تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):روزه سپرى است از آفت هاى دنيا و پرده اى است از عذاب آخرت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816924876




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فراموشی معاد، بزرگ‌ترین مشکل بشر است


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶




hemmat khahi-10-362.jpg

آیت‎الله ‎جوادی آملی، بزرگترین مشکل بشر را فراموشی معاد دانست. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، این مرجع تقلید در درس تفسیر خود در مسجد اعظم، تاکید کرد: فراموشی معاد است که انسان از یاد می‌‏برد که روزی همین اعمال او علیه او شهادت می‎دهند. وی گفت: مهمترین راه حفظ انسان در مقابل گناهان و خطرات، تذکره معاد است؛ یاد مرگ و معاد است که انسان را نگاه می‎دارد و الا هیچ چیزی انسان را نجات نخواهد داد. این مرجع تقلید گفت: انسان تا آخرین لحظه زندگی خود مکلف است و تا لحظه‎ای که نفس می‎کشد و اراده و قدرت انجام عمل خیر و شر را دارد باید در مقابل اعمال خود پاسخگو باشد. این مفسر قرآن تصریح کرد: گناه یک عمل زنده است، موجود زنده نیز هم حیات دارد، هم تولید نسل می‎کند و هم گناهان دیگر را باعث می‎شود و هم در دنیا و آخرت آبروی انسان را به خطر می‎اندازد. این مفسر قرآن کریم، به بیان تفاوت میان عالم دنیا با عالم ملکوت و مثال پرداخت و گفت: داستان حضرت مریم، داوود و حضرت آدم و حوا، در عالم واقعی نبود بلکه در عالم ملکوت رخ داد و شریعت در این عالم جایی ندارد. وی افزود: قرآن تصریح می‎کند فرشته‎ای که بر حضرت مریم(س) نازل شد و فرمود که من مامور شده‎ام تا فرزندی را از جانب خدا به شما عنایت کنم، در عالمی فرای عالم ماده روی داد و به همین خاطر بود که مسئله محرم و نامحرمی وجود نداشت. این مفسر قرآن بیان کرد: فرشته در عالم مثال وارد می‎شود و این مقام جای نهی از منکر و معصیت و حلال و حرام نیست؛ این حالت حالتی است که واقعی نیست پس نمی‎توان کسی را توبیخ کرد. وی گفت: زمانی که امام حسین(ع) به سوی کربلا حرکت می‎کردند در راه چنین حالتی به ایشان دست داد و ایشان فرمودند که به من گفته شد که به سمت مرگ می‎رویم و همانجا انا لله خواندند؛ این حالت به قول فرمایش مرحوم علامه، حالت خواب نبود بلکه حالت منامیه بود. جوادی‌آملی با بیان این‌که «خواب با رویا و رویا با حالت منامیه و مثال متصل تفاوت دارد» افزود: اینها هر کدام مرتبه‎ای دارند که با هم متفاوت هستند؛ تمثل برای معصومین سند است و داستان وارد شدن پیامبر(ص) به مسجد الحرام نیز در همین عالم اتفاق افتاد. وی با ذکر این‌که «ضرب‌المثل قرآنی، کلامی و تمثل، ملکوتی است» خاطرنشان کرد: تمثل در اینجا واقعیتی است که در عالم رویا به معصوم نشان داده می‎شود و در آینده روی می‎دهد؛ در عالم تمثل نیز جای شریعت نیست همانند خواب که کسی به خاطر فعلی که در خواب انجام داده مواخده و تنبیه نمی‎شود. این مرجع تقلید یادآور شد: خداوند در عالم تمثل، واقعیت را به شکل مثال عنوان و مطالب را متمثل می‎کند و با بررسی مسئله تمثل مشکلات تفسیری مرتبط با داستان حضرت داوود، مریم، آدم و حوا و... حل خواهد شد. وی گفت: اگر انسان بیان می‎کند که خلیفه خداست باید بداند که خلیفه چه کسی است؛ مسئله مهم این است که کسی که خلیفه کسی است باید همان کاری را انجام دهد که مستخلف عنه از او خواسته است؛ خدا به ما می‎گوید تا زمانی که امر مرا می‎گویید و حرف مرا می‎زنید خلیفه من هستید و اگر حرف خود را بزنید پیرو هوای نفس خود شده‎اید. جوادی‌آملی تصریح کرد: خداوند سند کرامت انسان را خلافت او قرار داد؛ او خلیفه شد که حرف خدا را بزند و نه حرف خود را؛ هر حرفی که حرف خدا نیست، هوای نفس است؛ اگر برای نفس خود باشد که هیچ و اگر برای خوشایند دیگری هم باشد باز هم هوای نفس است. انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن