تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836022904
نگاه مصطفی ملکیان درباره فصل مشترک همه مکاتب اخلاقی
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۷:۲۵
مصطفی ملکیان گفت: قاعده زرین اخلاق، یکی از تنها احکامی است که همه مکاتب آنرا پذیرفتهاند و آن اینکه "با دیگران آن طور رفتار نکن که خوش نداری با تو اینگونه رفتار کنند". به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، این استاد دانشگاه روز سهشنبه در همایش بررسی اخلاق متجددانه که به همت انجمن علمی فلسفه در تالار صائب دانشکده ادبیات دانشگاه اصفهان برگزار شد، به تعریف موضوع بحث خود پرداخت و اظهار کرد: مراد من از اخلاق متجددانه، اخلاقی است که بعد از دوران رنسانس در غرب و اروپا آغاز شد که با اخلاق غیرمتجددانه دوران سنتی تفاوتهای فراوانی دارد. وی به بررسی شش شاخصه مهم تفاوت اخلاق مدرن با اخلاق سنتی پرداخت و افزود: درواقع راه حل این شش مسأله در اخلاق سنتی پیدا نشده بود یا به صورت ناآگاهانه ارایه شده بود که برای انسان امروزی قابل پذیرش است. این پژوهشگر ضرورت اخلاقی زندگی کردن با توجه به پر هزینه بودن آن را اولین شاخصه این تفاوت دانست و گفت: دومین شاخصه نیز این است که آیا برای اخلاقی زندگی کردن باید حتماً دیگرگزین بود یا خود گزین؟ معنای دیگر اخلاقی زیستن این است که دیگران را برخود مقدم بدانیم و یا خود را بر دیگران؟ در واقع کسی که اندیشه دیگرگزینی ندارد هم میتواند اخلاقی زندگی کند یا خیر؟ ملکیان افزود: دیگر شاخصه این تفاوت این است که آیا نتیجه اخلاقی زندگی کردن باید در این جهان ظاهر شود یا به فرض وجود زندگی پس از مرگ، در آن جهان؟ وی خاطرنشان کرد: دیگر شاخصه اخلاقی زیستن در جهان جدید، مسائل جدید برای انسان امروز و با مشکلات عملی این است که آیا اخلاقی زیستن آسانتر از گذشته است یا دشوارتر؟ و به بیان دیگر در برآیندگیری و جمع جبری زندگی امروزی آیا میتوان گفت امروز هزینه اخلاقی زندگی کردن کاهش یافته یا نه؟، آیا دوران تجددگرایی یا مدرنیسم به سود اخلاقی زیستن است یا به زیان آن؟ این پژوهشگر فلسفه پنجمین شاخصه این تفاوت را این دانست که آیا اخلاقی زیستن با عقلانی زیستن در تضاد است یا خیر؟ و اساساً آیا راه اخلاقی زیستن و عقلانی زیستن برهم منطبق هستند و یا انسانها بر سر دو راهی انتخاب هستند تا گزینش کنند که عقلانی زندگی کنند یا اخلاقی. ملکیان در ادامه به بررسی شاخصه ششم پرداخت و آن را اینگونه ترسیم کرد که نظامهای گوناگون اخلاقی در شش هزار سال گذشته که در تاریخ پدید آمدهاند برخی بیشتر اهتمام به رفتار بیرونیمان دارند و برخی به افعال درونیمان و مخاطب برخی از آنها، فرد آدمی است و مخاطب برخی دیگر جمع آدمیان است که تا پیش از تجدد تقریباً از هم بی خبر بودند، اما پس از آن مخصوصاً پس از دوران روشنگری در اروپا، نوعی دیگر آگاهی در آنان پدید آمد که از یکدیگر مطلع شدند و این دیگر آگاهی در خودآگاهی آنها تأثیر گذاشت. وی تصریح کرد: آشنایی با نظریههای گوناگون فارغ از ارزش داوری در مورد محاسن و معایب آن، این مشکل را به وجود آورده که میفهمیم دیگران به نظام اخلاقی من دلبسته نظری و پایبند عملی نیستند و نتیجه این که این سؤال مطرح میشود که حال که مکاتب اخلاقی متکثر و متنوعاند، آیا همبستگی اجتماعی ما را از هم نمیپاشند و معروض خطر قرار نمیدهند؟ این نویسنده یک راه حل برون رفت از این نزاع را رجوع به فصل مشترک و وجه اشتراکی دانست که بر آن تکیه بزنیم و در این منطقه بی طرف، نمایندگان مکاتب مختلف اخلاقی با تکیه بر جنبههای مشترک، نزاعهای خود را فیصله دهند. ملکیان افزود: از اواخر قرن 19 میلادی فیلسوفان به دنبال رسیدن به بخش مرضی الطرفین بلکه مرضی الاطراف هستند تا به آن داور رجوع کنند و اختلاف نظرها را بکاهند تا همبستگی جامعه بشری محفوظ بماند، چرا که جامعه امروز بشری، تردترین جامعه در طول تاریخ است و باید به گونهای با آن معامله کرد که نشکند. وی با اشاره به یک تا 23 قاعده مشترک وجه اشتراکی مکاتب مختلف اخلاقی تأکید کرد: قاعده زرین، یکی از تنها احکامی است که همه مکاتب آن را پذیرفتهاند و آن اینکه "با دیگران آن طور رفتار نکن که خوش نداری با تو اینگونه رفتار کنند". این پژوهشگر فلسفه گفت: اساساً رجوع به فصل مشترک، راه حل موفقی است برای پایان دادن به هر نزاعی و یا حتی اگر نزاعی را پایان ندادیم حداقل فتیله آن را پایین بکشیم. اما در 20 سال گذشته برخی از فیلسوفان راه حل دومی را پیشنهاد کردهاند که با توسل به عقلانیت، وجدان و شهود اخلاقی سلسله شرایطی را کشف، استخراج و عرضه کنیم تا براساس آن اولاً ببینیم که آیا همه نظامهای مدعی نظام اخلاقی اساساً نظام اخلاقی هستند، یا خیر؟ و دوم اینکه آیا دارای پنج شرط لازم برای نظام اخلاقی هستند یا خیر؟ ملکیان به شش منبع هنجارگذار اجتماعی اشاره کرد و افزود: هر شش منبع هنجارگذار اجتماعی برای لیست اجتماعی لازم است اما تنها یکی از آنها اخلاق است. او عادات و رسوم و عرف و عادات اجتماع، مناسک و شعائر ادیان و مذاهب، زیبایی شناسی، مصلحت اندیشی و اخلاق را شش منبع هنجار گذار اجتماعی برشمرد و در ادامه به پنج شرط نظامهای اخلاقی اشاره و آنها را تشریح کرد. هماهنگی درونی میان اجزایی، بی طرفی، گسترش تخیل آدمیان، مطلع کردن آنها از اوضاع و احوال درونی بشری، ایجاد تعادل در خودگزینی و دیگرگزینی پنج شاخصی بود که از نظر ملکیان یک مکتب اخلاقی باید دارا باشد. به گزارش ایسنا، در ادامه این سخنرانی استادان دانشگاه اصفهان پرسشهای خود را مطرح کردند و ملکیان به آنها پاسخ داد. این پژوهشگر فلسفه در پاسخ به دهباشی استاد فلسفه دانشگاه اصفهان که پرسید "با توجه به اینکه هر نظام فلسفی انسانشناسی مختص خود را دارا است چگونه میتوان بین آنها فصلی مشترک قائل شد و آیا بهتر نیست بر انسانشناسی توحیدی تاکید کنیم؟" گفت: اینکه ما وجه مشترک را توحید قرار دهیم، چیز بسیار خوبی است و من هم مثال زدم که در تمام امور رجوع کردن به بحث مشترک کارساز است. اساساً در اخلاق و غیراخلاق وجوب به اشتراکات سودمند است. حال یک سؤال مطرح میشود که آیا فصل مشترک تمام نظامهای اخلاقی توحید است؟ از نظر من این مطلب قابل قبول نیست. ملکیان در همین زمینه افزود: بسیاری از افراد توحید را قبول ندارند ولی اخلاقی زندگی میکنند. کسی که موحد است، برای التزام عملی به معیارهای اخلاقی پشتوانه بیشتری دارد، اما فقط اینکه کسانی را ما اخلاقی بدانیم که چون دین دارند اخلاقی باشند، از نظر بنده بحث درستی نیست. وی همچنین در پاسخ به پرسش سعید بینا مطلق، استاد گروه فلسفه دانشگاه اصفهان مبنی بر اینکه "اگر من کیهان شناسی الهی داشته باشم نسبت به زمانی که خود را مرکز عالم میدانم آنگاه خود را در برابر جهان هیچ میدانم و اخلاقیتر عمل خواهم کرد " تصریح کرد: برای اینکه فلسفه اخلاقی بهتری داشته باشیم، باید بدانیم که سرانجام انسان به کجا خواهد رفت؟ مطلبی که آقای دکتر مطرح کردند که آسمان پوشاننده ما است و زمین نگهدارنده، از نظر عرفانی بحث درستی است. بله آسمان پوشاننده است و زمین نگهدارنده، اینکه بدانیم که انسان در برابر هستی هیچ است، خیلی انگیزه بهتری به ما میدهد اما فصل مشترک همه نظامهای اخلاقی نیست. این استاد دانشگاه گفت: به عبارت دیگر، هیچ نظام اخلاقی نمیتواند برای نظام اخلاقی دیگر تکلیف تعیین کند، اما مواردی که فیلسوفان اخلاق به آن اشاره کردهاند از یک نظام اخلاقی خاص نیست. بلکه ادراک و شهود اخلاقی تمام ما است. ملکیان افزود: هیچ انسانی نیست که دست به یک فصل ارادی بزند بدون آنکه بایدی در او جرقه زده باشد. باید بدانیم که این باید از کجا میآید. در واقع این بایدها از چند منبع هنجارگذار نشأت میگیرند. بعضی از این هنجارها و بایدها از قانون نشأت میگیرند، بعضی بایدها را مناسک و شعائر دین مطرح میکند. برای مثال غسل کردن یک وظیفه اخلاقی نیست، بلکه وظیفه دینی است. وی ادامه داد: یکی دیگر از منابع هنجارگذار، از آداب و رسوم سرچشمه میگیرد مثل چهارشنبه سوری یا نشستن در سر سفره هفت سین. منبع دیگر بایدها، زیبایی شناسی درون هر انسان است که جهان را از آنچه که هست، زیباتر کنیم. برای مثال لباسهایمان را اتو میزنیم و موهایمان را شانه میکنیم تا جهان را زیباتر کرده باشیم. پس بعضی بایدها زیبایی شناخت هستند، اما برخی دیگر، مصلحت اندیشانه هستند. وقتی ما برای رسیدن به اهداف مورد نظر تلاش میکنیم، اگر از هدف برگشتیم این بایدها از بین میرود. به ازای هر یک هدف بر سر همه وسایل گریز ناپذیر تلاش میکنیم که این باید مصلحت اندیشانه است. این پژوهشگر فلسفه افزود: همه انسانها افعال ارادی دارند اما اگر افعال اخلاقی ارادی شوند، معنایش این نیست که هر فعل ارادی اخلاقی است. ملکیان تصریح کرد: توسل به فصل مشترک زمانی به درد میخورد که بین هم کیش و غیر هم کیش احترام بگذاریم. بعضی فقرات نظام اخلاقی با این فصل مشترک یکسان نیست. در ادامه این مراسم پرسشهای دانشجویان مطرح شد و یک دانشجو از ملکیان پرسید "آیا نظامهای اخلاقی برمبنای توحید هستند و اخلاق بدون معاد و دین میتواند از رنج بشر بکاهد؟" ملکیان در پاسخ به این دانشجو گفت: همه پیامبران به توحید قائل هستند، اما این دلیل نمیشود که همه انسانها موحد باشند و توحید را قبول داشته باشند. اگر منظور شما این است که معنویت بدون خدا آیا ممکن است یا نه؟ یا معنویت بدون ادیان میتواند برای افراد میسر باشد؟ باید بگویم بله. بدون خدای جهان اسلام هم افراد معنوی داشتهایم. پس معنویت بدون دین هم ممکن است، چراکه قبل از ظهور اسلام خیلیها معنوی بودند، همانطور که میگویند کشیشان مسیحی در دل شب سجده میکردند. این استاد دانشگاه با بیان اینکه درد و رنج بشر در دنیا به صفر نمیرسد، گفت: زندگی درد و رنجهای گریزناپذیری دارد اما درد و رنجهای گریزپذیری نیز است که میشود از آن رهایی یافت؛ مثل درد دندان. پس نتیجه میگیریم که همه درد و رنجها با دین قابل کاهش نیست. اگر اینطور بود، هیچ معمار و پزشکی در جامعه وجود نداشت. در ادامه این مراسم یکی دیگر از دانشجویان از ملکیان پرسید به نظر شما معنویت بدون «الله» کارساز است؟ ملکیان در پاسخ به این دانشجو گفت: من سالها منطق درس میدهم و شما نمیتوانید با مطرح کردن این سؤال ها مرا به تله بیاندازید. در پاسخ باید گفت مراد از الله چیست؟ منظور شما این است که آنهایی که مسلمانند معنویتر هستند؟ من در جواب میگویم خیر. بعضی غیر مسلمانان از مسلمانان معنویترند و عکس این قضیه هم وجود دارد. به گزارش خبرنگار ایسنا، در این لحظه برق تالار صائب دانشگاه اصفهان رفت و صدای بلندگو قطع شد و به همین دلیل سخنان ملکیان را بسیاری از دانشجویان نمیشنیدند، اما پس از گذشت 20 دقیقه دوباره برق تالار وصل شد. ملکیان در ادامه افزود: اسلام از ما نماز و روزه خواسته است اما اینها اخلاقی نیستند، فقط یک فریضه هستند. حال باید پرسید که آیا اخلاق در خدمت مناسک دینی است یا مناسک دینی در خدمت اخلاق؟ اسلام تأکید دارد که همه مناسک و شعائر دین نوکر اخلاق هستند. در سوره حج یک جمله آمده است که این گوشتها و قربانیهایی که شما بندگان خدا میکنید، با هیچ یک از آنها به خدا نخواهد رسید، اما اگر از راه حج به تقوا برسید، به خدا هم خواهید رسید. در یک کلام نباید ادیان دیگر را انکار کنیم. تمام این ادیان اوامر اخلاقی دارند و هم فقهی. وی افزود: مسیحیت و یهودیت اعتقاد دارند اگر مناسک و شعائر شما را به تقوا رساندند، آن وقت نتیجه مطلوب حاصل شده است. پس اخلاق همه چیز است اگر نماز و روزه قرار بود انسانها را به جایی برساند، همه چیز درست می شد. این پژوهشگر فلسفه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "با وجودی که عقل ناقص است، پس چگونه میتوان مشکلات خود را با آن حل کرد؟" اضافه کرد: اگر انسانها به چیزی نمیرسند، نباید از آن دست بردارند. ولی به آن چیزی که با عقل بشر میشود رسید، نباید روگردان شد. اگر عقل انسان ناقص است، لااقل چند مشکل را میتواند برطرف کند. ممکن است پیشنهاد کنید که به دین متوسل شویم، پس اگر عقل انسان ناقص است، همین عقل ناقص میگوید که به دین متوسل شویم که این یک تضاد است. عقل اگر منبع شناخت است باید به آن التزام کنیم. حتی اگر مخالف دین باشد. ملکیان افزود: بالأخره باید این نکته را حل کنیم که آیا عقل اعتبار دارد یا ندارد؟ چگونه است که وقتی فلاسفه اثبات به وجود خدا میکنند آنجا عقل ارزش دارد، اما وقتی همین عقل خلاف دین و مذهب میگوید، دیگر آن عقل اعتبار ندارد؟ پس این یک دوگانگی است. فقط خود عقل میفهمد که محدودیتش کجاست و خود عقلانیت عمیق نشان میدهد که عقل محدود است. درواقع عقل دینی است که انسانها فهمیدهاند و جهان بسیار وسیعتر از عقل ما است. وی گفت: یک عقل جزئی و یک عقل کلی داریم. عقل جزئی همین عقل ما است اما یک عقل دیگر هم وجود دارد به نام عقل کلی و مدرکاتی را نسبت میدهند که با مدرکات عقل جزئی یکی نیست. عقل جزئی را من قبول دارم اما عقل کلی را که میفرمایید وجود دارد باید اثبات کنید. اگر عقل کلی وجود دارد، اثباتش باید از طریق عقل جزئی باشد. خیلی از آن چیزها که در جامعه ما میگذرد، منشأ آن در همین کتابهای دانشگاه است. این چیزی که سر کلاسها گفته میشود اگر شما استادان در برابر من هم میتوانید بگویید، پس بگویید و من تا 10 روز حاضرم اینجا بنشینم تا ثابت کنید که عقل کلی وجود دارد. اینکه نمیشود همیشه رمانهای کیهانی را برای دانشجویان بیان کنید. این سخن ملکیان با تشویق دانشجویان همراه شد. در این لحظه دکتر دهباشی استاد فلسفه دانشگاه اصفهان در پاسخ به ملکیان گفت: عقل کلی مفهومی و انتزاعی نیست. عقل تشکیکی است و مراتبی دارد. ما با عقل جزئی میتوانیم خطای خود را اثبات کنیم. عقل جزئی همان عقل مکتبی است و عقل کلی تجلی الهی است. ما از خود چیزی نمیگوییم و دین را فقط نباید به دین تاریخی محدود کرد. باید دین را با تمام ابعاد در نظر گرفت. در حالی که مصطفی ملکیان آماده میشد که به این سؤال پاسخ بگوید، مجری این جلسه گفت که به دلیل کمبود وقت دیگر قادر به ادامه جلسه نیستیم که این مطلب باعث اعتراض دانشجویان شد و دانشجویان خواستار جوابگویی ملکیان به سخنان دکتر دهباشی شدند، اما جلسه در این لحظه پایان یافت. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]
صفحات پیشنهادی
میلاد اکبرنژاد در گفتوگو با فارس به وضعیت هنر نمایش کشور پرداخت جز تغییر مدیران اتفاق دیگری در تئاتر نمیافتد
میلاد اکبرنژاد در گفتوگو با فارس به وضعیت هنر نمایش کشور پرداختجز تغییر مدیران اتفاق دیگری در تئاتر نمیافتد شعار تئاتر برای همه عوام فریبانه است خطر ایجاد بیاخلاقی در تئاتر خصوصییک نویسنده و کارگردان تئاتر با بیان اینکه به وعدههای امیدوار کننده دوستان برای بهبود وضعیت دلخوشتوضیح مدیر کمیته انتخاب ناشران برتر درباره انتخاب انتشارات خودش/ همه چیزطبق ضوابط بوده است
فرهنگ و ادب بازار نشر در گفتگو با مهر مطرح شد توضیح مدیر کمیته انتخاب ناشران برتر درباره انتخاب انتشارات خودش همه چیزطبق ضوابط بوده است مدیر کمیته انتخاب ناشران برتر کشور در سال 1392 درباره انتخاب انتشارات خودش سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی توضیح داد و گفت که همه چیز بر اساهمه چیز درباره نمایشگاه کتاب امسال
یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳ ۲۹ رییس بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران گفت ما تلاش کردهایم تا کمی شرایط را بهتر کنیم اما به هر حال برای مردم ما که سابقه تمدنی طولانی دارند این شرایط راضیکننده نیست سیدعباس صالحی همچنین با اشاره به اینکه مصلا مکان برگزاری نمایشگاه کتاب نیست گفرجی دانا: همه مسوولان درباره کرسی های آزاد اندیشی وظیفه دارند
فرجی دانا همه مسوولان درباره کرسی های آزاد اندیشی وظیفه دارند تهران- ایرنا- وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت همه مسوولان دانشگاهی در تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در مورد کرسی های آزاداندیشی وظیفه دارند به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی رضا فغبارروبی نگاه جهانیان درباره ایران/ ما برای شما پیام صلح داریم
فرهنگ و هنر تئاتر آذرنگ در گفتگو با مهر غبارروبی نگاه جهانیان درباره ایران ما برای شما پیام صلح داریم حمیدرضا آذرنگ نویسنده و کارگردان دو لیتر در دو لیتر صلح با اشاره به اینکه این اثر نمایشی با بیانی فانتزی تبعات جنگ را مورد نقد قرار می دهد عنوان کرد در اجرای این کار تلاش کیک نگاه و چند نکته درباره مجموعه تلویزیونی خط
یک نگاه و چند نکته درباره مجموعه تلویزیونی خط تهران-ایرنا-واقع نمایی یکی از کارکردهای مهم برای تصویر کردن مشکلات مردم و گرفتاری های آنان و همذات پنداری از مهمترین ابزارهای اثرگذاری است که در سریال تلویزیونی خط با نتایج متفاوتی روبرو بوده به گونه ای در برخی موارد به نتیجه نزدیک شدنظر اصغر فرهادی درباره نگاه سینمایی دولت قبلی
نظر اصغر فرهادی درباره نگاه سینمایی دولت قبلی کد خبر ۳۹۵۴۹۲ تاریخ انتشار ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲ ۴۲ - 24 April 2014 اصغر فرهادی کارگردان ایرانی که برای نخستین بار در طول تاریخ سینمای ایران برنده جایزه اسکار در بخش فیلم های خارجی شد روز نوزدهم ماه جاری و همزمان با اکران فیلممعلمان، سرمایه اجتماعی و فصل مشترک اعتماد بین دولت و مردم هستند
معلمان سرمایه اجتماعی و فصل مشترک اعتماد بین دولت و مردم هستند تبریز - ایرنا - مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت در دولت تدبیر و امید به معلمان به عنوان سرمایه های اجتماعی و فصل مشترک اعتماد بین دولت و مردم نگاه می شود جعفر پاشایی روز شنبه در آیین تجلیل از معلمان نمونه اهمه چیز درباره نمایشگاه بینالمللی کتاب
همه چیز درباره نمایشگاه بینالمللی کتاب بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با حضور رئیسجمهور افتتاح میشود در این دوره 1296 ناشر برای حضور در نمایشگاه و دریافت غرفه اعلام آمادگی کردند که قرار است در فضایی به وسعت 13 هزار و 539مترمربع کتابهای خود را عرضه کنندگزارش فارس از نشست مطالبات ناشران از دولت یازدهم همه درباره معافیت مالیاتی ناشران دروغ می گویند/ممیزی موضوع ان
گزارش فارس از نشست مطالبات ناشران از دولت یازدهمهمه درباره معافیت مالیاتی ناشران دروغ می گویند ممیزی موضوع انحرافی نشر است مهمترین دغدغه ایجاد نقشه جامع نشر استیک ناشر گفت مهمترین دغدغه ما بحث ایجاد نقشه جامع در حوزه نشر است که معاونتهای فرهنگی مختلف در دولتهای متفاوت همان نقشتوضیحات وزیر ارشاد درباره 5 موضوع جنجالی/ تلاش شده تا همه سلیقهها در جشنواره شعر فجر شرکت کنند
توضیحات وزیر ارشاد درباره 5 موضوع جنجالی تلاش شده تا همه سلیقهها در جشنواره شعر فجر شرکت کنند وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسشهایی درباره تحقق وعده حضور همه طیفهای فکری در جشنواره شعر فجر پیشنهاد واگذاری بررسی کتاب به ناشران خوشنام انتشار کتاب حبیب محبیان خواننده تحققتوضیحات وزیر ارشاد درباره چند موضوع جنجالی/ تلاش شده تا همه سلیقهها در جشنواره شعر فجر شرکت کنند
توضیحات وزیر ارشاد درباره چند موضوع جنجالی تلاش شده تا همه سلیقهها در جشنواره شعر فجر شرکت کنند فرهنگ > مدیریت فرهنگی - ایسنا نوشت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به پرسشهایی درباره تحقق وعده حضور همه طیفهای فکری در جشنواره شعر فجر پیشنهاد واگذاری بررسی کتاآموزش و پرورش فصل مشترک حاکمیت و ملت است
آموزش و پرورش فصل مشترک حاکمیت و ملت است نهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت این وزارتخانه بزرگترین فصل مشترک حاکمیت و ملت است به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش علی اصغر فانی روز شنبه در همایش هفته سلامت با بیان این مطلب افزود ما در این وزارتخانه برنامه ها و طرح هایهمه چیز درباره «مدینه»/ از گریم تازه سلطانی تا حضور متفاوت صالحی
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون رونمایی از اولین عکسها همه چیز درباره مدینه از گریم تازه سلطانی تا حضور متفاوت صالحی به بهانه رونمایی از اولین عکسهای سریال تازه سیروس مقدم اطلاعاتی را درباره عوامل این سریال و سابقه همکاری هر یک با سلطان سریالسازی تلویزیون در این گزارش میآوهمه چیز درباره مرد تکرارنشدنی موسیقی ایران
همه چیز درباره مرد تکرارنشدنی موسیقی ایران خبری تلخ صبح روز گذشته جامعه موسیقی ایران را داغدار کرد استاد بزرگ موسیقی کشورمان ردیفدان آهنگساز و نوازنده بزرگ تار محمدرضا لطفی که با آثار زیبای خود بخش عظیمی از خاطرات موسیقی ایرانیان را شکل داده است برای همیشه خاموش و زخمههایهمه چیز درباره ارتباط با جنس مخالف
همه چیز درباره ارتباط با جنس مخالف بنابر نظر بعضی افراد هیچگونه ارتباطی نباید میان زن و مرد در کلام و دیگر روابط وجود داشته باشد اما این دیدگاه دیدگاهی افراطی است به این مطلب امتیاز دهید حدیث هفته امام صادق عليه السلام می فرماید اگر دوست دارى كه خداوند عمرت را زياد كندابراز امیدواری اوباما درباره تشکيل دولتی مورد حمايت همه عراقي ها
ابراز امیدواری اوباما درباره تشکيل دولتی مورد حمايت همه عراقي ها باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا پنجشنبه به عراقی هایی که در انتخابات پارلمانی روز گذشته شرکت کردند تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد روند انتخاباتی به تشکیل یک دولت مورد حمایت همه عراقی ها منجر شود به گزارش سرويس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها