایت هم در این باب داشتند، همه را به دیوار میزدیم برای اینکه خلاف آیات قرآن است. اگر هر روایتی بیاید که نهی از منکر را بگوید نباید کرد، این را باید به دیوار زد. این گونه روایت قابل عمل نیست، و این نفهمها نمیدانند دارند چی میگویند.» (12) حضرت امام قدسسره، در پایان بررسی دیدگاههای یادشده ، دیدگاه خود در باب مفهوم انتظار فرج را بصراحت مطرح کرده و میفرمایند: « البته این پر کردن دنیا را از عدالت ، این را ما نمیتوانیم بکنیم، اگر میتوانستیم میکردیم اما چون نمیتوانیم بکنیم ایشان باید بیایند. الان عالم پر از ظلم است، شما یک نقطه هستید در عالم ، عالم پر از ظلم است، ما بتوانیم جلوی ظلم را بگیریم، تکلیفمان است. ضرورت اسلام و قرآن تکلیف ما کرده است که باید برویم همه کار را بکنیم . اما نمیتوانیم بکنیم ، چون نمیتوانیم بکنیم باید او بیاید تا بکند، اما ما باید فراهم کنیم کار را ، فراهم کردن اسباب اینست که کار را نزدیک بکنیم، کا را همچو بکنیم که مهیا بشود عالم برای آمدن حضرت(علیه السلام)» (13) فرمایش امام راحل یادآور این حدیث نبوی6 است که: «یخرج ناس من المشرق فیوطئون للمهدی یعنی سلطانه» (14) مردمی از مشرق زمین به پا میخیزند و زمینه را برای برپایی حکومت مهدی آماده میسازند آری انتظار در قاموس امام خمینی قدسسره ، مفهومی جز آمادگی فردی و اجتماعی برای برپایی دولت کریمه حضرت ولی عصر ، ارواحنا له الفداء، ندارد و این همان است که در فرهنگ شیعی بدان اشاره شده و در روایات معصومین(ع) از آن سخن به میان آمده است. اینجاست که هر پژوهشگر منصفی بر نقش عظیم حضرت امام در احیای اندیشه انتظار اذعان نموده و اقرار خواهد کرد که هیچ حرکتی در طول قرون گذشته به اندازه حرکت رهایی بخش امام راحل در زمینهسازی ظهور حضرت حجت « تاثیر نداشته است. به امید روزی که فجر انقلاب اسلامی به صبح روشن انقلاب جهانی حضرت مهدی(علیه السلام) متصل شود و چشمهای ناقابل مابه جمال بیمثال آن پیک خجسته پی روشن گردد، ان شاءالله. والسلام پی نوشتها:1. صحیفه نور (مجموع رهنمودهای امام خمینی 1...)، تهران ، سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی ،1369 ، ج 20 2. همان، ج7 ، ص 255 . 3. همان، ج19 ، ص 154 . 4. همان، ج 20، ص196 . 5. همانجا. 6. همان، ص197. 7. همان، ص196. 8. همان، صص197-196. 9. همان، ص197. 10. همانجا. 11. همانجا. 12. همان، ص 198 . 13. همان جا. 14. الصافی الگلپایگانی ، لطفالله ، منتخب الاثر فیالامام الثانی عشر7 تهران ، مرکز نشر الکتاب ، ص 304 ./خ
#دین و اندیشه#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 274]
صفحات پیشنهادی
انتظار در اندیشه امامخمینی (ره)
انتظار در اندیشه امامخمینی (ره) انقلاب رهاییبخش حضرت امام خمینی قدسسره نه تنها باعث دگرگونی در صحنه حیات اجتماعی - سیاسی مردم مسلمان ایران شد، بلکه منشا ...
انتظار در اندیشه امامخمینی (ره) انقلاب رهاییبخش حضرت امام خمینی قدسسره نه تنها باعث دگرگونی در صحنه حیات اجتماعی - سیاسی مردم مسلمان ایران شد، بلکه منشا ...
امام خميني (ره) و انديشه انتظار
امام خميني (ره) و انديشه انتظار نويسنده:دكتر ابراهيم شفيعي سروستاني عظمت وجودى و ابعاد مختلف شخصيت حضرت صاحبالامر(عج) باعث شده كه در طول هزار و اندى سال كه ...
امام خميني (ره) و انديشه انتظار نويسنده:دكتر ابراهيم شفيعي سروستاني عظمت وجودى و ابعاد مختلف شخصيت حضرت صاحبالامر(عج) باعث شده كه در طول هزار و اندى سال كه ...
نشست تخصصي امام خميني(ره)، احياگر انديشه انتظار در قم ...
نشست تخصصي امام خميني(ره)، احياگر انديشه انتظار در قم برگزار شد-نشست تخصصي امام خميني(ره)، احياگر انديشه انتظار در قم برگزار شد داخلي. فرهنگي. نشست ...
نشست تخصصي امام خميني(ره)، احياگر انديشه انتظار در قم برگزار شد-نشست تخصصي امام خميني(ره)، احياگر انديشه انتظار در قم برگزار شد داخلي. فرهنگي. نشست ...
حميد انصاري مطرح كرد:انتظار پيروان امام خميني(ره) از شوراي ...
حميد انصاري مطرح كرد:انتظار پيروان امام خميني(ره) از شوراي مديريت حوزه علميه ... 2 واحد درسي در سرفصل دروس رسمي حوزه علميه براي آشنايي طلاب جوان با انديشه و م.
حميد انصاري مطرح كرد:انتظار پيروان امام خميني(ره) از شوراي مديريت حوزه علميه ... 2 واحد درسي در سرفصل دروس رسمي حوزه علميه براي آشنايي طلاب جوان با انديشه و م.
انتظار پيروان امام خميني«ره» از شوراي مديريت حوزه علميه قم
27 جولای 2008 – انتظار پيروان امام خميني«ره» از شوراي مديريت حوزه علميه قم -انتظار ... حوزه علميه براي آشنايي طلاب جوان با انديشه و مكتب فقهي امام اقدامي نشده است.
27 جولای 2008 – انتظار پيروان امام خميني«ره» از شوراي مديريت حوزه علميه قم -انتظار ... حوزه علميه براي آشنايي طلاب جوان با انديشه و مكتب فقهي امام اقدامي نشده است.
چهارمين همايش بين المللي دكترين مهدويتسرلشكر فيروزآبادي:امام خميني ...
چهارمين همايش بين المللي دكترين مهدويتسرلشكر فيروزآبادي:امام خميني(ره) انتظار فرج را ... خميني(ره) انتظار فرج را از مباني قدرت اسلام ميدانستند گروه انديشه: امام(ره) ...
چهارمين همايش بين المللي دكترين مهدويتسرلشكر فيروزآبادي:امام خميني(ره) انتظار فرج را ... خميني(ره) انتظار فرج را از مباني قدرت اسلام ميدانستند گروه انديشه: امام(ره) ...
در نشست تخصصي مهدويت مطرح شد امام خميني(ره)، احياگر ...
19 آگوست 2008 – در نشست تخصصي مهدويت مطرح شد امام خميني(ره)، احياگر انديشه انتظار-در نشست تخصصي مهدويت مطرح شد امام خميني(ره)، احياگر انديشه انتظار ...
19 آگوست 2008 – در نشست تخصصي مهدويت مطرح شد امام خميني(ره)، احياگر انديشه انتظار-در نشست تخصصي مهدويت مطرح شد امام خميني(ره)، احياگر انديشه انتظار ...
در نشست تخصصي مهدويت مطرح شد امام خميني، احياگر انديشه ...
در نشست تخصصي مهدويت مطرح شد امام خميني، احياگر انديشه انتظار-در نشست ... وي با اشاره به اين مطلب كه امام خميني (ره) انقلاب را بر اساس فرهنگ مهدوي هدايت كرد، ...
در نشست تخصصي مهدويت مطرح شد امام خميني، احياگر انديشه انتظار-در نشست ... وي با اشاره به اين مطلب كه امام خميني (ره) انقلاب را بر اساس فرهنگ مهدوي هدايت كرد، ...
انديشه هاي بالنده امام خميني(ره) اردوگاه كمونيسم و غرب را به هم ريخت
انديشه هاي بالنده امام خميني(ره) اردوگاه كمونيسم و غرب را به هم ريخت-به گزارش ... سرهنگ يداله مرادي افزود: از مسوولان و ادارات انتظار مي رود كه در امر پشتيباني و ارايه خدمات ...
انديشه هاي بالنده امام خميني(ره) اردوگاه كمونيسم و غرب را به هم ريخت-به گزارش ... سرهنگ يداله مرادي افزود: از مسوولان و ادارات انتظار مي رود كه در امر پشتيباني و ارايه خدمات ...
مهدویت و مساله ظهور از نگاه امام خمینی(ره)
مهدویت و مساله ظهور از نگاه امام خمینی(ره)-اندیشه - خبرگزاری فارس نوشت: مدیر مرکز ... «بعضی میگویند انتظار فرج یعنی در مسجد نشستن و دعا کردن» «مرد صالحی یک ...
مهدویت و مساله ظهور از نگاه امام خمینی(ره)-اندیشه - خبرگزاری فارس نوشت: مدیر مرکز ... «بعضی میگویند انتظار فرج یعنی در مسجد نشستن و دعا کردن» «مرد صالحی یک ...
-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها