تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روز قيامت محبوب‏ترين آدميان نزد خداوند فرمان‏برترينِ آنها از او است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835266831




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظر متفاوت شاگرد امام درباره چند همسری


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
نظر متفاوت شاگرد امام درباره چند همسری




مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، مشروعیت همسر دوم را در شرایط امروز به گونه‌ای جدی زیر سوال برد و با تأکید بر اینکه همسر دوم مصداق شکنجه همسر اول است، دیدگاهی جدید را در این‌باره مطرح کرد.





خبرگزاری ایسنا: مدیر گروه فقه و حقوق پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی، مشروعیت همسر دوم را در شرایط امروز به گونه‌ای جدی زیر سوال برد و با تأکید بر اینکه همسر دوم مصداق شکنجه همسر اول است، دیدگاهی جدید را در این‌باره مطرح کرد.

 مشروح گفت‌وگوی پایگاه خبری جماران با آیت‌الله موسوی بجنوردی در پی می‌آید:

* در استنباط شما از آیات و روایات با در نظر گرفتن عنصر زمان، بر اساس شرایط امروز آیا همسر دوم از منظر فقهی و شرعی می‌تواند مشروعیت داشته باشد؟ به طور کلی دیدگاه شما درباره راه حل‌های رعایت حقوق زنان در قوانین مرتبط با ازدواج چیست؟

قباله‌های 12 شرطی ازدواج را من درست کردم. یکی از آن شروط را از کانون انگلستان - آمریکا گرفتیم، آن هم مبنی بر اینکه اگر مردی زنش را طلاق داد، باید نصف دارایی خود را به زن بدهد. در اروپا این طوری است که اگر زن طلاق داد، زن باید نصف دارایی خود را به مرد بدهد و اگر هم مرد طلاق دهد، او باید نصف دارایی‌اش را به زن بدهد که ما آمدیم و تنها بخش دوم آن را گرفتیم.

 یعنی اگر مردی زن خود را بدون عذر موجهی طلاق داد، باید نصف دارایی خود را که در زمان زناشویی تحصیل کرده است به زن بدهد. یادم هست آیت‌الله صافی گلپایگانی به ما گفتند این چه قانونی است که شما وضع کردید؟ این کار باعث می‌شود خانم‌ها کیسه بدوزند. ما در جواب گفتیم هدف ما از این کار، ابتدا کاهش آمار طلاق است و دوم اینکه زن خانه بعد از چند سال زندگی اگر طلاق بگیرد باید جایی برای زندگی داشته باشد. خوشبختانه آمارهای بعدی نشان داد که این کار ما سبب شد که طلاق کاهش چشمگیری پیدا کند.

مرحوم آقای گلپایگانی فرمود که بگذارید تا نصف. یعنی اینکه تا نصف دارایی خود را بدهد. الان هم اگر در پیش‌نویس‌های موجود نگاه کنید می‌بینید آن «تا» هست و کمی هم رنگش با باقی کلمات جمله فرق می‌کند.

مجلس قصد تصویب قانونی را داشت که با توجه به آن، مرد برای ازدواج دوم، دیگر نیاز به اجازه همسر اولش نداشت. من شدیدا با این قانون مخالفت کردم و گفتم این کار برای همسر اول مصداق شکنجه است و شبهه شرعی هم دارد. قرآن می‌فرماید در صورت برقراری عدالت می‌توانید همسر دیگری اختیار کنید. حال من از شما می‌پرسم مرد 50 ساله‌ای که زن 20 ساله می‌گیرد، می‌تواند بین این دو عدالت برقرار کند؟

ببینید ما وقتی که از حقوق زن در اسلام سخن می‌گوییم، حرف‌هایی جدی داریم. من معتقدم که هیچ مردی نمی‌تواند دو تا زن بگیرد. این تعدد زوجات برای سرپرستان یتیمان است. قرآن می‌فرماید «شما سرپرستان یتیمان مبادا کالای خوب را برای خودتان بردارید و کالای بد را برای یتیمان بگذارید» و در ادامه نیز می‌فرماید «ای سرپرستان یتیمان اگر خوف دارید و می‌ترسید از اینکه (به هنگام ازدواج با دختران یتیم) عدالت را رعایت نکنید، (از ازدواج با آنان، چشم‌پوشی کنید و) با زنان پاک (دیگر) ازدواج نمایید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر می‌ترسید عدالت را (درباره همسران متعدد) رعایت نکنید تنها یک همسر بگیرید ...»

اما باید توجه کنید که این اصلا به ما ربطی ندارد که بتوانیم دو، سه یا چهار تا زن بگیریم. این تعدد زوجات مربوط به سرپرستان یتیمان است. فراموش نکنیم که باز هم در ادامه همان آیه خداوند می‌فرمایند «اگر در مورد آنها هم نمی‌توانید عادل باشید، یکی بیشتر نمی‌توانید بگیرید.» ببینید اگر دومی را گرفتید، اولی باطل است چون در مقام حکم وضعی تعریف می‌شود و نه حکم تکلیفی. به خدا قسم اسلام غریب است. متاسفانه با شهوات خودمان تفسیر به رای می‌کنیم و همین سبب پیدایش اشکالات می‌شود.

* اما موضوع تعدد زوجات بهانه‌ای به دست برخی داده تا آن را امری مذهبی توصیف کنند.

تعدد زوجات در صدر اسلام برای مسائل شهوت‌رانی نبوده است بلکه تماما ازدواج‌های سیاسی بوده است و از هر قبیله‌ای یک همسر اختیار می‌کردند، آن هم به خاطر حمایت آن قبیله از ایشان. چون در عرب رسم است که هر کس از قبیله‌شان همسر بگیرد از او حمایت می‌کنند. اگر پیامبر (ص) این کار را نمی‌کرد همان اول شهید می‌شد. پیامبر برای حفظ جانش از 9 قبیله زن گرفت.

اما تنها همسری که پیامبر نامش را به زبان می‌آورد و اشک می‌ریخت، حضرت خدیجه (س) بود. حضرت خدیجه 80 هزار شتر برای حمل کالا داشت و تمام تجارت شبه جزیره عرب را انجام می‌داد. ایشان تمام اموالشان را در راه اسلام دادند و وقتی فوت کردند، کفن نداشتند. این را بدانید که اگر اموال حضرت خدیجه نبود، اسلام شکل نمی‌گرفت. بنده به صراحت به شما بگویم که اسلام بر پایه شمشیر حضرت علی (ع) و اموال حضرت خدیجه (س) بنا شد.

اجازه بدهید در ستایش حضرت خدیجه یک روایت کاملا صحیح به شما بگویم. هر وقت جبرئیل حامل وحی برای پیغمبر بود، حامل سلام هم از طرف خداوند برای خدیجه بود. شما نمی‌دانید اینکه خداوند به حضرت خدیجه سلام می‌رساند، چه مقامی است. این همسر پیامبر بود و باقی تماما ازدواج‌های سیاسی محسوب می‌شد.

* عوامل افزایش آمار طلاق چیست؟

فقر و مشکلات جنسی، دو عامل اصلی افزایش طلاق‌ها به شمار می‌روند. به گفته کارشناسان، ناتوانی جنسی مردان و عدم اشباع غریزه زنان، به درگیری‌های خانوادگی دامن می‌زند که یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش طلاق است. بالا رفتن انتظارات مالی نیز یکی از علل فروپاشی زندگی محسوب می‌شود و به طور کلی بخش عمده‌ای از طلاق‌ها در جامعه امروز ما به مسائل مالی برمی‌گردد.






تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن