تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805343825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برپایی همایش ملی «فرهنگ و تکنولوژی»/ برگزاری مراسم اعتکاف در 4 هزار مسجد کشور


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


دین و اندیشه دین و اندیشه در 7روز؛
برپایی همایش ملی «فرهنگ و تکنولوژی»/ برگزاری مراسم اعتکاف در 4 هزار مسجد کشور
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: برپایی همایش ملی «فرهنگ و تکنولوژی»، برگزاری نشست توانمندیهای دین، برگزاری مسابقات بین المللی قرآن تونس، نقد كتاب «بهداشت رواني با نگرش به منابع اسلامي»، برپایی جشن ولادت امیرالمؤمنین(ع) و برگزاری مراسم اعتکاف از مهمترین رویدادهای دین و اندیشه در هفته گذشته به شمار می رود.



برگزاری نشست توانمندیهای دین هفتمین نشست علمی از سری نشستهای تخصصی قطب علمی فلسفه دین با موضوع توانمندیهای دین شنبه 20 اردیبهشت با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین دکتر حمیدرضا شاکرین معاون پژوهشی مؤسسه آموزش عالی حوزوی حکمت و  دکتر شمس الله مریجی رئیس دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد. نماینده ایران به مقام سوم مسابقات بین المللی قرآن تونس دست یافت چهارمین دوره مسابقات بین المللی حفظ و تلاوت قرآن کریم تونس با شركت حافظان و قاریان 20 کشور جهان، روز جمعه 19 اردیبهشت ماه به پایان رسید و «محمود نوروزی» نماینده کشورمان، به عنوان سوم رشته تلاوت با حفظ 15 جزء این مسابقات دست یافت. بنابر این گزارش، «پیمان ایازی» نماینده کشورمان در رشته حفظ کل این رقابت ها بود که به عنوانی دست نیافت. برپایی همایش ملی «فرهنگ و تکنولوژی» در دانشگاه صنعتی شریف همایش ملی «فرهنگ و تکنولوژی؛ درنگی فرهنگی در مسیر پرشتاب صنعتی شدن» با حضور اساتید حوزه علوم انسانی و علوم پایه یکشنبه و دوشنبه 21 و22 اردیبهشت در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد. حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران طی سخنانی با بیان اینکه تکنولوژی متأثر از جهان شناسی و انسان شناسی است، گفت: وقتی بشر به سمت تکنولوژی می رود که نیازی را شناسایی کند و تلقی از نیازهای انسان او را به سمت نوعی تکنولوژی پیش می برد. دکتر رضا روستاآزاد ئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز در مراسم پشایش این همایش، با بیان اینکه این تصور اشتباه است که فکر کنیم نداشتن تجهیزات یا امکانات عامل عدم پیشرفت علمی، صنعتی و فناوری است، گفت: مهمترین مسئله تربیت انسانهای پاک‌نهاد در عرصه تحقیقات علمی و فرهنگی است، زیرا فرهنگ در این معنا روح فناوری و توسعه است. دکتر مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز گفت: تکنولوژی در گذشته به دنبال علم نبود، بلکه کشف بشر بود، یعنی بشر به دنبال رفع نیازهایش به تکنولوژی دست یافت و آثارش خیلی محدود بود اما در عصر جدید تکنولوژی ناشی از عمل بشر است. تکنولوژی قدیم مثل دوچرخه خیرش آن بود که فقیر و غنی از آن بهره مند بودند، اما تکنولوژی جدید عمدتاً در دست اغنیا و قدرتمندان است. دکتر بیژن عبدالکریمی عضو هیات علمی فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: هنوز ذهن جامعه ما در ایران و احساس ما نسبت به تکنولوژی گیج و گنگ است و همچنان برای اتخاذ یک نظم تاریخی برای رسیدن یا مواجه شدن با تکنولوژی فلج است. دکتر حسین نصر استاد دانشگاه جرج واشنگتن در یک سخنرانی ضبط شده که در این همایش پخش شد با بیان اینکه بزرگترین رسالت متفکران ایرانی این است که تحلیل‌های عمیق درباره عواقب تقلید از تکنولوژی جدید ارائه دهند، گفت: یکی از مهمترین عوامل تهی شدن زندگی مردم از امر قدسی و عالم معنا تکنولوژی جدید بود که در کشور ما نیز تا حدودی اتفاق افتاده است.  دکتر عطاءالله رفیعی آتانی عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در ادبیات متعارف توسعه، توسعه یافتگی به مثابه غرب است و فرآیند توسعه هم به مثابه غربی شدن است. در نتیجه توسعه در ادبیات متعارف به معنی توسعه اقتصادی است.

دکتر حسن بنیانیان عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و رئیس موسسه پیوست نگاری فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی سخنانی به ارائه مقاله خود با عنوان «رسالت فراموش شده استعدادهای درخشان در نظام سازی اسلامی» پرداخت و گفت: اگر بخواهیم جامعه اسلامی در روند توسعه اقتصادی خود معنویت را هم ارتقاء بخشد، باید درون آن هم اتفاقاتی بیافتد یعنی مثلا یک بانک باید به صورتی عمل کند که کارمندان از گرایش های اخلاقی دوری نکنند. به این نوع برنامه ریزی، «مهندسی فرهنگی» می گویند که به اصلاح پیامدهای فرهنگی نظام های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و قضایی می پردازد.

دکتر علیرضا شجاعی زند، استاد دانشگاه تربیت مدرسیک استاد دانشگاه تربیت مدرس نیز با بیان اینکه منظور از فرهنگي‌سازي توسعه تقويت و شارژ فرهنگي توسعه است، گفت: نگران مغفول ماندن فرهنگ از مدل و برنامه‌هاي توسعه هستم، چون سهم فرهنگ به درستي ادا نشده است. دکتر علی پایا استاد دانشگاه وست مینیستر انگلستان نیز طی سخنرانی ضبط شده پیرامون نقاط قوت و ضعف مهندسی و رابطه متقابل آن با علوم انسانی و اجتماعی، سخنرانی کرد و گفت: علوم انسانی و اجتماعی از جمله فقه می توانند به صورت مشترک به بهینه سازی مهندسی و علوم انسانی و اجتماعی مدد رساند. حجت الاسلام والمسلمین دکتر پیروزمند معاون فرهنگستان علوم اسلامی قم نیز طی سخنانی به ارائه مقاله خود با عنوان «جهت‌داری تکنولوژی با ملاحظه سطوح تکنولوژی» پرداخت و گفت: تکنولوژی براساس نظام نیاز و ارضای نیاز انسان می چرخد که تحت حوزه فرهنگ تغییر پیدا می کند. همچنین حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رئیس مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا در مراسم پایانی این همایش ملی به ارائه مقاله خود پرداخت و گفت: با رواج سبک زندگی غربی، تولید تکنولوژی یا استفاده از آن، در زندگی انسانها به امری اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. لکن به نظر می رسد همانگونه که به طور نسبی تغییر سبک زندگی ممکن است، تغییر خط تولید تکنولوژی به سمت تکنولوژیهای غیرمخرب و یا تغییر در بهره برداری از تکنولوژی نیز ناممکن نیست.

نقد و بررسی كتاب «بهداشت رواني با نگرش به منابع اسلامي» پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همكاري انجمن روان شناسي اسلامي جلسه نقد كتاب «بهداشت رواني با نگرش به منابع اسلامي» را یکشنبه 21 ارديبهشت ماه برگزار کرد. این نشست با حضور دكتر جعفر بوالهري رئيس انيستيتو روانپزشكي تهران و حجت الاسلام و المسلمين دكتر رضا مهكام به عنوان ناقدین، و حجت الاسلام و المسلمين دكترمحمدرضا سالاري فر يكي از مؤلفين كتاب فوق و عضو هيئت علمي گروه روان شناسي پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد. برگزار مراسم اعتکاف در 4 هزار مسجد همزمان با ایام البیض/ برپایی جشن ولادت امام علی(ع) در 1600 بقعه متبرکه شیعیان جهان در هر نقطه این کره خاکی در روز سه شنبه 23 اردیبهشت مطابق 13 رجب المرجب، با برپایی جشن ولادت حضرت امیرالمومنین علی(ع) را گرامی داشتند. علاوه بر اینکه عاشقان اهل بیت(ع) خود به برپایی این روز همت گماردند، جشن ولادت تنها مولود کعبه در 1600 بقعه متبرک و امامزاده کشور برگزار شد. همچنین 13 رجب که آغاز ایام البیض بود، مؤمنان بنا بر سفارشات دینی در مساجد جامع معتکف شدند. مراسم اعتکاف امسال در 4 هزار مسجد سراسر کشور با حضور پرشور جوانان مؤمن برگزار شد و طی آن طرح ويژه سازمان دارالقرآن الكريم در ايام اعتکاف نیز اجرا گردید. مراسم اعتکاف امشب پنجشنبه 25 اردیبهشت مطابق با 15 رجب المرجب به پایان می رسد.


۱۳۹۳/۲/۲۶ - ۱۰:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن