تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833498617
دین هرگز نمیخواهد ملت مزدور باشد / پیام آیت الله جوادی آملی به همایش «اقتصاد مقاومتی از منظر دین»
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
دین هرگز نمیخواهد ملت مزدور باشد / پیام آیت الله جوادی آملی به همایش «اقتصاد مقاومتی از منظر دین» فرهنگ > دین و اندیشه - آیت الله جوادی آملی در پیامی عنوان کرد: «ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است؛ هرگز دین نمیخواهد ملت مزدور باشد.»
به گزارش خبرآنلاین به نقل از اسرانیوز، همایش «اقتصاد مقاومتی از منظر دین» صبح امروز 18 اردیبهشت ماه در سالن همایش های شهرداری قم برگزار شد. در این همایش پیام تصویری آیت الله جوادی آملی با عنوان نقش دین در اقتصاد مقاومتی با رویکرد قرآنی برای حضار پخش شد که متن آن را در ادامه می خوانید. «اقتصاد مقاومتی از منظر دین در چند عنصر خلاصه میشود: اولاً دین, مال را معرفی کرد, ثانیاً خطر فقر را بازگو کرد, ثالثاً راه تنظیم اقتصاد را عاقلانه و عادلانه ارائه داد. اما عنصر اول فرمود: مال, عامل قیام و قِوام یک ملت است؛ در سوره مبارکه «نساء» فرمود: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾؛ ملت اگر بخواهد قائم و مقاوم باشد چارهای نیست که کیف و جیبش پر باشد؛ ملتی که دستش تهی است، از ستون محروم است، از قیام و مقاومت طرْفی نمیبندد، این مال است که عامل قیام یک ملت است: ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾. در همین زمینه فرمود: این ستون را نباید به دست لرزانِ افرادِ سفیه و بیعُرضه سپرد، آن مدیرِ سفیه و آن مدبّرِ لرزان، خود را نمیتواند تأمین کند، خودایستادگی را فرا نگرفته، چه رسد به اینکه بتواند ستون ملت و مملکتی را نگهداری کند. مال, عامل قیام یک ملت است؛ آن کسی که سفاهت اقتصادی دارد, درایت اقتصادی ندارد، صلاحیّت آن را ندارد که مال را به دست او بدهند، اگر هم هوش اقتصادی دارد و لکن طهارت قُدسی و قداست عقل در او یافت نمیشود، او سفیه است. سفاهت در فرهنگ قرآن تنها در فقدان نظر نیست، بلکه بسیاری از افرادند که از نظر علمی، خردمند و پخته و فرهیخته هستند ولی از نظر عقل عملی سفیهاند. قرآن کریم کسانی را که راهیِ راه ابراهیم خلیل(سلام الله علیه) نیستند سفیه میداند: ﴿وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ﴾؛ اگر این حدیث معروف در کنار آن آیه مشهور قرار بگیرد معلوم میشود که اینها دو قضیه مناسباند: یکی اینکه «العقل ما عُبد به الرحمن و اکتسب به الجنان»؛ عقل آن است که خدا عبادت شود و بهشت کسب شود. عکس نقیض آن این است کاری که با آن نمیتوان خدا را راضی کرد و ملت را خوشنود کرد و بهشت را کسب کرد، این سفاهت است و این عقل نیست: «ما لا یُعبد به الرحمن و لا یکتسب به الجنان فلیس بعقل»؛ اگر عقل نبود, سفاهت هست؛ این همان آیه معروف قرآن است که ﴿وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ﴾. پس مال, ستون یک ملت است؛ مدیر و مدبّرِ سفیه که نتواند خود را اداره کند، عُرضه حفظ این ستون را نخواهد داشت، ملّت موظف است این مال را به دست افراد سفیه نسپارد؛ آن کسی که مدبریّت اجتهادی، یک؛ مدیریت جهادی، دو؛ فاقد این دو عنصر محوری است، سفیه هست و ملت موظف است که مال را به دست او ندهد. مطلب بعدی همان است که در سوره مبارکه «حشر» فرمود: مال که ستون است باید خیمه ای را بر فراز خود افراشته نگه دارد که بتوان همه ملت را زیر پوشش این خیمه نگه داشت، فرمود: ﴿کَیْ لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ﴾؛ دولت را دولت گفتند، چون تداول میشود؛ این تداول و این ثروت که دست به دست هم میگردد نباید در یک منحنی محدود دور بزند, باید در کلّ این مدار 360 درجه بگردد؛ مثل خونی است که باید جریان داشته باشد و اگر در یک منحنی خاص بگردد، بقیه از جریان این خون محروم باشند فلج هستند؛ ملتِ فقیر فلج است, ملتی که جیبش خالی است, کیفش خالی است, تهیدست است، بدهکار است، مدیون است فلج است و ملت فلج قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت. نظام تلخ کاپیتال غرب اینطور است که ﴿دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ﴾؛ نظام فروریخته سوسیال شرق از همین قبیل است که دولتسالاری است و ثروت دست دولتهاست، اما ملت از ثروت ملّی محروم هستند؛ در نظام سوسیال شرق، دولتی، ثروت را به دولت دیگر منتقل میکند میشود: ﴿دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ﴾. در نظام سرمایهداری کاپیتال غرب، ثروت و دولت را از دست یک سرمایهدار به دست سرمایهدار دیگر منتقل میکنند، این هم میشود: ﴿دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ﴾؛ اینکه گفتند 99 درصد در برابر یک درصد، ممکن است بخشی از اینها اغراق و مبالغه باشد; ولی این خطر هست که اکثری از آن دولت کلان طرْفی نبستند. پس برابر سوره «نساء» ثروتِ ملت، ستون آن ملت است و برابر سوره «حشر» ثروتِ ملت، خون ملت است، اگر این ستون، زیر سقف باشد، همه را پوشش میدهد و اگر خون در تمام جامعه جریان داشته باشد هر کسی به اندازه ظرفیت و استعداد خود بتواند از آن طرْفی ببندد، این جامعه سر پا و زنده است. مطلب بعدی خطر تلخ فقر است؛ مستحضرید که قرآن کریم از لوازم و ظرایف ادبی عرب بهرههای فراوانی برده است و همراهان خود را آگاه کرد. کسی که گداست و چیزی ندارد به او نمیگویند فقیر، بلکه به او میگویند فاقد یعنی مال ندارد. فقیر بر وزن «فعیل» به معنی مفعول است، فقیر؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است، کسی که گرفتار حادثه تلخ «فاقرة الظهر» شد - که در سوره «القیامة» آمده - این میشود فقیر؛ همانطوری که قتیل به معنای مقتول است، فقیر هم به معنی مفعول است: یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است. ملتی که جیبش خالی است, دستش تهی است، زمینگیر است؛ البته اول مسکین است بعد فقیر. مسکین؛ یعنی گرفتار سکون، بیحرکتی؛ ملت تهیدست از حرکت و پویایی ایستاده است و محروم است، یک؛ در اثر شکسته بودن ستون فقرات، زمینگیر است و مبتلا به نشستن است، دو؛ از این جهت گفتند فقیر، بدتر از مسکین است. این تعبیرهای تند قرآن کریم که اگر ملتی دستش تهی بود، قدرت حرکت ندارد و ساکن است، اولاً؛ قدرت ایستادن ندارد و نشسته است، ثانیاً؛ برای همین جهت است. بنابراین اگر ملتی شغل نداشته باشد، بدهکار باشد، گرفتار بانکهای ربوی باشد، این ملت هرگز قائم نیست، چه رسد به مقاومت، چه رسد به ایستادگی در برابر حوادث تلخ. مطلب بعدی که قرآن کریم از این راه گوشزد میکند میفرماید: ملتی که سفرهاش خالی است و بدهکار است و فرزند بیکار دارد و خودش هم بازنشسته است، این ملت دهنش به چاپلوسی باز است، هرگز اهل نقد نیست، هرگز اهل اعتراض نیست. در دو جای قرآن کریم از ملت تهیدست به «اِملاق» یاد کرده است فرمود: ﴿وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ﴾, یا ﴿نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ﴾، در یک جا مخاطب مقدم بر مغایب است و در یک جا مغایب مقدّم بر مخاطب است: ﴿نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ﴾, ﴿نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ﴾، در هر دو جا سخن از املاق است، املاق؛ یعنی تملّقگویی, چاپلوسی. شما مستحضرید کسانی که در این وزارتخانهها تلاش و کوشش میکنند، میدانند معاونان آنها با آنها یکطور حرف میزنند، افرادی که در آبدارخانه هستند یکطور حرف میزنند، آبدارچی یکطور تملّق میگوید، معاون یکطور سخن میگوید. کسی که دستش تهی است، زبانش به چاپلوسی بسته است، ممکن نیست ملتی تهیدست باشد، زبانش به اعتراض و نقد و پاسخگویی و مسالهدانی و مسالهخواهی و طلبخواهی، باز باشد. دهن ملت وقتی فقیر باشد به چاپلوسی باز است، کمر او شکسته است. خلاصه بحث اقتصاد مقاومتی آن است که مال، ستون مملکت است و اهل اختلاس و اهل رومیزی و اهل زیرمیزی و کسی که ضعف مدیریت دارد و کسی که توان آن را ندارد کشوری که یک درصد جمعیّت دنیا را دارد؛ یعنی هفتاد میلیون و بیش از هشت درصد امکانات روی زمین در دست اوست، نتواند خود را اداره کند، گرفتارِ ﴿لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً﴾. در این مملکت همه چیز هست؛ جوانهای فعال و بیکار فراوان، مال به دست بانکهای ربوی - که ﴿یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾[8] است - از یک سو و سرمایهدارانی که مشخص نیست از چه راهی در آوردند و در چه راهی صرف میکنند از سوی دیگر؛ اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمیشود؛ با فهم است و فهم! بفهمیم مال در فرهنگ قرآن, ستون دین است و به دست مدیرانی سپرد که در اقتصاد مجتهد، در مدیریت مجاهد و با عزم ملی همراه است و این خون را در رگهای همه ملت جاری کرد تا ملت روی پای خود بایستد. این مساله را هم میدانید ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است؛ هرگز دین نمیخواهد ملت مزدور باشد. شما به کتابهای فقهی مراجعه کنید میبینید این باب را مرحوم صاحب وسائل در کتاب اجاره منعقد کرد که مکروه است انسان مزدور باشد، هر کس باید برای خود کار کند، تقویت تعاونی همینطور است، دامداری و کشاورزی همینطور است؛ این کشوری که هزارها هکتار همسایه دیوار به دیوار دریاست، وقتی علوفه را وارد میکند، این ملت هرگز توان مقاومت ندارد. مدیریّتِ منزّه از سفاهت, مدبریّتِ مبرّای از سفاهت, مدیریت و مدبّریتِ مبرّای از اختلاس و سرقت و رشوه و رومیزی و زیرمیزی, ملتِ منزّه از بانک ربوی- که ﴿یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ - این ملت صد در صد مقاوم است, صد در صد قائم است. به امید آنکه این ملت این معارف را خوب درک کند, باور کند, در خود تمرین کند و به جامعه منتقل کند! به امید آن روز!» /6262
پنجشنبه 18 اردیبهشت 1393 - 20:14:35
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]
صفحات پیشنهادی
آیتالله جوادی آملی: نیازمند اصلاح فرهنگ تغذیه بر اساس دستورات دینی هستیم
آیتالله جوادی آملی نیازمند اصلاح فرهنگ تغذیه بر اساس دستورات دینی هستیم فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه نوشت آیتالله العظمی جوادی آملی گفت ترویج فرهنگ بهینه سلامت و بهداشت نیازمند عزمی ملی در اصلاح فرهنگ تغذیه و نوع نگاهتقدیر از آیتالله جوادی آملی توسط شاگردانش به مناسبت روز معلم
تقدیر از آیتالله جوادی آملی توسط شاگردانش به مناسبت روز معلم فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بینالمللی همکاریهای خبری شیعه نوشت تعدادی از شاگردان درس خارج آیتالله العظمی جوادی آملی طی مراسمی در مدرسه فیضیه قم از مجاهدتهای علمی و عرفانی این استاد برجستهعرضه جدیدترین آثار آیت الله جوادی آملی در نمایشگاه کتاب توسط انتشارات اسراء
دین و اندیشه عرضه جدیدترین آثار آیت الله جوادی آملی در نمایشگاه کتاب توسط انتشارات اسراء سازمان انتشارات اسراء مانند سالهای گذشته با جدیدترین آثار حضرت آیت الله جوادی آملی در نمایشگاه کتاب امسال حضور فعال خواهد دارد به گزارش خبرگزاری مهر حسینی تبار از ارائه بیش از ده اثر جدیدآیت الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با نصیحت شکل نمیگیرد
پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹ ۱۵ یکی از مراجع تقلید گفت اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمیشود و باید درک کرد که مال در فرهنگ قرآن ستون دین است و به دست مدیرانی باید سپرده شود که در اقتصاد مجتهد در مدیریت مجاهد و با عزم ملی همراه هستند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران اآیتالله جوادیآملی ارتحال آیتالله ملکوتی را تسلیت گفت
شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۷ آیتالله عبدالله جوادیآملی در پیامی ارتحال آیتالله حاج شیخ مسلم ملکوتی را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم در این پیام آمده است ارتحال عالم ربانی فقیه اهل بیت عصمت و طهارت حضرت آیتالله ملکوتی را به مراجع عظام تقلیدتفسیر آیت الله جوادی آملی از مهندسی فرهنگی خداوند در سوره مبارکه «ص»
تفسیر آیت الله جوادی آملی از مهندسی فرهنگی خداوند در سوره مبارکه ص فرهنگ > دین و اندیشه - پایگاه بین المللی همکاریهای خبری شیعه نوشت آیتالله جوادی آملی در درس تفسیر قرآن خود بیان کرد خداوند با اینکه چه تابع و چه متبوع برای قبول یا رد چیزی باید از برپیام آیت الله جوادی آملی به همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمیشود
پیام آیت الله جوادی آملی به همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دیناقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمیشود استاد حوزه علمیه قم گفت اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمیشود با فهم است و فهم بفهمیم مال در فرهنگ قرآن ستون دین است و به دست مدیرانی باید سپرده شود که در اقتصاد مجتهد در مدیریت مجاهبا پیام آیتالله جوادی آملی همایش «گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین» آغاز به کار کرد
با پیام آیتالله جوادی آملیهمایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین آغاز به کار کردهمایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین با قرائت پیام آیتالله جوادی آملی آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین صبح امروز با قرائت پیام آیتالله عبدالله جومسئولان برگزاری همایش اندیشههای علامه طباطبایی با آیتالله نوری همدانی دیدار می کنند
دین و اندیشه مسئولان برگزاری همایش اندیشههای علامه طباطبایی با آیتالله نوری همدانی دیدار می کنند کمیته علمی و مسئولان برگزاری همایش بین المللی اندیشههای علامه طباطبایی در تفسیر المیزان با آیتالله العظمی نوری همدانی و آیتالله مصباح یزدی در قم دیدار می کنند به گزارش خبرگزارپیام آیتالله جوادیآملی به همایش «فاطمه بانوی مهر»: زن در تکوین احسن مخلوقات سهم تعیینکنندهای دارد
پیام آیتالله جوادیآملی به همایش فاطمه بانوی مهر زن در تکوین احسن مخلوقات سهم تعیینکنندهای داردآیتالله جوادی آملی گفت احسنالخالقین بیرون از فضای انسانیت نیست و زن در تکوین احسن مخلوقات سهم تعیینکنندهای دارد و باید بکوشد این فیض الهی را مشاهده و این علم الهی را دریافت کهمایش نکوداشت آیتالله حائرییزدی برگزار میشود
سهشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵ ۱۷ همایش نکوداشت آیتالله حائری یزدی در شهر قم برگزار میشود به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم حجتالاسلام محمد آخوندی افزود این مراسم روز 18 اردیبهشت در بیت آیت الله حائری یزدی در قم برگزار میشود وی با بیان اینکه این بزرگداشپیام تسلیت اراکی درپی درگذشت ماموستا مجتهدی و آیتالله ملکوتی
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۸ در پی درگذشت ماموستا مجتهدی امام جمعه سنندج دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی پیام تسلیتی صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در متن پیام آیتالله اراکی آمده است انا لله و انا الیه راجعون خبر درگذشت عالم مجاهد خپیام تسلیت آیتالله صافیگلپایگانی در پی ارتحال آیتالله ملکوتی
شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۹ آیتالله صافی گلپایگانی با صدور پیامی ارتحال آیتالله ملکوتی را تسلیت گفت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در پیام تسلیت این مرجع تقلید آمده است بسمه تعالی جناب مستطاب حجةالاسلام آقای حاج شیخ میرزا هادی ملکوتی دامت تأییداتتفسیر اطیبالبیان آیت الله طیب از مبرزترین تفاسیر دوره معاصر به شمار میآید/ پیام آیت الله مظاهری برای بزرگداش
دین و اندیشه تفسیر اطیبالبیان آیت الله طیب از مبرزترین تفاسیر دوره معاصر به شمار میآید پیام آیت الله مظاهری برای بزرگداشت آیت الله طیب در بخشی از پیام آیت الله العظمی حسین مظاهری به همایش بزرگداشت مقام علمی و معنوی آیت الله آقای سید عبدالحسین طیب آمده است نخستین ویژگی عطف تواظهارات آیتالله موسویاردبیلی درمورد استقلال روحانیت، مساجد و مراکز دینی
یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۷ آیتالله موسویاردبیلی گفت اگر بخواهیم مسائل مربوط به امور دینی مردم جای اصلی خودش را پیدا کند باید این مسائل به مردم سپرده شود و دولت و دستگاههای حکومتی دخالت خود را از تبلیغات دینی و مساجد و دیگر مراکز دینی بردارند به گزارش گروه دریافت خبر خبرپیام تسلیت آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله حسینی بوشهری به حوزههای علمیه
پیام تسلیت آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله حسینی بوشهری به حوزههای علمیه فرهنگ > دین و اندیشه - عضو هیات رئیسه خبرگان رهبری و مدیر حوزه های علمیه در پیام هایی جداگانه ارتحال آیت الله ملکوتی را تسلیت گفتند به گزارش خبرآنلاین آیت الله مسلم ملکوتی از مراجع و علمایپیام تسلیت آیت الله اراکی به مناسبت درگذشت مرحوم ماموستا مجتهدی و آیت الله ملکوتی
دین و اندیشه پیام تسلیت آیت الله اراکی به مناسبت درگذشت مرحوم ماموستا مجتهدی و آیت الله ملکوتی آیت الله اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به مناسبت درگذشت مرحوم ماموستا مجتهدی و آیت الله العظمی میرزا مسلم ملکوتی پیامهای تسلیتی منتشر کرد به گزارش خبرگزاری مهر در پی درگذ-
دین و اندیشه
پربازدیدترینها