تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806371001




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک نگاه و چند نکته درباره مجموعه تلویزیونی خط


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک نگاه و چند نکته درباره مجموعه تلویزیونی خط تهران-ایرنا-واقع نمایی یکی از کارکردهای مهم برای تصویر کردن مشکلات مردم و گرفتاری های آنان و همذات پنداری از مهمترین ابزارهای اثرگذاری است که در سریال تلویزیونی خط با نتایج متفاوتی روبرو بوده به گونه ای در برخی موارد به نتیجه نزدیک شده و در برخی موارد نرسیده است.


به گزارش روز سه شنبه ایرنا، خط؛ واژه ای پرمعنا و پرکاربرد برای مردمی است که در شهر زندگی می کنند...البته خط به شریان های اتوبوسرانی محدود نمی شود.
خط فکری، خط کشی های خیابان، خط تلفن، زیر خط فقر، روی خط زلزله، دور کسی را خط کشیدن ، دور خلاف را خط کشیدن و غیره که این آخری کنایه شاعرانه سازنده سریال برای داستانی ا ست که حول خط های اتوبوسرانی می چرخد.
کشش های تصویری و داستانی سریال خط از روی طبع و ذات کاری تلویزیونی از همین دور خلاف را خط کشیدن شروع می شود؛ جا دارد این نکته را همین جا تصریح کرد که انتخاب نام خط برای این سریال با توجه به این ویژگی ها بر اساس درایت انتخاب شده است.
عباس رنجبر، نویسنده و کارگردان سریال خط گفته است که اخلاق شهروندی در جامعه ایرانی که بخش قابل توجهی از این هدف را پوشش می دهد؛ با این حساب اخلاق در این قصه محور است و گویی نویسنده ناگزیر بوده تا هر آن پیام های اخلاقی را خوش تراش و پذیرفتنی کند و به بیننده اش برساند و این جز از طریقی غیر مستقیم ممکن نخواهد بود؛ چرا که هیچ کس حتی با اخلاق ترین مردم از نصیحت مستقیم اخلاقی خطاب به خودشان استقبال نمی کنند.
خط نیز بر همین رویکرد تاکید کرده است؛ حال اینکه در این ماجرا چقدر موفق بوده را شاخص های سنجش علمی مخاطبان تعیین می کنند اما در محدوده نگرش نظری این نگاه خاص در بردارنده نکاتی است که به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.
از منظر مباحث تئوریک سرفصل اخلاق شهری و شهروندی برای نظریه پردازان انتقادی زندگی روزمره یکی از مهمترین ردیف های بحث است.
در واقع زندگی روزمره گنجینه اصلی قلمرو تولید است و فیلم و سریال هم مهم ترین جایگاه بازنمایی پیچیدگی ها و تناقضات زندگی روزمره می باشد.
شاید ایجاد نگرش جدید هدف آرمانی برای یک اثر با چنین مضمونی است؛ حال اینکه این سریال تا این حد توانسته به این هدف عالی برسد نیازمند وجود و طرح نقدهای زیرساختی و فنی است.
اما در کل می توان گفت که نویسنده این هدف را دست کم در نظر داشته است و از همین رو کوشیده بیان متفاوتی برای خود بیابد.
شاید اگر در رفتار شخصیت های اصلی داستان اغراق و روشنای کمتری به کار گرفته می شد و نوعا به آدم های کوچه و بازار نزدیک تر می گشت، این هدف بیشتر دست یافتنی بود.
منحصر به فرد بودن راهنما ممکن است حصول این مشی و مرام را برای خیلی از اهالی و اصحاب بازار و یا بازنشستگان محترم اتوبوسرانی قدری سخت جلوه کند.
اما شخصیت کامران تفتی به دلیل شگردهای خاص بازیگری تا میزان بالاتری برای ایجاد نگرش کارکردگرایانه تر است.
از طرفی دیگر شخصیت سوگند به دلیل اغراق شاعرانه در برخی موارد به نوعی به طرف شعارزدگی می غلتد.
حاج رئوف ( محمود پاک نیت) با اشراف بر سیاوش، زمینه هدایت او را فراهم می کند و ‏‏هر وقت سیاوش خطا می کند نیروی عشق سوگند (آشا محرابی) اورا به راه بر می گرداند.

**نشان دادن واقعیت
واقع نمایی یکی از کارکردهای مهم برای تصویر کردن مشکلات مردم و گرفتاری های آنان و همذات پنداری یکی از مهمترین ابزارهای اثرگذاری است که در این قصه با نتایج متفاوتی روبرو بوده به گونه ای که در برخی موارد به نتیجه نزدیک شده و در برخی موارد نرسیده است.
کارگردان همچنین در این سریال تلاش کرده برخی از موارد مانند سلام و احوالپرسی و آداب و رسوم روزمره را زیر ذره بین بگذارد و یا محوری بودن معلم و رهنما...
سیر و سلوک سیاوش (که یک نام نمادین برای بی گناهی در فرهنگ ایرانی ست) از جدی ترین بخش های این فیلم است.
فطرت پاک سیاوش سهمی خاص داشته و راهنما نیز همین طور. اما سهم هریک چقدر است؟ این نکته بحث برانگیز قصه است.
اگر محور قصه فطرت پاک بود شاید به اسطوره سیاوش بیشتر دامن زده می شد اما محور حضور و وجود معلم است. رفتارهایی همچون زیر نظر گرفتن در این قصه کاملا جنبه ی سمبلیک دارد زیرا چندان رفتار مقبول اخلاقی نیست. غلتیدن قصه در بعضی جاها به وادی طنز و مواردی از قبیل سمبلیک بودن چند وجهی بودن سبک کار فیلمساز را تا حدی تایید می کند.
البته بسیار روشن است که شخصیت سیاوش و پرخاشجویی های او و مولفه های شخصیتی ناهنجار و نیز نوع کوششی که برای رسیدن به معشوق می کند، این شخصیت را از اسطوره سیاوش در فرهنگ ایرانی به غایت دور ساخته است.
نکته قابل توجه از منظر فنی ماهیت تئاتری بازیگران است که تا میزان قابل توجهی به تسهیل جریان قصه کمک کرده است.
طنز جاری در قصه یکسان نیست و گاهی نیز به مرزهای طنز سوررئال هم می رسد اما به هر تقدیر برای فیلمساز و برای قصه این طنز عامل افزایش جذابیت بوده و شاید برای یک اثر با پیام اخلاقی وجود طنز هوشمندانه است.
فراهنگ(5)**9187**1569
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




09/02/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن