محبوبترینها
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853926830
پیام آیت الله جوادی آملی به همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمیشود
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پیام آیت الله جوادی آملی به همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین
اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمیشود
استاد حوزه علمیه قم گفت: اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمیشود؛ با فهم است و فهم! بفهمیم مال در فرهنگ قرآن، ستون دین است و به دست مدیرانی باید سپرده شود که در اقتصاد مجتهد، در مدیریت مجاهد و با عزم ملی همراه هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیتالله عبدالله جوادی آملی پیش از ظهر امروز در پیامی تصویری به همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین که در سالن همایشهای شهرداری قم برگزار شد اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی از منظر دین در چند عنصر خلاصه میشود: اولاً دین، مال را معرفی کرد. ثانیاً خطر فقر را بازگو کرد. ثالثاً راه تنظیم اقتصاد را عاقلانه و عادلانه ارائه داد. اما عنصر اول فرمود: مال، عامل قیام و قِوام یک ملت است؛ در سوره مبارکه «نساء» فرمود: «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً» (سوره نساء، آیه5)؛ ملت اگر بخواهد قائم و مقاوم باشد چارهای نیست که کیف و جیبش پر باشد. ملتی که دستش تهی است، از ستون محروم است، از قیام و مقاومت طرْفی نمیبندد. این مال است که عامل قیام یک ملت است: «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً.» در همین زمینه فرمود: این ستون را نباید به دست لرزانِ افرادِ سفیه و بیعُرضه سپرد، آن مدیرِ سفیه و آن مدبّرِ لرزان، خود را نمیتواند تأمین کند، خودایستادگی را فرا نگرفته، چه رسد به اینکه بتواند ستون ملت و مملکتی را نگهداری کند. در ادامه این پیام با بیان اینکه مال، عامل قیام یک ملت است آمده است: آن کسی که سفاهت اقتصادی دارد، درایت اقتصادی ندارد، صلاحیّت آن را ندارد که مال را به دست او بدهند. اگر هم هوش اقتصادی دارد و لکن طهارت قُدسی و قداست عقل در او یافت نمیشود، او سفیه است. سفاهت در فرهنگ قرآن تنها در فقدان نظر نیست، بلکه بسیاری از افرادند که از نظر علمی، خردمند و پخته و فرهیخته هستند ولی از نظر عقل عملی سفیهاند. قرآن کریم کسانی را که راهیِ راه ابراهیم خلیل سلام الله علیه نیستند سفیه میداند: وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ؛ اگر این حدیث معروف در کنار آن آیه مشهور قرار بگیرد معلوم میشود که اینها دو قضیه مناسباند: یکی اینکه «العقل ما عُبد به الرحمن و اکتسب به الجنان»؛ عقل آن است که خدا عبادت شود و بهشت کسب شود. عکس نقیض آن این است کاری که با آن نمیتوان خدا را راضی کرد و ملت را خشنود کرد و بهشت را کسب کرد، این سفاهت است و این عقل نیست: «ما لا یُعبد به الرحمن و لا یکتسب به الجنان فلیس بعقل»؛ اگر عقل نبود، سفاهت هست؛ این همان آیه معروف قرآن است که «وَ مَنْ یَرْغَبُ عَنْ مِلَّةِ إِبْراهیمَ إِلاَّ مَنْ سَفِهَ نَفْسَهُ» پس مال، ستون یک ملت است؛ مدیر و مدبّرِ سفیه که نتواند خود را اداره کند، عُرضه حفظ این ستون را نخواهد داشت، ملّت موظف است این مال را به دست افراد سفیه نسپارد؛ آن کسی که فاقد دو عنصر محوری مدبریّت اجتهادی و مدیریت جهادی است، سفیه هست و ملت موظف است که مال را به دست او ندهد. آیتالله جوادی آملی در ادامه پیام خود با اشاره به آیه 7 سوره حشر «کَیْ لا یَکُونَ دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ» عنوان کرده است: مال که ستون است باید خیمهای را بر فراز خود افراشته نگه دارد که بتوان همه ملت را زیر پوشش این خیمه نگه داشت. دولت را دولت گفتند، چون تداول میشود؛ این تداول و این ثروت که دست به دست هم میگردد نباید در یک منحنی محدود دور بزند، باید در کل این مدار 360 درجه بگردد. مثل خونی است که باید جریان داشته باشد و اگر در یک منحنی خاص بگردد، بقیه از جریان این خون محروم باشند فلج هستند. ملتِ فقیر فلج است، ملتی که جیبش خالی است، کیفش خالی است، تهیدست است، بدهکار است، مدیون است، فلج است و ملت فلج قدرت قیام ندارد، چه رسد به مقاومت. در بخش دیگر این پیام آمده است: نظام تلخ کاپیتال غرب اینطور است که «دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ»؛ نظام فروریخته سوسیال شرق از همین قبیل است که دولتسالاری است و ثروت دست دولتهاست، اما ملت از ثروت ملّی محروم هستند؛ در نظام سوسیال شرق، دولتی، ثروت را به دولت دیگر منتقل میکند میشود: «دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ» در نظام سرمایهداری کاپیتال غرب، ثروت و دولت را از دست یک سرمایهدار به دست سرمایهدار دیگر منتقل میکنند، این هم میشود: «دُولَةً بَیْنَ الْأَغْنِیاءِ مِنْکُمْ»؛ اینکه گفتند 99 درصد در برابر یک درصد، ممکن است بخشی از اینها اغراق و مبالغه باشد، ولی این خطر هست که اکثری از آن دولت کلان طرْفی نبستند. پس برابر سوره «نساء» ثروتِ ملت، ستون آن ملت است و برابر سوره «حشر» ثروتِ ملت، خون ملت است. اگر این ستون، زیر سقف باشد، همه را پوشش میدهد و اگر خون در تمام جامعه جریان داشته باشد هر کسی به اندازه ظرفیت و استعداد خود بتواند از آن طرْفی ببندد، این جامعه سر پا و زنده است. مطلب بعدی خطر تلخ فقر است؛ مستحضرید که قرآن کریم از لوازم و ظرایف ادبی عرب بهرههای فراوانی برده است و همراهان خود را آگاه کرد. کسی که گداست و چیزی ندارد به او نمیگویند فقیر، بلکه به او میگویند فاقد. یعنی مال ندارد. فقیر بر وزن «فعیل» به معنی مفعول است، فقیر؛ یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است، کسی که گرفتار حادثه تلخ «فاقرة الظهر» شد - که در سوره «القیامة» آمده، این میشود فقیر؛ همانطوری که قتیل به معنای مقتول است، فقیر هم به معنی مفعول است. یعنی کسی که ستون فقراتش شکسته است. ملتی که جیبش خالی است، دستش تهی است، زمینگیر است؛ البته اول مسکین است بعد فقیر. مسکین؛ یعنی گرفتار سکون، بیحرکتی. ملت تهیدست از حرکت و پویایی ایستاده است و محروم است، یک؛ در اثر شکسته بودن ستون فقرات، زمینگیر است و مبتلا به نشستن است، دو؛ از این جهت گفتند فقیر، بدتر از مسکین است. این تعبیرهای تند قرآن کریم که اگر ملتی دستش تهی بود، قدرت حرکت ندارد و ساکن است، اولاً؛ قدرت ایستادن ندارد و نشسته است، ثانیاً؛ برای همین جهت است. بنابراین اگر ملتی شغل نداشته باشد، بدهکار باشد، گرفتار بانکهای ربوی باشد، این ملت هرگز قائم نیست، چه رسد به مقاومت، چه رسد به ایستادگی در برابر حوادث تلخ. این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه پیام خود عنوان کرده است: مطلب بعدی که قرآن کریم از این راه گوشزد میکند میفرماید: ملتی که سفرهاش خالی است و بدهکار است و فرزند بیکار دارد و خودش هم بازنشسته است، این ملت دهنش به چاپلوسی باز است، هرگز اهل نقد نیست، هرگز اهل اعتراض نیست. در دو جای قرآن کریم از ملت تهیدست به «اِملاق» یاد کرده است فرمود: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ» یا «نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ» در یک جا مخاطب مقدم بر مغایب است و در یک جا مغایب مقدّم بر مخاطب است: «نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ»، «نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ»، در هر دو جا سخن از املاق است، املاق؛ یعنی تملّقگویی، چاپلوسی. کسانی که در این وزارتخانهها تلاش و کوشش میکنند، میدانند معاونان آنها با آنها یکطور حرف میزنند، افرادی که در آبدارخانه هستند یکطور حرف میزنند، آبدارچی یکطور تملق میگوید، معاون یکطور سخن میگوید. کسی که دستش تهی است، زبانش به چاپلوسی بسته است، ممکن نیست ملتی تهیدست باشد، زبانش به اعتراض و نقد و پاسخگویی و مسئلهدانی و مسئلهخواهی و طلبخواهی، باز باشد. دهن ملت وقتی فقیر باشد به چاپلوسی باز است، کمر او شکسته است. در بخش بعدی این پیام آمده است: خلاصه بحث اقتصاد مقاومتی آن است که مال، ستون مملکت است و اهل اختلاس و اهل رومیزی و اهل زیرمیزی و کسی که ضعف مدیریت دارد و کسی که توان آن را ندارد کشوری که یک درصد جمعیت دنیا را دارد؛ یعنی هفتاد میلیون و بیش از هشت درصد امکانات روی زمین در دست اوست، نتواند خود را اداره کند، گرفتارِ «لا تُؤْتُوا السُّفَهاءَ أَمْوالَکُمُ الَّتی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیاماً». در این مملکت همه چیز هست؛ جوانهای فعال و بیکار فراوان، مال به دست بانکهای ربوی - که «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا» است - از یک سو و سرمایهدارانی که مشخص نیست از چه راهی در آوردند و در چه راهی صرف میکنند. از سوی دیگر؛ اقتصاد مقاومتی با نصیحت حل نمیشود؛ با فهم است و فهم! بفهمیم مال در فرهنگ قرآن، ستون دین است و به دست مدیرانی سپرد که در اقتصاد مجتهد، در مدیریت مجاهد و با عزم ملی همراه است و این خون را در رگهای همه ملت جاری کرد تا ملت روی پای خود بایستد. آیتالله جوادی آملی در ادامه با بیان اینکه ملت را با شغل و کارگری و با مزدوری اداره کردن مکروه است تصریح کرده است: هرگز دین نمیخواهد ملت مزدور باشد. شما به کتابهای فقهی مراجعه کنید میبینید این باب را مرحوم صاحب وسائل در کتاب اجاره منعقد کرد که مکروه است انسان مزدور باشد، هر کس باید برای خود کار کند. تقویت تعاونی همینطور است، دامداری و کشاورزی همینطور است. این کشوری که هزارها هکتار همسایه دیوار به دیوار دریاست، وقتی علوفه را وارد میکند، این ملت هرگز توان مقاومت ندارد. مدیریّتِ منزّه از سفاهت، مدبریّتِ مبرّای از سفاهت، مدیریت و مدبّریتِ مبرّای از اختلاس و سرقت و رشوه و رومیزی و زیرمیزی، ملتِ منزّه از بانک ربوی- که «یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا» - این ملت صد در صد مقاوم است، صد در صد قائم است. به امید آنکه این ملت این معارف را خوب درک کند، باور کند، در خود تمرین کند و به جامعه منتقل کند. انتهای پیام/78004
93/02/18 - 13:59
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]
صفحات پیشنهادی
با پیام آیتالله جوادی آملی همایش «گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین» آغاز به کار کرد
با پیام آیتالله جوادی آملیهمایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین آغاز به کار کردهمایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین با قرائت پیام آیتالله جوادی آملی آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین صبح امروز با قرائت پیام آیتالله عبدالله جوآیت الله جوادی آملی: اقتصاد مقاومتی با فرهنگ قرآنی محقق می شود
آیت الله جوادی آملی اقتصاد مقاومتی با فرهنگ قرآنی محقق می شود قم - ایرنا - آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید اقتصاد را از مهم ترین مسائل کشور ذکر کرد و گفت مساله اقتصاد مقاومتی با فرهنگ قرآنی محقق می شود به گزارش ایرنا این مرجع تقلید روز شنبه در دیدار مدیران و کارپیش نشست همایش «اقتصاد مقاومتی از منظر دین» در قم برگزار میشود
با سخنرانی محسن رضایی و آیتالله حسینیبوشهری پیش نشست همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین در قم برگزار میشود خبرگزاری رسا ـ مدیرکل روابط عمومی و بینالملل شهرداری قم از برگزاری نخستین نشست همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین در هجدهم اردیبهشت در قم خبر داد به گزارش خبرگزاری رسهمایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین آغاز به کار کرد
با حضور مدیر حوزه و محسن رضایی همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین آغاز به کار کرد خبرگزاری رسا ـ نخستین نشست همایش اقتصاد مقاومتی از منظر دین با حضور مدیر حوزه های علمیه و دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و شخصیت های حوزوی و استانی در قم برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا نخستنخستين نشست همايش «اقتصاد مقاومتي از منظر دين» در قم برگزار ميشود
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ۱۷ ۲۲ب ظ با حضور دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام نخستين نشست همايش اقتصاد مقاومتي از منظر دين در قم برگزار ميشود مدير كل روابط عمومي و بينالملل شهرداري قم از برگزاري نخستين نشست همايش اقتصاد مقاومتي از منظر دين در هجدهم ارديبهشت سال جاري در قم خبر داد به گزارهمایش «گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین» برگزار شد
پنجشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳ ۳۵ همایش گفتمان اقتصاد مقاومتی از منظر دین با قرائت پیام آیت الله جوادی آملی در سالن همایشهای بینالمللی شهرداری قم برگزار شد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه قم این مراسم که با حضور آیتالله حسینی بوشهری رییس حوزههای علمیهپیام آیتالله جوادیآملی به همایش «فاطمه بانوی مهر»: زن در تکوین احسن مخلوقات سهم تعیینکنندهای دارد
پیام آیتالله جوادیآملی به همایش فاطمه بانوی مهر زن در تکوین احسن مخلوقات سهم تعیینکنندهای داردآیتالله جوادی آملی گفت احسنالخالقین بیرون از فضای انسانیت نیست و زن در تکوین احسن مخلوقات سهم تعیینکنندهای دارد و باید بکوشد این فیض الهی را مشاهده و این علم الهی را دریافت کآیتالله نوریهمدانی: بانکها برای تحقق اقتصاد مقاومتی پیشقدم شوند
آیتالله نوریهمدانی بانکها برای تحقق اقتصاد مقاومتی پیشقدم شوندیکی از مراجع عظام تقلید گفت اگر بانکها که سرمایههای فراوانی دارند برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید پیشقدم شوند آنگاه تحریمها هم اثری بر ما نخواهند داشت به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیتالله حسین نوریهشوراها نقش مهمي در تحقق اقتصاد مقاومتي و فرهنگ ديني جامعه دارند
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ۱۰ ۲۱ق ظ حجت الاسلام مهدوي پارسا شوراها نقش مهمي در تحقق اقتصاد مقاومتي و فرهنگ ديني جامعه دارند رئيس اداره ي تبليغات اسلامي چناران گفت شوراها جزو تشکلهاي مردم نهاد هستند که در صورت بهره گيري از اين ظرفيت ارزشمند ميتوانند نقش مهمي در تحقق اقتصاد مقاومتي و فرهمايش اقتصاد مقاومتي در شهرستان سامان برگزار مي شود
۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳ ۱۳ ۶ب ظ بابادايي همايش اقتصاد مقاومتي در شهرستان سامان برگزار مي شود مسوول شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي شهرستان سامان از برگزاري همايش اقتصاد مقاومتي در شهرستان سامان خبر داد به گزارش خبرگزاري موج سهراب بابا دايي صبح دوشنبه در ستاد برنامه ريزي سالگرد ارتحالفرمانده سپاه روح الله:کارگران طلایه داران جبهه اقتصادی مقاومتی هستند
فرمانده سپاه روح الله کارگران طلایه داران جبهه اقتصادی مقاومتی هستند اراک- ایرنا- فرمانده سپاه روح الله استان مرکزی گفت کارگران طلایه داران جبهه اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری هستند به گزارش ایرنا سرتیپ دوم پاسدار مهدی صدیقی روز سه شنبه در همایش تجلیل از کارگران نموحدادعادل در همایش «معلم، دیدهبان فرهنگی»: بدون سبک زندگی اسلامی به اقتصاد مقاومتی نمیرسیم/ 110 شبکه ماهواره
حدادعادل در همایش معلم دیدهبان فرهنگی بدون سبک زندگی اسلامی به اقتصاد مقاومتی نمیرسیم 110 شبکه ماهواره فارسی زبان ضد انقلاب استحداد عادل گفت بدون سبک زندگی اسلامی به اقتصاد مقاومتی نمیرسیم و این سبک از دل فرهنگ اسلامی به وجود میآید به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس غلامعلیهمایش تبیین راهکارهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی قزوین برگزار شد
همایش تبیین راهکارهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی قزوین برگزار شد قزوین - ایرنا - همایش تببین راهکارهای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی با حضور جمعی از مسوولان و کارشناسان روز دوشنبه در سالن اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد به گزارش ایرنا معاون تولیدات گیاهی راقتصاد مقاومتی جهاد فی سبیل الله است/ نباید اقتصاد را به بیرون از مرزها متکی کنیم
استانها مرکز قم محسن رضایی در گفتگو با مهر اقتصاد مقاومتی جهاد فی سبیل الله است نباید اقتصاد را به بیرون از مرزها متکی کنیم قم - خبرگزاری مهر دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اقتصاد مقاومتی را نوعی جهاد فی سبیل الله دانست که میخواهد از تسلط کفار بر ایران جلوگیری کند به گزارشآیتالله جوادی آملی: اسلام دین اول دنیا میشود
آیتالله جوادی آملی اسلام دین اول دنیا میشودآیتالله جوادی آملی گفت امروز راه باز نیست اگر باز شود همه به سوی اسلام خواهند گروید و آنها فهمیدهاند که اگر این راه باز شود در اندک زمانی اسلام به دین اول در بین مردم تبدیل خواهد شد به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبرضایی: اقتصاد مقاومتی جهاد فی سبیل الله است
رضایی اقتصاد مقاومتی جهاد فی سبیل الله است دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اقتصاد مقاومتی را نوعی جهاد فی سبیل الله دانست که میخواهد از تسلط کفار بر ایران جلوگیری کند کد خبر ۳۹۸۹۶۹ تاریخ انتشار ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۰ - 08 May 2014 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اقتصاد مقاومتی راهمایش اقتصاد مقاومتی در شهرستان سامان برگزار می شود
استانها جنوب چهارمحال و بختیاری بابادایی همایش اقتصاد مقاومتی در شهرستان سامان برگزار می شود سامان – خبرگزاری مهر مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان سامان از برگزاری همایش اقتصاد مقاومتی در شهرستان سامان خبر داد به گزارش خبرنگار مهر سهراب بابا دایی صبح دوشنبه در س-
گوناگون
پربازدیدترینها